Welke auto voor de 2 paards trailer

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Foresttravel

Re: Welke auto voor de 2 paards trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 13:41

Ho even. je hebt het nu over minimum. en rekent de paarden erbij op. dat is dus neit de bedoeling,. een 2 paards trailer heeft een maximum last. dit is incl paarden enz. dit moet de auto minimaal kunnen trekken. dus alleen dat cijfertje is nodig. als jij gata rekenen met getallen en je word aangehouden ben je alsnog de banketstaaf.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 13:43

shanny schreef:
Het hangt er van af hoe zwaar je de trailer wilt beladen toch? Een 2-paardstrailer van 620 kg met een paard van ong 600 kg erin, dan is het geheel niet zwaarder dan een doorsnee 1 paardstrailer. Dus hoef je ook niet een hele zware auto ervoor.

Dit is een groot misverstand. Het gaat er niet om wat je auto KAN trekken, het gaat er om wat hij MAG trekken.
Als ik een lege 2 paardstrailer trek, heb ik daarvoor nog steeds een auto nodig die het gewicht van die trailer incl. laadvermogen MAG trekken. Je bent anders gewoon strafbaar. Indien je een ongeluk krijgt ben je ook de pisang, want je verzekering kan moeilijk gaan doen.
Kortom...je hebt altijd een auto nodig die minimaal 2000 kg MAG trekken. Voor sommige trailers kan het nog meer zijn (2200 bijv.) en dan kom je al gauw uit in 4x4 of een busje.
Maar tweedehands is daar nog best aan te komen.
Wij hebben zelf gehad: Ssang Yong Musso (sterke auto, maar was voor gewoon gebruik nogal een lawaaipapagaai), Landrover Freelander (deze vond ik minder sterk voelen met rijden, dan zijn uiterlijk deed vermoeden, hij mocht het trekken...dat wel...was trouwens wel de eerste versie die we hadden en ze schijnen verbeterd te zijn) en een Nissan Terrano 2. En dat is echt een loeisterke auto met goede vering is mijn ervaring.
Via autotrader is er vast wel iets te vinden!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 13:44

Foresttravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 13:48

Mja, kheb me er ook in verdiept. dit heeft nix met rijbewijs te maken. de auto moet minimaal de maximumlast van de trailer kunnen trekken. dat staat vast. en met B heb je idd 1 uitzondering dat je met grote aanhanger mag rijden. maar met paarden vind ik dit zeer dom om te doen.

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 13:49

Foresttravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 13:49

VW Touareg
VW Multivan
VW Transporter
VW Phaeton
Toyota Land Cruiser
Ssangyong Rexton
Ssangyong Korando
Ssangyong Rodius
Saab 9-7X
Nissan Navara
Nissan Pathfinder
Nissan Patrol
Nissan Terrano
Mitshubishi pajereo
Mercedes Benz
Land Rover
Kia sorento
Jeep Commander
Jeep Grand Cherokee
Hyundai terracan
Audi Q7
BMW X5

Ja er staat flink duur spul tussen. maar de Kia en de Hyundai vallen wel wat mee.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 13:52

Nou vooruit dan:

Foresttravel schreef:
de auto moet minimaal de maximumlast van de trailer kunnen trekken.

Dat is dus niet zo.

Met BE moet je auto kunnen trekken wat het spul daadwerkelijk weegt. Theoretisch mag mijn trailer leeg achter een Ford Fiesta.

Voor B gelden wel de "papieren" maximale gewichten.

Ik quote uit de FAQ:

Citaat:
BE-rijbewijs
Je mag rijden met het aanhangergewicht dat de auto mag trekken. Kijk hiervoor niet alleen naar de auto maar ook naar het typeplaatje van de trekhaak!

Mag je auto 1500 kg trekken, dan mag je aanhanger dus maximaal 1500 kg wegen. Je mag hier best een 2-paardstrailer met een MTM van 2000 kg achter hangen als je je BE-rijbewijs hebt. Je moet dan wel zorgen dat je met beladen niet over die 1500 kg heen gaat, maar 1 paard laden dus. Bij twijfel op de weegbrug!

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 13:53

Margreet, hier zijn we het dus wél over eens.

Foresttravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 13:55

Sorry jullie hebben gelijk. heb bij het CBR nog even nagekeken. maar vaker discussiesa gevoerd dat een auto de aanhanger niet mocht trekken. ook niet met BE. blijft irritant.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:00

Michel123 schreef:
Margreet, hier zijn we het dus wél over eens.

Tis wat Haha!

Foresttravel: het is ook lastige materie. Zoveel mensen die het niet snappen... En dat is begrijpelijk ook, want het is hartstikke ingewikkeld! Het zure is alleen dat je er gerust op kunt rekenen dat een verzekeringsmaatschappij exact weet hoe het zit en als er dan wat gebeurt en het klopt niet... Terwijl je zelf dacht van wel... Dan hang je!

Maar 2 paarden kun je zeker niet trekken zonder BE, dat is een feit. 2 pony's in een teruggekeurde trailer misschien krap an, maar houdt ook niet over.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:00

het l*llige is dat ze die max last regel wel willen gaan invoeren in de toekomst, dan moet de auto dus de MTM van de trailer kunnen trekken ongeacht leeg of vol....
laten we maar hopen dat dat overwaait Lachen

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:01

Ach, er gaan ook al jaren geruchten dat BE verplicht wordt voor iedere aanhanger. Of dat het juist wordt afgeschaft.

De soep wordt nooit zo heet gegeten....

Foresttravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:03

Ik moet binnenkort ook even aan BE gaan denken. maar heb op dit moment het geld er niet voor. nou ik weet tenminste zeker dat onze auto's ze niet mogen trekken

Be word waars afgeschaft. maar kan wel 2012 worden. (zie website CBR)

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:04

Foresttravel schreef:
Sorry jullie hebben gelijk. heb bij het CBR nog even nagekeken. maar vaker discussiesa gevoerd dat een auto de aanhanger niet mocht trekken. ook niet met BE. blijft irritant.

Dit is een onderdeel van je E examen. Je moet aan de examinator uitleggen aan de hand van het kentekenbewijs (met eventueel inlegvel van trekhaak) wat de auto mag trekken en dan moet je bewijzen met het kentekenbewijs van de aanhangwagen dat hij het ook MAG trekken. En mogen zegt niks over kunnen. Want een auto die 1800 mag trekken kan wellicht best 2000 trekken...maar het amg gewoon niet. Zelfs al heb je de aanhangwagen leeg.
Je bent echt strafbaar als je met een aanhanger rijdt die incl. laadvermogen over het te trekken gewicht van de auto heen gaat...al is de aanhanger leeg! En dat geldt ook voor mensen met een E rijbewijs!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:04

*zucht*

Foresttravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:05

mja, maar bij het CBR ben ik niet de maximum treklast tegengekomen. maar ledige masas van het voertuig (duidelijkheid is moeilijk voor ze)

edit: ben zelf ok in de war. heb ook eindeloos met mijn rij-instructeur discussies gevoerd over trailers. ook hij kwam tot de conclussie dat een auto neit zwaarder mag trekken dan zijn maximum treklast. en het maximum van de trailer is dus de maximum trekalst.. en ik volg mezelf niet meer Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Foresttravel op 27-02-07 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:06

* zucht*

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:06

* GRIJNS *

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:14

*mega zucht*
Polly ga de FAQ eens lezen!

Foresttravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:15

Zit te denken. toen ik nog rijlessen had (half jaartje geleden) mocht je auto maximum treklast op papier niet lager zijn dat de maximum belading van de trailer. ook niet met BE. dat weet ik 100% zeker.

LMsWinnetou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:29

Wij hebben ook een toyota RAF4, maar daar trek ik de trailer toch liever niet mee. Heb deze zomer meegemaakt dat mijn paard over de stang in de trailer sprong, en zelfs de chevrolet transport had toen moeite om stil op de weg te blijven liggen.

Mijn vader heeft nu een Toyota Landcruiser 100 aangeschafd. Enorm ding, maar zo fijn om de trailer mee te trekken.
Afbeelding

Foresttravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:36

Tong uitsteken we gaan ervan uit dat de paarden niet geflipt zijn en netjes in de trailer blijven staan Vork
edit: en zo'n auto kost een smak geld. als mijn ouders zoiets willen rijden moeten ze serieus kleiner gaan wonen Tong uitsteken

apenstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:52

Wij hebben voor de 2 paards trailer een Ssangyong Musso 2.9 (mag 2800 kg) staan. Hij trekt hem gemakkelijk en ook bergje af voel je niet dat de trailer gaat "duwen". Hiervoor hebben we een Terrano (mag 2500 kg) gehad 3drs, waar het trailerrijden ook prima mee ging.

Voordeel van de Terrano hij kwam gemakkelijk in zijn 5 met 2 paarden en zooi in de auto boven op de brienenoordbrug zonder daarbij onder de 80 te komen. Dat haalt de Musso niet. Die kun je beter in zijn 4 rijden. Al is dat voor iedere auto beter. De Terrano had gewoon een beter koppel

Voordeel van de Musso dat het een langere wiebasis heeft. Hierdoor ligt geheel wat rustiger op de weg. Zeker als je zonder trailer rijd is de Musso comfortabler wat dat betreft. Nadeel van de lengte is dan wel weer dat je op krappe parkeerterreinen wel wat ruimte nodig hebt om te kunnen keren met de hele combinatie.

De auto die we hierna zullen aanschaffen is zeker geen auto die precies de massa van de trailer mag trekken. Ik ben dan wel duurder uit, maar de combi is veel veiliger. Je kan wel zeggen mijn paarden doen niets... Die van mij voel je onderweg echt niet. Ik rijd nu 10 jaar met paardentrailers en heb zeer regelmatig op de weg met verschillende combinaties gereden. Meestal is het niet door jouw toedoen dat de combinatie een "slinger" gaat maken. Vaak zijn het andere automobilisten die denken er nog wel omheen te kunnen, of voorlangs kunnen enz... Geloof me het is dan erg prettig dat je er een zware auto voor hebt staan. Met een auto die wat meer trekkracht en eigen gewicht heeft heb je gewoon veel meer kans om zonder kleerscheuren het er vanaf te brengen.

Zelf kan ik niet voor een vrachtwagen kiezen omdat mijn paard dan over de zeik gaat. Anders zou ik dat een nog betere optie vinden. Beide auto's heb ik nieuw kunnen rijden (grijs kenteken). vermoedelijk is de volgende auto niet meer nieuw omdat het te duur wordt, dan toch liever een auto van 2 of 3 jaar oud dan een nieuwe die hem krap aan mag trekken.

Een handige site om te bekijken welke auto's geschikt zijn = http://www.caravantrekker.nl
Het gaat het meeste over caravans meer je kunt ook een paardentrailer invoeren.
Bij de meeste auto's staat een keurig verslag waar ze het beste in zijn enz.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 15:33

cissy schreef:
*mega zucht*

*dubbelzucht*

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 15:45

polly2 schreef:
cissy schreef:
*mega zucht*

*dubbelzucht*

Zal ik het even voor je spellen:
Op de site van het CBR kun je voorbeelden vinden van combinaties en het rijbewijs dat je erbij nodig hebt, voorbeeld 5 illustreert keurig wat Margreet bedoelt.

Citaat:
Voorbeeld 5
Ledige massa motorvoertuig: 1600 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 2000 kg
Vereist: rijbewijs BE
Reden: toegestane maximum massa aanhangwagen is meer dan dan de ledige massa van het motorvoertuig en de totale combinatie is zwaarder dan 3500 kg

Snap je het nu wel? Pling