Ik mag een pony/paard maar....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moniekk

Re: Ik mag een pony/paard maar....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:18

ik vind dat sommige mensen nogal zwááár overdrijgen in kosten!!!
t ligt dr net aan wat je wilt..
een simpel voorbeeldje:
je kunt een merkloos halster kopen van een euro of 7 of een halster van anky wat zo'n 35 euro kost..
je kunt een hoofdstel kopen bij de boerenbond voor 30 euro en je kunt er een bij de ruitersportzaak kopen van kieffer van 400 euro...

houd rekening met iniedergeval deze noodzakelijke kosten:
Hooi, (± 35 pakken voor 1 pony) ik voer per week in de winter 1 pak hooi op en dan hebben ze helemaal geen gras. in de zomer voor ik heel weinig hooi omdat ze dan op de volle wei staan, ze krijgen dan maar een heel klein beetje hooi.
Huur/pacht van de weide/stalling, (zoals ik al zei op een stal zetten kost veeel ongeveer tussen de 200 en 400 per maand, een wei pachten van een boer tussen de 250 en 400 per jaar!)
Hoefsmid, (± om de 3 maanden bekappen is ±25€ per keer, ijzers rond de 70 euro per keer)
Wormenkuur, (± 40 euro per jaar)
Enting, (27 euro per jaar)

ik heb 2 pony's een wels a pony en een haflinger (sober ras en dus goedkoper in onderhoud omdat ze snel dik worden van niks op het zo maar even te zeggen) en per maand leg ik 45 euro aan de kant en daar betaal ik t van (de bovengenoemde vaste lasten!)
eventueel zul je ook nog aan stro moeten denken (ik heb geen stro omdat mijn pony's een in/uitloopstal hebben en daar liggen varkensroosters in met daarbovenop een dikke rubberen mat.)
zadel enz komt er nog appart bij.. (dus niet meegeteld met de vaste lasten)

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:26

owja ik werk al vanaf mn 11e, bij de boer! dat verdient goed!! je krijgt er vieze handen van maar dat is t waard;)
aardbeien plukken, prei poten, t kan meid!
ga niet in een winkel werken en ook niet in de horica daar verdien je het zout in de pap niet eens.. dan heb je echt een hongerloontje..
t enigste wat ik je kan aanraden is bij de boer, en bij een schoonmaakbedrijf dat verdient ook lekker Knipoog

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 18:30

Ik heb me aan gemeld om te poetsen , en bij een hondentrimsalon.
Poetsen verdient veel.
Thuis denk ik dat ik ook klusjes kan gaan doen.

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 18:31

Trouwens bedankt , ik ga alles even op papier zetten !
Ik denk dat ik wel een pony zoek waarbij je het zadel enz. erbij krijgt , dan weet je ook zeker dat het past.

Ziva

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:33

esthertjuh_ schreef:
Ik denk dat ik wel een pony zoek waarbij je het zadel enz. erbij krijgt , dan weet je ook zeker dat het past.

daar moet je dus niet op zomaar rekenen. Danmoet je wel eerst zeker weten dat het past, je zou je namelijk verbazen over hoevaak een zadel NIET past, terwijl er gewoon mee gereden wordt.

o0o_Jade_o0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:38

moniekk schreef:
een simpel voorbeeldje:
je kunt een merkloos halster kopen van een euro of 7 of een halster van anky wat zo'n 35 euro kost..
je kunt een hoofdstel kopen bij de boerenbond voor 30 euro en je kunt er een bij de ruitersportzaak kopen van kieffer van 400 euro...

Hooi, (± 35 pakken voor 1 pony) ik voer per week in de winter 1 pak hooi op en dan hebben ze helemaal geen gras. in de zomer voor ik heel weinig hooi omdat ze dan op de volle wei staan, ze krijgen dan maar een heel klein beetje hooi.
Huur/pacht van de weide/stalling, (zoals ik al zei op een stal zetten kost veeel ongeveer tussen de 200 en 400 per maand, een wei pachten van een boer tussen de 250 en 400 per jaar!)
Hoefsmid, (± om de 3 maanden bekappen is ±25€ per keer, ijzers rond de 70 euro per keer)

ik heb 2 pony's een wels a pony en een haflinger (sober ras en dus goedkoper in onderhoud omdat ze snel dik worden van niks op het zo maar even te zeggen) en per maand leg ik 45 euro aan de kant en daar betaal ik t van (de bovengenoemde vaste lasten!)
eventueel zul je ook nog aan stro moeten denken (ik heb geen stro omdat mijn pony's een in/uitloopstal hebben en daar liggen varkensroosters in met daarbovenop een dikke rubberen mat.)

Ik had het niet beter kunnen verwoorden! Haha!

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 18:39

Hoeveel kost een pak hooi ongeveer ?

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:42

Als je echt nu al een pony wilt, begin dan meteen met sparen! Onvoorziene uitgaven zijn meestal het hoogst... Mijn paard had twee dagen achter elkaar een slokdarmverstopping, dat heeft me 250 euro aan medicatie en spoedbezoekjes van de DA gekost.
Als ik niet twee dagen in de week zou werken naast mn studie, had ik dit niet kunnen betalen, dan had ik uberhaupt geen paard kunnen hebben.
esthertjuh_ schreef:
Thuis denk ik dat ik ook klusjes kan gaan doen.

Denk er ook goed over na dat je dit dus nog heel lang moet blijven doen!! Net zo lang totdat je zelfstandig bent... In je profiel staat dat je in 2 havo zit, dus dan moet je nog heel wat jaartjes klusjes doen!
Succes!

cupido2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:49

ik heb niet het hele topic gelezen dus ik weet niet hoe oud je bent, maar als je het over oppassen en een krantenwijk hebt denk ik dat je rond 14 jaar bent. dat kamer opruimen dat gaat waarschijnlijk wel lukken en lief zijn voor je ouders daar moet je ff goed je best voor doen Tong uitsteken ik denk dat je over het geld toch nog eens goed met je ouders moet overleggen want van krantenwijken kan je het helaas gwn echt niet redden! want dat kost je ook weer wat tijd Knipoog ik heb samen met m'n zusje een krantenwijk en het geld wat we daarmee verdienen geven we aan onze ouders voor het paard. je red het waarschijnlijk niet zonder geld van je ouders (ik weet natuurlijk niet hoe dat bij jou zit Knipoog) wat school betreft; zoek een goeie bijrijdster zodat die kan komen op de dagen dat je heel laat uit bent of bijv. heel veel huiswerk/toetsen hebt. ook kan je voor bijv. 2 dagen in de week een kleine financiele bijdrage vragen, dat willen de meeste wel en het is toch weer wat minder geld voor jou Knipoog op de meeste ponyclubs kan je trouwens ook met een paard Tong uitsteken
veel succes Lachen ik hoop dat je een leuke pony/paard vindt!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:50

esthertjuh_ schreef:
Hoeveel kost een pak hooi ongeveer ?

klein pakje op moment rond de 3 euro, maar ken mensen die er wel 6 euro voor betalen, aangezien erg slecht jaar was

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:53

esthertjuh_ schreef:

ben daar maar niet zo zeker van!!!
Ook al koop je paard met zadel erbij, ik zou het toch laten nakijken
Om de zoveel tijd moet je het laten opvullen ook, ook weer extra uitgaven

houd rekening met voer, hooi, kuil en brok.
Als de wei kaal is zul je echt wel voldoende ruw voer moeten bijvoeren
wormenkuren
inenten
tandarts
hoefsmid ( ijzers of kappen, scheelt ook in prijs, maar wel elke 8 weken ongeveer smid nodig wat weer tussen de 20 en 80 euro kost)
je trailer
wedstrijdkosten (inschrijfgeld, startkaart, lidmaatschap)
lesgeld

Ik hoop dat je ouders echt weten waar ze aan beginnen, want met 13 jaar, kun je werken wat je wil maar lukt het jou financieel niet.
( ik had op 15e 1e eigen pony en was erg moeilijk)
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 03-01-08 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 18:55

cupido2 schreef:
ik heb niet het hele topic gelezen dus ik weet niet hoe oud je bent, maar als je het over oppassen en een krantenwijk hebt denk ik dat je rond 14 jaar bent. dat kamer opruimen dat gaat waarschijnlijk wel lukken en lief zijn voor je ouders daar moet je ff goed je best voor doen Tong uitsteken ik denk dat je over het geld toch nog eens goed met je ouders moet overleggen want van krantenwijken kan je het helaas gwn echt niet redden! want dat kost je ook weer wat tijd Knipoog ik heb samen met m'n zusje een krantenwijk en het geld wat we daarmee verdienen geven we aan onze ouders voor het paard. je red het waarschijnlijk niet zonder geld van je ouders (ik weet natuurlijk niet hoe dat bij jou zit Knipoog) wat school betreft; zoek een goeie bijrijdster zodat die kan komen op de dagen dat je heel laat uit bent of bijv. heel veel huiswerk/toetsen hebt. ook kan je voor bijv. 2 dagen in de week een kleine financiele bijdrage vragen, dat willen de meeste wel en het is toch weer wat minder geld voor jou Knipoog op de meeste ponyclubs kan je trouwens ook met een paard Tong uitsteken
veel succes Lachen ik hoop dat je een leuke pony/paard vindt!

Ik had ook al gedacht aan een bijrijder!!
En ik heb een leuke epony van 5 jaar gevonden die ik met 1550 mee krijg Haha!
1750 met de nieuwe spullen.
Ik vind m echt een snoepie.
Ik had net een mailtje verstuurd of het veel uitmaakte dat ik er wat langer over deed.
Ze lijkt me er geen probleem van te maken maar ik zal zien Clown Haha!

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:59

moniekk schreef:
een simpel voorbeeldje:

juist, en de onverwachte kosten, heb je die ook meegerekend? een keer een tandarts, een deken die kapot gaat, hoefzweertje die je eruit moet laten snijden, zadelboom gebroken, eventuele verzekering

buiten dat heeft niet iedereen de mogelijkheid om zijn of haar paard bij een boer in het land te zetten, en heeft niet iedereen dezelfde prioriteiten.

Wat ik al eerder heb gezegd, op 13 jarige leeftijd met ouders die geen verstand van zaken hebben, zou ik echt een paar jaar wachten, je wat verder verdiepen,wat meer kennis krijgen, niet alleen over paarden, maar ook omgangsvormen. want als je denkt dat de aanschaf van een pony iets is wat je per jaar moet betalen, dan denk ik niet dat je er klaar voor bent. Het is een dier, niet een stukje speelgoed waar een gebruiksaanwijzing bij zit..

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 19:00

Ik heb een pony gevonden.
Mijn vader vond het goed, en hij was ook geiintereseerd.
Eerst maar werken , maar ik kan mijn geluk al niet op Tong uitsteken

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:02

hoe snel denk jij te kunnen sparen??
je hebt al contact gehad met mensen, die houden nu de pony apart voor jou?
Je zegt bij begin zelf mss over jaar pas , eerst willen sparen
Weten die mensen dat ook??

Komt de pony op een wei te staan, of ook op stal. Als je met dit weer een pony koopt, die niet gewend is buiten te staan, heb je ook probleem.
Dit moet je opbouwen, en niet met dit weer ineens buiten neerzetten

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 19:03

Ik heb een wei met een stal , en mijn vader wilt vooruitbetalen zodat ik zeg maar afbetaal ?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:21

moniekk schreef:

Nou ik had er dit jaar een met een koliekoperatie en een met een blessure van het hoefgewricht. Kosten 5000 euro. Kassa! En dan heb ik het andere gewone geneuzel bij de dierenarts nog niet meegerekend voor die 2.

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 19:24

Dat is niet niks , maar wordt zoiets niet verzekerd ?
* voelt zich nog blonder dan ze al is *

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:27

Je moet zeker met je vader gaan praten over een verzekering en goed gaan kijken welke. Er zijn verzekeringen die niet boven de waarde van je paard/pony uitkeren.

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 19:29

Zou iemand mij daar mee kunnen helpen ?
Het is natuurlijk wel mijn 1ste pony dus daar moet ik me over laten informeren.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:39

Ja je moet alle verzekeringen even doorkijken of je ouders. Ik heb hier bijv. een quote uit de hippo polis:
De schadevergoeding bedraagt nooit meer dan de verzekerde waarde van het paard met een maximum van € 5.000 per jaar. Per schadegeval geldt een eigen risico met 25%, met een minimum van € 50.
Je moet eerst een levensverzekering afsluiten en ook nog een ziektekostenpolis.

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 19:44

En wat zijn de kosten daarvoor ?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:50

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:50

ik denk ook dat je beter kunt wachten, eerst eens een vaste baan zoeken, oppassen is niet vast Knipoog

een paard zelf is zo duur niet, maar het onderhoud zeker wel, als je dan nog geen eigen weide/stalling hebt word het helemaal een duur grapje, ik was vroeger altijd me spaarcenten aan het uittellen ofdat ik een eigen pony kon kopen, maar het is me nog nooit gelukt als ik het onderhoud per maand erbij reken Knipoog

verzorg eerst nog maar een paar jaar, dan kun jij je vader laten zien dat jij goed voor een pony zorgen kan en wie weet..

(zo heb ik het ook gedaan omdat mijn ouders dachten dat ik ponys zo zat zou zijn, nu krijg ik in het voorjaar een eigen pony, ik moet wel meebetalen maar gelukkig betalen mijn ouders ook, anders zou ik het nooit kunnen betalen)

oja en als je kosten van pak hooi of iets nog niet weet, verdiep je daar dan eerst in want anders kom je echt voor tegenvallers te staan.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:55

idd t is ook duur als je van het ergste uit gaat dat hij koliek krijgt of wat dan ook en een operatie moet.. geloof me ik zou blij zijn als ik dat kan betalen!!! of de zadelboom breekt.. dat klinkt allemaal heel mooi, kan ook gebeuren maar dat is wel heeeeeeeeel erg ver gezocht!!
trouwens wie heeft gezegt dat die pony hoefijzers moet Verward ? je moet t natuurlijk nog wel een beetje goedkoop houden.. en als je een beetje oplet waar je rijd zijn hoefijzers meestal niet nodig.
ik heb mn paard verzekerd bij hippo zorg.. ben 40 euro per jaar kwijt... dan is hij verzekerd voor dood/diefstal/ongevallen.

en als een deken kapot gaat.. naja dat kan idd gebeuren ten eerste koop een deken van betere kwaliteit in de opruiming, als je een bijterd hebt spuit t in met antibijt dan blijft hij dr wel vanaf.. en zorg dat je geen uitstekende nagels in de stal hebt en andere zooi in de wei waar t door kapot kan gaan..

omgangsvormen tja iedereen heeft zijn eigen manier met omgaan met dieren..

een pak hooi? je woont in limburg toch? bij mij in de omgeving kost hooi tussen de 2 en 3 euro voor hooi van 2007.

owja kijk goed rond voor je een pony koopt, ik vind dat viavia t gewoon t beste werkt.. als ik op marktplaats soms zie wat ze voor een pony uberhaupt durven vragen denk ik bij mezelf wel eens aaiiiii hoe durven ze?? neem iemand mee die dr veel verstand van heeft (dus niet iemand met een grote bek die denkt alles te weten maar iemand die dr om bekend staat kennis te hebben Knipoog