Paard " kapot "terug gekregen van handelsstal /verkoopstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gombal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 16:08

Het is een vervelende situatie.
Wat ik mij alleen oprecht afvraag.. zonder aan te willen vallen !

Je geeft aan dat je contact hebt gehad met de dieren/veearts . Deze zegt , aan kijken omdat jij niks voelt .
Maar een scheurtje in de schoft kan je misschien niet voelen . Een echt goede dieren/vee arts kan een scheurtje ook niet zien door een telefoon lijkt mij.
Waarom ga je niet met het paard naar een kliniek om foto van schoft en eventueel rug te laten maken.

Je geeft aan dat ze nog prima verkocht kan worden. Maar zonder zekerheid van de schoft met wel of geen scheur /breuk is ze dus eigenlijk niet verkoopbaar .

Stroller

Re: Paard " kapot "terug gekregen van handelsstal /verkoopstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-23 17:01

Ik heb toch nergens gezegd dat mijn dierenarts dat gezegd heeft ? Ik heb alleen gezegd dat hij ook gelijk dacht er is misschien met een ander zadel op geprobeerd te rijden.
Tuurlijk kan hij dat niet zien door een telefoon ( dat zou een hoop geld schelen haha ) Ik heb toch juist gezegd ook dat ze mee moet naar de kliniek ( die hij heeft ) en dan daar op de foto moet .

En ik bedoelde te zeggen dat ze ( uiteraard als dr schoft goed is ) gewoon verkocht kan worden waarom niet ? Moet alleen nu uitsluiten waarom ze zo heftig reageerde en of er niet iets door een eventuele val.

Ik kom er op terug als dingen uitgesloten zijn

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 17:02

sterregoud schreef:
Veronica2 schreef:
Dit topic staat intussen bol van de speculatie. Naar mijn idee is de stal duidelijk dat het paard niet te hanteren is en op deze manier niet verkocht kan worden. Daarmee is de kous eigenlijk wel af, tenzij je een schade wil verhalen op die handelsstal. Er zijn dan een paar dingen belangrijk: wat was ongeveer de prijs waar op gemikt werd en was die reeel? Daarna ga je kijken of je paard beschadigd is geraakt waardoor de waarde is verdampt en zal je dat op objectieve wijze moeten kunnen aantonen. Daarna volgt een ellendig lang gedoe en de kans dat je iets van een vergoeding krijgt is niet zo groot. Daarom nogmaals: breng je paard naar een handelaar, draai om en loop weg.

Pardon ! Je hebt zorgplicht voor je paard. Onderzoek eerst wat er nu medisch aan de hand is.
Dus nu foto’s rug en schoft maken.

Zomaar de handel ingooien, met mogelijkmedisch letsel is onverantwoord zowel naar je paard als naar toekomstige ruiters.

Wat er nu gebeurd is, is ook onverantwoord gebleken. Het maakt mij persoonlijk weinig uit of het paard wel of niet onderzocht wordt, we krijgen hier natuurlijk ook maar een eenzijdig beeld van de situatie.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 17:06

Stroller schreef:
Veronica2 schreef:
Dit topic staat intussen bol van de speculatie. Naar mijn idee is de stal duidelijk dat het paard niet te hanteren is en op deze manier niet verkocht kan worden. Daarmee is de kous eigenlijk wel af, tenzij je een schade wil verhalen op die handelsstal. Er zijn dan een paar dingen belangrijk: wat was ongeveer de prijs waar op gemikt werd en was die reeel? Daarna ga je kijken of je paard beschadigd is geraakt waardoor de waarde is verdampt en zal je dat op objectieve wijze moeten kunnen aantonen. Daarna volgt een ellendig lang gedoe en de kans dat je iets van een vergoeding krijgt is niet zo groot. Daarom nogmaals: breng je paard naar een handelaar, draai om en loop weg.

Paard niet te hanteren ?? Paard is dus prima te hanteren , zoals ik al meerdere keren heb aangegeven ze is een lief paard , sensibel zeker jazekr ! , onder het zadel ( behalve dus 1 x drie jaar geleden ) heel fijn te rijden. En niet schrikkerig of sensibel het is echt meer er naast of zoals dus met dit soort dingen.

Wedstrijden mee gereden , buitenritten etc etc. Dus onzin om hier te zeggen paard is niet te hanteren.

Ik wil haar helemaal de handel niet in , hun zouden een juiste match voor haar vinden was mij toegezegd, daar waren ze volgens zichzelf heel goed en zorgvuldig in. Ik was naïef, en eerlijk is eerlijk ik vind het verkoop proces zelf gewoon niet leuk en lastig want ondanks dat ik niet met haar klik is het echt een leuk paard . Zij wilde mij dat stuk uit handen nemen en daarom is ze daar ( nogmaals op hun verzoek en ja nadat ik verteld heb van dat singel probleem ) daar heen gegaan.

Maar... waarom moest je je paard dan weer komen halen? Hij was daar toch niet te hanteren, dat is toch de reden dat de handelsstal er niet mee verder wilde gaan?
Je hebt een paard met een gebruiksaanwijzing en daar zitten veel kopers niet op te wachten en dat maakt het lastig om dat paard te verkopen.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 17:13

Popstra schreef:
Als jou paard zn schoft zou breken kan het niet meer op staan! Ook kan je het daar dan niet aan raken want dat is vreselijk pijnlijk.
Vind het nogal makkelijk en niet zo eerlijk een schuld bij een ander neer te gooien als je al toe geeft de merrie eerder ook niet makkelijk is geweest en gebruiksaanwijzing heeft!

Edit*
Eerst maar eens bewijzen dmv xray o.i.d voor je gaat vinger wijzen op een forum!

Niet waar. Stalgenoot heeft vroegtijdig haar paard met pensioen moeten zetten omdat er breuken in de schoft zijn gesignaleerd nadat ze (met andere kwaaltjes) aanklopte bij de DA. Jong paard, van veulen af aan gehad, heel sneu dus. Ergens is er iets gebeurd waardoor die op z'n schoft is gevallen. Maar het blijft sowieso gissen.

Maar zeggen dat een paard niet meer op staat of dergelijke is gewoon niet waar.
Of dat het in dit geval is, is een tweede. Maar wil dat wel even aankaarten ..

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 17:25

Het is achterbaks van de handelstal

Of iemand meenemen en verhaal halen.
Al ben ik bang dat ze niks loslaten.

Ellende

Sterkte ik hoop dat je paard hier goed uit gaat komen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 17:34

Linnie050 schreef:

Ellende

Hoe weet je dat, als je het verhaal eenzijdig hoort?

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 18:18

Allemaal aannames hier zeg ,er is er maar 1 die weet wat er echt gebeurd is en dat is de handelstal.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 18:19

N4N4 schreef:
Allemaal aannames hier zeg ,er is er maar 1 die weet wat er echt gebeurd is en dat is de handelstal.

en die houd zijn mond...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 18:21

Linnie050 schreef:

Ellende

Men hoort in het belang van het paard eerlijk te communiceren en het eerlijk zeggen als er iets mee gebeurd zou zijn.Maar dat doet men vaak niet. Mogelijk uit angst voor claims.Echter dan heeft de eigenaar geen idee waarnaar gezocht moet worden en dus ook niet hoe te behandelen. Ze hebben nu iets over de schoft gezegd. Dat is al heel wat om je op een spoor te zetten. Zijn professionele trainingsstallen niet verzekerd voor verwijtbare schade?

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 18:35

Even een hele andere gedachtengang...

Als ze zo sensibel is, kan het dan niet gewoon zijn dat haar emmertje is overgelopen? Een verhuizing, vreemde mensen, andere werkwijze en geen tijd om te wennen. Dat ze bij jou wederom ontplofte kan daar natuurlijk nog een gevolg van zijn van de mogelijke stress die ze daar ervaren heeft.
Je geeft aan dat ze heel goed aangeeft als er iets niet goed is, kan het dan niet zijn dat zij over eerdere signalen heen gekeken hebben of gewoonweg genegeerd?

Stroller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-23 18:36

poetser schreef:

Als ze zo sensibel is, kan het dan niet gewoon zijn dat haar emmertje is overgelopen? Een verhuizing, vreemde mensen, andere werkwijze en geen tijd om te wennen. Dat ze bij jou wederom ontplofte kan daar natuurlijk nog een gevolg van zijn van de mogelijke stress die ze daar ervaren heeft.
Je geeft aan dat ze heel goed aangeeft als er iets niet goed is, kan het dan niet zijn dat zij over eerdere signalen heen gekeken hebben of gewoonweg genegeerd?

Dat zou kunnen vandaar dat ik het eerst even wilde afwachten en aanzien en niet gelijk heb ingeladen naar de dierenarts

Stroller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-23 18:41

Paard niet te hanteren ?? Paard is dus prima te hanteren , zoals ik al meerdere keren heb aangegeven ze is een lief paard , sensibel zeker jazekr ! , onder het zadel ( behalve dus 1 x drie jaar geleden ) heel fijn te rijden. En niet schrikkerig of sensibel het is echt meer er naast of zoals dus met dit soort dingen.

Wedstrijden mee gereden , buitenritten etc etc. Dus onzin om hier te zeggen paard is niet te hanteren.

Ik wil haar helemaal de handel niet in , hun zouden een juiste match voor haar vinden was mij toegezegd, daar waren ze volgens zichzelf heel goed en zorgvuldig in. Ik was naïef, en eerlijk is eerlijk ik vind het verkoop proces zelf gewoon niet leuk en lastig want ondanks dat ik niet met haar klik is het echt een leuk paard . Zij wilde mij dat stuk uit handen nemen en daarom is ze daar ( nogmaals op hun verzoek en ja nadat ik verteld heb van dat singel probleem ) daar heen gegaan.[/quote]
Maar... waarom moest je je paard dan weer komen halen? Hij was daar toch niet te hanteren, dat is toch de reden dat de handelsstal er niet mee verder wilde gaan?
Je hebt een paard met een gebruiksaanwijzing en daar zitten veel kopers niet op te wachten en dat maakt het lastig om dat paard te verkopen.[/quote]

Als ik nou eens wist waarom ze niet te hanteren was had ik je hierop antwoord kunnen geven hè.

Maar ze zeggen niks gaven weinig tot geen uitleg

En zoals ik al 10 x heb gezegd zo groot is die gebruiksaanwijzing nou ook weer niet

Stroller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-23 18:42

Oh dat ging niet helemaal goed ik wilde Veronica quoten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 18:48

Veronica2 schreef:
Dit begint een heel ingewikkeld verhaal te worden, maar ik heb wel wat tips voor je:
Tip 1: zet niet alles op bokt of elders op internet als je paard een keertje steigert, of gaat liggen, gaat bokken of zijn zadel niet op wil.
Tip 2: noem niet de naam van de stal en plaats ook geen slechte recensie op Google.
Tip 3: zorg dat je verhaal klopt en pas het niet aan na 4 pagina's meningen van anderen, niemand kent jou en niemand kent je paard.
Tip 4: ga kijken op een handelsstal in de eerste dagen dat ze met je paard werken. Willen ze dat niet, dan staat je paard niet op de juiste plek.
Tip 5: verkoop je paard aan een handelaar, draai je om en loop weg. Je kan nu zelf niet meer verkopen wegens teveel informatie op internet en via een verkoopstal gaat op deze manier ook niet lukken. Je paard heeft een behoorlijke gebruiksaanwijzing en is voor de meeste kopers niet geschikt, neem je verlies.

Helemaal eens.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 18:57

Je zet best heel wat op bokt waaruit je kunt opmaken dat je paard op zn minst gezegd niet makkelijk is.
Dat kan best heel wat oorzaken hebben maar een keuring uit 2018 zegt wat dat betreft niks.
Dus advies is zo snel mogelijk te gaan kijken of er inderdaad iets is wat het paard in de weg kan zitten.
En ten slotte, sensibele paarden kunnen ook best flink last hebben van een verhuizing. Dan kan het heel goed dat oud gedrag weer naar boven komt. Er is geen reden de handelsstal direct de schuld te geven. Wel een reden om nog eens nader naar het paard te kijken.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 19:03

poetser schreef:

Maar daar kan een handelsstal dan toch eerlijk over zijn, aangezien TS daar ook heeft aangegeven dat de merrie sensibel was? Het enige dat ik kan bedenken waarom een handelsstal de kaken op elkaar houdt omtrent het gebeurde, is omdat er iets gebeurd is wat niet in de haak is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 19:17

Wintu schreef:
poetser schreef:

Maar daar kan een handelsstal dan toch eerlijk over zijn, aangezien TS daar ook heeft aangegeven dat de merrie sensibel was? Het enige dat ik kan bedenken waarom een handelsstal de kaken op elkaar houdt omtrent het gebeurde, is omdat er iets gebeurd is wat niet in de haak is.

Precies.

Daarnaast moet een prof stal toch met sensibele paarden om kunnen gaan?!
Tenminste zo hoort het.

Weet ook uit ervaring dat het vaak niet zo is en dat op sommige stallen wat lompe hulpen ruiters zijn en paard compleet over de flos gaat van alleen al de lichaamstaal.

Maar dan moeten ze zeggen, we willen alleen paarden die voor onze ruiters geschikt zijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 19:31

Als je dan toch dingen wil uit sluiten laat haar maag dan ook gelijk even scopen op maagzweren.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 19:40

Veronica2 schreef:
Dit begint een heel ingewikkeld verhaal te worden, maar ik heb wel wat tips voor je:
Tip 1: zet niet alles op bokt of elders op internet als je paard een keertje steigert, of gaat liggen, gaat bokken of zijn zadel niet op wil.
Tip 2: noem niet de naam van de stal en plaats ook geen slechte recensie op Google.
Tip 3: zorg dat je verhaal klopt en pas het niet aan na 4 pagina's meningen van anderen, niemand kent jou en niemand kent je paard.
Tip 4: ga kijken op een handelsstal in de eerste dagen dat ze met je paard werken. Willen ze dat niet, dan staat je paard niet op de juiste plek.
Tip 5: verkoop je paard aan een handelaar, draai je om en loop weg. Je kan nu zelf niet meer verkopen wegens teveel informatie op internet en via een verkoopstal gaat op deze manier ook niet lukken. Je paard heeft een behoorlijke gebruiksaanwijzing en is voor de meeste kopers niet geschikt, neem je verlies.

Beste advies wat gegeven is.....

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 19:46

Stroller schreef:
Je moet er even de tijd voor nemen inderdaad om haar even te laten "landen "op haar nieuwe plek denk ik en gewoon dat ze aan je gewend is als persoon . Toen ik haar net had was ze snel onder de indruk van dingen ( maar was ze ook 3 jaar jonger ) en snel een beetje ( naast je ) opgefokt , maar ze vloeit ook weer heel snel af. Het lijkt nu alsof ze heel lastig is maar dat is echt niet zo. Nouja ik hoop ook dat het allemaal goed komt. Paard weer blij is straks ik weer normaal kan rijden in elk geval en dan zien we wel. Het nou ook niet dat ze perse direct weg moet ofzo ik gun haar alleen meer als dat wat ze van mij krijgt.

Maar als je dit weet over je paard, dan zet je deze toch niet bij een handelstal neer?

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 19:57

Dat lijkt me een goed idee, om ook op eventuele maagzweren na te laten kijken.

Verder: dat een professionele handelsstal om kan met sensibele paarden... Ja, dat zou zo horen, maar is echt verre van altijd zo. Tot hiertoe heb ik eigenlijk enkel "handelsstallen" / "trainingsstallen" geweten waar tieners met de handelspaarden reden en ze maar moesten opleiden. De paarden moeten daarnaast opbrengen, dus men wil er vaak niet teveel tijd en moeite in steken.

En akkoord de stal vertelt niet wat er gebeurd is waarop ze zo heftig reageerde. Misschien weten ze het en zeggen ze het niet, misschien weten ze het ook niet. Dat ze niks lossen over wat zich voorgedaan heeft, is één. Maar op dit moment heb je ook niet bepaald iets om over in gesprek te gaan. Immers, je weet (nog) niet welke schade er is. Als je weet wat er precies aan de hand is, heb je iets concreet in handen om in gesprek te gaan, kan je richting geven aan het gesprek enz.
Nu zijn er alleen vermoedens en aannames. Daar kan je moeilijk een constructief gesprek over voeren, want je komt al snel in een conflict / welles-nietes discussie terecht waarbij er naar elkaar gewezen wordt.

Persoonlijk zou ik dit ook niet open en bloot op internet plaatsen. Het is iets tussen jou en de handelsstal. Wat je hier schrijft kan mogelijk "tegen" je gebruikt worden.

Stroller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-23 21:26

Dan sluiten we het topic maar ;) als het tegen me gebruikt kan worden .
Nee hoor bedankt voor alle adviezen van iedereen in elk geval.
Ik laat het maar even bezinken allemaal .

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 21:31

Wat een bullshit, stal verzwijgt zaken. Ts noemt geen namen, paard is er de dupe van.

Trek je er niks van aan TS.

De enige die hier fout zit is de stal die zaken verzwijgt.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 21:37

Popstra schreef:
Als jou paard zn schoft zou breken kan het niet meer op staan! Ook kan je het daar dan niet aan raken want dat is vreselijk pijnlijk.
Vind het nogal makkelijk en niet zo eerlijk een schuld bij een ander neer te gooien als je al toe geeft de merrie eerder ook niet makkelijk is geweest en gebruiksaanwijzing heeft!

Edit*
Eerst maar eens bewijzen dmv xray o.i.d voor je gaat vinger wijzen op een forum!

Ik denk dat dat erg zwart wit is dat een paard niet meer op kan staan of bij aanraken vreselijk pijnlijk toont.

Maar zoals meerdere zeggen zou ik ook een foto laten maken, als je dit bij voorkeur zsm doet is echt wel te zien of hij een verse breuk is.