Tariefverhoging pensionstallen 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 15:38

DuoPenotti schreef:
30 euro vullen waterbak voor een eerste levensbehoefte zit er niet standaard bij?
Net als 120 voor in de wei zetten?

Bizar...

Nou dit he.... zulke stallen zouden toch moeten sluiten.
En dan heb ik niet om het geld dat ze vragen... Maar om het feit dat ze water en buiten staan blijkbaar geen basis behoefte vinden.

Sanet

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 15:40

Poh wat een geld. Die kale huur alleen al.. dat je daarvoor dan niet eens water op de wei krijgt.
Wel of niet zelf uitmesten betalen of je brok dat snap ik dan nog wel. Dat lijkt me ook slim om te doen op die manier.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 15:43

Dat mesten en brok is idd prima.
Maar de gewone doodnormale dingen.
Dan weet je ook dat er mensen zijn die zeggen hoeft niet...

Nee met zulke mentaliteit wil ik er niet eens gratis staan.

Maar goed daar gaat het topic niet over.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 15:44

Die waterbak vullen kost ook tijd van het personeel :+
Mensen die kiezen voor zelf buitenzetten zullen op dat moment ook wel direct het water zelf bijvullen.

Zou ook echt nooit in me opkomen om daar geld voor te vragen overigens, maar zoiets zal de gedachtegang wel zijn.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 15:46

Ik weet dat de randstad super duur is en land is schaars. Je kan wel zeggen betaal ik niet. Dan is het of geen paard of verhuizen.

Mijn pony verkocht naar omgeving Bloemendaal. Ik heb mee de stal mogen uitkiezen maar deze mensen hebben alleen ALS ER AL EEN STAL VRIJ IS de keuze tussen een stal met 1 uur paddock of een paar uur paddock. Voor alles moet je betalen.

Een kale stal is daar 500+ en met alle services erbij zijn ze meer dan 700 euro kwijt voor de basis zonder les zonder hoefsmid zonder wat dan ook.

Al jaren terug iets van 8 jaar een verkocht en die mensen betaalden ook 500+ voor een pony.

Dus woon je ergens anders mag je in je handjes knijpen. Je wil een paard. Dat is luxe. Maar men vindt dat alles moet kunnen ook als je het niet kan betalen.

En heel eerlijk als ik nu voor 700 euro pm de perfecte stal had tov 450 voor de totaal niet perfecte stal betaalde ik die 700.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 15-08-24 15:49, in het totaal 3 keer bewerkt

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 15:47

gomir schreef:
Die waterbak vullen kost ook tijd van het personeel :+
Mensen die kiezen voor zelf buitenzetten zullen op dat moment ook wel direct het water zelf bijvullen.

Maar dan zit dat bij de buitenzet kosten in toch? Niet los…
Pfff ik ben echt veel te coulant geweest soms.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 15:49

Ja randstad is duur.
Maar een paard blijft een paard en heeft water nodig. Punt. Dat hoort gewoon bij de stalling te zitten.
Ja kost geld om te vullen. Dat kost het in Brabant ook. Dus dat maakt niks uit.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 15:53

De keuze zal niet gaan over wel of geen water, maar over zelf vullen of laten vullen. Net als zelf mesten of laten mesten.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 15:56

GJ9 schreef:
De keuze zal niet gaan over wel of geen water, maar over zelf vullen of laten vullen. Net als zelf mesten of laten mesten.

Precies.

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 15:57

Babootje schreef:
beegee schreef:
€1000,- voor één stal? Of hebben jullie meerdere paarden?

Per paard zo'n 845
545 kale stal met hooi en stro
100 uitmesten (door de week) Kun je ook zelf doen
120 service molen paddock of wei
30 vullen waterbak (op de wei)
50 brok en muesli (zelf kopen en in bakjes klaar zetten; 1 x per maand voerbeurt).

20,00 trailerstalling

Ik heb 2 paarden daar staan. 1 fokmerrie staat verder weg; daar betaal ik niet zoveel voor.

Jeutje dat is flink geld. Ik had voor mezelf al de grens van €500,- getrokken met evt uitloop als het een stal is met prachtige faciliteiten en goed management. En dat vond ik al veel: toen ik mijn paard kocht betaalde ik 285 voor all in stalling aan t bos, volpension, buitenbak, longeercirkel etcetera. Ook in de randstad.

Maar als je 't hebt, lekker doen natuurlijk. Lijkt me heerlijk om ontzorgd te worden én op een stal te staan met mooie faciliteiten. Afgelopen tijd is mijn paardenhobby me steeds meer tegen gaan staan en zeker icm het geld dat je ervoor kwijt bent. Kans is dus zeker aanwezig dat er na deze geen nieuwe meer komt. Of zelf verhuizen naar een paardvriendelijkere regio waar "the bare minimum" wat paardenwelzijn aangaat geen €600,- per maand kost :=

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 15:57

Snap ik.
Maar zo zijn er bij zelf mesten ook genoeg mensen die een dag overslaan want dat kan best.

Daarom was het toen ik nog paarden had staan vol pension.
Geen andere optie.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 15:58

Sky_As schreef:
DuoPenotti schreef:
30 euro vullen waterbak voor een eerste levensbehoefte zit er niet standaard bij?
Net als 120 voor in de wei zetten?

Bizar...

Nou dit he.... zulke stallen zouden toch moeten sluiten.
En dan heb ik niet om het geld dat ze vragen... Maar om het feit dat ze water en buiten staan blijkbaar geen basis behoefte vinden.

Nou ja, ze gaan ervan uit dat je die waterbak dan natuurlijk zelf vult. En dat doen we ook. :D

Celebi schreef:
Jeetje wat een geld.. Dan betaal je neem ik aan ook vooral voor de faciliteiten daar?

Zeker. Die zijn ook heel goed. Bodems zijn heel goed, stallen zijn licht en ruim. Ruim voldoende paddocks in de winter. Overdekte stapmolen vind ik ook een must. Hooi / kuil komt van eigen land en wordt ruim gevoerd/kun je nog zelf bij pakken. Het is ook fijn dat je je eigen instructie mag laten komen.
Maar inderdaad het is duur. Aan de andere kant heb ik ook op goedkopere stallen gestaan en dan lever je vaak weer in op de kwaliteit voor je paard. Zijn de bodems niet goed of worden niet goed bijgehouden of wordt te weinig hooi gevoerd.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 16:00

Zal inderdaad een verrekening van uurloon zijn of iets dergelijks.
Wat dat betreft ben ik blij dat ik in een regio woon waar een paar stallen niet zo ontzettend duur is, dan zou ik geen eigen paard meer hebben denk ik. Althans zeker geen twee :Y) .

Ik snap inderdaad dat het door inflatie de komende jaren duurder gaat worden voor stallen, dat is logisch. Ik vraag me wel ook echt af hoe veel jaren ik het nog kan betalen om paarden te houden.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 16:01

beegee schreef:
Maar als je 't hebt, lekker doen natuurlijk. Lijkt me heerlijk om ontzorgd te worden én op een stal te staan met mooie faciliteiten. Afgelopen tijd is mijn paardenhobby me steeds meer tegen gaan staan en zeker icm het geld dat je ervoor kwijt bent. Kans is dus zeker aanwezig dat er na deze geen nieuwe meer komt. Of zelf verhuizen naar een paardvriendelijkere regio waar "the bare minimum" wat paardenwelzijn aangaat geen €600,- per maand kost :=

Maar in Brabant zijn al stallen die die kant op gaan. Weet er een 550 euro en dan mag je nog niet zelf je paard uit de wei halen. Moet je dat aangeven als je smorgens wil rijden en dan blijft ie binnen staan. Niks voor mij.

Ik vraag me wel af of we de kant op gaan dat mensen bewust gaan stoppen omdat het plezier tov de kosten niet in verhouding meer is of het gewoonweg niet kunnen betalen.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 15-08-24 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 16:02

Maar hoe zit het met mensen die geen gebruik maken van de buitenzet dienst en die vervolgens hun paard maar een half uurtje pd in de molen zetten?
Dat kan toch gewoon niet in deze tijd.

Een pension stal zou toch gewoon verplicht de paarden minimaal 4 uur per dag buiten moeten zetten ( en dat is dan echt het minimale)
Door het op deze manier te doen heb je toch niet het beste voor met de paarden....

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 16:09

Sky_As schreef:
Maar hoe zit het met mensen die geen gebruik maken van de buitenzet dienst en die vervolgens hun paard maar een half uurtje pd in de molen zetten?

Een pension stal zou toch gewoon verplicht de paarden minimaal 4 uur per dag buiten moeten zetten ( en dat is dan echt het minimale)
Door het op deze manier te doen heb je toch niet het beste voor met de paarden....

Dit soort stallen gaat gewoon verdwijnen.
Of die 120 komt standaard op het vaste maand bedrag en paard gaat naar buiten.

En ja dan zullen er minder mensen paarden houden.

Maar daar gaat dit topic niet over lijkt mij

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 16:11

beegee schreef:

Ik heb t zelfde. Voor mijn paarden wil ik niet voor minder gaan. Ze doen het daar heel goed. Maar het iedere x de prijzen verhogen voor ieder wissewasje begint me ook wel tegen te staan. Dan is het ook meer een kwestie van wil ik het nog wel betalen dan kan ik het nog betalen. En dringt ook het gevoel de paardenhobby maar te gaan afbouwen zich op.

Stallen zijn sowieso al dun "gezaaid" en zeker de stallen met extra. Dat weet zo'n eigenaar ook; die weet dat ie de hoofdprijs kan vragen en geef m eens ongelijk.

Ik wil gewoon echt iets overdekts om in de winter door te kunnen trainen en goede bodems. Ruime stallen met een goed fris klimaat en een buitenluik en goed en voldoende ruwvoer. En voldoende ruimte om buiten te zetten. En dan is er gewoon niet heel veel keuze. Zoveel stallen die al zijn opgedoekt in de afgelopen jaren.

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 16:13

Zonnetje81 schreef:
beegee schreef:

Maar in Brabant zijn al stallen die die kant op gaan. Weet er een 550 euro en dan mag je nog niet zelf je paard uit de wei halen. Moet je dat aangeven als je smorgens wil rijden en dan blijft ie binnen staan. Niks voor mij.

Ik vraag me wel af of we de kant op gaan dat mensen bewust gaan stoppen omdat het plezier tov de kosten niet in verhouding meer is of het gewoonweg niet kunnen betalen.

Want dat laatste: ik denk een combinatie van beiden. Afgelopen jaren ben ik weinig (tot misschien zelfs geen...) stallen tegengekomen in mijn omgeving waar het management is zoals ik het graag zou zien in combinatie met redelijke faciliteiten. Je betaalt ofwel voor een mooie binnenbak en overdekte stapmolen en noem 't maar op waarbij je een postzegeltje krijgt waar ze een uurtje per dag buiten mogen komen, ofwel voor prima management voor je paard met een poedersuiker die altijd onder water staat of te droog en zwaar is. Uit principe zou ik dan liever voor die laatste stal gaan omdat het paard het dan iig leuk heeft, maar eerlijk is eerlijk: ik heb hem niet om alleen maar naar te kijken. Dat gaat dan ten koste van mijn plezier en dan kom je in zo'n cirkel terecht.

Tuurlijk zit er een heel groot grijs gebied tussen, maar ik ken écht bijna alle stallen die voor mij aan te rijden zijn en er zit echt weinig soeps tussen. En de stallen in het hogere segment vind ik ook regelmatig tegenvallen hoor, maar dat stuit dan vaak af op het te weinig buiten (naar mijn zin dan, hè, sommige mensen vinden het prima als ie een uur of twee buiten staat en die zijn lyrisch over hun stal - voor mij werkt dat gewoon niet).

Mijn paard staat nu prima, hele dagen buiten met ruwvoer, ook in de winter, grote stal van 3x4 en heeft een heerlijk groepje dat hij lekker kan rondcommanderen. Hij heeft 't nog nooit zo leuk gehad. Maar daar tegenover staat dat hij met semipensioen is en ik weinig met hem doe. Mocht ik weer een rijpaard kopen, zou ik hem niet zetten waar ik nu sta, want daar is de bak niet goed genoeg voor. En dan kom je weer bij mijn eerdergenoemde verhaal uit. Lastig :')

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 16:17

Babootje schreef:
beegee schreef:

Ik heb t zelfde. Voor mijn paarden wil ik niet voor minder gaan. Ze doen het daar heel goed. Maar het iedere x de prijzen verhogen voor ieder wissewasje begint me ook wel tegen te staan. Dan is het ook meer een kwestie van wil ik het nog wel betalen dan kan ik het nog betalen. En dringt ook het gevoel de paardenhobby maar te gaan afbouwen zich op.

Stallen zijn sowieso al dun "gezaaid" en zeker de stallen met extra. Dat weet zo'n eigenaar ook; die weet dat ie de hoofdprijs kan vragen en geef m eens ongelijk.

Ik wil gewoon echt iets overdekts om in de winter door te kunnen trainen en goede bodems. Ruime stallen met een goed fris klimaat en een buitenluik en goed en voldoende ruwvoer. En voldoende ruimte om buiten te zetten. En dan is er gewoon niet heel veel keuze. Zoveel stallen die al zijn opgedoekt in de afgelopen jaren.

Ja, dit dus. Er zijn zoveel grote (en qua facilteiten: echt mooie) stallen gesloten de laatste vijf jaar, alles staat onder druk hier. Ik vind 't bijvoorbeeld nog steeds jammer dat Groenewoude is gestopt en dat HC Bleiswijk is overgenomen en geen stalling meer aanbiedt. Of nou ja, die laatste mogelijk wel maar dan moet je een trainingsmethode volgen die mij niet aanstaat. Dat waren mooie accommodaties.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 16:19

Sky_As schreef:

Eens maar dat is wel iemands eigen verantwoordelijkheid.

De buitenzetservice is bij ons vrij recent een verplichte afname geworden. Kun je ook niet meer onderling regelen zoals daarvoor wel was. Voor ons maakte dat niet uit, want wij namen de service al af.
Maar voor sommigen betekende dat nog een hele pittige extra prijsverhoging naast die al doorgvoerd waren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 16:21

Klopt BeeGee. En inderdaad van Groenewoude eeuwig zonde. Was zo'n verzorgde locatie. En nu zit er alsnog niks begreep ik.

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 16:22

Sky_As schreef:

Gebeurt nog steeds veel hoor. Ik kan zo vijf stallen opnoemen waar de paarden bij Gods gratie wel een uur naar buiten mogen. Vriendin van mij had een verzorgpaard ergens staan waar je je paard max een uur in de paddock mocht zetten die qua oppervlakte misschien 5/6x3 was. Waren ook stenen paddocks van hetzelfde formaat. Daar doe je ze dan toch geen plezier mee?

Babootje schreef:
Klopt BeeGee. En inderdaad van Groenewoude eeuwig zonde. Was zo'n verzorgde locatie. En nu zit er alsnog niks begreep ik.

Had ik ook vernomen. Zo zonde. Ik heb stille hoop dat er ooit nog een stal gevestigd wordt, maar het fijne weet ik er niet van. Geen idee of het land verkocht is ook.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 16:29

GJ9 schreef:

inderdaad, hoelang is de pensionhouder bezig om de waterbakken te vullen, mensen hebben er vaak geen weet van hoeveel tijd al deze klussen in beslag nemen.
Ik zou het wel in het stallingstarief doen, dus een hoger stallingsgeld vragen

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 16:35

Maar dat is het ook. Het is algemeen bekend een stalhouder zelf te weinig loon verdiend.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 16:47

Waar. Maar water hoort gewoon in het stalgeld. Dan maar duurder als het anders niet uitkomt.

Overigens automatische drinkbakjes zijn ook al heel lang uitgevonden...
Ja wel borstel meenemen en dagelijks vogelpoep eruit halen...