Wat voor een bedrag vragen aan bijrijder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ravellie

Re: Wat voor een bedrag vragen aan bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:23

@Mirgino

Sorry even offtopic
Maar wat een geweldig paard heb jij zeg Pling

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:25

mirgino schreef:
ik heb een bijrijdster die de helft van de stalling en smid meebetaald Haha!

ze heeft dan mijn pony 3 dagen p/w voor zichzelf
en meestal ben ik in de ochtend al geweest om los te gooien en te mesten,dus heeft ze
alle tijd om te tutten en te rijden Knipoog

en de helft stalgeld komt op 90 euro p.m
en dan de smid Haha!

en ik vind het heel normaal dat er meebetaald word,waarom zou ik een paard voor een ander onderhouden?
wij houden het op een lease pony voor 3 dagen p/w
wel de lusten en niet de lasten Haha!

en mijn bijrijdster heeft niet de financien om zelf een paard te onderhouden en is dolgelukkig met deze regeling Pling
zij blij en ik blij Ja *LOL*

ik zou nooit een gratis bijrijdster willen,waarom zou ik dat doen?een paard houden is duur!

hier ben ik het helemaal mee eens,
ik vraag ook een bijdrage als ik mijn paard "verhuur" want zo zie ik het,
er is ook zeker verschil tussen een bijrijder, of een verzorger.
mijn paard is goed getraint,
loopt op Z niveau dress. en L springen,
kan een hele leuke sprong maken. een bijrijder kan er dus heel veel van leren.
de bijrijder hoeft nooit uit te mesten of te werken voor mijn paard,
ze gebruikt daarbij ook nog mijn zadels en hoofdstellen en springmateriaal.
daar mag toch zeker wat tegenover staan?

luna1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:33

Ik vraag aan mijn bijrijder niks (me pony's staan bij mijn huis) behalve dan dat ze wel verantwoording toont voor mijn pony's! Dus geen domme of gevaarlijke dingen doen bij of met de pony's!

Ze mag verder alles doen met ze! Mits ze het wel even heeft laten weten. Wedstrijden rijden mag ook maar de startkaart en inschrijvingsgeld is voor eigen kosten, ik zorg dat de pony alles heeft wat ze nodig heeft om te kunnen starten. (wedstrijd sjabrak, net hoofdstel, mooi halster enz.) Eerst betaalde ik de startkaart ook nog, maar na meerdere keren gehad te hebben dat ze in een jaar maar 2 keer starten vond ik het zonde voor me geld!

Ik ben zelf te groot voor me pony's en ben al lang blij dat ze gereden worden (longeren enzo doe ik zelf) verder is het leuk als ze helpt uit mesten, maar als het niet uitkomt doe ik het zelf!

lolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 01:22

ik heb een verzorgpaard en betaald om de beurt met de andere verzorgster de hoefsmid dit is ongeveer 1 keer in het half jaar 60 € vind dit een goede regeling zij zelf kan niet zo veel rijden en aangezien we veel op buitenrit gaan slijten wij zijn ijzers
en idd als ik naar de manege ga betaal ik toch ook waarom dan niet als je een ander zijn paard gebruikt dan slijt je ook het zadel, het hoofdstel, peesbeschermers, halster en dergelijke
ik vind er niks mis mee hoor om haar/hem de hoefsmid te laten betalen of dat jullie om beurten de hoefsmid betalen

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 01:27

ik heb altijd tussen de 50 en 100 euro betaalde lag er maar net aan wat de omstandigheden waren. Nu hebben we alleen een buitenbak en help ik mee uitmesten, vorige stal werd alles gedaan en hoefde ik hem maar uit de stal te plukken en op te zadelen.

In mijn ogen is een bijdrage niet meer dan redelijk, niet omdat je ijzers slijten of je hoofstel (sorry hoor maar dat doen ze toch wel Rolleyes ) maar ter vergelijking van de manegeritjes die degene anders ook betaald. én ik denk dat een betalende bijrijder meer gebonden is, je betaald er tenslotte voor en je bent ook zo serieus dát je wil betalen.

horses19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 07:25

hallo ik ben een meisje van 20 en heb 2 eigen paarden. voor mijn fries heb ik een bijrijder van 35. ik vraag er geen bijdrage voor. ze rijd hem 4 dagen in de week en wil er mee gaan lessen en mee op concours. omdat zij veel hoger rijd als ik hebben we afgesproken dat zij mij gratis les geeft en mijn paard op wedstrijden uitbrengt en zij 4 dagen mag rijden. ze koop allemaal dingen voor hem en doet de stal uitmesten. omdat ik geen dressuurzadel had mag ik die van haar gebruiken hij past dus dat kwam mooi uit. helaas is haar eigen paard overleden daar heeft ze altijd zz mee gereden. ik moet zeggen ben erg tevreden over haar.

luna1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 07:33

Silviabol schreef:
ik heb altijd tussen de 50 en 100 euro betaalde lag er maar net aan wat de omstandigheden waren. Nu hebben we alleen een buitenbak en help ik mee uitmesten, vorige stal werd alles gedaan en hoefde ik hem maar uit de stal te plukken en op te zadelen.

In mijn ogen is een bijdrage niet meer dan redelijk, niet omdat je ijzers slijten of je hoofstel (sorry hoor maar dat doen ze toch wel Rolleyes ) maar ter vergelijking van de manegeritjes die degene anders ook betaald. én ik denk dat een betalende bijrijder meer gebonden is, je betaald er tenslotte voor en je bent ook zo serieus dát je wil betalen.

Ben ik het niet helemaal mee eens, ik heb één bijrijder gehad die betaalde het bedrag van €25,- per maand en die vond gelijk dat zij moest gaan beslissen over wat de pony te eten kreeg, wat de pony niet en wel mocht doen. En ik kon ook niet zeggen dat ze meer gebonden was omdat ze betaalde, sterker nog als ze twee keer in de week kwam was het veel!

Ik heb nu een bijrijder die betaald niets(behalve dan dat ze af en toe iets leuks voor de pony koopt Bloos ) En die kan ik bellen als het nodig is, en ze staat er! (bewijze van spreken) Ik kan haar ook gerust in tegen stelling tot me andere bijrijdsters alleen laten met de pony's. En als ze goed is voor ze, hoef ik geen geld van haar!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 07:44

ik snap echt niet de uitspraken dat een bijrijder serieuzer is als er geld betaald word..... Kan ik echt nergens een rede inzien

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 07:47

Ik vind het wel grappig dat er geld gevraagt wordt voor iemand die jij inhuurt om op jou paard te rijden zodat je zelf wat meer vrije tijd hebt,of omdat je het gewoon zelf qua tijd niet red om je paard genoeg te rijden.

Het lijkt mij dat je iemand die je op jou paard wil laten rijden,daar dan ook voor moet betalen.
Jullie roepen hier allemaal dat je geld wil omdat zij op een paard mag rijden,en daar dus voor moet betalen,maar het is wel erg krom..
Je hebt iemand nodig,die gene komt rijden voor jou,en dan moeten ze nog betalen ook!
Dat diegene het leuk vind om te doen is juist goed,dan doen ze tenminste hun best.

Ik weet het niet goed uit te leggen,maar ik zal een poging doen:
Stel dat een persoon met een hond weinig tijd heeft om zijn/haar hond uit te laten.
Dan vraagt diegene iemand om zijn/haar hond voor haar uit te laten,zeg 4 keer per week.
Dan lijkt het mij niet meer dan normaal om degene die de hond dan voor je uitlaat te betalen,ook al vind diegene het leuk om met hinden uit te gaan.

Waarom is dat met paarden anders?
(ik weet het echt niet hoor,is een serieuze vraag)

Ik heb nooit een bijrijdster nodig gehad,maar mocht ik er ooit een zoeken,dan krijgt zij van mij betaald voor het werk dat ze doet voor mij,met mijn paard.

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 07:53

Ik ben al een hele tijd bijrijdster. Ik heb ooit wel de helft van het stalgeld betaalt voor een verzorgpaard. Uiteindelijk is dit ook oa door geld stuk gelopen.
De laatste jaren betaal ik niet meer. Sterker nog.. het zou voor mij een reden zijn om een paard niet te verzorgen.
Ik kom altijd, door weer en wind, ook als ik plotesing wordt opgebeld dus ik snap niet waarom hier geld voor moet worden gevraagt.
Ik steek wel elke week 30 euro in het paard (en in mezelf) aan lesgeld.
Ik denk dat je al heeeeel blij moet zijn al heb je een goede verzorger. Ik denk dat er niet erg veel rondlopen.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 07:54

Ik zou ook niets vragen.
Je bewijst elkaar beide een dienst en ik vind dat, als je bijrijder meebeltaald, zij ook wat over het paard te beslissen heeft.

Ik heb zelf een tinker gedeeld in kosten wegens omstandigheden bij de toenmalige eigenaar.
Daar hadden we toen ook wat over te zeggen, ook bij de verkoop hebben we samen naar een nieuw baasje gezocht!

Quente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 07:58

Als je zou moeten betalen voor een paard te gaan bijrijden, zullen al veel mensen echt kijken naar een paard wat hun mooii en leuk vinden. Iemand die het gratis mag doen zal daar minder op letten denk ik. Die heeft dan gewoon een bijrijdpaardje waar die op mag rijden, en daar is diegene gewoon blij mee.
Zelf heb ik ook geen bijrijdster of wat dan ook.
Vind het nog niet nodig. Maar als ik het zou doen zal ik gewoon eerst eens goed kijken wie het allemaal wil, is het echt iemand die jezelf ook erg goed vind,en vriendelijk voor je paard is, zal ik er echt niet zoveel voor vragen. Denk zelfs eigenlijk nix..
En jij zoekt er natuurlijk eentje..dan moet je blij wezen als je er straks 1 hebt.. die dagen dat je die bijrijdster wilt hebben,kan je dus zelf niet (of je wilt niet).. Als je dan toch wilt dat je paard op die dagen word bereden,mag je die bijrijdster vast wel dankbaar zijn. Dus dan zou je eigenlijk er nix voor kunnen vragen.
Zelf heb ik nog wel een verzorgpony van een kennis erbij,omdat ik het makkelijk red,en de ponys staan bijelkaar op stal.. Die vragen er nix voor. Zijn ontzettend blij dat ik voor die pony moeite wil doen. Er voor wil zorgen,rijden etc.

Fake

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 09:37

Ik ga binnenkort een paardje rijden.
En daar betaal ik 85 euro per maand voor.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 10:04

Ik ben zelf ooit als bijrijder begonnen en vond het logisch dat ik deelde in de kosten van het paard. Voor mij was het een afweging tussen dure lessen op een manege en geen vrijheid om met een paard "eigen dingen te doen" en de mogelijkheid om dat wel te doen.(binnen grenzen uiteraard en in overleg met de eigenaar). Dit was overigens een heel erg makkelijk eigenaar.

Inmiddels heb ik ruim 10 jaar een eigen paard (Junk is mijn tweede paard) en ik heb altijd meer dan één bijrijder gehad, om twee redenen: ik red het zelf niet alle dagen én ik wil geen éénkennig paard.

Meestal hebben deze mensen een vergoeding betaald en daarmee hadden zij ook (zeiden ze zelf) het gevoel dat ze een beetje een eigen paard hadden. Ik vind het belangrijk dat je met elkaar het gevoel hebt dat je het samen doet. Iemand anders bij ons op stal had het steeds over haar huurders, kijk dat vind ik een beetje te ver gaan Haha!

Ik ben niet consequent in het vragen van betaling, als iemand heel veel voor het paard doet met veel liefde voor het paard, maar niet echt makkelijk kan betalen vind ik het ook goed.

De bijrijders die ik nu heb betalen 30 euro per maand voor twee keer in de week. Ze hebben daar overigens ook zelf om gevraagd!

Ik ben het er mee eens dat een bijrijder je ook heel erg helpt als je zelf niet alle dagen kunt. Als je daar met elkaar op een goede manier uitkomt die beide partijen bevalt maakt het niet zo uit of je al dan niet een vergoeding vraagt òf geeft.

Ik ben een erg makkelijke eigenaar, soms te makkelijk volgens sommigen. Mijn bijrijders mogen, na overleg, zo ongeveer alles met mijn paard doen. Zaken als meenemen in de trailer bijvoorbeeld mogen echter pas als ik er van overtuigd ben dat de chauffeur net zo voorzichtig en verantwoord met het paard in de trailer rijdt als ik dat zelf doe.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 10:44

Ik ben er weer! Tjonge wat een boel verschillende reacties zijn er bij gekomen, moest effe bijlezen.
heb in middels al wel gezien dat er dus 2 soorten mensen zijn: zij die het niet normaal vinden en zij die het wel normaal vinden om een bijrijder te laten betalen en ik denk dat de scheiding ligt bij het niveau van de ruiter...

@Pjotrg, ben het helemaal met je eens!

wat ik wel proef bij velen is dat men wel heel makkelijk denkt dat iedereen die een bijrijder zoekt dat alleen maar doet omdat ie zelf dan geen zin/tijd heeft.
Er zijn ook mensen die onregelmatig werken en soms dus snachts naar hun paard zouden moeten (zal de pensionhouder leuk vinden), er zijn ook mensen met een ziekte die niet altijd kunnen rijden, er zijn mensen met tijdelijke problemen/drukte waardoor ze even genoodzaakt zijn een bijrijder te zoeken.
Ik vind het niet juist om maar te denken dat die mensen dan een knol voor de status zouden hebben en er niet verantwoordelijk voor zouden willen zijn.
Ook dat je dan je paard maar weg zou moeten doen slaat nergens op, misschien wil men dat paard wel helemaal niet kwijt en is het in het belang van het paard dat er een bijrijder bijkomt en niet om kosten te sparen.

Nogmaals, deze discussie komen we toch nooit uit, iedereen heeft zo zijn eigen mening en zolang bijrijder en eigenaar er samen uitkomen is het geen enkel probleem wat je afspreekt.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 10:53

Ik heb 5 paarden en 2 verzorgsters/bijrijdsters. Eén van hen is al jaren bij ons. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om haar geld te vragen voor het in conditie houden van mijn paarden. Sterker nog, ik betaal 1x per maand haar les. Het lijkt mij ook erg moeilijk, als je geld van iemand ontvangt, kan hij of zijn daar ook weer bepaalde verwachtingen of eisen tegenover stellen. Bij mij mag er worden gereden onder de voorwaarde dat éérst de verzorging (dus de paarden, maar ook het uitmesten van stallen, weide en bak) is gedaan. Afspraken hebben we goed gemaakt: niemand anders mag op de paarden rijden, er worden geen buitenritten gemaakt zonder mijn medeweten.Voor ons werkt dit heel goed.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 11:04

Mijn paarden wordt niet meer gratis op gereden.
De reden daarvoor is dat er inmiddels een heel scala aan mensen langsgekomen is, allemaal voor niks, die al vlot de moed opgaven. Regende het een beetje...komt niet rijden...feestje gehad...komt niet rijden...zit niet lekker in mijn vel...komt niet rijden enz enz. Wel willen ze dan graag sportprestaties van het paard en dat gaat nou eenmaal niet samen ivm de conditie en africhting van het paard. Je rijdt en dan wel consequent of je rijdt niet.
Ze willen wel allemaal Anky zijn, maar trainen hó maar.
Degenen die ervoor willen betalen hebben nét iets meer motivatie.

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 11:05

ik denk dat het heel verschillend is en ook afhankelijk van alles
ik heb dit topic eens door gelezen en kan me eigenlijk wel vinden in de reactie van cissy maar ook weer in die van tinkerloos..
Ik denk dat je het met de bijrijder moet bepraten....

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 11:18

Leuke topic, vooral zoveel verschillende reacties ..
Wij hebben zelf twee paarden , een van 10 jaar en een van 18 maanden.
Voor onze merrie heb ik bewust een bijrijder die veel meer ervaring heeft als mijn dochter.
Zij betaald niks , en heeft een keer per les ( wat zij wel zelf betaald).
Dat ze zou lessen vond ik een vereiste , het paardje van mijn dochter is een superfel ding , waar alle knoppen wel opzitten maar ook een hele trucendoos kan opentrekken.

Ik ben heel tevreden met mijn bijrijdster , en voor mij hoeft ze geen bijdrage te betalen. Ik vind het wel heel belangrijk dat ze betrouwbaar is en wat toevoegd aan de training van onze merrie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 11:46

Tinkerloos schreef:
Stel dat een persoon met een hond weinig tijd heeft om zijn/haar hond uit te laten.
Dan vraagt diegene iemand om zijn/haar hond voor haar uit te laten,zeg 4 keer per week.
Dan lijkt het mij niet meer dan normaal om degene die de hond dan voor je uitlaat te betalen,ook al vind diegene het leuk om met hinden uit te gaan.

Waarom is dat met paarden anders?
(ik weet het echt niet hoor,is een serieuze vraag)

Het verschil tussen het uitlaten van een hond en het rijden van een paard:
-Stel ik laat mijn hond een dag niet uit dan loopt het dier eerst een lange tijd met nare buikkrampen omdat hij zijn behoeften probeert op te houden, helaas gaat dat niet lukken en zal hij ze uiteindelijk toch in huis doen.
Dit is zowel voor mijn hond als voor mij erg vervelend.
-Stel ik rijd mijn paard een dag of meerdere dagen niet, ze gaat gewoon lekker de wei in en ondervindt er 0% hinder van dat er niet gereden wordt, ze loopt lekker buiten met haar maatjes en vermaakt zich prima.
Ook ik heb er geen enkel probleem mee omdat ik weet dat ze goed verzorgd op de wei staat.

Verschil lijkt mij vrij duidelijk, vind het nogal raar dat je dat zelf blijkbaar niet hebt kunnen verzinnen....

_Susan_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 11:50

Ik vind het heel vreemd dat mensen hier geld voor willen hebben.
Mijn vader heeft vroeger ook veel bijrijders gehad die hebben nooit een cent betaald.
Ik denk altijd maar zo wees blij dat je paard er uit komt op de dagen dat je zelf geen tijd hebt.

En eigenlijk ben ik van mening dat je hun daar wel eens voor mag gaan betalen afhankelijk van het niveau natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 12:02

Mijn merrie komt er anders ook echt wel uit hoor, zoals gezegd die loopt net zo lief gewoon byuiten.
Ik vind het juist iets waarbij beide partijen wat aan hebben.
In mijn geval heeft mijn bijrijdster echt geen tijd voor een eigen paard en wil ze niet op een manege rijden.
Ik heb een merrie waar ik zelf niet al te veel mee doe en zij heeft een Mexiaans restaurant waar wij graag eten.
Ze heeft verder geen enkele zeggenschap over het paard, ze rijdt er gewoon af en toe op.
Zoals gezegd, zij blij, ik blij.
Zou niet inzien waarom er helemaal niets tegenover zou mogen staan.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 12:37

Wow! Ik ben sinds gisterochtend niet meer op bokt geweest en er zijn al 6 pagina's vol!!
Voor mensen die zich eventueel af zouden vragen waarom ik niet meer reageer... Knipoog
Ik ga zo alle reacties eens rustig doorlezen.
Ik wil wel vast iedereen bedanken voor alle reacties.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 12:41

@Cissy: ben het helemaal met je eens hoor
Alsof je alleen een bijrijder zoekt als je weinig geld hebt ofzo.
Ik kan mezelf helemaal vinden in jouw antwoord

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 13:33

Wat de reden bij ons voor de bijrijder is;
Ik heb op het moment 6 paarden, waarvan er 5 bij mij op stal staan.
Ook 2 jonge hengsten, die veel aandacht vragen en een merrie die ik volgend jaar wil laten dekken.
Ik heb zelf ME/CVS en kan niet altijd zoveel doen als ik zou willen.
Gelukkig heb ik de paarden samen met mijn vriend, mocht ik een dag echt totaal niet kunnen, dan gaat hij.
De paarden worden voor ons buiten gezet, maar dat is ook het enige.
Ik moet/wil dus iedere dag 5 paarden aandacht geven, dmv poetsen, rijden, longeren, wandelen etc.
Ook zullen allle stallen iedere dag uitgemest moeten worden. Ook binnen zetten en voeren doen we zelf, evenals de laatste controle rond 23:00 uur 's avonds.
De paarden staan op ong. 15 min afstand met de auto.
Nu is het zo dat ik vrijwel iedere dag daar ruim 3 uur bezig ben zonder het rijden van het desbetreffende paard.
Ik heb dat paard wel gekocht toen, met de bedoeling hem te gaan rijden.
Sommige dagen lukt mij dat gewoon echt niet, want ik werk daarnaast ook nog 32 uur en run een huishouden en we hebben 2 honden.
Maar mijn paarden hebben het zeker goed, ze staan iedere dag zomers zo'n 10 uur per dag op het land, maar met dit weer gemiddeld zo'n 5 uur.
Beweging krijgen ze heus wel en aandacht ook, maar toch zou ik gewoon graag zien dat het betreffende paard net wat meer aandacht zou krijgen.
Net wat meer dan ik zou kunnen.
Het is dus absoluut niet zo dat er nu niet naar hem omgekeken wordt!
Ook wil ik hem zelf zo af en toe rijden, maar ik vind het gewoon niet eerlijk als hij niet regelmatig gereden wordt.
Helaas is het ook zo dat hij nogal lastig is met opzadelen, hij is dan druk, opgewonden, hij mag wat gaan doen!
En alvorens ik er dan op zit ben ik al helemaal kapot (gezien ik echt mijn energie moet verdelen en moet plannen).