Zeer eigenwijs paard wil niet op de trailer..lees eerst!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joyce83

Re: Zeer eigenwijs paard wil niet op de trailer..lees eerst!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 12:18

De mijne gaat juist met zijn kont op de lijnen zitten. Duwen werkt trouwens ook niet hebben twee jongens geprobeerd voor de gein maar meneer is daar absoluut niet van onder de indruk.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 12:23

Mijn merrie doet PRECIES hetzelfde
mijn oplossing ?
Heel simpel erop lopen met de longeerlijn.....niet willen ?
meteen op de volte en longeren ongeveer 10 rondjes in draf dus niet stappen!
weer proberen ... weer niet erop ? longeren !
En ga zo maar door totdat ze snapt dat ze van longeren alleen maar moe wordt en uiteindelijk zal ze erop gaan want dat rondjes draven vinden ze ook niks , ze zal het vanzelf snappen dat ze beloont word als ze er eenmaal netjes opstaat
Voordeel hiervan ? geen negatief gedrag van beiden , geen stress en ze krijgt natuurlijk ook nog extra beweging
Je moet natuurlijk dit alleen gaan doen terwijl je eigenlijk nergens naartoe hoeft en heel goed belonen dmv een emmertje met brokjes die je altijd in de aanslag hebt
SUCCES

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 12:29

Dit heb ik idd ook gedaan. Werkte op zich wel alleen is het soms wat lastig als je ergens anders bent en je moet de trailer op voor een bepaald tijdstip omdat je anders in het donker naar huis kan rijden te paard. Maar met longeren viel het kwartje redelijk snel bij hem in elk geval. Daarbij moet je wel plek hebben om te kunnen longeren trouwens.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 12:31

en nog een tip
je moet nooit achterom kijken wanneer je de trailer oploopt
jij bent de leider en als die omkijkt denkt jouw merrie dat er iets aan de hand is

(ik hoop dat IK die zak snoepjes win hihihi Clown )

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 12:33

Joyce 83
Maar op een gegeven moment hoef je niet meer te longeren als je maar niet opgeeft en precies hetzelfde patroon volgt Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 13:16

cissy schreef:
mooi, n probleem minder! OK dan!

dat hij het bij jou wel doet en bij een ander niet is heel herkenbaar, mijn eigen paard loopt mij bijna ondersteboven om maar de trailer in te mogen en mijn bijrijder krijgt haar er niet in, erg grappig! Clown
Ze heeft geen respect voor mijn bijrijder en die vind dat erg frustrerend, Ach gut maar ze zal het toch zelf moeten oplossen daar kan ik dr niet bij helpen, zodra ik in het gezichtsveld kom rent mn paard de trailer in, oeps daar is de baas, gauw wegwezen, hahahaha!

Hihi, jij hebt dus ook zo'n heerlijk eigenwijsje!
Ja, mijn paard is ook vrij eenkennig, hoor. En dan zit er nog een kop op ook. Haha!
Maar hij pikt ze er precies uit; de een krijgt meteen zijn respect en de ander moet het echt eerst verdienen. Anders heeft hij het heft in handen en tegen die kracht en eigenwijsheid verlies je het onherroepelijk. Lachen
Maar ik ben eigenlijk de enige die alles met hem doet, dus ik kan het ook wel begrijpen........

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 13:19

Ik vind haar niet eigenwijs, mijn bijrijder vindt haar eigenwijs, ik heb nergens problemen mee hoor! voor mij doet ze alles en voor mn bijrijder doet ze niks of bijna niks, tja, verschil moet er zijn! Lachen Mijn jonkie is net zo, ik heb geen problemen met dr en diezelfde bijrijder weer wel, rare beesten die paarden.
(ik heb alleen wel ruim 30 jr ervaring met paarden en mijn bijrijder nog lang niet en paarden wéten dat feilloos)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 13:26

cissy schreef:
Ik vind haar niet eigenwijs, mijn bijrijder vindt haar eigenwijs, ik heb nergens problemen mee hoor! voor mij doet ze alles en voor mn bijrijder doet ze niks of bijna niks, tja, verschil moet er zijn! Lachen Mijn jonkie is net zo, ik heb geen problemen met dr en diezelfde bijrijder weer wel, rare beesten die paarden.
(ik heb alleen wel ruim 30 jr ervaring met paarden en mijn bijrijder nog lang niet en paarden wéten dat feilloos)

Nou, mijn paardje heeft wel degelijk zijn eigenwijze kanten Clown . Zit echt een enorme kop op Ja en dan krijgt 'ie ook echt zo'n puberhoofd erbij Haha! . Ik lach me wel eens suf om de uitdrukking van zijn hoofd op zulke momenten (ook al mag dat eigenlijk niet Tong uitsteken ). Heeft hij dat bij mij, dan doe ik dan even wat grondwerk, dan komt 'ie altijd vrij snel weer bij je 'terug', zeg maar.... Vaak zo goed dat mensen denken dat hij superbraaf en makkelijk is. Wat hij ook is (tot op zekere hoogte), tot 'ie weer iemand treft waar hij over heen kan walsen. Dat ligt dan toch echt aan de persoon, hij pikt ze er inderdaad meteen uit. Best confronterend voor mensen. Knipoog

Overigens moet ik dus ook op mijn stemmingen letten. Heb ik niet genoeg aandacht om de een of andere reden dan spiegelt hij dat meteen terug. Ook confronterend soms, maar ook heel erg leerzaam. Via hem heb ik ook weer veel over mezelf geleerd in de afgelopen jaren.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 16:47

Ik heb het juist andersom gehad, een paar jaar geleden reed ik een paardje bij, en bij mij was ie eigenlijk superbraaf, maar zodra de eigenaresse in de buurt kwam begon hij te muiten Lachen.

Maar ik zag net in een post dat de TS haar paard gisteren dus meerdere keren zonder problemen de trailer op heeft gekregen, das mooi!

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 20:50

Beste allemaal welke mij voorzien hebben van geweldige tips en adviezen.
Vanavond weer geoefend met de trailer en ja hoor, mijn lieve 3 jarige liep
eindelijk in 1 keer door de trailer in... Het gaat steeds iets beter.
Mijn 1,5 jarige hengst ook geprobeerd, helemaal geen probleem.
Die maakt zich nergens druk om dus zeker een trailer is een eitje.
Toen mijn ouwe 12 jarige lieverd (en ook zeer eigenwijs)
Met haar ben ik jaren op concour geweest maar omdat ze nu
drachtig is, en ik veel reed met de 3 jarige, heeft ze een paar maanden
niet op de trailer gestaan. En nu wilde ze ook niet zomaar...
Maar dankzij de tips (vooral van Polly2) krijg ik alle 3 mijn paarden
redelijk op de trailer. Belangrijkste is RUST, CONSEQUENTIE en Leiderschap.
Mij is het weer gelukt. Voor de anderen met trailerproblemen... vooral
veel oefenen en als je gaat rijden met de trailer, rij eens een klein rondje en dan
weer terug naar de stal. Ik geloof dat het bij mijn paard het geval was dat
ze wist dat ze naar de les moest. Dat ga ik nu wel afwisselen.
En voor Polly2, de paardensnoepjes zijn voor jou!!!

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:43

Sommige paarden willen echt niet, hier op stal staan er 2, de ene loopt moeiteloos de veewagen in maar een trailer, nooit.
De andere loopt moeiteloos veewagen en trailer in, alleen de trailer wil hij nooit meer uit want hij wil niet achteruit lopen.
Sommige paarden willen gewoon niet, ik denk dat je zelf ook wel alle ins en outs weet.
Als wij handelspaarden ophalen hebben we hier ook geen tijd voor, longeerlijn eraan, schotten links en rechts en lijn om de paal heen, nog nooit meegemaakt dat een paard er niet inging.

het is gewoon een kwestie van niet opgeven, welke methode je ook gebruikt.
Alleen is mijn ervaring als een paard het niet plezant vind het altijd wel een beetje een probleem blijft.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 09:40

Susy_Q schreef:
Beste allemaal welke mij voorzien hebben van geweldige tips en adviezen.
Vanavond weer geoefend met de trailer en ja hoor, mijn lieve 3 jarige liep
eindelijk in 1 keer door de trailer in... Het gaat steeds iets beter.
Mijn 1,5 jarige hengst ook geprobeerd, helemaal geen probleem.
Die maakt zich nergens druk om dus zeker een trailer is een eitje.
Toen mijn ouwe 12 jarige lieverd (en ook zeer eigenwijs)
Met haar ben ik jaren op concour geweest maar omdat ze nu
drachtig is, en ik veel reed met de 3 jarige, heeft ze een paar maanden
niet op de trailer gestaan. En nu wilde ze ook niet zomaar...
Maar dankzij de tips (vooral van Polly2) krijg ik alle 3 mijn paarden
redelijk op de trailer. Belangrijkste is RUST, CONSEQUENTIE en Leiderschap.
Mij is het weer gelukt. Voor de anderen met trailerproblemen... vooral
veel oefenen en als je gaat rijden met de trailer, rij eens een klein rondje en dan
weer terug naar de stal. Ik geloof dat het bij mijn paard het geval was dat
ze wist dat ze naar de les moest. Dat ga ik nu wel afwisselen.
En voor Polly2, de paardensnoepjes zijn voor jou!!!

Mmmmm Tong uitsteken ...met worteltjessmaak???

Fijn dat het gelukt is! Ik heb je ook een PB gestuurd.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 10:45

Mensen die geïntresseerd zijn in de manier van monty roberts de beheerder van deze website komt bij je thuis (overal in nederland) en helpt je ter plekke. Wel eerst een afspraak maken. Het kost wel geld hoeveel weet ik zo niet..

Dit is het adres:
www.manegeappingedam.nl
hij heet:
Albert Huesken
Zijn telefoon nummer:
06 46103488

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 10:56

Gewoon elke avond in de trailer voeren. Wil hij er niet in? Dan ook geen eten. laat hem natuurlijk wel duidelijk weten dat het eten in de trailer ligt. ga elke dag met de voeremmer een stapje verder de trailer in. tot je hem er helemaal in hebt staan. Dat gewoon een maand volhouden (zonder stang of klep dicht) en dan voorzichting beginnen met stang/klep. Werkte bij ons altijd perfect. Het enige wwat nodig is, is een beetje geduld. Ga in iedergeval niet lopen trekken en wees tevreden met kleine beetjes. (en geef niet toe door te zeggen, oh wil je vandaag niet? Dan kom ik wel iets meer naar jou toe)

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:03

CalvinM als jij niet wilt stofzuigen krijg je dan ook geen eten?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:24

die manier van cinthyaapje (sorry als ik het verkeerd schrijf) die kan ik echt aanraden.
Bel Huesken maar gewoon eens op. of de site nog werkt weet ik niet, want manege appingedam is verkocht. Geloof dat hij nu in schildwolde, slochteren oid zit.

Maar het is superherkenbaar.
merrie liep er altijd zonder problemen op.
Daarna begon het prutsmuts, er was niets raars gebeurd tijdens rijden ofzo.
En altijd hooi te eten.

Ze wou er met geen mogelijkheid in, vooruit, achteruit lopen, longeerlijn, stang erachter, mensen haar erop drukken, niets hielp.
Heb haar gelokt met voer, 2 voeten net aan het einde van de klep, dan gauw weer terug.

Uiteindelijk zo'n trailerhulp besteld via internet, en ze liep er zo in (ding heb ik nooit hoeven gebruiken)
Nu kan ik haar alleen weer laden, even m'n (dressuur)zweep als verlengstuk van m'n arm gebruiken. wil ze niet, dan een klein tikje en ze loopt er zo op.

Misschien dat die van jou ook zo lekker dwars in en het binnen X tijd zich vanzelf weer oplost

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:34

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-05-23 08:06, in het totaal 1 keer bewerkt

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:41

Ik werk met onwillige laders altijd op de zelfde manier en werkt tot nu tor altijd.
Ik neem een touw met ketting en doe die onder de kin door. Ik leid met kinketting aan de voorkant, ga niet rukken en trekken, maar zorg er alleen voor dat hoofd op midden van trailer gericht blijft. één persoon er achter met vrij lange zweep. Paard mag stilstaan en kijken en vooruit, maar ábsoluut niet achteruit! bij beweging achteruit meteen een harde tik met zweep. bij terug vooruit meteen zweep laag en spanning van ketting af. zo gaan ze er altijd binnen een paar minuten in en blijft een soort vrijwilligheid bewaard. tweede keer is weten dat de kinketting er aan zit meestal al genoeg. Dus stilstaanmag, vooruit mag, achteruit wordt geblokkeerd. bij lang stilstaan een klein beetje aanmoedigen weer in beweging te komen. succes!

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:44

@StableEnable, zo doe ik het ook, alleen in plaats van de zweep, gewoon met de hand. Bij mij werkt het super!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:16

Citaat:
Paard mag stilstaan en kijken en vooruit, maar ábsoluut niet achteruit! bij beweging achteruit meteen een harde tik met zweep.

Ik wou mijn paard vandaag met een gehuurde trailer afhalen. Ze staat tijdelijk 40 km verderop op een pensionstal en ik wil haar weer bij mij in de buurt hebben.

De 1e poging was al mislukt vanwege panne van de auto van een vriend onderweg. En vanmiddag is het mislukt doordat ze weigerde de trailer in te gaan. De 1e keer nog wel maar degene die reed was te laat met de stang erachter te doen en ze ging als een gek achteruit. Ik ken mijn paard en weet dat je snel moet zijn met die stang.
Toen gingen de staleigenaren zich ermee bemoeien. Die zijn "paardvriendelijk bezig" dus meteen die stang erachter miepen kan volgens hen al niet. Nou, we moesten uit het zicht, niemand mocht achter mijn paard en die man is zowat 2 uur bezig geweest met lieve woordjes, brokjes e.d. maar ze ging zelfs steigeren op de klep. Dat heb ik nog nooit meegemaakt.

Na die lange tijd aanmodderen heb ik het zelf nog geprobeerd met een longeerzweep tegen haar kont en een paar tikken, maar het had allemaal al veel te lang geduurd en ze wou gewoon niet meer. Daarbij zei de stalhouder dat hij buikpijn had omdat ik mijn paard had geslagen....pffff, een paar tikken tegen die dikke dwarse kont Knipoog

Het zal best goed bedoeld zijn geweest maar ik vind eigenlijk niet dat andere mensen zich moeten bemoeien omdat ze vinden dat een paard nooit een tik mag krijgen.

Na hun urenlange gemiep was mijn paard het helemaal zat en was het einde verhaal. Ik heb zelf nooit problemen gehad met laden maar er moet wel iemand bij zijn die die stang er meteen achtergooit.

Hoe krijg ik haar nu in hemelsnaam daar weg?

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:23

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 04-03-24 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:31

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 04-03-24 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:39

Vandaag dus. Ik had haar in de trailer maar de stang kwam te laat. Toen kwam een van de staleigenaren en 5 minuten later nog een en die wilden het op hun manier proberen. Zonder stang. Maar ze ging alleen maar hangen en kwam de trailer helemaal niet meer op. Met jankende onrustige honden erbij en nog meer mensen werkt het bij haar helemaal niet meer. Ik heb een tinker die enorm eigenwijs kan zijn. Ik ken haar heel goed en zoete broodjes bakken helpt gewoon niet. Het duurde eigenlijk ook allemaal te lang. Ik heb haar nooit zo meegemaakt maar is ook op 1 uitzondering na, en die van vandaag dan, altijd door mij en 1 persoon geladen. In rustige omstandigheden.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:44

.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:56

Ja, gewoon de stang erop. En niks slaan. Ze heeft dan vanachter weerstand en het is goed. Ze is dan heel rustig. Maar je moet met die stang héél snel zijn.
Hoe reageerde jouw paard dan met die stress? Ook gaan hangen of er helemaal niet op willen?