Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

runningkawa schreef:Geef die merie gewoon genoeg voer en laat dat veulen er nog 2 maanden staan, ipv 2 weken.
Een schande, een veulen er zo vroeg vanaf halen.
Arabian, zo begreep ik het ook.

corine1981 schreef:Sorry hoor, maar misschien is de moeder gewoon een beetje jong om te veulenen? en een 2 jarige hengst?? Ik kan me daar al niets bij voorstellen.
Over de kwestie van koper/verkoper: lekker het geld houden, koper wil niet meer.
Ik zou als verkoper gebeld hebben om mijn punt te maken, dat lijkt me netter...
stalnijmegen schreef:corine1981 schreef:Sorry hoor, maar misschien is de moeder gewoon een beetje jong om te veulenen? en een 2 jarige hengst?? Ik kan me daar al niets bij voorstellen.
Over de kwestie van koper/verkoper: lekker het geld houden, koper wil niet meer.
Ik zou als verkoper gebeld hebben om mijn punt te maken, dat lijkt me netter...
als je het topic beter had gelezen had je geweten dat de merrie per ongeluk is gedekt door die 2jarige hengst..
jammer weereen oordeel door niet eerst goed gelezen te hebben
Mijn fout, ben idd ergens midden pagina 4 blijven hangen in het lezen... toen dacht ik dat ik het meeste wel gehad had. Ben wel benieuwd naar het ongelukje dan
???
ulleke schreef:ik vond dat ik hier toch even moest reageren en ik hoop dan ook dat jullie de moeite doen om mijn post te lezen in plaats van (wat ik zoveel zie) alleen de start te lezen en dan in het wildeweg een reactie te plaatsen.
Ten eerste vind ik dat er al wel genoeg gezegd en gemoeid is door iedereen hier. Heel bokt zal het nooit leren en het haalt echt niks uit wat jullie hier allemaal verkondigen want de topicstarter en (ex)koper doen toch hun eigen zin, en dat is hun goed recht. waarmee ik weer niet wil zeggen dat deze dingen niet gezegd mogen worden en ik hoop dat beide partijen er iets wijzer uit geworden zijn en tenminste eventjes hebben stilgestaan bij het feit dat als ze wat beter overlegd hadden, dit waarschijnlijk helemaal niet nodig geweest was!
Ik lees ergens in het begin van het topic dat in belgië wel meer op deze manier gehandeld wordt en er wel meer veulens op 2,5 maand van de moeder gehaald worden. Ik moet zeggen dat ik dit nog nergens gezien heb, en ik wil wel eens weten van waar deze bewering komt.
Of het nu goed is of niet voor een veulen maakt hier al niets meer uit.. het is gewoon elkaar een beetje pesten en uithalen wat jullie aan het doen zijn.
Wat ik nog even wil meegeven is dat ik dit jaar ook een veulen bij mijn merrie had. Toen het veulen zo'n 2 maanden oud was zag ik mijn merrie ook zienderogen vermageren. Dit terwijl zij per dag 6 kilo pavo merriebrok kreeg, pulp, brood, zemelen, wortelen en kuilgras. dan is de vraag wat je moet doen? Ik heb mijn veearts gecontacteerd en zij heeft mijn paard onderzocht. niks te vinden, perfect gezond, buiten het feit dat ze meer een skelet dan een paard leek. Zij heeft me dan ook aangeraden om het veulen overdag in de wei bij de moeder te laten lopen en 's nachts apart op stal te zetten. Zo leert het veulen toch nog van zijn moeder, maar geeft de moeder wat respijt. Ik gaf het veulen 3 kilo veulenbrok per dag. Op deze manier is mijn merrie erbovenop gekomen. Dit heb ik nog 2 maanden volgehouden. Toen mijn veulen 5 maanden was is hij er helemaal afgegaan en hij maakt het nu zeer goed.
Dit doen wij zowiezo met al onze veulens vanaf ongeveer 3 maanden. de veulens komen meer in de hand, de merrie wordt rustiger en ze kan weer wat reserves opbouwen.
Ik hoop echt dat mensen dit lezen en er misschien iets uit leren, want ik vind het echt niet meer fijn hoe hier gereageerd wordt. Dit gaat niet alleen over dit topic maar over bokt in het algemeen.
verder hoop ik ook dat ik niemand op zijn/haar tenen heb getrapt want dat was niet de bedoeling!
groetjes ann
daantjuh123 schreef:hallo.
nou ik ben de boos doener hoor.
maar ze verteld er niet bij hoe oud het veulentje is.
hij is pas 2,5 maand oud en gaat al van zijn moeder.
is toch veels te vroeg.
ik heb bij meerdere dierenartsen geinformeerd en allemaal
zeiden ze het zelfde veels te jong en dat er een grote kans
is dat hij ziek wordt.
daarom heb ik het contract verbroken.
vin het gewoon niet slim
krackertje schreef:Ik denk zelf dat de kopende partij recht heeft op teruggave van het handgeld en wel omdat de verkopende partij, door omstandigheden, de afspraak wil wijzigen met eventuele gevolgen voor het veulen.
Sylvia schreef:krackertje schreef:Ik denk zelf dat de kopende partij recht heeft op teruggave van het handgeld en wel omdat de verkopende partij, door omstandigheden, de afspraak wil wijzigen met eventuele gevolgen voor het veulen.
Nee, niet als het een vráág is geweest... Enkel als ze het eisten. Maar ik lees uit het bericht - en daar heb ik geloof ik vanuit de kopende partij niets anders over gelezen - dat het mogelijk was om 'm af te spenen en hem nog 2 weken ergens neer te zetten, dus in hoeverre het een eis geweest is vraag ik me af.
silvana schreef:
Dat was ik die dat gezegd heeft.Ik woon nu al een aardig tijdje in belgie(een dikke 20 jaar) En vanaf dat ik hier woon,valt het me op dat de veulens hier veel jonger gespeend worden.Toevallig staat er bij mij op stal ook een veulen van 2,5 maand en een ander was met 4 maand ook al gespeend wat ik ook erg jong vind.
Als teener ben ik eigenlijk halvelings opgegroeid op een boerderij waar hackney's en new-forrest pony's gefokt werden,daar vertrok geen veulen onder de 6 maand.
Toen ik iets ouder was,heb ik op een renstal gewerkt waar ook gefokt werd met volbloeden en die veulens liepen nog veel langer bij hun moeder.Nu waren die merrie's voor de fok bedoelt dus dat kon ook gewoon.
Maar op het moment dat ik hier kwam wonen viel het me gewoon op dat de veulens zo vroeg van hun moeder weggingen.En toevallig allemaal onder het motto de moeder word zo mager.
Nu vind ik jou manier van afspenen heel netjes en zou ik zelf zeggen ,zo kan het ook.Daar heb ik minder moeite mee.Maar 2,5 maand en dan zo pats boem bij de moeder weg .Daar heb ik moeite mee.