Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Ja
210 (33%)
Nee
411 (66%)

Totaal aantal stemmen: 621

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 12:17

Het is geen must, mits een goed netwerk of paardentaxi achter de hand hebt voor noodgevallen.

Inmiddels heb ik een eigen trailer maar ben jarenlang ook trailerloos geweest. Deels had ik wel een trekauto en dan leende ik een trailer voor leuke dingen.

Heb met een aantal bevriende stalgenoten de afspraak dat ze mijn mogen bellen in geval van nood of een gewoon kliniek bezoek.
Dan breng ik ze naar de kliniek.

Het idee dat iedereen eigen vervoer zou moeten hebben is ook wat bijzonder.
Waar zou je al die trailers neer moeten zetten? Bij de pensionstal? Want bij een caravanstalling kan je bij nacht en ontij ook niet terecht.

Ellen_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 12:20

kimmie261 schreef:
Een trailer hebben is gewoon super handig, vroeger heb ik echt heel veel gebruik gemaakt van mijn trailer, naar bos/strand/ wedstrijden/les noem maar op, de trailer stond bij mijn pensionstalling gestald, en toen de verlichting het niet meer deed, kwam ik erachter dat andere stalgenoten met wel 3 man tegelijk op mijn spatborden gingen zitten , waardoor het ijzer geen connectie meer maakte voor de verlichting, zo aso.... Later verhuist naar een andere stal, waar , toen ik mijn trailer een keer nodig had, bleek dat deze (ongevraagd) als opslagplaats gebruikt werd, er hadden meerdere mensen gewoon hun spullen ingezet, onder het mom van "jij gebruikt je trailer toch amper"... Tja even vragen of dat oke is, is dan blijkbaar onnodig.

Ik heb ook meerdere keren mijn trailer uitgeleend en dus ook kapot terug gekregen, en dat is echt ellendig als dat gebeurd, buiten dat je dan dus zelf voor de kosten voor reparatie gezet wordt, zat ik 2x met een trailer die niet meer te gebruiken was , voordat deze gerepareerd was...

Goed, nu hebben we een trailer gekregen van een vriendin, een 2 paards, super mooie trailer, en deze wordt niet meer uitgeleend, en die houden we gewoon voor onszelf, voor als we zelf weg moeten met de paarden, of we een hoop zooi naar de stort moeten brengen, of voor hooi halen, allemaal prima, maar ik wil gewoon niet meer een kapotte trailer terug krijgen...

Wowzes dit spant echt de kroon! Wat treurig; op de spatborden zitten?! En zelfs als opslag gebruikt! Echt waar hoe komen mensen erop…

Mando

Re: Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 12:24

Op mijn andere stal stonden de trailers bij de buurman achter op het erf geparkeerd.

Toen ik ging verhuizen en mijn trailer op stal opende was er gewoon 1 trailertouw uit mijn trailer verdwenen.
Zo aso.

Zelf moet je dan weer zo'n touw aanschaffen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 13:40

Achterom schreef:
:D En hoe gevaarlijk is die strooistraling, zeker als je een paar foto's maakt en verder niet?
De rest is willen.... gelukkig heb ik een dierenarts die in het belang van het dier denkt.

Er van uit gaande dat jij niet de enige klant bij deze DA bent? Iets meer dan jij in schat gok ik.

Ellen_ov; dat is het hem net, zo zeldzaam zijn die verhalen niet.

Ik vind "zolang je kan terug vallen op een netwerk" ook gewoon een goedkope, lakse mentaliteit eerlijk gezegd. :o Van dat tientje dat de gemiddelde persoon geeft voor de hulp onderhoud je geen transport en dan voelen ze zich moreel helemaal oke want ze hebben je betaald. :+

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-23 15:24

kimmie261 schreef:
Later verhuist naar een andere stal, waar , toen ik mijn trailer een keer nodig had, bleek dat deze (ongevraagd) als opslagplaats gebruikt werd, er hadden meerdere mensen gewoon hun spullen ingezet, onder het mom van "jij gebruikt je trailer toch amper"... Tja even vragen of dat oke is, is dan blijkbaar onnodig.

Dit gebeurde bij mij dus ook regelmatig :') wil ik iets wat ik er zelf in had liggen uithalen, was de hele ingang dichtgebouwd met matrassen en de achterkant kon ik bij bij door hoe hij geparkeerd stond... Fijn....

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 16:10

Het meest idiote was ook nog de sjagarijnige gezichten dat ik zo nodig met mijn trailer weg moest, want ja, nu moesten al die spullen eruit gehaald worden :+ , ik was gewoon flabbergasted hoe er gereageerd werd, dit waren overigens mensen die allemaal zelf een eigen trailer hadden staan daar :x

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 18:08

Ayasha schreef:
Ik vind "zolang je kan terug vallen op een netwerk" ook gewoon een goedkope, lakse mentaliteit eerlijk gezegd. :o Van dat tientje dat de gemiddelde persoon geeft voor de hulp onderhoud je geen transport en dan voelen ze zich moreel helemaal oke want ze hebben je betaald. :+

Ik vind het helemaal niet laks! Ik vind het eerlijk gezegd bizar dat mensen verplicht een grote auto en trailer zouden moeten aanschaffen terwijl je dingen ook onderling kunt regelen. Is ook nog eens duurzamer!

En ja, een vergoeding van de benzinekosten zou ik voldoende vinden zeker bij een spoedje.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 18:12

fransje23 schreef:
Ayasha schreef:

Ik vind het helemaal niet laks! Ik vind het eerlijk gezegd bizar dat mensen verplicht een grote auto en trailer zouden moeten aanschaffen terwijl je dingen ook onderling kunt regelen. Is ook nog eens duurzamer!

En ja, een vergoeding van de benzinekosten zou ik voldoende vinden zeker bij een spoedje.

Dat bedoel ik dus. Jij vindt dat voldoende maar zelf een "grote auto en trailer aanschaffen" vind je bizar. :+ Stel je voor dat je het zelf moet betalen en onderhouden he.... :+

Maar iemand gratis laten rijden doen we niet in NL want "een paard houden is niet gratis." :+ Een grote auto en trailer houden zijn ook niet gratis. :+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 18:24

fransje23 schreef:

Wettelijk gezien mág je zonder de juiste papieren ook niet meer dan dat vergoeden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 18:25

DuoPenotti schreef:
Silly
Dat heb ik eerder uitgelegd.
Op je emoties spelend naar kliniek vind ik moeilijk om nee te zeggen. Terwijl die ander te pinnig is zelf voor de spullen te sparen.

Ikke
Ja ik heb de spullen
En de ander gaat 3 keer per jaar op vakantie.
Of fokt 3 kinderen of...

Zo ken ik er ondertussen ook nog wel een paar.

Ik ben het volledig met je eens. Ik was ook makkelijk met de trailer uitlenen. Maar laatst een akkefietje gehad waarbij ik nu ook zeg: Trailer wordt niet meer uitgeleend.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 18:27

Ik doe het ook niet zo snel..vorige maand ook onderhoud gehad wat dan “ even” 400 euro kost..
En dat zien mensen dan niet.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 18:31

Als ik me niet kon veroorloven eigen vervoer te hebben, betekent dat het einde van de paardelarij. Ik vind het dus een absolute must.

Uitlenen doe ik niet, voor een ander rijden heb ik in het verleden wel gedaan maar gezien mijn schaarse vrije tijd doe ik dat ook niet meer. Nood is een ander verhaal maar les/buitenrit/wedstrijd....dat is niet mijn probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 18:32

Het is ook een keuze van mensen wat ze bij spoed doen. Normaliter belt men toch de dierenarts aan huis. De enige spoed in al die 15 jaar paarden die ik meegemaakt heb was acute koliek met darmdraaiing en daarop is besloten niet naar de kliniek te rijden omdat een operatie weinig kans had en de de eigenaresse (mijn vriendin ik reed haar paard) ook geen koliekoperatie een paard wou aan doen.

Maar ik had zonder twijfel haar met mijn auto en trailer heengereden en heel wat stalgenoten van haar ook... daarvoor hoefde ze toch echt niet zelf een auto met trailer te hebben die verder nooit gebruikt zouden worden.

Het is immers óók een keuze van mensen om iets als koliek niet te opereren. Als mensen dan het paard zo goed als mogelijk aan huis laten behandelen is dat natuurlijk ook een keuze en dan zijn er heel veel zaken die aan huis acuut kunnen en de volgende dag naar de kliniek kunnen waardoor je bijvoorbeeld een paardentaxi kan regelen.

Want eigenlijk als je goed wil zitten dan moet je dus áltijd overal met je trekauto zijn en ervoor zorgen de trailer altijd klaar voor vertrek is. Immers als mijn man aan de andere kant van nederland zit met onze trekauto die dag voor werk of ik ben zelf voor werk weg dan moet er óók iemand uit je netwerk geregeld worden.

Ik vind spoed namelijk een zaak van leven of dood waarin er in echt in een uur gehandeld moet worden en je dan dus een eigen auto met trailer moet hebben. Maar wat ik zeg dan moet ik als eigenaar ook maar met die auto en trailer toevallig in de buurt zijn. Als ik in Den Haag zit en terug naar Drenthe moet ben ik ook uren onderweg. Gelukkig hier een groot genoeg netwerk die dan meteen zouden handelen en dan komt het ook goed. Andersom zou ik ook zo rijden voor hun. Een netwerk hebben is daarom altijd goed.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-04-23 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 18:33

DuoPenotti schreef:
[
Daar moet je een afspraak voor maken dus is een trailer huren gemakkelijk te doen. :j

Niet altijd, vorig jaar bij de hand gehad dat ik voor fotoś paard direct moest opladen van de dierenarts.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 18:37

Muze schreef:
Ik doe het ook niet zo snel..vorige maand ook onderhoud gehad wat dan “ even” 400 euro kost..
En dat zien mensen dan niet.

Om die reden zou ik het ook niet erg vinden wat mee te betalen als ik het leen. Ik heb geen auto, want los van sporadisch een paard vervoeren heb ik er geen nodig. Ik kan tuurlijk een paardentaxi regelen, of een auto en trailer huren maar bij spoed is een stalgenoot sneller. Maar ik vind het doodnormaal dat je betaald voor meer dan enkel brandstofkosten en hem brandschoon achterlaat. Ik vind het ongemakkelijk om te leunen op anderen, zeker gezien ik wel degelijk besef wat het kost. Ik probeer altijd voor het moment van spoed al wat afspraken te maken met anderen hierover.

Als er op stal een busje/leen trailer zou staan waar iedereen bedrag voor betaald zou ik dat een prima oplossing vinden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 18:38

Ayasha schreef:
Dat bedoel ik dus. Jij vindt dat voldoende maar zelf een "grote auto en trailer aanschaffen" vind je bizar. :+ Stel je voor dat je het zelf moet betalen en onderhouden he.... :+

Maar iemand gratis laten rijden doen we niet in NL want "een paard houden is niet gratis." :+ Een grote auto en trailer houden zijn ook niet gratis. :+

Nou echt he!

Wat denk je dat die auto in de maand kost. En de aanschaf daarvan. En het onderhoud. En het uurloon.....

En ik ben toch echt iemand die anderen graag helpt, maar met zoń mentaliteit houd het snel op.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 18:41

Benzz schreef:
Nou echt he!

Wat denk je dat die auto in de maand kost. En de aanschaf daarvan. En het onderhoud. En het uurloon.....

En ik ben toch echt iemand die anderen graag helpt, maar met zoń mentaliteit houd het snel op.

En hoe denk je dat het met het milieu gaat, en de uitstoot, en het klimaat, als iedereen dikke auto's
'moet' rijden? Of een tweede neer moet zetten omdat de baas alleen elektrische auto's als lease-auto toestaat?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 18:45

Rare discussiewending.
Als je je zo veel zorgen maakt om het milieu dan kun je beter meteen ophouden met je héle paardenhobby.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 18:48

Kuggur schreef:
Rare discussiewending.
Als je je zo veel zorgen maakt om het milieu dan kun je beter meteen ophouden met je héle paardenhobby.

Is dat zo? Mag je alleen maar een paard houden als je daarbij een grote duren auto + trailer hebt? En dat je er voor zorgt dat je die altijd in een straal van 20km bij je paard hebt inclusief chauffeur?

Want anders kan je niet met spoed met een uur in de kliniek zijn.

Ik heb gewoon een auto en trailer omdat ik vroeger veel weg ging met paard. Maar ik heb altijd een netwerk om op terug te vallen juist omdat je niet 24/7 met je auto en trailer naast het paard staat om acuut te kunnen opladen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 18:51

Ik kies er zelf voor om een eigen auto met trailer te hebben. Even los van het milieu, want daar waag ik me niet aan.

Maar iemand die zelf geen eigen vervoer heeft, zal moeten zorgen dat ie weet waar ie wel terecht kan als dat onverhoopt nodig is. En er zijn inderdaad zat mogelijkheden maar dat kost een hoop geld. Ik hoor zo nu en dan om me heen dat een auto én trailer huren te duur is maar dan wordt voor het gemak vergeten dat er idd afschrijving/onderhoud/verzekering op zit.

Dat je in tijden van nood een beroep op iemand kan doen, lijkt me logisch maar als je buitenritten/wedstrijden/lessen/clinics wil rijden, lijkt het mij dat je beter zelf vervoer kunt hebben.

Ellen_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 18:55

kimmie261 schreef:
Het meest idiote was ook nog de sjagarijnige gezichten dat ik zo nodig met mijn trailer weg moest, want ja, nu moesten al die spullen eruit gehaald worden :+ , ik was gewoon flabbergasted hoe er gereageerd werd, dit waren overigens mensen die allemaal zelf een eigen trailer hadden staan daar :x

Bruikbaar spul; gewoon mee weg moeten rijden :') (indien zonder jou instemming jou trailer als opslag word gebruikt). Als mensen je zo behandelen dan ook koekje van eigen deeg. Weet niet of het de sfeer ten goede komt :')

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 19:00

Zelfs nu mijn pony met pensioen is en ik mijn trailer nauwelijks nog gebruik, houd ik hem. Ik wil absoluut niet afhankelijk zijn van anderen als ik bijvoorbeeld met hem naar de kliniek moet of iets dergelijks. Mijn trailer staat binnen en wordt netjes onderhouden, ook als hij stil staat, dus altijd ready to go.

Mensen weten je altijd snel te vinden als je een trailer hebt. Altijd dat gezeur of ze ‘m mogen lenen, ik hou er niet van :o Ik leen hem aan niemand uit. Mocht iemand met bloedspoed naar de kliniek moeten rij ik eventueel zelf met diegene, maar voor andere dingen zijn prima andere opties (paarden taxi, verhuur) te verzinnen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 19:02

Ibbel schreef:
[
En hoe denk je dat het met het milieu gaat, en de uitstoot, en het klimaat, als iedereen dikke auto's
'moet' rijden? Of een tweede neer moet zetten omdat de baas alleen elektrische auto's als lease-auto toestaat?

Ik rijd hybride.......maar het blijft een rare discussie wending. Volgens mij hebben meerdere mensen aangegeven best te willen uitlenen, maar zijn er mee gestopt omdat de lenende partij er iets te makkelijk over dacht.

En anders bel je een paardentaxi.

Met jouw bericht vind je het blijkbaar een het recht om andermans spullen te lenen.
Laatst bijgewerkt door Benzz op 10-04-23 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 19:02

Kuggur schreef:
Rare discussiewending.

Ik wilde maar zeggen dat er andere argumenten kunnen zijn dan 'te gierig om er zelf voor te sparen' als je ervoor kiest geen eigen trailer en trekauto te hebben.
Als jij een elektrische lease-tuut van de baas hebt en alleenstaand bent/partner zonder auto of rijbewijs hebt, kún je gewoon geen trailer trekken. Even aangenomen dat je baas je geen Tesla Y onder je reet schuift.
En om er dan een verder werkeloze privé-auto naast te zetten is kapitaalvernietiging.

Daarnaast is er het fenomeen paardentaxi. Je hoeft dus helemaal niet allemaal een eigen trailer en auto te hebben, of je nou te knieperig bent of niet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 19:03

Benzz schreef:
Met jouw bericht vind je het blijkbaar een het recht om andermans spullen te lenen.

Nee, integendeel, ik heb zelf een trailer en leen 'm niet uit, maar ik heb bezwaar tegen de aanname dat mensen 'te gierig zijn om het zelf te betalen'