erleyne schreef:Het is niet alleen of je paard iets krijgt ( dat heb je idd niet in alle gevallen in de hand, hoewel in veel gevallen wel ), maar ook hoe je er dan mee omgaat. Van het weekend nog een voorbeeld gehad met een kennis hier uit de buurt.
Paard liep al een paar dagen niet lekker, toch doorgetraint. Ruiter besluit dat er iets aan de hand is, pleurt paard op de trailer en linea recta naar de kliniek.
Daar aangekomen ontdekt men eerst dat het paard vast zit in de rug. Worden foto's genomen. Niks op te zien. Dus verder zoeken....vele foto's en verdovingen verder......en wat blijkt het te zijn, een simpele zoolkneuzing. Maar ondertussen is deze persoon wel een paar honderd euro armer. En krijgt als advies, een paar weken rust en daarna op zachte bodem weer beginnen ( en natuurlijk pijnstillers, want er moet ook nog aan verdiend worden ).
Als ik mijn paard van stal haal, en hij is niet goed, dan kijk ik het nog wel eens een paar dagen aan, laat eventueel de smid eens komen als het snel verslechterd. En anders bied een week rust gecombineerd met staparbeid in bijna alle gevallen een uitkomst ( dat is immers ook het eerste wat de da zegt bij het eerste consult ). Ik weet wanneer een kreupelheid uit de hoef komt, omdat ik mijn paard goed ken. Als ik mijn smid bel, om er een zweer uit te snijden, is het 99% van de keer ook een zweer. Ook al zou elk ander denken dat het paard in zijn schouder kreupel is ( en geloof me, die discussie is al vaak gevoerd hier ). Dat heeft niks te maken met wel of niet genoeg om je paard geven of er voor te zorgen. Ieder doet het op zijn eigen manier, zolang je tevreden bent met hoe je paard er bij staat en de kosten die je maakt, en het niet tot onnodig dierenleed leidt, moet je die beslissing gewoon zelf maken.
* kruipt onder bureau vandaan *
Je verwoord het precies, zoals ik dat zie.
Escardo schreef:Ik ben doordat ik verzekerd ben misschien makkelijker en sneller geneigd de dierenarts te laten komen.....klinkt misschien stom maar zo werkt het meestal wel...
Dat is ook precies waar al die veel te hoge dierenartsenrekeningen vandaan komen. Ik kan me namelijk ook niet aan de indruk onttrekken dat er onnodige kosten worden gemaakt (onderzoeken) omdat het paard toch verzekerd is. Niet alleen door eigenaren, maar ook door de klinieken.
Escardo schreef:@waratje..hihi ze staan hier in NL hoor...trouwens ook bij Rieky Young staan er 2.. boven de 18 en nog fit en vitaal..

"Een goed reiningpaard heeft maar duizend stops in zich" quote Rieky van Osch, die ja, dezelfde. Diegenen die snappen wat hier gezegd werd, hebben het begrepen.........