Paard gekocht en gekeurd, eigenaar ziet ervanaf?! WAT NU?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kohtje

Re: Paard gekocht en gekeurd, eigenaar ziet ervanaf?! WAT NU?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 08:29

Ik snap niet dat je dan dat paard nog wil.
Gewoon de kosten afrekenen en voor de rest jammer dan.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 08:38

Goed nieuws! succes ermee.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 08:41

Fijn dat je rechtsbijstand je kan helpen. Ik ben benieuwd naar de reactie van de verkopende partij op de brief.

Weet je eigenlijk of het paard er nog wel staat, niet ondertussen alsnog verkocht is?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 09:06

Wat een verhaal zeg! Ik vind het wel erg onbeschoft om het zo te doen hoor!

Ik blijf het topic in de gaten houden, ik ben zeer benieuwd wat het uiteindelijk gaat opleveren.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 09:28

Nou kijk, wij moesten het paard dan ook kopen met de afspraak dat ze daar nog enkele weken mocht blijven staan, omdat ze nog een veulen zoogt die (nu nog zeker één maand) bij de merrie moet blijven. Dus al zouden ze hem aan een ander hebben verkocht (wat ik niet verwacht, er is ook niet meer mee geadverteerd), dan zal ze hoogstwaarschijnlijk daar nog steeds op stal staan. En mochten wij in ons gelijk worden gesteld, kan een eventuele verkoop aan een ander gewoon worden teruggedraaid. Maar nogmaals, daar ga ik niet van uit.

Kohtje: hoezo zouden wij dat paard niet meer willen? Als het zou lukken om dat paard te bemachtigen, hebben wij niets meer met die mensen te maken en dan hebben we wél een fantastische merrie op stal!

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 22:08

jaja, ik weet niet of een evt. 2e koper z'n pas aangekochte paard zomaar terug moet geven aan de verkoper, maar dat lijkt me sterk. hopen dat de rechtsbijstand niet te laat is zoals meerdere mensen hier al schrijven... ik vind het lang duren hoor, een kort geding kan binnen 3 dagen geregeld zijn. ik bedoel maar.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 22:12

Wat een bizarre situatie... Scheve mond
Ik hoop dat jullie hat paard alsnog op stal krijgen. Veel succes in ieder geval.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 22:16

frankiej schreef:
jaja, ik weet niet of een evt. 2e koper z'n pas aangekochte paard zomaar terug moet geven aan de verkoper, maar dat lijkt me sterk. hopen dat de rechtsbijstand niet te laat is zoals meerdere mensen hier al schrijven... ik vind het lang duren hoor, een kort geding kan binnen 3 dagen geregeld zijn. ik bedoel maar.

Volgens mij is het idd zo dat wanneer er dus een '2e koper' is, deze mensen ter goede trouw kopen en deze mensen dus volledig in hun recht staan en het paard niet hoeven af te staan!

MissPPP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 22:57

Jeanine84 schreef:
frankiej schreef:

Volgens mij is het idd zo dat wanneer er dus een '2e koper' is, deze mensen ter goede trouw kopen en deze mensen dus volledig in hun recht staan en het paard niet hoeven af te staan!

Hier gaan we allemaal nog niet vanuit. Er is niet meer met het paard geadverteerd en vaders gaf aan het paard alleen nog maar voor het driedubbele te willen verkopen, dat is een absoluut onrealistische prijs voor hoe het paard er nu voor staat. Er waren wel meerdere geinteresseerde partijen, maar ik neem niet aan dat het paard daaraan verkocht is voor het driedubbele. Nogmaals, we wachten rustig de rechtsbijstand af. Daarna zien we wel verder.

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 23:03

Wat een rotstreek zeg! Dat wat de laatste 2 hierboven zeggen klopt helaas. En voor eigendomsoverdracht is niet per se nodig dat het paard weg gaat van het erf, het paard kan ook verkocht worden aan iemand anders en daar blijven staan (levering constitutum possessorium). Maar met een beetje mazzel staat het paard idd niet te koop (zeker niet in het scenario waarbij hij haar zelf wil houden voor de fok). Echt een rare gang van zaken, ik hoop dat jullie haar alsnog kunnen kopen.

MissPPP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 23:08

kohtje schreef:
Ik snap niet dat je dan dat paard nog wil.
Gewoon de kosten afrekenen en voor de rest jammer dan.

Ik wil het paard nog erg graag! Ik zie dagelijks vele paarden voorbij komen, en weinig die mij zo aanspreken als deze merrie. Ik (en MissHIS met mij) ben erg kieskeurig als het gaat om een paard voor mezelf te kopen, en laat niet zomaar een paard aan mijn neus voorbij gaan die mij aanspreekt. Dit slag paard zijn niet te koop bij bosjes.

Siemkje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 22:51

wat een rot ervaring
succes ermee

Ik vermoed dat ze ook inzien dat dit paard een topper is
en misschien verkeerde afspraken hebben gemaakt over de prijs

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 23:16

Ben erg benieuwd naar de uitkomst.
Hopelijk heb je binnenkort een mooie merrie op stal staan.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 23:18

_Daniella schreef:
geld van de keuring terug eisen

Inderdaad! En langsgaan! Dat lijkt me het beste..

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 23:20

Miracle_ schreef:
_Daniella schreef:
geld van de keuring terug eisen

Dat werd al vergoed.

anjore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 00:02

Interessante toestand, maar ontzettend balen.
Hoe het juridisch allemaal in elkaar steekt weet ik niet hoor, maar als je het mij vraagt staan jullie ook best sterk als koper. Zeker met je naam op het keuringsrapport, en de getuigen die je hebt. Het komt op mij ook over alsof die man zich achteraf realiseert dat hij een hogere prijs voor dit paard kan vragen. Maar hij heeft wel jullie het risico van de keuring laten nemen. En misschien is hij inderdaad verbaasd over het positieve aankoopadvies. Dat zou bij mij wel wat kleine alarmbelletjes doen rinkelen.Maar ik zou het er ook niet zomaar bij laten zitten!
Ben heel benieuwd hoe het afloopt!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 00:24

MissPPP schreef:
We zijn vandaag gebeld door de rechtsbijstand, zij zagen toch wel mogelijkheden gelukkig!! Ze gaan de verkopende partij aanschrijven en hen wijzen op onze rechten om het paard te kopen. Ze hadden er geen boodschap aan dat het paard opeens niet van die verkopende vrouw (maar haar vader) blijkt te zijn, omdat die vrouw de hele periode als verkoper heeft opgetreden én handelsbekwaam is. Nou goed, het is nog even afwachten maar we zijn in elk geval blij dat rechtsbijstand redelijk positief was over onze kansen.

Dus als bv mijn stalhouder mijn paard te koop zet (bv als ik een weekje weg ben of zoiets) en ik die koop stop zou zetten ben ik toch mijn paard kwijt? Dat is hopelijk een foute aanname van de rechtsbijstand.

Probleem is nu om te bewijzen dat de verkoper de eigenaar van het paard is of toestemming had van de eigenaar om als tussenpersoon op te treden bij de verkoop. Kan nog een ingewikkeld geval worden.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 00:27

_Daniella schreef:
Miracle_ schreef:

Dat werd al vergoed.

Niet gezien.. Lachen

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 06:44

@tamary volgens mij is al bewezen dat dochter voor haar vader paard mocht verkopen...

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 08:33

Citaat:
Dus als bv mijn stalhouder mijn paard te koop zet (bv als ik een weekje weg ben of zoiets) en ik die koop stop zou zetten ben ik toch mijn paard kwijt? Dat is hopelijk een foute aanname van de rechtsbijstand.

Zo simpel zal het toch hopelijk niet kunnen gaan
Als jij maar aan kunt tonen dat jou paard jou paard is.... Dat je paard in zijn paspoort op jou naam staat wil nog niet zeggen dat je eigenaar bent. Als jij maar aan kunt tonen dat je regelmatig kosten hebt gemaakt voor je paard (veearts, hoefsmid, stallingsgeld ed.) sta je wel vrij sterk volgens mij. Er heeft eens een topic over gelopen hoe dat zit met eigendomsbewijs etc.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 09:35

Ik vind het een lastige situatie... Als het echt 'jou' paard is, dan zou ik er voor gaan!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 09:43

MissPPP schreef:
We zijn vandaag gebeld door de rechtsbijstand, zij zagen toch wel mogelijkheden gelukkig!! Ze gaan de verkopende partij aanschrijven en hen wijzen op onze rechten om het paard te kopen. Ze hadden er geen boodschap aan dat het paard opeens niet van die verkopende vrouw (maar haar vader) blijkt te zijn, omdat die vrouw de hele periode als verkoper heeft opgetreden én handelsbekwaam is. Nou goed, het is nog even afwachten maar we zijn in elk geval blij dat rechtsbijstand redelijk positief was over onze kansen.

Dat klinkt positief! Ik ben benieuwd naar het verdere verloop. Het zal je maar gebeuren he, wat een rare situatie.

annemarieke9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 10:12

Jammer dat jullie geen aanbetaling hebben gedaan dat zou het denk ik makkelijker maken

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:54

Vervelende situatie.
Misschien hadden jullie achteraf beter een aanbetaling kunnen doen, maar daar is het nu te laat voor.
Hoop dat jullie nog iets kunnen uithalen met de rechtsbijstand.

Succes ermee.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 20:33

een aanbetaling zou ik ook niet vóór de keuring gedaan hebben, eerst keuren dan aanbetalen en aangezien het net na de keuring al fout liep was er geen tijd voor een aanbetaling meer....

ben heel benieuwd hoe dit gaat aflopen, ik geef jullie grote kans maar hoop dat het paard niet ondertussen verkocht wordt want het kan lang duren dat juridische getouwtrek...