Trailer Trekken met welke auto? Advies Gevraagd

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Morris

Re: Trailer Trekken met welke auto? Advies Gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 18:40

Ik ben erg blij met de aankoop. De minpunten: dorstigheid en dat de auto niet erg lang is qua lengte (=comfort vind ik), neem ik voor lief.

Ikke, bedankt voor de tip(s)!

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 18:42

Gefeliciteerd!

En de GDI dorstig? Haha!

Mijn Carisma heeft bijna dezelfde motor en ik doe 1 op 16 op snelwegen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 18:45

Is LPG G3 geen optie, Morris? Beetje installatie kost 3000 euro, verbruik blijft nagenoeg gelijk, dus reken maar uit hoeveel je moet rijden, om het interessant te laten zijn.

ponny_power

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 18:53

Is het dan tegenwoordig niet meer zo dat lpg veel minder kracht uit de motor haalt dan benzine ?

geen idee hoor , maar dat werd altijd gezegd.

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 18:54

Klopt wel, maar weet niet of het zo meer is met de huidige LPG tanks.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 18:56

Ik ben ook op zoek naar een passende auto, een niet te dure en vooral geen slurper omdat ik hem ook voor mn werk nodig heb.
Ik moet toegeven dat eht toch niet zo simpel was als ik dacht

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 18:58

mijn Vito is over 3 weken te koop........... trekt als een beest en rijd zelfs met de aanhanger 1 op 15

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 19:17

KiWiKo schreef:
mijn Vito is over 3 weken te koop........... trekt als een beest en rijd zelfs met de aanhanger 1 op 15

Doe even de specificaties, dan gaat het over feiten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 19:19

mercedes Vito 110 cdi Lachen

maw een sterke bus met motorinhoud Lachen heb de papieren op de zaak liggen Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 19:20

KiWiKo schreef:
mercedes Vito 110 cdi Lachen

maw een sterke bus met motorinhoud Lachen heb de papieren op de zaak liggen Haha!

Bouwjaar?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 19:22

2003 Lachen 280.000 op de teller

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 19:31

KiWiKo schreef:
2003 Lachen 280.000 op de teller

Hhmmm, autotrader.nl geeft alleen 2004 als bouwjaar voor de 110cdi en produceerd daar cijfers bij die ik niet vertrouw als representatief voor je auto.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 19:37

ik zeg het nu even uit mijn hoofd Lachen

liekatchu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 18:55

wat vinden jullie van een audi a4 als trekauto? mag 1500 kilo volgens de papieren.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 19:04

Die van ons is een mercedes
model: E-klasse 220 cdi en mag dik 2000 kilo trekken!!!
Zelf weegt de auto 1550 kilo, de wegenbelasting is dus niet duur en het is een zuinige auto. Haha!

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 12:07

ikke schreef:
Lijkt heel leuk in de cijfers te staan. Pas op met de vijfde versnelling bij een trailer, dan kon ie weleens een vreselijke zuipschuit worden! In vier moet ie het echter goed kunnen doen, afgaand op de grafieken, bij acceptabel verbruik.

Zou dit ook gelden voor een subaru legacy? Heb gisteren voor het eerst met trailer en paard gereden en de benzinemeter vloog omlaag Nagelbijten / Gniffelen .
M'n vader heeft gereden, die heeft al zijn rijbewijzen en kan heel goed rijden met paard en trailer maar of ie ook verstand heeft van zuinig rijden dat weet ik niet.

Ik werd trouwens gisteren weer in verwarring gebracht door de man van de trailerverhuur die vertelde dat ik met mijn subaru legacy (mag 1600 kg trekken) en een tweepaardstrailer met 1 paard gewoon mag rijden zonder BE rijbewijs. Nu snap ik er dus helemaal niets meer van. Waar staan die regels over het trekken van een aanhanger nu eigenlijk duidelijk zwart op wit?
Ik ben sowieso wel van plan om mijn E rijbewijs te gaan halen, maar iets meer duidelijkheid zou fijn zijn.

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 12:09

yousra schreef:
Die van ons is een mercedes
model: E-klasse 220 cdi en mag dik 2000 kilo trekken!!!
Zelf weegt de auto 1550 kilo, de wegenbelasting is dus niet duur en het is een zuinige auto. Haha!

1900 kilo op papier.

Wat voor een Audi A4 is het liekatchu?
Wij hadden hiervoor een Audi, en die trok het met gemak.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 12:22

Diaan74 schreef:
ikke schreef:
Lijkt heel leuk in de cijfers te staan. Pas op met de vijfde versnelling bij een trailer, dan kon ie weleens een vreselijke zuipschuit worden! In vier moet ie het echter goed kunnen doen, afgaand op de grafieken, bij acceptabel verbruik.

Zou dit ook gelden voor een subaru legacy? Heb gisteren voor het eerst met trailer en paard gereden en de benzinemeter vloog omlaag Nagelbijten / Gniffelen .
M'n vader heeft gereden, die heeft al zijn rijbewijzen en kan heel goed rijden met paard en trailer maar of ie ook verstand heeft van zuinig rijden dat weet ik niet.

Ik werd trouwens gisteren weer in verwarring gebracht door de man van de trailerverhuur die vertelde dat ik met mijn subaru legacy (mag 1600 kg trekken) en een tweepaardstrailer met 1 paard gewoon mag rijden zonder BE rijbewijs. Nu snap ik er dus helemaal niets meer van. Waar staan die regels over het trekken van een aanhanger nu eigenlijk duidelijk zwart op wit?
Ik ben sowieso wel van plan om mijn E rijbewijs te gaan halen, maar iets meer duidelijkheid zou fijn zijn.

als jouw auto BV 1500 kg weegt
en jij er een trailer mee wil trekken van BV 500 kg en er een paard in staat van 600 KG kom je uit op 1100 kg dan mag jij zonder BE rijbewijs die trailer trekker
je mag alles dus trekken wat onder de 750 kg zit en niet in totaal zwaarder is als wat jou auto weegt

dus de aanhang plus laadvermogen mag niet zwaarder zijn dan je auto
en dat alles samen (auto plus aanhang plus laadvermogen) mag niet meer dan 3500 kg wegen
dan mag jij zonder BE rijden

de politie belen heeft nut die weten het zelf niet
dit heeft me een rijleraar verteld en op verschillende site's vind je het hele verhaal (auto rijscholen)

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 12:39

Ok thanks, dan had ik het toch goed begrepen en kreeg ik gisteren dus gewoon verkeerde info van die man. Mijn auto weegt 1250 kg en ik denk dat een 2 paardstrailer plus laadvermogen toch wel wat meer weegt.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 15:37

Diaan, wat Onley zegt, klopt, maa rik wil er even wat aan toevoegen.

Met een B-rijbewijs moet je kijken wat voor gewicht (dus ledig gewicht plus laadvermogen) er op het kenteken van de trailer staat. Dit gewicht mag niet hoger zijn dan het eigen gewicht van het trekkend voertuig.
Met een E rijbewijs hoef je niet naar de papieren van de trailer te kijken. Dan gaat het erom wat de trailer daadwerkelijk weegt (dus al dan niet met lading) en dat gewicht mag niet hoger zijn dan hetgeen aangegeven staat wat je trekkend voertuig mag trekken.

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 15:53

liekatchu schreef:
wat vinden jullie van een audi a4 als trekauto? mag 1500 kilo volgens de papieren.

Een diesel?

Audi's zijn prima trekauto's Ja

Heb zelf A3 een 1.9 tdi 90 pk Lachen

We hebben ook een 2 paards trailer en die wordt getrokken door een Ford Transit Lachen

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 15:54

Wij hebben een A4. Inderdaad prima trekauto!

Nico1949

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 16:18

Misschien geeft dit bericht duidelijk over b en be rijbeijzen, komt van de 3VO site
Welk rijbewijs heeft men nodig voor het trekken van een caravan?
Hiervoor heb je minimaal een rijbewijs B nodig. De aanhangwagen inclusief laadvermogen mag niet zwaarder zijn dan 750 kg. In bepaalde gevallen is het bovendien toegestaan een zwaardere aanhangwagen dan 750 kg. te trekken met alleen rijbewijs B. Daar zijn echter twee voorwaarden aan verbonden:
- de aanhanger mag, inclusief laadvermogen, niet meer wegen dan de ledige massa van het trekkende motorvoertuig;
- de toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer zijn dan 3500 kg..

Met rijbewijs BE is het gewicht van de aanhangwagen niet van belang. Dat is slechts gebonden aan de technische mogelijkheden van het trekkend motorvoertuig: de maximale trekhaaklast. Die staat vermeld op het kentekenbewijs.Ook het gewicht van de totale combinatie is niet van belang. Deze mag meer dan 3500 kg. zijn. Alleen voor het trekkende voertuig geldt een toegestane maximum massa van 3500 kg.

Verder is mijn ervaring dat je wel met levende "vracht"rijd en het toch anders is met bijv. remmen, optrekken en bochten rijden.

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 17:00

supercop schreef:
Verder is mijn ervaring dat je wel met levende "vracht"rijd en het toch anders is met bijv. remmen, optrekken en bochten rijden.

Precies *LOL* Dat leer je waarschijnlijk niet tijdens rijlessen maar gewoon in de praktijk met een heel ervaren bijrijder naast je Knipoog .
Qua techniek lijkt het me wel handig om zo'n rijbewijs te halen, dat wordt dan ook mijn eerst volgende investering. En dan met mijn vader ernaast en paard erachter kilometers maken Knipoog

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 17:05

_Rijkie_ schreef:
liekatchu schreef:

Heb zelf A3 een 1.9 tdi 90 pk Lachen

Daar durf ik geen trailer achter te hangen Haha!