paard doorverkocht met gebrekken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liezel1

Re: paard doorverkocht met gebrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 09:15

jorinda: begrijp ik uit je verhaal goed dat jullie een jaar lang iedere maand op wedstrijd gingen en dat het paard uiteindelijk nog steeds maar B + 6 was?

ook uit jouw verhaal blijkt dat niet zomaar om een kreupelheidje ging....

is bij de verkoop gemeld dat het paard rustig aan moest doen? uit jouw verhaal blijkt dat jullie namelijk maatregelen namen uit voorzorg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 09:20

Als verzorgster kan ik jouw reaktie ook wel voorstellen. Nou vertel je zelf dat het dier wekelijks op de trailer stond naar de kliniek, dat de eigenaren er alles aan deden om het dier goed te krijgen, dan is toch wel duidelijk dat het dier maanden uit de running is geweest omdat het niet rad was. Dan toch wel de moeite waard om dat te vermelden bij verkoop lijkt mij? Dat de eigenaren heel voorzichtig zijn geweest met het paard en dat het dier daardoor nooit meer kreupel is geweest, dankzij de voorzichtigheid, is dat bij verkoop ook duidelijk aangegeven? Dat bij voorzorg, uiterste voorzichtigheid en met handleiding dit paard niet kreupel zal worden. Dus een paard met aantekening.

Dat een paard na 5 jaar op de ijzers ineens zonder ijzers niet meer loopt is natuurlijk onzin. Mijn paard heeft 10 jaar op de ijzers gestaan en ineens zonder, niks aan het handje. Of een slechte smid of er is wel iets aan de hand. Maar dat heeft niks met ijzers te maken.

Dit paard heeft een verleden en dat is nu wel duidelijk. Kennelijk was dat niet voldoende duidelijk bij de nieuwe eigenaren en dat is eigenlijk waar het om gaat in deze en dat vind ik niet netjes.

Een sterk rad paard dat niks mankeert kan moeiteloos van de ijzers en kan gewoon de wei op. Dat hebben de nieuwe eigenaren natuurlijk ook gedacht. En normaal is dat ook zo. Nu blijkt het anders gelopen te zijn. Vind iemand ook nog bij googlen vervelende berichten, dan lijkt mij de gedachtengang wel logisch.

Ik ken een paard dat was afgekeurd, een jaar op de wei, voorzichtig weer wat training en weer rad, maar mag idd niet zomaar op de wei, niet zomaar in de bak los, altijd gevaar voor overbelasting, voor kreupelheid. Paard is idd nooit meer kreupel geweest, deed weer volop wedstrijden, maar wel volledig met handschoentjes de verzorging. Zo een paard zou ik niet willen, daar kies je voor als je zo een paard koopt. Wellicht is de nieuwe eigenaar daar niet voldoende van doordrongen geweest en heeft daardoor niet volledig een reeele keuze gemaakt.

Dan kunnen we ons idd af gaan vragen, waren de verkopers echt wel duidelijk dat het paard een speciale behandeling nodig heeft vanwege serieuze langdurige problemen in het verleden en met veel zorg en zonder weidegang of andere capriolen goed gebleven is. Hebben de nieuwe eigenaren gedacht dat dat wel los liep of hebben de oude eigenaren het een beetje verdoezeld omdat anders verkoop niet makkelijk is bij zo een paard.

Dan mijn moraal, zo een paard zou ik niet eens zomaar in de verkoop doen, of de mensen moeten het echt heeeel goed weten en er echt ook heel secuur mee om gaan, anders blijft hij bij mij.

De waarheid ligt altijd in het midden.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 09:42

Ik denk dat dit voor juristen/advocaten een niet erg moeilijke zaak is. Je hebt toch de dierenartsenverklaringen? Die zullen toch wel kunnen beamen of het paard daadwerkelijk niet goed was?
Hier op bokt staat dus bewijsmateriaal, van wat de vorige eigenaar over het paard geschreven heeft.

Er zijn dus idd maar een paar mensen die de hele waarheid kennen, en ik hoop dat die eerlijk zijn. Als de dingen niet duidelijk zijn uitgelegd bij de verkoop, hiermee bedoel ik hoe het paard behandeld moet worden, wat zijn verleden is etc. Dan is dat dus al zeker een fout! Hier hoor ik verder niemand over hoe dit nu zit van de verkopende partij. Kijk een kreupelheidje van 2 weken 3 jaar geleden is ook niet echt interessant, maar een paard dat een jaar kreupel heeft gestaan lijkt me toch wel erg belangrijk?

Maargoed, het lijkt me zoiezo niet een zaak voor bokt, omdat wij dus van 2 kanten een beeld krijgen, dat niet overeen komt. Denk ook niet dat beide partijen er zomaar uit gaan komen, anders had de verkoper al lang het paard teruggenomen, dus bang voor juridische stappen zijn ze niet. Kan ook iets betekenen toch?

Maargoed, vooralsnog lijkt het me dat de dingen die hier gezegd worden, wel te bewijzen vallen voor een jurist.

Hoop op een goede afloop voor het paard, dat vind ik eigelijk het belangrijkste.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 09:45

Wat een verhaal zeg.
Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen.

Veel succes!!

j0rinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 10:51

ik denk dan toch dat je me niet goed begrepen hebt..

ze hebben lang naar de oorzaak moeten zoeken en omdat ze te snel oppaktte heeft het allemaal langer geduurt en ik neem aan dat je zelf wel snapt dat een peesontsteking die moeilijk te ontdekken was even nodig heeft om te genezen.
en als je paard een poos op rust gestaan heeft ben je tog voorzichtig of zie ik dat verkeerd.
en wat de ijzers betreft het ene paard reageert daar anders op dan andere. ze gaan in het begin toch anders lopen en waarschijnlijk was dit paard er gevoelig voor.

en ze was op 1 punt na L1 startklaar. en die punten zijn dacht ik tog te achterhalen dus daar moet a; helemaal niet op beordeelt worden.
en natuurlijk ga je uitkijken maar het paard is na die gewoon opgepakt is behandelt als ieder paard. sze stond gewoon os en de reden dat ze gezegt hebben niet meteen in het weiland met al die andere paarden is omdat ze slecht met andere paarden over weg kon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 12:22

Tja slecht met andere paarden overweg kunnen is toch meer een gedragsprobleem. Als daar kreupelheid uit voortkomt is dat omdat ze een trapwond heeft gekregen. Maar paarden regelen dat zelf. Over het algemeen zijn de merries de baas op de wei. Er wordt altijd wat geknokt in het begin. Met eerlijke paarden is dat vaak alleen wat bijtwonden, trapwonden komen idd voor, maar een keer een flinke trap krijgen en ze blijven uit de buurt van de "bazen", maar als ze slecht met andere paarden overweg kan, zal zij de trapper en bijter zijn. Zo eentje loopt er ook bij ons in de kudde, een waar kreng bij andere paarden, lief voor mensen. Het is mijn paard die het altijd met haar moet ontgelden en niet andersom. Zij heeft nooit wat van een ander paard, omdat zij niet te genieten is.

Het ijzerverhaal is nog steeds b*ullshit.

Deze 2 dingen in overweging nemende, wat is dan het probleem met een gezond paard?

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 12:48

ik heb het hele verhaal met open mond zitten lezen...ben benieuwd hoe het gaat aflopen

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:29

ja, ik ook.
Vervelende situatie dit hoor: het is de verkoper zijn woord tegen dat van de koper.
Maar laat een jurist hierover uitspraak doen, hij/zij kent er vast wel veel meer van dan wij de "bokkers"

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:36

ook ik lees dit verhaal met open mond.

Er stinkt hier vreselijk iets en ga me nu niet vertellen dat ik me er niet mee moet bemoeien want dit is een openbaar forum voor iedereen, en als hier iets intressants staat reageer ik hierop.

Een paard van de ijzers halen gebeurd regelmatig en ik merk alleen problemen als ze ook daadwertkelijk sereieuse problemen hebben. Een gezondpaard loopt dan gewoon rad weg.

Het weide verhaal, sorry hoe kan je iemand afraden het paard niet in de wei te zetten, dan weet je dat je problemen kan verwachten dus. Je hoopt dan dat het niet aan het licht komt. Elk paard hoort op de wei te staan. Bij mij op stal komen regelmatig gastpaarden te staan en die gaan gewoon de groep in. Nog nooit problemen gehad hier.

Dan de wedstrijden verhaal. Als er nationaal en internationaal gereden werd verwacht ik niet dat je nog L1 moet worden.

Dan nog het voer. Over het algemeen wordt een paard niet veel heter van sprot brok maar juist gedoseerder

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:47

splash1999 schreef:
ook ik lees dit verhaal met open mond.

Er stinkt hier vreselijk iets en ga me nu niet vertellen dat ik me er niet mee moet bemoeien want dit is een openbaar forum voor iedereen, en als hier iets intressants staat reageer ik hierop.

Een paard van de ijzers halen gebeurd regelmatig en ik merk alleen problemen als ze ook daadwertkelijk sereieuse problemen hebben. Een gezondpaard loopt dan gewoon rad weg.

Het weide verhaal, sorry hoe kan je iemand afraden het paard niet in de wei te zetten, dan weet je dat je problemen kan verwachten dus. Je hoopt dan dat het niet aan het licht komt. Elk paard hoort op de wei te staan. Bij mij op stal komen regelmatig gastpaarden te staan en die gaan gewoon de groep in. Nog nooit problemen gehad hier.

Dan de wedstrijden verhaal. Als er nationaal en internationaal gereden werd verwacht ik niet dat je nog L1 moet worden.

Dan nog het voer. Over het algemeen wordt een paard niet veel heter van sprot brok maar juist gedoseerder

jij zet het wel erg zwart /wit neer Knipoog

als bij mijn pony de ijzers eraf gaan loopt ze korter dan met ijzers Clown
elk paard hoort op de wei ,ben ik met je eens!
maar elk paard zomaar in een groep gooien kan ik het niet mee eens zijn!
mijn pony jaagt heel erg,niet vals ,maar ze wil er 1 voor dr zelf hebben
en daarbij brengt ze zichzelf in gevaar Clown
ze heeft daarbij al een griffelbeen fractuur gehad en meerdere schieffels [allemaal binnenkant voorbenen ,dus eigen schuld]

en uit ervaring weet ik dat wanneer een paard alleen basis brok gewend is en je zet dat om in sportbrok het paard wel degelijk meer praatjes krijgt!
mischien werkt het niet bij alle paarden,maar sommige reageren er dus wel op! Knipoog

en verder dit verhaal, ik krijg er een nare smaak van Misselijk ergens klopt er duidelijk iets niet.

maar ik vorm daar geen mening over ,het zijn geschreven berichten positief op zichzelf gericht Haha!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:52

misschien zet ik het wel iets te zwart wit neer maar je snapt het punt

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:55

splash1999 schreef:
misschien zet ik het wel iets te zwart wit neer maar je snapt het punt

Ja

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 14:03

Ten eerste vind ik wel dat de verkopers hadden moeten vermelden dat het paard "om wat voor reden dan ook"zolang uit de running is geweest.
Wat ik echter nog steeds niet snap ik die hoefkatrol 3.
Als de dierenarts dit dmv foto's constateerd kan dat toch niet opeens weg zijn Verward Hier snap ik dus helemaal niks van want hoefkatrol gaat niet weg dus dat moet er dan ook nog zitten.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 14:04

verkoper zegt nu dat dat een verkeerde diagnose is geweest, die hoefkatrol 3.... dat dat er dus nooit is geweest als ik het goed begrijp..

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 14:05

Citaat:
we kwamen daar aan en we moesten ff heen en weer draven en ja hoor, de veearts zag meteen dat ze rechtsvoor kreupel was. hij dr been ingespoten met verdoving en het bleek net onder de knie te zitten, want toen liep ze 100% zuiver. okeej, fotos gemaakt, en wat denk je: helemaal geen hoefkatrol 3, daar was helemaal niks mis mee, maar ze heeft dus een chronische ontsteking van het aanhechtgewricht.

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 14:09

Liezel1 schreef:
verkoper zegt nu dat dat een verkeerde diagnose is geweest, die hoefkatrol 3.... dat dat er dus nooit is geweest als ik het goed begrijp..

Dat kan toch niet, het bewijs staat toch op de foto's die toen gemaakt zijn, als een arts het verschil niet ziet tussen geen hoefkatrol en hoefkatrol 3, durf ik dadelijk niks meer te laten keuren. Foto's zijn toch betrouwbaar. Verward
Ik zou achter die eerste foto's aangaan voor de zekerheid.
Ik weet niet of de TS het paard ook rontgelogisch heeft laten keuren.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 14:10

djoeka, de quote in mijn post hierboven is van de verkoper.. daaruit haal ik dat het volgens hen de verkeerde diagnose was... dat zeggen ze hier zelf...
hoe het verder met die foto's zit weet ik niet...

edit: TS heeft ook een quote van de verkoper waarin idd staat dat er foto's zijn gemaakt en een buigproef... staat in de eerste post..

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 14:13

Oke ik snap het maar die hoefkatrol 3 is toch ook ergens op gebaseerd. Als het giswerk had geweest had het paard hoefkatrol gehad en geen 3-tje erbij (dat komt adv de foto's) Ik denk dat ze aan mij echt de verkeerde zouden hebben en zou het tot op de bodem helemaal uitzoeken Knipoog

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 14:14

waarschijnlijk gaat de TA dat nu ook wel doen...
maar die verhalen over hoefkatrol 3 las ze pas op Bokt nadat ze het paardje had gekocht....
en de verkopers hadden daar niets over gezegd (omdat het volgens hen een onschuldige chronische peesontsteking was)

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 14:22

Ja misschien liep het paard daar (nog) niet kreupel op toendertijd.

Maar goed alles alles klopt wat de TS zegt hebben ze zeker een zaak.
Een vriendin van mij had ook een paard gekocht wat ziek was. Tenminste het paardje werd na een paar dagen goed ziek en hebben ze na een aantal maanden in moeten laten slapen.
Conclusie verkoper had een ziek paard verkocht. Alles is door een advocaat tot op de bodem uitgezocht.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 14:26

Foto's zijn betrouwbaar, maar niet alle dierenartsen zien er hetzelfde op. Ik heb een en dezelfde foto drie keer laten bekijken, 2 keer kwam eruit dat ze artrose had in het hoefgewricht en de eerste keer dat het straalbeentje gekanteld was. Het is nogal een verschil, maar toch gebeurt het helaas in de praktijk.

Ik heb overigens nog nooit gehoord van een onschuldige chronische peesontsteking. Bij een peesontsteking gaat het paard op rust en moet je heel voorzichting opbouwen. Bij een chronische peesontsteking lijkt mij dat het steeds weer opnieuw ontstoken raakt.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 14:30

dat is dus ook het hele probleem sonjim..

die zogenaamde "onschuldige chronische peesblessure"...

dat zijn niet mijn woorden... aangezien ik ook een chronische peesontsteking heb, weet ik dondersgoed dat zoiets niet onschuldig is...

j0rinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 15:36

[/quote]
jij zet het wel erg zwart /wit neer Knipoog

als bij mijn pony de ijzers eraf gaan loopt ze korter dan met ijzers Clown
elk paard hoort op de wei ,ben ik met je eens!
maar elk paard zomaar in een groep gooien kan ik het niet mee eens zijn!
mijn pony jaagt heel erg,niet vals ,maar ze wil er 1 voor dr zelf hebben
en daarbij brengt ze zichzelf in gevaar Clown
ze heeft daarbij al een griffelbeen fractuur gehad en meerdere schieffels [allemaal binnenkant voorbenen ,dus eigen schuld]

en uit ervaring weet ik dat wanneer een paard alleen basis brok gewend is en je zet dat om in sportbrok het paard wel degelijk meer praatjes krijgt!
mischien werkt het niet bij alle paarden,maar sommige reageren er dus wel op! Knipoog

en verder dit verhaal, ik krijg er een nare smaak van Misselijk ergens klopt er duidelijk iets niet.

maar ik vorm daar geen mening over ,het zijn geschreven berichten positief op zichzelf gericht Haha![/quote]

jij snapt het punt...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 16:27

Moet toch even weer reageren. Als een paard hoefkatrolontsteking heeft en dat is geconstateerd bij dit paard omdat er gezegd wordt dat het een 3tje is. Dit kun je alleen op de foto's zien! Duidelijk zien! Iedere veearts kan dit zien. Bij een 1tje zal er nogwel eens onduidelijkheid kunnen zijn, maar absoluut niet bij een 3tje. Als dit daadwerkelijk aan de hand was, dan gaat zo'n paard zijn benen anders belasten en daardoor kunnen andere problemen uitvoortkomen. Ook in de hoef zelf omdat het hoefmechanisme veranderd. Ik ga er dus vanuit dat vorige eigenaar goed wist dat er een probleem was en misschien is toen op aanraden van de veearts voorgesteld om het paard op een bepaalde manier op de ijzers te zetten zodat hij minder last zou hebben van de hoefkatrolontsteking. (Je weet nl niet wat er verder nog gedaan is: injecties bijv.?) als je zo'n paard van z'n ijzers haalt kan het inderdaad weer onregelmatig gaan lopen! Ik blijf van mening dat je zo'n paard niet hoort te verkopen en al helemaal niet aan mensen - (zie mijn vorige bericht) Als ik weet dat 1 van mijn paarden (die ik overigens toch niet verkoop, ben er veel te gek mee) iets heeft en ik wil dat paard toch verkopen gan ik wel naar een handelaar en dan maar wat minder geld! Dit kun je gewoonweg niet maken Koe

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 16:45

Zammie schreef:
Moet toch even weer reageren. Als een paard hoefkatrolontsteking heeft en dat is geconstateerd bij dit paard omdat er gezegd wordt dat het een 3tje is. Dit kun je alleen op de foto's zien! Duidelijk zien! Iedere veearts kan dit zien. Bij een 1tje zal er nogwel eens onduidelijkheid kunnen zijn, maar absoluut niet bij een 3tje. Als dit daadwerkelijk aan de hand was, dan gaat zo'n paard zijn benen anders belasten en daardoor kunnen andere problemen uitvoortkomen. Ook in de hoef zelf omdat het hoefmechanisme veranderd. Ik ga er dus vanuit dat vorige eigenaar goed wist dat er een probleem was en misschien is toen op aanraden van de veearts voorgesteld om het paard op een bepaalde manier op de ijzers te zetten zodat hij minder last zou hebben van de hoefkatrolontsteking. (Je weet nl niet wat er verder nog gedaan is: injecties bijv.?) als je zo'n paard van z'n ijzers haalt kan het inderdaad weer onregelmatig gaan lopen! Ik blijf van mening dat je zo'n paard niet hoort te verkopen en al helemaal niet aan mensen - (zie mijn vorige bericht) Als ik weet dat 1 van mijn paarden (die ik overigens toch niet verkoop, ben er veel te gek mee) iets heeft en ik wil dat paard toch verkopen gan ik wel naar een handelaar en dan maar wat minder geld! Dit kun je gewoonweg niet maken Koe

een foto kan wel verkeerd beoordeeld worden!
je moet eens weten hoevaak zoiets voorkomt Sigaar
en je paard dan naar een handelaar doen Clown en die verkoopt het dier dan door zonder achtergrond info en voor veel meer geld.
nee, dan ben jij slim bezig Haha! niet zelf een paard met een gebrek verkopen maar het gewoon een handelaar laten doen *LOL*