eigenaar pensionstal eist 1 maand huur bij opzegging

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: eigenaar pensionstal eist 1 maand huur bij opzegging

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 10:01

Huisregels zijn niet wettelijk, het is meer goed fatsoensregels, je kunt iemand weigeren op je eigen grond als iemand zich niet houdt aan je huisregels, maar als hij voet bij stuk houdt bij die maand opzegtermijn en je vriendin gaat aan het eind van deze maand weg, dan heeft hij eigenlijk niets meer, alleen haar paard en daar wordt vaak mee gespeeld. Geen voer meer, niet meer uitgemest, niet meer buiten gezet.

Tussentijds regels stellen zal m.i. in overleg moeten gebeuren, als hij dit doordrukt zal het reden kunnen zijn te vertrekken, maar dan kan hij niet aan het eind nog die nieuwe regel doordrukken.

Ik persoonlijk zal in zo een geval zsm vertrekken en het stalgeld tot het einde van de maand als betaald laten, heeft hij wat extra en het paard loopt geen risico. Zeg nooit, nooit, heb te vaak gezien dat men wel zo hard kan zijn.

ComancheIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 10:38

Zo ik heb het verhaal net pas helemaal gelezen, ik vind het ook een beetje een welles/nietes verhaal worden.
Ik vind het op zich logisch dat je een opzeg termijn hebt maar in mijn optiek heeft de staleigenaar dan ook plichten om zijn klanten een maand van te voren te informeren dat het stalgeld omhoog gaat, en niet een halve maand.

Toevallig ben ik nu in een half jaar tijd ook 2x van stal verwisseld. BIj de eerste stal waar ik ben weggegaan stond ik ook al 6,5 jaar zonder problemen, maar met mijn nieuwe paardje ging het daar niet, ik heb toen anderhalve maand van tevoren opgezegd en ben daar in goed vertrouwen en eerlijkheid weggegaan, ik weet zeker dat ik daar altijd terug kan, mocht ik in nood komen. de stal waar ik daarna naartoe ben gegaan beloofde ze mij ook een goede verzorging maar helaas werd dat maar 3 maanden gedaan en sindsdien is het een aflopende zaak. Zij zouden per 1 januari gaan verhogen maar omdat iedereen op stal heeft geklaagd hebben ze dit ingetrokken. Aangezien ik toch al ontevreden was heb ik begin november al aangegeven dat ik waarschijnlijk weg zou gaan, en zeker zou gaan als zij gaan verhogen. Ik ben daarna actief gaan zoeken naar een stal en vorige week pas een stal gevonden. Ik heb de staleigenaren vrijdag pas gezien en ook gezegd dat ik mijn paard eind van de maand verhuis ( dus 2 wkn voor het einde) ik heb eerlijk aangegeven waarom ik wegga en ze vonden het jammer maar ze gaan niet mijn paard vasthouden met een ketting of iets dergelijks.
Ik heb geen overeenkomst getekend en ik heb altijd begrepen dat als je niks ondertekend dat er van beide kanten geen verplichtingen zijn,
dus eigenaar mag stalgeld per direct verhogen en als klant kun jij dan ook per direct weg?
Ik heb al wel eerder gehoord/meegemaakt dat staleigenaren mensen per direct weg willen hebben en dat kan ook gewoon?

In het geval van Maschke en Ilona, Ik zou het resterende geld van de maand niet terugvorderen maar ik zou wel eisen dat de ketting eraf gaat, desnoods met politie. Als de staleigenaar zo onprofessioneel omgaat met zijn klanten door ze te pesten of te negeren zodra ze opzeggen dan zou ik er ook voor kiezen om per direct te gaan.

Of er voorheen meerdere dingen zijn voorgevallen et de pensionhouder zijn voor mij niet belangrijk, hij mag geen ketting aan je stal leggen ( tenzij je al maanden geen stalgeld betaald) hoeveel onenigheid je onderling ook hebt, beide partijen moeten hier vind ik volwassen mee omgaan, en een ketting vind ik kinderachtig en erg gevaarlijk.
Maschke ik zou ook de confrontatie niet uit de weg gaan, ga gewoon naar stal en probeer zelf beleefd en rustig te blijven dan valt jou niks te verwijten. Blijven ze moeilijk doen bel de politie en laat ze langskomen.
Ik begrijp dat je vanmiddag naar je paard gaat om hem op te halen, dus succes

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 11:19

Jeetje wat een lang -en onduidelijk- verhaal, ben wel even bezig geweest met het doorlezen!
Ik zou niet moeilijk doen over een maand stalling als dit er echt op aan zou komen. Met dit soort mensen kun je beter niet teveel te maken heb denk ik als ik dit zo lees.
Ik zou denk ik gewoon een aantal mensen meenemen om me te helpen mijn spullen in te laden (kun je daar wel gewoon bij of hebben ze daar ook beslag op gelegd op stal?) en indien nodig mij te helpen die mensen te woord te staan. Ketting weghalen en per direct weggaan. Laat hem dan maar uitzoeken wat hij je achteraf nog gaat laten betalen, dat wordt dan een stuk lastiger.

Sorry dat ik het zeg maar je hebt jezelf in deze zooi terecht gebracht, voor een volwassen vrouw vind ik dat je beter had na moeten denken en goed moeten communiceren zodat dit niet zover uit de hand zou zijn gelopen. En iemand van jou leeftijd zou zeer zeker zijn eigen boontjes moeten kunnen doppen en als dit zulke verschrikkelijke mensen zijn had je de slimste moeten zijn en gewoon veel eerder je biezen moeten pakken.

Desondanks wens ik je vandaag veel succes en hoop dat het allemaal met een sisser afloopt Lachen

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 13:03

Ik wil je ook nog succes wensen vandaag en hoop dat het allemaal nog goed gaat aflopen.

Het verhaal blijft vaag, en we praten hier niet over verschillende dagen dat informatie bijkomt maar over minuten over uren waar weer andere informatie bijkomt.. Heb hierdoor het idee dat we gewoon niet het hele verhaal kennen en dat er toch nog wel meer dingen zijn gebeurd.
Snap ook niet dat je een vader nodig hebt als je 30 bent om dingen op te lossen, zeker als je zo vroeg al geen vader meer hebt ben je toch ook gewend dingen zonder hem op te lossen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 13:50

Zo nou ben ik even bijgelezen.

Meiden ik hoop dat jullie je paarden ongeschonden uit de strijd hebben kunnen weghalen, desnoods met een flinke knipschaar en knippen die handel...

Jits is jurist, die weet wel wat ze zegt en lees nog even haar eerste post. Politie weet alles van strafrecht en als ze informatie geven over civielrecht, mag je blij zijn als ze iets weten en vaak goedbedoeld krijg je verkeerde informatie. Zij houden zich ook niet bezig met civielrechtelijke zaken..

Dan is het zo als je een contract tekent waarin staat dat je een maand opzegtermijn hebt, dan heeft hij wel wat, maar ik begrijp dat hij geen contracten heeft opgesteld toen hij regels ging instellen, dus dat moet hij dan maar snel gaan doen. Jullie staan daar nu nog geheel buiten. Ik zou gewoon gaan.

Ik zou eigenlijk met zulk soort mensen aan het eind van de maand mijn paard hebben gepakt en weggaan zijn, dus toen pas opgezegd hebben, maar ik heb ook al wat ervaring bij pensionstallen. Was overigens al veel eerder weggegaan, maar dat is mijn idee.

Een goeie die op mijn stal een slot zet als ik die maand al stalgeld betaald heb, een hele goeie Duivel Whoosh! , dus ik snap niet waar hij het lef vandaan haalt, jij hebt voor deze maand je verplichting gedaan, betaald voor december, hij moet ook zijn verplichting na komen en jouw met je paard bezig laten zijn en het dier verzorgen zoals is afgesproken. Gebeurd dit niet, ben ik ala minuut vertrokken, al moet ik voor de dubbele prijs ergens tijdelijk gaan staan, maar weg ging hij daar en dat heb ik dus al een keer gedaan. Big deal, heb ik rustig de tijd om een betere stal te zoeken en Doei! spaargeld Doei, doei

Dus meiden succes!! Ben benieuwd hoe het is afgelopen.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 13:59

Ik ben benieuwd hoe het af gaat lopen vandaag?

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 14:23

runningkawa schreef:
Het verhaal wordt steeds gekker...
niks geen vraag voor een vriendin...maar ineens een andere pensionklant
Maschke die het heeft over een vader die niet wil helpen maar zelf 30 is....
verhalen over oktober en bijna 2 maanden terug....

Hoe langer dit verhaal gaat hoe meer ik naar mijn eerste bericht terug ga....het verhaal van de staleigenaar...

Dat vehaal zou ik inderdaad ook wel eens willen horen.En dat van die ketting om de box:Mag natuurlijk niet maar ik zou willen dat ik dat bij bepaalde mensen die bij mij op stal hebben gestaan WEL gedaan had................. Knipoog

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 15:30

echt runningkawa ik merk echt dat jij altijd in ieder topic tegen menesn in gaat. mischien moet je het gewoon eens laten rusten en er niet altijd tegen in willen gaan. dit is namelijk erg iritant voor zowel ts als de lezers Lachen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 15:36

misschien heel vervelend voor ts
deze lezer heeft er geen last van
erger nog denkt er exact het zelfde over Knipoog

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 15:38

Ja maar het gaat nu niet alleen om dit topic.
ik lees in veel verschilende topic's en dan is het voor een lezer nog best vervelend. natuurlijk mag iemand best comentaar geven maar het gaat er vooral om dat het echt bijna altijd is en dat het ook gewoon het hele topic door gaat. Lachen.

maar Goed laten we maar gewoon weer ontopic blijven Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 15:40

lotte, zoals je ziet zijn er ook gewoon heel veel mensen die mijn mening wel delen. (ook eerder in het topic)
Dus die vinden het niet vervelend.
Tja helaas, ik ben niet zo meegaand dat ik alles als zoete koek geloof en erin meehobbel...ja vaak genoeg ook wel, maar niet bij een warrig verhaal...
En waar ik wel mee hobbel met het verhaal, daar val ik vast minder op...zo gaat dat meestal met mensen die meegaan in een verhaal Lachen

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 15:53

lottehorse schreef:
echt runningkawa ik merk echt dat jij altijd in ieder topic tegen menesn in gaat. mischien moet je het gewoon eens laten rusten en er niet altijd tegen in willen gaan. dit is namelijk erg iritant voor zowel ts als de lezers Lachen

Bij RK spreekt alleen het gezonde verstand. Het zelf denken en niet zomaar alles geloven. Ik kan me niet voorstellen dat zoiets iemand kan ergeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 15:55

Dank je Lachen
Maar misschien kunnen we dit beter per pb doen?
Want het is natuurlijk erg offtopic en ik kan me voorstellen dat dat wel irri is Lachen

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 17:23

Net als ieder ander heeft RK een eigen mening die ze laat weten. Net zoals ieder ander dat kan doen. Als TS of iemand anders daar niet tegen kan, gewoon overheen lezen zou ik zeggen Knipoog Verder zou ik als het je opvalt het via PB oplossen en niet in een van de topics waar het je opvalt Haha!

Ik ben wel heel erg nieuwschierig hoe het nou afgelopen is. Hopelijk is het nog meegevallen ook al lijkt mij dat dit al veel te ver gelopen is.

Love_4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 17:41

fransje23 schreef:
Er is wel een verschil tussen 1 maand opzegtermijn of 1 maand huur bij opzeggen. Je vriendin moet dus gewoon minimaal 1 maand voordat ze vertrekt opzeggen. Ga je eerder weg dan betaal je inderdaad extra. In die maand kan de staleigenaar rustig naar een nieuwe klant zoeken en heeft hij minder verlies van inkomsten.

idd ben ik het helemaal mee eens Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:06

Ik ben het er niet mee eens, bij een huurhuis heb je een officieel huurcontract en een officiele huurvergunning, idd staat daar een overeenkomst dat je een maand opzegtermijn hebt, maar dat heeft met meer te maken dan alleen formaliteit, daar moeten bepaalde dingen geregeld worden als je vertrekt en dat heeft tijd nodig.

Veel pensions hebben niet eens een officiele vergunning voor het verhuur van boxen en betalen ook geen belasting over de verdiende kosten, gaat gewoon zwart, hebben ook geen BTW afdracht en dito contractje met hun huurders.
Natuurlijk kun op goed fatsoen een maand van te voren zeggen dat je weg gaat, of 3 weken van te voren als je per bank betaald, maar meestal gaat het handje contantje en dan als je iemand dan ziet, is het wel zo netjes om het dan mede te delen.

Heb je een contractje, dan moet je wel, heb je immers voor getekend.

Nu is de situatie zo dat je weg wilt vanwege problematiek, je weet al uit ervaring of kan redelijkerwijs verwachten dat je paard er de dupe van gaat worden, je geen officiele verplichtingen hebt, dan ga je niet nog een maand extra staan, we hebben het niet over een huur van een garage waar je prachtige autootje in staat te staan of een huis waar je zelf voor kiest om er elke dag te zijn of niet, maar over een levend dier dat je er in zet en afhankelijk is van mensen. Als die mensen niet betrouwbaar blijken te zijn, ga je dan ineens nog wekenlang je paardje daar houden omdat je je aan goed fatsoen moet houden?? Koe Nou nee dus, wordt ik genaaid, ga ik niet fatsoensregels na.

Dus zo logisch vind ik het absoluut niet. Ik ben 2 keer bij een pensionstal opgestapt, de redenen waren altijd vanwege verzorging van het paard, dus die werd er de dupe van, als je dan binnen mum van tijd merkt dat je gewoon in de maling genomen wordt, dan rest mij iig alleen maar de highway en wel met onmiddelijke ingang. Heb daar een dikke week al betaalde huur voor gelaten, mag hou lekker houden, maar dan nog een maand betalen??Nog een maand langer blijven?? Asjeniet, had ik misschien wel geen paard meer gehad..Wat zouden jullie doen in zo een situatie? Kies je toch voor je paard?

Een goed pension heeft wachtlijsten of mond op mondreklame die hoeft niet zelf naar een nieuwe pensionklant te zoeken en als ze dan wel moeten, kan dat nog wel eens langer dan een maandje duren, dus inkomstenderving hebben ze dan toch wel. Niemand verplaatst een paard als alles goed is, daar zijn meestal problemen voor nodig en het is ook de taak van de pensionhouder te zorgen dat dergelijke problemen niet voorkomen.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:12

FZ_Lin schreef:
Ik heb geen contract, maar wel een maand opzegtermijn! Als ik eerder dan de maand wegwil, moet ik het geld geven ookal sta ik er niet meer met me paard.
Maar bij ons is het gewoon vanzelfprekend

Bij mij hetzelfde. Lijkt mij niet meer dan netjes. Zomaar opzeggen geeft natuurlijk ook een deuk(je) in het inkomen van de staleigenaar. Een maand opzegtermijn geeft hem de mogelijkheid om een nieuw iemand te vinden.
Ik vind dat die maand betaald hoort te worden.

(Stal op slot gooien is natuurlijk niet de bedoeling, wat er ook aan vooraf gegaan is)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:16

Ook als er problemen zijn? Zoals het niet goed verzorgen van het paard? Dan is hij toch ook in gebreke? Lijkt meer op een eenrichtingsverkeer.

Nadat die man zijn stalhuur omhoog had gedaan, had hij alle nieuwe moeten aannemen met een contract en alle die niet willen tekenen voor een kontrakt kunnen verzoeken een andere stal te gaan zoeken, ook dat kost tijd, heb je niet zomaar. Maar dan kun je een oude regeling met een nieuwe laten versmelten. Maar de meeste boerenstallen wat ik denk dat deze is, hebben geen contracten.

ilona1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 20:19

hier even een update.

maschke heeft vanmorgen uiteindelijk toch de politie moeten bellen en die zijn ook gekomen.
ze hebben tegen de staleigenaar gezegd dat ze het slot eraf moeten halen en dat ze het paard mee moet krijgen.

alleen het volgende probleem is dat de staleigenaar beslag heeft gelegd op haar zadel en hoofdstel.
maschke zou wederom de politie maken en een melding maken van diefstal.
ik heb haar nu even niet meer gesproken ,maar het verhaal wordt vervolgd

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:25

staleigenaar kan én mag helemaal geen beslag leggen op haar zadel en hoofdstel. Overigs als de politie daar is geweest had ik onder begeleiding van de politie gelijk heel m'n zooi meegenomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:27

Wat een ellende zeg en dat alleen maar omdat hij een maand extra geld wil vangen van mensen die 9 jaar daar hebben gestaan en kennelijk de communicatie zo verergerd is. Ik zou hem bellen dat je nu je spullen komt halen, ander aangifte van verduistering doen.

En het dan ook gaan doen. Lekkere naam gaat zo een man krijgen zeg. Wat een geluk dat ik op een stal sta met echt hele aardige mensen, er is iemand die elke maand pas na een week of 3 de stalhuur betalen en dan soms nog niet eens genoeg, maar dat paard wordt elke dag tiptop verzorgt en buitengezet en als ze willen gaan, dan gaan ze gewoon, niks maand opzegtermijn, maar wel zo prettig voor hun het een maand van te voren aan te geven, doe je het niet, niks aan het handje. Zegt echt wel wat over die mensen....bahbah.

pink_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:44

Jemig wat een naar verhaal. Waarom rageert die man zo heftig???
Ik vind het wel logisch dat er 1 maand opzegtermijn is, maar dit verhaal gaat wel erg ver!
Veel sterkte ermee gewenst, hopelijk is deze nachtmerrie snel voorbij....

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:54

Jeetje wat naar zeg!
Heeft ze het paard nu dus wel meegenomen maar de spullen niet? Of heeft de politie alleen wat 'angst' aangejaagd door hun praatje maar niet gewacht tot er echt actie is ondernomen?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:59

Wat dus betekent dat je morgen wss nóg een keer de politie kan bellen...

Succes, het lijkt me heel zwaar om op zo'n manier van een stal weg te gaan...

ComancheIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 22:08

Kon de politie niet ook gelijk zeggen dat ze haar spullen mee mocht nemen? nu moet je waarschijnlijk nog een keer de politie bellen.
Ik vraag me af wat andere pensionklanten denken. Als dit iemand op mijn stal zou meemaken dan zou ik bij mezelf ook gaan nadenken of
ik niet wegwil? Als een eigenaar zo heftig reageert hoe gaat hij dan met paarden om als die iets slopen of niet luisteren? die kun je niet voor straf in de hoek zetten??
Nou succes we horen wel hoe dit afloopt