Is dit paard te verkopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Perrokai

Re: Is dit paard te verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:34

Ik denk echt wel dat je een liefhebber voor haar kan vinden en qua prijs ja geen idee eigenlijk. Als ik denk dat ik een goedkoop paard gekocht heb vallen sommigen hun monden hier nog open. Roepen heel hard dat het veel te duur is maar als ik dan vraag dan koop ik jouwe wel voor dat geld dan kan het opeens niet...
Kan dus ook bluf zijn. Haha!
Misschien duurt het wat langer omdat je wat eisen stelt aan het tehuis wat ik ook zou doen trouwens maar dat geeft dan niet. En wat betreft het spronggewricht vind ik dat het ook een vertekend beeld op de foto kan zijn dus ik weet het niet. Als het niets ernstigs is zou ik er als recreatieruiter ook geen problemen mee hebben. Ik vind haar hardstikke mooi met idd een mooi koppie en als ze ook nog zo lief is dan met jouw hulp is ze echt wel te verkopen aan een goed tehuis. Er zijn tenslotte ook recreatieruiters die het leuk vinden dat er nog wat aan gedaan moet worden en die het als een projectje of uitdaging zien. We leren toch allemaal nog steeds bij dus waarom het paard niet.

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:34

Ik zou als recreatieruiter eerder geen intresse hebben in dit paard. Leeftijd is ideaal, en een eventueel een kleine aandoening waar ze geen last van zou hebben zou niet echt een probleem vormen, eerder het feit dat ze voor haar leeftijd door omstandigheden dus bitter weinig kent.
Vanuit mijn standpunt (en gelukkig is niet iedereen zoals ik ben) zou ik als recreatieruiter wel degelijk een goed doorgereden routiné paardje willen, zondere verdere wedstrijdambities welteverstaan, gewoon eentje dat alles gewend is en waar je zelf niet veel meer aan moet leren, maar wel een paard waar je veel van kan leren, wat ik dus wel van een 15-jarige zou verwachten.

Verkoopbaar in het algemeen is ze zeker, voor elk soort paarden is er een markt, en ik ben er vrij zeker van dat je voor dit paard een recreatieruiter kunt vinden die er nog jaren plezier van zou kunnen hebben.

Ps: ik hou de prijs buiten beschouwing in mn post.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:40

Citaat:
En wat betreft het spronggewricht vind ik dat het ook een vertekend beeld op de foto kan zijn dus ik weet het niet.

Pardon??? Het is meer dan duidelijk te zien dat de buitenkant van het rechterspronggewricht behoorlijk overvuld is, Perrokai. Het is om de drommel geen vertekend beeld op de foto, zo hoort het spronggewricht van een paard er vanuit die positie echt niet uit te zien. Of het nou ten nadele is voor het loopvermogen van het paard of niet, dat maakt op het punt dat er nog niet naar is gekeken en dus geen diagnose is, niets uit. Het is erg gemakkelijk om het te bagatelliseren zoals jij doet, maar het kán wel degelijk om een ernstige aandoening gaan.

Stel, dat het gaat om een soort van schiefel die buiten het gewricht zit, dan is er niet veel aan het handje en valt het onder de categorie schoonheidsfouten maar iets wat er zo uitziet kan net zo goed een enorme spat, OC of OCD zijn. Waakzaamheid is dus altijd geboden met dit soort "afwijkingen". TS is gelukkig wel zo verstandig om dit aan een dierenarts over te laten, en ik hoop voor haar dat het niets ernstigs is.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:44

Mijn mening: ik zou m laten staan.
Voor een prijs hoger dan 1500e kun je een paard met heel wat meer ervaring kopen van die leeftijd. (nog los van het spronggewricht)

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:54

Verkoopbaar is elk paard, maar hoe makkelijk het gaat worden weet ik niet echt..

Even veralgemenend gesteld:
Ruiter met ambitie valt al af, die gaat voor een jong paard. Beginneling valt af, die gaat voor een paard met ervaring en routine. Groot deel recreatieruiters vallen af omwille van het feit dat ie nog niet bepaald verkeersmak is of omdat ze zelf niet bekwaam genoeg zijn om het paard op een goeie manier door te rijden.

Blijft over: een deel recreatieruiters, fokkers.
Van de fokkers gaat er ook een deel afvallen, omwille van de leeftijd, tenzij ze een écht héél goed papier heeft.

Dus als ik van jou was zou ik me vooral gaan richten op die twee groepen van potentiele kopers. Leg grote nadruk op haar karakter en op haar fokkwaliteiten... Prijs is moeilijk, als het papier goed is maar niet heel goed zou ik 1000€ zeggen. Is het papier wél heel goed zou ik naar de 1500/1700€ gaan. Maar dan hangt het ook weer af van wie je als koper voor je hebt staan. Voor een recreatiepaard maakt dat papiertje geen flut uit, voor een fokker maakt het (soms) geen flut uit of de merrie al dan niet bereden is.

Maargoed, de prijs blijft afhankelijk van wat kopers ervoor willen geven. (zoals mijn merrie bv, zie profiel en onderschrift.. Is dertien, dressuur L, achttal M, doodsbraaf beest, super papier... Op verkoopsite werd er 1850€ voor geboden...).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:55

Perrokai schreef:
Roepen heel hard dat het veel te duur is maar als ik dan vraag dan koop ik jouwe wel voor dat geld dan kan het opeens niet...
Kan dus ook bluf zijn. Haha!

Tja ik heb de mijne voor een belachelijk bedrag gekocht en ik heb al boden gehad van zo'n 10 keer de aankoopsprijs, de mijne doe ik er dus ook niet meer uit voor datzelfde bedrag. Vorige eigenaar denkt nu ook: Whaaaaah! Clown Maar blijft staan dat je voor weinig geld echt wel heel fatsoenlijke paarden kunt kopen. En geef de koper de keus tussen een 14-jarige of een 9-jarige, een ouder paard wat licht aangereden is of een die M of Z heeft gelopen, een paard wat veel kilometers op de weg heeft gedaan of een die nauwelijks iets kent en dan weet je wat ze gaan kiezen. Dus wil je je niet uit de markt prijzen dan zul je de prijs moeten aanpassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 18:03

Ik moet nog even iets kwijt. Ik vind het, als de TS het beste voor heeft met dit paard, het aan te raden om er niet te weinig voor te vragen. Ze wil dat het dier een goed tehuis krijgt. Gaat ze de merrie aanbieden voor een luttel bedrag dan is de kans groot, dat het paard wordt doorverkocht na even te zijn doorgereden. Er worden genoeg mooie oudere paarden door malafide mensen verkocht met een valse opgave van de leeftijd, als ze er maar geld aan kunnen verdienen. Vraag je wat meer dan een appel en een ei, dan ben je er zekerder van dat het dier niet van de ene plek naar de andere wordt gesleurd. Kwa koppie ziet deze er jong en fris uit, en dus is de kans niet uitgesloten dat als je haar voor bijvoorbeeld tussen de 1250 en 1500 euro te koop zet, er mensen op af komen die denken dat ze er wel even munt uit kunnen slaan, een zogezegd avontuurtje. En daar wil ik alleen maar voor waarschuwen want het gebeurt helaas nog vaak genoeg, te vaak zelfs.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 18:05

tantjeuh schreef:
of omdat ze zelf niet bekwaam genoeg zijn om het paard op een goeie manier door te rijden.

Of geen behoefte aan hebben.
Ik zou dan eerder een paard voor dezelfde prijs zoeken die wel verkeersmak is.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 19:01

Oke, dan mijn mening, en dan zal ik de knuppel wel in het hoenderhok gooien; ik heb liever een paar jaar ouder paard dat blanco is, dan een hoog gereden paard, dat een paar jaar jonger is...
Ik heb al zo vaak de discussie goed en eerlijk rijden gehad op de werkvloer, zeker op gebied van nageeflijkheid. En iedereen vond dat hij zijn paard correct reed, zelfs als ik net wat anders had gezien. Gelukkig veranderen er dingen, eindelijk, waarschijnlijk ten koste van het beroep fysiotherapie etc.
Maar zolang er nog paarden door wendingen vallen, en wptjes halen, zegt M os Z me niets, en weet ik wel wat ik dan toch liever heb.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 19:04

suleilitha schreef:
Citaat:
En wat betreft het spronggewricht vind ik dat het ook een vertekend beeld op de foto kan zijn dus ik weet het niet.

Pardon??? Het is meer dan duidelijk te zien dat de buitenkant van het rechterspronggewricht behoorlijk overvuld is, Perrokai. Het is om de drommel geen vertekend beeld op de foto, zo hoort het spronggewricht van een paard er vanuit die positie echt niet uit te zien. Of het nou ten nadele is voor het loopvermogen van het paard of niet, dat maakt op het punt dat er nog niet naar is gekeken en dus geen diagnose is, niets uit. Het is erg gemakkelijk om het te bagatelliseren zoals jij doet, maar het kán wel degelijk om een ernstige aandoening gaan.

Stel, dat het gaat om een soort van schiefel die buiten het gewricht zit, dan is er niet veel aan het handje en valt het onder de categorie schoonheidsfouten maar iets wat er zo uitziet kan net zo goed een enorme spat, OC of OCD zijn. Waakzaamheid is dus altijd geboden met dit soort "afwijkingen". TS is gelukkig wel zo verstandig om dit aan een dierenarts over te laten, en ik hoop voor haar dat het niets ernstigs is.

Nogmaals uit een foto kun je niet alles opmaken en heeft niets met bagatelliseren te maken. Je kunt speculeren er over zo lang je wilt en er een heel groot drama van maken echter kun je beter afwachten tot een deskundige als een DA zijn/haar oordeel er over velt. En zoals je kunt lezen laat GC haar beslissing van wat er met haar paard gebeurd ook mede van dit oordeel afhangen dus er is vooralsnog helemaal niets aan de hand. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 19:05

Zit wat in, Luve-rozes. Je weet van deze Hannoveraan zeker, dat ze niet is versleten. Het is dat ik al voorzien ben van paarden en het er druk zat mee heb, anders zou het een mooi dier zijn om te kopen voor een goede kennis, die nog niet goed rijdt. In dat geval zou ik deze merrie eerst zelf even door gaan rijden. Eerlijk is eerlijk, ik vind haar erg leuk!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 19:07

Je gaat de volgende opmerking van mij niet leuk vinden Perrokai, maar ik heb echt verstand van paardenbenen en de afwijkingen ervan. Ik maak er ook geen drama van bij dit paard, maar jij doet net of het allemaal overdreven is. Ik zal nog even een plaatje zoeken van een ander spronggewricht. Dan wil ik daarover graag je oordeel, of je er iets aan ziet.
Wat uit de foto van de Hannoveraanse merrie wel duidelijk op te maken is, is dat ze een behoorlijke verdikking heeft en dat valt niet te verdoezelen, zelfs niet op een foto.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 19:13

Afbeelding
Kijk en oordeel.... en dit is echt geen vertekend beeld. Evenmin als op de foto van de bruine merrie. Ik kijk gewoon kritisch en ben verder over wat ik vind van het spronggewricht van de merrie alleen maar eerlijk tegen de TS.

foto even vernield, omdat dit beest al aardig berucht is in zijn leefomgeving en dat is niet omdat hij "niet goed" is.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 21:14

Suleilitha, ik pretendeer nergens op bokt over een enorme kennis van paarden te beschikken, in tegendeel zelfs. Dus ik ga deze uitdaging niet aan met je. Overdreven vindt ik speculaties omtrent wat dit paard allemaal aan zijn been kan mankeren. Daarbij blijf ik bij mijn stelling op een foto kun je iets zien of denken iets te zien ondanks dat je een verdikking ziet je niet weet wat er aan de hand is van een foto. . Wat jouw mening is is iedereen al duidelijk denk ik, daar kun je oneindig over door blijven gaan om maar in discussie te blijven. Kritisch kijken is niets mis mee, juist goed. Verder gelieven niet altijd al mijn woorden op een gouden weegschaaltje af te wegen en lees mijn onderschrift eens.
Het enige verschil is dat ik niet van een foto wil oordelen ook niet als ik zoveel kennis had over paardenbenen zoals dat jij dat hebt. Op de andere foto met die pony erbij zie ik niets of je zou het echt even duidelijk aan moeten wijzen...Ik kan wel blijven staren tot ik denk iets te zien maar dat is niet reeel vind ik.

OK nog even dan, de foto die je hebt geplaatst daar ziet het er inderdaad ook naar uit dat dat spronggewricht niet in orde is. Ik zie een rare vorm en ik zie dat het lijkt alsof er iets omheen is gegroeid of er zit iets omheen. Deze zie je echter van de zijkant. Maar ook bij deze foto zou je mij niet moeten vragen wat er dan precies aan de hand is of zou kunnen zijn. Dat zou van mij alleen maar speculeren zijn of gissen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 21:19

Maar het vooraanzicht van het spronggewricht van het paard op mijn foto en dat van de merrie is hetzelfde. Verder daag ik je niet uit maar je komt wel aanzetten met een air of je alle wijsheid in pacht hebt. Ik wil alleen maar zeggen dat een sprong die er op een foto al niet goed uitziet, NIET goed is, al wat het ook is, en zeker moet worden onderzocht. Het hoeft geen belemmering te zijn, de Fries van de foto wordt al getraind op L2 nivo onder het zadel en loopt de sterren van de hemel, maar dat is geen garantie voor de toekomst.
Uit je doppen kijken blijft een must. En dat jij niks aan de bruine merrie ziet, bewijst dat je niet veel kaas hebt gegeten van paardenbenen, of gewoon niet kritisch kijkt. (ik gok op het eerste)

Edit: op de foto waar die zwarte pony er bij staat, zie ik ook wel degelijk dat het spronggewricht is overvuld.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 21:22

Maar Suleilitha, Perrokai zegt toch nergens dat ze niets ziet? Ze vraagt zich alleen af of je van een foto zoveel kunt zeggen.

Jij vindt van wel, jij zult er ongetwijfeld verstand van hebben, maar dat ontkent Perrokai toch ook helemaal niet?

Lijkt me een beetje een onzinnige (offtopic) discussie als je het mij vraagt.

(maar helaas vraagt men mij nooit iets Haha! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 21:39

Perrokai stelde dat je het niet aan een foto kon zien omdat de foto vertekend zou zijn en daar reageerde ik dan weer op.
Dan stel ik jou nu een vraag, wat is jouw opinie, Maanling?

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:05

Citaat:

Wat staat hierboven ??? Verward

Staat er niet KAN zijn ?? En dat betekent dat ik met een AIR aan kom zetten terwijl er staat dus ik weet het niet.
Jij zegt dat je er zoveel van weet ik zeg dat niet. Dus maak er niet zo'n drama van en speel het niet op de persoon al is dit niet de eerste
keer dat je dat bij mij doet. Ik begin me af te vragen waarom......

En zo gaan we aardig off-topic, ik stel voor dat je me verder aanvalt per PB en dat we hier verder gaan met het onderwerp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:14

Ik zal je verder maar wijselijk negeren, Perrokai. En jij komt hier als een olifant aandenderen in dit topic en niet ik. Verder heb ik totaal geen boodschap aan je aantijdingen dat ik je al eerder zou hebben aangevallen.

Ik heb getracht de TS van goede adviezen te dienen die me ook wel in dank werden afgenomen.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:42

Nou, ik ken deze merrie dus persoonlijk.
Ik ben geen prof paardekenner of iets dergelijks maar heb wel het een en ander aan ervaring opgedaan in de loop der jaren.

Deze merrie heeft een absoluut gouden karakter en laat zich nergens door van de wijs brengen. Dat is al heel wat waard, tel daarbij de werkwilligheid om te leren plus het feit dat ze een paar degelijke gangen heeft, kan je er na een tijdje training best een leuk proefje mee starten.

Het spronggewricht was mij nog niet zo zeer opgevallen. Toen ik haar zag was ze hoogdrachtig en gaat de aandacht toch naar andere delen van paards lichaam.

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ze een leuk veulen op de wereld heeft gezet. Mooi aan de maat en lekker stevig. Ook omtrent het veulen wederom een geweldig karakter. Geen zenuwlijer.

Ik heb haar onder het zadel nog niet gezien.
Helaas ontbreekt mij het aan de faciliteiten om dit paard fatsoenlijk door te rijden. Ik heb helaas alleen weilanden die ik niet om wil ploegen. Waarschijnlijk komt er uiteindelijk wel een paddock/bak, maar dat duurt nog een tijd. Anders had ik het zeker aangedurft. Braver dan deze kan je ze niet krijgen denk ik.

Nu heb ik haar wel genoeg opgehemelt Haha!
Ach, het is gewoon een leuk paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:44

Mooi bericht, HBVisser, ik heb er verder ook niet veel commentaar op en denk dat iemand die een paard zoekt waar de wilde haren al wat uit zijn, er een prima dier aan heeft. Je karakteromschrijving geeft verder ook wel aan dat er nog wel genoeg mee te doen c.q te behalen is, mooi!!!!!!!!

jacqp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:50

Ik vind het een hele leuke merrie met een fijne uitstraling!
Kopers kunnen haar toch laten keuren?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:59

Ik denk ook wel dat het paard te verkopen is.
Leuk dier, goede moeder zo te lezen. En wat betreft die sprong, daar kan op voorhand al een plaatje van geschoten worden, kost ook niet de hele wereld. Na beoordeling van die foto kun je dan evt alsnog de rest van de keuring laten doen, afhankelijk van de uitslag van die sprong. Lachen

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 23:12

Ik ken het paard ook en het is een echte lieverd. Terwijl ik het topic door zat lezen schoot er één ding door m'n hoofd: Perrokai, dit zou een goed paard voor jouw project zijn Knipoog Zelf een beetje doorrijden en ja, daar ben je met wat begeleiding kundig genoeg voor!

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 23:20

GamblersCup schreef:
Qua prijs ga ik niet moeilijk doen, qua thuis/handelaar wel. Gaat onder geen beding naar een handelaar en ik wil zeker zijn dat het stalpaard gaat worden.
Maak ik het me mezelf misschien wel moeilijker mee, maar dat weegt zwaarder als "snel weg en een andere kopen".

wou even opmerken dat niet elke handelaar slecht is
bij zo zin heb ik altijd idee dat ohjee een paardenhandelaar is per definitie niet een goed tehuis want dan word paardje weer doorverkocht en zal die niet goed krijgen
90% van de paarden die een handelaar koopt en op zijn stal zet gaan gewoon naar particulieren toe
als handelsstal heb je een naam en een goede handelaar houd zijn naam hoog met verkopen en verzorgt zijn paarden top

daabij herken je een handelaar als die komt??
ik weet hoe ze werken ,als moet nemen ze de zgn dochter mee voor wie paard zal zijn
komen er vrouwen of hele gezinnen langs
tenslotte bestaan er ook vrouwelijke handelaren Clown

een van mijn kennisen in duitsland is en hannoveranerfokker en handelstal in allerei soorten paarden
zijn naam is goed en als die een paard van je heeft weet je ook na die tijd waar terecht komt
ook geeft die een eerlijke prijs aan je

ik kan je zijn telefoonnummer wel geven als je wilt
je kan hem bellen en zeggen dat je die van mij heeft ,
hij zal je een eerlijke mening geven wat je paard waard is en wat de prijzen zijn op moment
die schommelen het hele jaar door en hij kent de duitse markt goed

op de vraag is je paard te verkopen
ja ,seizoen is goed ,weideseizoen
maar aan prijs zal lager zijn ,zonder veulen hoogstens 1500 euro en met veulen uiteraard meer Knipoog
dit zal liggen aan leeftijd ,opleidingsnivo en eventuele ontbreken toppapiertje

is een mooi paardje anders Haha!

ik persoonlijk ,ja zou me wel passen ,ben hobbyfokker leek me een leuke merrie voor
mijn merries zijn te oud
ze is onder zadel en ja als recreatieruiter zou ik wel met zoiets willen werken maar onder een voorwaarde dat paardje absoluut cool in hoofd blijft en braaf dan maakt me niet uit als alleen maar basis zou zijn
een paard wat nerveus word of heet is niks voor mij omdat door ongeval zelf in begin nerveus ben
geeft een paard me vertrouwen dan is dat bij mij zo weg maar sommige paarden daar wil niet meer mee Bloos lukken

over spronggewricht en verkopen
zou haar verkopen met een keuringsrapport er naast
vroeger deed ik de 3 jarige eigen fok altijd weg met standaard een veterinaire keuring
niet alleen is de prijs beter ,je staat na die tijd ook sterker als er iets gebeurt wat jou niet te verwijten is (bv paard word kreupel door schuld koper )

vind spronggewricht niet overdreven dik
kan een schiefel zijn ,heeft een van mijn merries ook opgelopen na klap van de dekhengt op spronggewricht
kan ook vocht zijn ,weet niet of de merrie gauw stalbenen heeft ,dan vertekend een foto ook