en nu nog gaan vertellen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Re: en nu nog gaan vertellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 18:21

spuit12 schreef:
baan in de paarden is hard werken en weinig verdienen. en je paard zonder deken zetten is slecht vooral als je ook gaat rijden enzo . niet echt wijs om hem dan zo weer buiten te zetten

Het is helemaal niet slecht, paarden maken over het algemeen genoeg vacht aan om zich te redden. Of het handig is om een paard met zoveel wintervacht te hebben is eerder de vraag. (natuurlijk zijn er altijd paarden die wel een dekentje nodig hebben omdat ze zich niet goed warm kunnen houden, maar dat is een ander verhaal)

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 19:38

natasja1991 schreef:
ik wil juist helemaal niet zoveel mogelijk opleidingen doen... ik wil geen kapper of wat dan ook worden.
ik wil alleen iets doen in de paarden

Ook dit was precies wat ik wilde. Mijn ouders waren tegen, ze zeiden; "je hebt geen geld en geen connecties, dus kom je te werken als stallen uitmester". Toch bleef ik stug; in 3 HAVO ging ik naar een open dag van een MBO paardenhouderij. Daar sprak ik met een docent die me op het hart duwde om iets anders te gaan doen; "ik zou wel gek zijn als ik die opleiding zou gaan doen".
Uiteindelijk door dierenfysiotherapie bij gewone fysiotherapie terecht gekomen. Hoewel ik nog altijd dierenfysiotherapie wil gaan doen, heb ik wel echt mijn roeping gevonden.

Bij deze wil ik je wat op het hart duwen; Ga alsjeblieft geen opleiding in de paarden doen. Zoek in ieder geval iets breders, bijvoorbeeld geen paardenhouderij maar diermanagment. Zoals al gezegd, als je goed bent komen ze wel naar jou toe, en er zijn genoeg avondopleidingen die je later nog kan doen...

Succes

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 19:52

ik heb maar een vmbo opleiding

dan duurt het nog jaaaren voordat ik op een hoog niveau aan het werk kan

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 19:52

Ligt eraan wat voor vervolg opleiding je gaat doen. kan 2 3 of 4 jaars zijn. Of nog meer. Als je slim bent ga je toch echt wel verder leren.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:20

Natasja1991, begrijp het niet verkeerd, niemand wilt je afkraken of wat (al mogen sommige toch ook wel een beetje dimmen in hun reactie's...)
Iedereen heeft iig het beste met je voor (neem ik aan Knipoog )
Zo veel negatieve reactie's over de paardenopleiding, zo veel verschillende mensen die er zo over denken.
Iedereen geeft je hetzelfde advies, en dat is NIET bedoeld om je te jennen, maar om je te waarschuwen dat jij niet diezelfde fout stap maakt als duizende andere meisjes met een roze bril op!

Denk aan je toekomst, die paarden kunnen altijd nog!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:49

Ik wilde ook altijd werken met paarden en heb veel open dagen bezocht, hier werd ook heel duidelijk verteld dat je meestal tegen minimumloon werkt en lange dagen maakt, tja ik had al een eigen paard (wat mijn ouders betaalde) en die zou ik dan waarschijnlijk niet meer kunnen hebben, daarnaast moest ik voor de opleiding mijn haf verkopen en een paard kopen, dus dan stellen ze ook nog eisen aan je paard als je hem mee wilt nemen naar de opleiding. Denk er goed over na. Zoek een verzorgpaard of ga leasen, dan kun je wennen aan de kosten en de tijdinvestering, lukt het niet is er niks aan de hand, lukt het wel dan spaar je door tot je 3 keer het aankoopbedrag hebt, 1 keer voor de aanschaf van het paard, 1 keer voor de spullen (zadel en dergelijke, hoeft niet de hoofdprijs te kosten, maar moet wel goed passen en degelijk zijn)en 1 keer voor onvoorziene omstandigheden, koliek en dergelijke.

In je opsomming mis ik overigens het hooi-stro en voer of zit dat erbij inbegrepen voor 100 euro. Want ook een paard op de wei heeft afhankelijk van de toestand van de wei een gedeelte of het gehele jaar bijvoer nodig.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 07:39

Ik snap dat het niet leuk is dat er veel negatieve reacties komen. Moet ook eerlijk zeggen dat er genoeg mensen zijn die negatief spreken terwijl ze zelf een paard op jongere leeftijd hebben gekocht en nog thuiswonend (ik ook). Wij kennen jouw niet, je ouders niet en je beurs niet. Als jij denkt dat je het kan betalen dan mag je het zeker doen, waarom niet? Dat je nu niet uitgaat en veel kleren koopt oke, kan altijd veranderen maar sommigen roken of gaan roken (kost ook veel geld) of krijgen ineens nog een hobby erbij, of een auto.

Als je er maar bij nadenkt dat je idd geen merkzadel/hoofstel nodig hebt. Nee dat heb je ook niet perse nodig maar wel een zadel wat heel goed past, afhankelijk van het paard kan het wel eens zijn dat je dan op een merkzadel uit moet komen.
Je wilt misschien geen ijzers eronder? Nee ik ook niet maar ik heb ze er ook onder. Daar heb je zelf weinig over te zeggen omdat het gewoon aan het paard ligt. Kan best zijn dat je er eentje koopt wat nu niet op ijzers staat maar dat over een jaar misschien wel nodig heeft. Zo lang je maar niet van het goedkoopste uit gaat maar dat het paard waarschijnlijk vanalles duurder nodig heeft en je kan het toch betalen dan is toch alles goed?
Hoe jij over een paar jaar ervoor staat dat weet niemand ook niet als iemand 30-40-50 is dan kan het ook ineens omslaan waardoor het geld op is.

En om heel eerlijk te zijn ben ik blij dat ik hem toen gekocht heb (ja oke de helft is van mijn tante). Ik zou hem niet meer kunnen missen. En ja in mijn geval is het llastiger met het zoeken naar een huis voor mezelf.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 07:52

Ik weet dat je echt heel graag een paard wilt, maar stel jezelf een termijn bijv. nog 2 jaar sparen en dan ga ik opzoek.
16 jaar is erg jong en met de koop van een paard zullen je ouders het koopcontract moeten tekenen, oftewel het eigendomsbewijs (koopcontract) staat op naam van je ouders.

Als 16-jarige verdien je echt niet veel, ik neem aan dat je enkel in het weekend gaat werken, je krijgt het minimumloon en maakt maar een paar uurtjes.

Wbt werken in de paarden, ik werk in de paarden, maar heb geen opleiding hiervoor imo geeft MBO paardenhouderij geen meerwaarde. Met 30 jaar ben je te duur en te oud en hebben ze je niet meer nodig en wat ga je dan doen met je paardenhouderij diploma?

Ook ik ga over een aantal jaar weer naar school om straks zelf mijn paarden te kunnen onderhouden en nog normaal te kunnen leven.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 08:22

natasja1991 schreef:
kosten weide per maand: €100
kosten hoefsmid: €75 rondom beslaan (1x per 6-8 weken)
kosten wormenkuur: €15 (1x per 6 weken)
inenten: €30 ong.

eenmaligekosten:
tuig
zadeldekjes
dekens
klinische keuring €100,-
edit: sorry idd inenting vergeten
dit zijn de terugkomende kosten (van DA kan ik moeilijk prijsopgave maken)
maar dit is wat ik ongeveer heb berekend

Vergeet je de afbetaling niet? En krijgt jouw paard ook nog (voldoende) eten?

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 09:32

zit bij weide in, + 's nachts op stal.

en de maandelijkse afbetaling heb ik er niet bijgezet omdat ik niet weet wat de eigenaar wil, en wat het beste is. dus dat zou ik niet zo 1,2,3 kunnen zeggen

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 09:37

Koop je het paard op afbetaling? Dat zou ik eerlijk gezegd niet doen.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 09:37

Als ik jou was zou ik er niet op rekenen dat de verkoper zijn paard op afbetaling wil verkopen.. Ik denk dat de meeste mensen gewoon willen dat je in 1 keer betaalt en dat ze er dan vanaf zijn.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 09:38

Een particulier gaat daar over het algemeen niet in mee nee, misschien een handelaar (met woekerrente)?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 09:40

Een handelaar al helemaal niet denk ik, die wil gewoon verkopen en er vanaf zijn.

Meid wees verstandig en spaar eerst nog even als je het aankoopbedrag zo al niet op kan brengen waar ga je dan tuigage van betalen en de hele verzorging?

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 11:07

ik mag een eigen paard Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Oooo zooo blij *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL*

alleen er zit 1 voorwaarde aan
dat ik nog doorspaar, dan betalen mijn ouders tuig(zadel, hoofdstel enz.), en elke 6-8 weken hoefsmid
en betaal ik elke maand stalling, spullen voor het paard, en lessen
+we zijn een potje aan het maken voor onverwachte(DA) kosten

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 11:11

Meid, gefeliciteerd! Verstandig dat je nog even doorspaart.

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 11:13

ja, ik ben echt superblij, en net een uur geleden kwam het lang verwachte antwoord.
Mijn ouders helpen mij maandelijks mee met een klein bedrag.
ik stort al het geld dat ik krijg op een bankrekening waar ik niet bijkan, maar hun wel. (dus hun zijn dan de enige die het eraf kunnen halen)

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 11:14

Fijn dat je ouders je ook meehelpen. Ik hoop dat je een leuk paardje vindt.

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 11:18

ja, alleen ik zit nog met 1 ding waar ik al heeel erg lang mee zit.

merrie of ruin

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 11:22

Gewoon bij verschillende paarden kijken en welke je het meest aanspreekt en het beste klikt. Dan maakt het geslacht weinig uit.

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 11:24

ze zeggen dat merrie's heel erg druk enzo zijn als ze hengstig zijn

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 11:25

Wie zijn 'ze'? En dat verschilt gewoon per paard hoor. Het zou toch zonde zijn als je het paard van je dromen tegenkomt maar haar laat staan omdat ze een merrie is?

_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 11:28

Ruinen kunnen ook vervelend zijn hoor, net als merries die hengstig kunnen zijn. Het ligt gewoon aan het paard, de ene merrie/ruin heeft er geen last van, de ander wel. Knipoog

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 11:28

op de manege, dat ze vervelend zijn tijdens de lessen, en soms op buitenrit

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 11:29

maar ik denk dat ik dan toch weer ga voor een dravertje Tong uitsteken