zwaar gedupeerd door paardenhandelaar

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Esperanza
Blogger

Re: zwaar gedupeerd door paardenhandelaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:57

Ik heb laast nog wat gelezen over deze stal....hier op bokt. Heeft nu een andere naam.... ik ga even zoeken

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 20:03

kleppie schreef:
femiaans schreef:
Kan je de handelaar niet aansprakelijk stellen?

Ja, ik zou inderdaad ook bij de handelaar aankloppen.
Ik zou daar toch echt mijn geld terug willen hebben, desnoods via de rechter afdwingen.
Heel veel sterkte in elk geval. Ach gut

En die handelaar aansprakelijk stellen kost ook geld...en die weer zijn verkoper aansprakelijk stellen etc etc.

Vreselijk dat dit gebeurd is zeg, toch vind ik dat de rechter wel steekjes heeft laten vallen voor zover ik dat kan opmaken uit je verhaal. De gang van zaken zou ik van de eigenaar ook in twijfel stellen. Er zijn veel websites die het opsporen van vermiste en gestolen paarden onder de aandacht brengt...dan zou je toch alles inschakelen om je paard terug te vinden en zeker niet 3mnd wachten.

Wat gaan jullie verder zelf doen als ik vragen mag?

Ik heb jaren terug een paard gekocht waarvan de eigenaar (waarvan ik t paard kocht) later beweerde dat ik het paard bij die persoon zelf ontvreemd had Haha! Jammer genoeg had ze zelf een koop contract opgesteld en heb ik haar keurig via de bank betaald. Ze had geen poot om op te staan.

BiBaMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 20:33

ik vind het echt een sneu verhaal!!
Ik hoop maar dat het allemaal weer goed gaat komen, en dat je dochter het rijden weer gaat zien zitten...

suc6 met alles!!

_ElluN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 21:10

ik kan helaas niks voor je doen...
Maar heel veel succes hiermee!!!!

sume

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 19:31

wat ik aan het hele verhaal niet begrijp is dat een eigenaar dus zeker minimaal 4 maanden niet naar zijn/haar paard omkijkt, je wilt toch altijd zeker weten of je paard wel goed verzorgt wordt, door regelmatig te gaan kijken,deze mevrouw heeft dus vanaf april tot augustus niet gekeken.
En dat er via de rechterlijke uitspraak in het totaal geen rekening gehouden is met eventuele financiele schade die jij hebt, al zou het maar advies van de rechter zijn waar jij terecht kan voor die schade.
Daarnaast blijkt uit alle verhalen hier op het forum dat eigenlijk geen enkel papier dus een rechtsgeldig bewijs van eigendom is, waarom dan persé die chip bij de dieren en dat paspoort of dat stamboekpapier?

Ik vind dit heel erg voor jou en je dochter en ik hoop dat er snel een goede afloop zal zijn.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 16:04

Wat een verschrikkelijk verhaal zeg. De fjord van een vriendin van mij was toen ook gestolen en toen vond ze hem en moest ze hem terugkopen. Het beestje was in drie dagen tijd een aantal malen verkocht en omdat de man die hem gekocht had hem ter goeder trouw gekocht had moest zij hem schadeloos stellen. En bij jou zeggen ze juist dat je niet ter goeder trouw gekocht hebt? Ik vind het maar raar in elkaar zitten in deze wereld.

edit: ik zie op pagina 4 dat Lundi het hier ook over heeft gehad. Overigens is Jordy nu verkocht en toen de huidige eigenaar haar op zijn naam wilde zetten werd er meteen door het stamboek verteld dat dit paard als gestolen te boek stond.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 12:31

Wat een ellende zeg!
Hoe is dit toch mogelijk? ik begrijp er ook helemaal niks van!
Heel veel sterkte en succes... en ben benieuwd hoe dit afloopt! (ik hoop goed)

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 01:50

zou toch doorvechten
of je geld of je paard terug
zijn ze nou gek

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 02:15

raar verhaal ik heb niet alles gelezen sorry
het tegenovergestelde was hier ook al op bokt, maar dat zoek later wel op (mischien is het al genoemd)

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 03:00

sume schreef:
wat ik aan het hele verhaal niet begrijp is dat een eigenaar dus zeker minimaal 4 maanden niet naar zijn/haar paard omkijkt, je wilt toch altijd zeker weten of je paard wel goed verzorgt wordt, door regelmatig te gaan kijken,deze mevrouw heeft dus vanaf april tot augustus niet gekeken.
En dat er via de rechterlijke uitspraak in het totaal geen rekening gehouden is met eventuele financiele schade die jij hebt, al zou het maar advies van de rechter zijn waar jij terecht kan voor die schade.
Daarnaast blijkt uit alle verhalen hier op het forum dat eigenlijk geen enkel papier dus een rechtsgeldig bewijs van eigendom is, waarom dan persé die chip bij de dieren en dat paspoort of dat stamboekpapier?

Ik vind dit heel erg voor jou en je dochter en ik hoop dat er snel een goede afloop zal zijn.

De redenatie dat er dus zeker minimaal 4 maanden niet naar het paard omgekeken is en dat dat onbegrijpelijk is volg ik vanuit mijn gezichtspunt niet,

Ik breng wel eens een paard naar een ruiter en heb daarna telefonisch contact maar ook niet meer dan dat.

Zo´n paard van ons is 1.5 jaar na wegbrengen ZZL klaar en wordt gestart en dan direct de 1e plaats, wat is hier vreemd/verkeerd aan waarom moet je dik op de dam van een ruiter of stal komen???

Het is wel zo dat diegene die heel fijn voorkomen vaak niet deugen dus denk ik dat het selectiebeleid van de eigenaren nader bekeken zou moeten worden.

mousy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 08:26

Wat een verhaal zeg sterkte ermee

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 08:56

Jee wat een verhaal!
Ongelovelijk, dan doe je zó je best meer over dat paard te weten te komen, voor je m koopt (wat de meesten toch écht niet doen), en dan nóg dit!

Ik wens jou en je dochter hel veel sterkte en succes!
En idd., ik zou het er zéker niet bij laten zitten!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 09:06

appelbolfan schreef:
In het paspoort + bij het stamboek staat toch geregistreerd wie de eigenaar is? Of niet dan? Vind het idd wel krom dat die vrouw pas een aantal maanden later aangifte doet. Als ik Appel al een halve dag kwijt zou zijn, zou ik al onmiddelijk de politie bellen. Volgens mij denkt iedere paardenliefhebber er zo over. Correct me if i'm wrong Knipoog

Maar deze vouw had zoals je kunt lezen het paard op een stal in training dus daar gaat ze dan blijkbaar niet elke dag kijken.

Vind zowizo de uitspraak van de rechter erg raar, immers jij was te goeder trouw.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 11:52

TCTubantia schreef:
Rialto moet terug naar Overdinkelse weide

ALMELO/OVERDINKEL - In een kort geding heeft de Almelose voorzieningenrechter mr. Zwiers bepaald, dat een inwoonster van Eindhoven ervoor moet zorgen dat het paard Rialto weer terugkomt bij een Overdinkelse. Dit op straffe van een dwangsom met een maximum van 30.000 euro. Tevens werd zij veroordeeld in het betalen van de kosten van het kort geding. Het paard Rialto werd in mei 1998 geboren bij een fokker in Dalfsen. Het paard werd kort daarna verkocht aan de Overdinkelse. Deze stalde in maart 2005 het dier in het Belgische Meerle. In april van dit jaar constateerde zij dat het paard niet meer in de stal stond en het paard was meerdere keren doorverkocht. Uiteindelijk was de Eindhovense voor een bedrag van 2.925 euro de laatste koper. De Eindhovense liet de rechter weten, dat zij het paard te goeder trouw van een professionele handelstal had gekocht. Zij eiste van de Overdinkelse, dat die haar het stamboekpapier zou geven. De inwoonster van Overdinkel betwistte op haar beurt dat de vrouw uit Eindhoven Rialto te goeder trouw had gekocht en vorderde het paard terug. Zij was bovendien van mening nog steeds eigenaar te zijn. Volgens de rechter is het paard steeds zonder stamboekbewijs verkocht en dat betekent dat bij iedere koper de goede trouw ontbrak. Dat gold volgens de rechter ook voor de Eindhovense. Ook al omdat in het paspoort de naam van de eigenaar was verwijderd en de andere gegevens ontbraken.

bron: www.tctubantia.nl

Zo stond het verhaal in de krant, als het hetzelfde verhaal is.....

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 11:54

toch vreemd dat het stamboekbewijs als eigendom geldt... hoe zit dat dan met papierloze paarden?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 11:57

Ik weet niet of de rechter het stamboekbewijs als eigendomsbewijs heeft gezien, eerder het ontbreken van het stamboekbewijs gezien als motivatie voor het ontbreken van het kopen ter goede trouw...

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:00

hallo,
ik heb ook een paard gekocht nu bijna 2 weken geleden en die man zei tegen mij ook dat hij het papier nog zou op sturen die had hij op gestuurd voor paspoord aan te vtragen dan hoop ik dat die niet liegd,
gr samantha

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:05

Om een paspoort aan te vragen moet je inderdaad de oude papieren opsturen. Kan me ook voorstellen dat dat even duurt.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:05

dus volgens het krantebricht TS komt/heb je jullie paard weer terug?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:06

Nee, paard moet terug naar de claimer, dus de mensen uit Overdinkel. TS staat met lege handen

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:08

ok dan hoop ik dat ik het krijg gr sammy

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:09

ik vind het echt zo vreemd,dan kan dus iemand die de papieren van lazlo heeft(mijn paard) hem zomaar terug vorderen,ook al heb ik hem een jaar geleden gekocht??wetende dat zijn papier "zoek" was...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:11

Lekker is dat dan heb je bijna geen poot meer op te staan.
Mijn pony is dus 23 en staat nog steeds op een naam van een ander terwijl ik hem 14 jaar heb.
Dus..........als ze willen dan kunnen ze hem terug eisen (ik heb wel de stamboek-papieren)

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:11

Er was in dit geval wel duidelijk geknoeid met het paspoort!!!!
Daar staat ALTIJD de naam van de vorige eigenaar in, als die is op een of andere manier is weggehaald kun je er beter niet aan beginnen dus! Een stamboekpapier is GEEN eigendomsbewijs, je zult de paarden de kost geven die op een andere naam staan dan van degene van wie ze in werkelijkheid zijn. Zo ben ik "op papier" nog eigenaar van minstens 4 Friese hengsten Haha! die ik ooit als veulen verkocht heb maar die nog nooit op naam van de nieuwe eigenaar gezet zijn. Want als je een stamboekpapier op naam zet, moet je lid worden van het betreffende stamboek en dat willen een heleboel mensen niet. Paspoort kan ook b.v. via KNHS, heb je geen stamboek voor nodig.
Al met al een hele vreemde gang van zaken en een discutabele beslissing van de rechter. Het zal je maar gebeuren!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:12

Jeetje wat erg, dacht dat TS ook dacht zo sterk te staan.
@TS: sterkte!