Paard particulier verkocht, plots een hele hoop klachten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 18:14

3heathcliff5 schreef:
DuoPenotti schreef:
Oh ja keuringsrapport gevonden.

TS heeft duidelijk niet zelf gekeurd. Gezien de letterlijke vertaling van rilling.

En gezien dat er in de bokt advertentie niets laat zien over welke bemerking dan ook.
Snap ik het advocaten gedeelte ook ineens.

Arm arm dier

Wat verwacht je dan? Het paard is via de veiling aangekocht. Neemt niet weg dat ze het rapport op een later moment met haar eigen DA besproken heeft en dat die zich kon vinden in de bevindingen van het veilingsrapport en de rilling niet noemenswaardig vond.
Verder weet je ook niet of de bemerkingen verzwegen zouden blijven als er iemand serieuze interesse had getoond op de bokt advertentie. Tussen veilingaankoop (aug) en advertentie bokt (nov) zitten maar een paar maanden. Waarin ze het paard volgens eigen zeggen nog niet echt opgepakt had. Dus wat moet ts er dan precies in geuren en kleuren over vertellen? Het enige dat in dat licht niet netjes op mij overkomt is dat vanaf het einde landseizoen kennelijk steeds meer issues boven kwamen drijven en dat het paard vlak daarna of terwijl de issues naar boven kwamen te koop gezet werd. Dan nog weten we niet of ts uiteindelijk geïnteresseerden heeft gehad en of ze überhaupt kijkers heeft laten komen, aangezien hij rond die tijd ook begon te manken.

Ik quote nu ff een een opmerking, maar ik snap al dat andere commentaar ook niet zo goed. Het hele verhaal rondom dit paard kan net zo goed heel logisch en eerlijk in elkaar steken. Ligt er maar net aan hoe je voor ons onbekende details wenst in te vullen.

Hij is al kreupel op de filmpjes van de veiling. Ik snap uberhaupt niet dat dit niet gezien is en paard aangekocht is als recreatiepaard.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 18:15

@ 3heart
De bemerkingen als kreupel op de voltes bijvoorbeeld?

Niet als springpaard. Terwijl hij duidelijk kreupel is. In augustus al.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 18:21

Hij staat duidelijk toontredend en heeft een afwijkende bewegingsafloop. Ik vind hem daardoor apart lopen, maar of ik het duidelijk kreupel zou noemen?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 18:23

Heb je beide de filmpjes bekeken?
Scheef en kreupel.

Keuringsrapport geeft ook aan dat hij niet goed is op de volte.

Of dit met goed management goed te krijgen is?
Geen idee.
Daarom hoop ik, en andere ook, dat hij eens goed onderzocht word.

Elisa2

Re: Paard particulier verkocht, plots een hele hoop klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 18:25

Hij valt op een voorbeen met een flinke knik in het hoofd. Voor mij is hij duidelijk kreupel.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 18:49

Heb het keuringsrapport zelf niet opgezocht, maar als er daadwerkelijk ’shivers’ in staat word er niet bedoeld dat hij rillingen heeft… shivers is een aandoening van het zenuwstelsel
Hij loopt op de video’s inderdaad al best beroerd!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 18:54

Citaat:
Other radiological examinations: no.

Other findings and remarks: the horse shows some shivering when flexing the hindlegs
During the examination there were no indications of vices.

After the examination blood samples were not taken for investigation of banned substances.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 18:57

Libera schreef:
Heb het keuringsrapport zelf niet opgezocht, maar als er daadwerkelijk ’shivers’ in staat word er niet bedoeld dat hij rillingen heeft… shivers is een aandoening van het zenuwstelsel

Die shivers verklaren een hoop. Toen ik ben gaan kijken was hij dus absoluut niet recht. Paard stond dan al enige tijd stil wegens tijdsgebrek … wij vermoedden een probleem in het si gewricht, reageerde duidelijk op palpatie en leek in zijn gangen enigszins atactisch. De veilingfilmpjes hadden we al gezien en daar leek er iets “off” maar kon idd door jeugdigheid en grootte zijn, irl was er dus duidelijk meer aan de hand…
Na ons bezoek werd het paard uit de verkoop gehaald en gaf ts aan dat hij niet meer weg ging.

Van die benaming op de veiling was ik ook niet op de hoogte, maar dus wel duidelijk dat je koopt wat je ziet in de staat dat die is, en je bij de oude verkoper niks kunt verhalen. Het is idd vooral erg zielig voor dit superlief dier dat hij zo rondgegooid werd.
Had ik geweten dat die weggegeven werd als weidemaatje ging ik hem wel opgehaald hebben. Ondertussen hebben we zelf een ander weidemaatje staan…

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 20:02

Duhelo schreef:
Libera schreef:

Die shivers verklaren een hoop. Toen ik ben gaan kijken was hij dus absoluut niet recht. Paard stond dan al enige tijd stil wegens tijdsgebrek … wij vermoedden een probleem in het si gewricht, reageerde duidelijk op palpatie en leek in zijn gangen enigszins atactisch. De veilingfilmpjes hadden we al gezien en daar leek er iets “off” maar kon idd door jeugdigheid en grootte zijn, irl was er dus duidelijk meer aan de hand…
Na ons bezoek werd het paard uit de verkoop gehaald en gaf ts aan dat hij niet meer weg ging.

Van die benaming op de veiling was ik ook niet op de hoogte, maar dus wel duidelijk dat je koopt wat je ziet in de staat dat die is, en je bij de oude verkoper niks kunt verhalen. Het is idd vooral erg zielig voor dit superlief dier dat hij zo rondgegooid werd.
Had ik geweten dat die weggegeven werd als weidemaatje ging ik hem wel opgehaald hebben. Ondertussen hebben we zelf een ander weidemaatje staan…

Even nieuwsgierig , mag ik vragen, wanneer jij na het paard gekeken hebt? En werd jou van begin al verteld welk problenem hij had ?

Want in de advertentie van toen stond helemaal niets over een probleem -van welke soort dan ook.

Even samengevat :
Gekocht als Allstars in augustus 2023
In okt 2023 na einde weide seizoen al onregelmatig.

In combi met 2x dags longeren , waarschijnlijk verergert

Wel dan in nov 2023 , dus na net 3 maanden weer te koop , wegens geen klik en tijdsgebrek.

Nu dus 2 weken geleden "weggegeven " tegen kleine vergoeding.
Later is geschreven dat de vergoeding alleen voor transport was

En nu problemen met nieuwe eigenaar, die geld wil zien maar paard niet terug wil geven.

Dat chip/ papieren nog niet omgemeld zijn kan gewoon zijn na alleen 2 weken.

Maar verder vind ik het een heel raar verhaal, want waarom zou de nieuwe eigenaar nu geld willen hebben als die vantevoren daadwerklijk compleet ingelicht is en als WEIDEMAATJE overgenomen heeft ?

Ik vermoed maar zo dat er veel meer speelt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 20:15

Denk dat ts hier haar eigen straatje schoon zit te vegen en ze zelf het dier heeft gekocht ipv haar vriend.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 20:19

Goh jee, wat een rottig verhaal en dan met name voor het paard.
Ik heb ook het idee dat het verhaal (én het paard) aan alle kanten rammelt.

Daarbij vind ik het op zijn zachtst gezegd heel wonderlijk dat er in de advertentie op de Boktmarkt gesproken wordt over het gebrek aan een klik maar met geen woord wordt gerept over gebreken.
Dat alleen al is vreemd en iets waar je een heleboel van kunt vinden.

Wat ik me afvraag: de naam van het paard begint met een D.
Een beetje rekenwerk wijst er toch op dat het paard nooit 6 jaar oud had kunnen zijn?

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 20:22

Jolien87 schreef:
Goh jee, wat een rottig verhaal en dan met name voor het paard.
Ik heb ook het idee dat het verhaal (én het paard) aan alle kanten rammelt.

Daarbij vind ik het op zijn zachtst gezegd heel wonderlijk dat er in de advertentie op de Boktmarkt gesproken wordt over het gebrek aan een klik maar met geen woord wordt gerept over gebreken.
Dat alleen al is vreemd en iets waar je een heleboel van kunt vinden.

Wat ik me afvraag: de naam van het paard begint met een D.
Een beetje rekenwerk wijst er toch op dat het paard nooit 6 jaar oud had kunnen zijn?

Jawel, het is een zangersheide, geen KWPN-er

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 20:22

Tuurlijk wel.. is een zangersheide paard, vader Dior, dus moet met D beginnen

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 20:24

Ah oké, weer wat geleerd.
Ik wist niet dat, dat zo werkte, vandaar dat ik het mij afvroeg.

Dus als ik het goed begrijp moet een nakomeling in het geval van een Zangersheide dezelfde voorletter hebben als de vader?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 20:25

Jolien87 schreef:

Dus als ik het goed begrijp moet een nakomeling in het geval van een Zangersheide dezelfde voorletter hebben als de vader?

Er zijn heel veel verschillende opties qua namen. Ook stamboeken die ook het alfabet gebruiken maar bij een hele andere letter zijn als het kwpn.
En dus idd stamboeken die bij hengsten willen dat de namen met de 1e letter van de vader beginnen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 20:29

MyWishMax schreef:
Jolien87 schreef:

Er zijn heel veel verschillende opties qua namen. Ook stamboeken die ook het alfabet gebruiken maar bij een hele andere letter zijn als het kwpn.
En dus idd stamboeken die bij hengsten willen dat de namen met de 1e letter van de vader beginnen.

Bedankt voor de uitleg. :)

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 20:30

Waar vinden jullie al die informatie joh?
Op basis waarvan hebben jullie hem nu online gevonden? En zelfs op een andere Boktnaam?
Geen geheimen mogelijk op dit forum :+

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 20:32

Nyaleti schreef:
Waar vinden jullie al die informatie joh?
Op basis waarvan hebben jullie hem nu online gevonden? En zelfs op een andere Boktnaam?
Geen geheimen mogelijk op dit forum :+

Oude veiling items staan nog op de site van ESHA.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 20:44

Gewoon even kijken ip de ESHA site bij de veiling in augustus

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 20:44

Ik waag te betwijfelen dat er nog antwoord komt van TS.

nano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 20:45

Het is een bruin schimmel.. dan kan hij toch nooit 14/15 jaar zijn zoals de tandarts van de nieuwe mensen zeggen. Dan was hij wel wit met bruine stippen? Of zeg ik nu iets heel stoms?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 20:49

ivy_power89 schreef:
Ik zal nu wel half bokt over mij heen krijgen....

Maar ik zou het paard opgehaald hebben, bedrag wat ze je hebben betaald terug geven, en paard een waardig afscheid geven. Dat gezeul met zo'n kreupel dier, daar heeft niemand wat aan, en het paard al helemaal niet!
Neem je verlies, en sluit het af.

Ik heb onwijs medelijden met het paard, en dit is dus de reden dat ik of voor euthanasie ga of een pensioen stal zoek als ik een met een paard zou komen te staan die enkel nog als weide maatje kan dienen. Er zijn veels te veel verhalen van paarden die verkocht worden als weide maatje en daarna toch gereden gaat worden, verkocht wordt, of gezeik van komt omdat ie dan toch nog meer mankeert.

Inslapen ligt heel gevoelig en is emotioneel. Maar na een paar weken begint het te landen en kun je er vrede mee hebben. Er moet in belang van het paard gekeken worden, niet naar je eigen (schuld)gevoel.

Precies dat!

Ik neem ook zelf eigen verantwoording en er gaat niks weg als er wat aan mankeert. Ik kijk ook in de eerste plaats naar het dier zelf.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 20:53

sasja0705 schreef:
Duhelo schreef:

Even nieuwsgierig , mag ik vragen, wanneer jij na het paard gekeken hebt? En werd jou van begin al verteld welk problenem hij had ?

Want in de advertentie van toen stond helemaal niets over een probleem -van welke soort dan ook.

Even samengevat :
Gekocht als Allstars in augustus 2023
In okt 2023 na einde weide seizoen al onregelmatig.

In combi met 2x dags longeren , waarschijnlijk verergert

Wel dan in nov 2023 , dus na net 3 maanden weer te koop , wegens geen klik en tijdsgebrek.

Nu dus 2 weken geleden "weggegeven " tegen kleine vergoeding.
Later is geschreven dat de vergoeding alleen voor transport was

En nu problemen met nieuwe eigenaar, die geld wil zien maar paard niet terug wil geven.

Dat chip/ papieren nog niet omgemeld zijn kan gewoon zijn na alleen 2 weken.

Maar verder vind ik het een heel raar verhaal, want waarom zou de nieuwe eigenaar nu geld willen hebben als die vantevoren daadwerklijk compleet ingelicht is en als WEIDEMAATJE overgenomen heeft ?

Ik vermoed maar zo dat er veel meer speelt

Ik geloof dat dat in november was, ik zou even de berichten moeten checken. Geen problemen vermeld idd, paard stond netjes klaar om te poetsen, was wat kramperig bij het geven van de achtervoeten en had een erg onbespierde bovenlijn.
Paard was toen al een zestal weken niet gewerkt volgens verhaal ivm tijdsgebrek.
In de piste was die van het eerste rondje heel erg onregelmatig waardoor we al genoeg gezien hadden. Even gezamenlijk gemonsterd, reactie op palpatie rond het si gewricht en leek enigzins atactisch. Ts gaf aan dat dit nieuw was, heeft zich verontschuldigd omdat we voor niks langsgekomen waren en zou de DA bellen voor verder onderzoek.
Hierna nog wat berichten gestuurd,ook aangeraden om die uit de verkoop te halen.
Na enige weken heb ik ingechecked, verhaal van die liesoperatie werd verteld, en dat hij nr de weide bij haar oude pony gaat en niet meer zou verkocht worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 21:01

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 21:03

Dus komt er op neer dat ts een koopje kocht, daar niet al te slim mee om ging en na zogenaamd geen klik, geen tijd ( gewoon stokkreupel) het dier op dezelfde manier van de hand probeerde te doen als dat zij het gekocht had .
Beschamend.