Ervaringen met schuldbemiddeling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 09:56

Humpiedumpie schreef:
Jeetje ts wat een verschrikkelijke situatie ben je in beland. Het zou toch te belachelijk voor woorden zijn als je straks je eigen ponys niet meer kan onderhouden door de problemen van een ander.

En andere mensen hebben makkelijk praten als ze zelf niet in de situatie zitten. Misschien willen deze mensen voor de pony doneren zodat de schuld in ieder geval niet hoger oploopt, zodat jij iets meer tijd hebt om een oplossing te vinden en de pony fatsoenlijkonderhouden kan worden? Zolang dat niet het geval is zou ik die reacties niet al te serieus nemen...

Heb helaas geen oplossing voor je. Wil je wel heel veel sterkte en wijsheid toewensen Y;( .

Het is inderdaad niet normaal dat de stalhouder het paard van een klant moet onderhouden. Ook niet dat er geen stalling wordt betaald en dat de eigenaar niet komt. En dat de pensionhouder daar ook moeilijkheden mee krijgt is inderdaad begrijpelijk. Dat stukje over makkelijke praten van een ander die niet in die situatie zit; het is natuurlijk te gek voor woorden dat een pensionhouder dan maar gaat bedenken om de pony zo te voeren dat het koliek gaat krijgen en dan maar moet worden ingeslapen?? Hoe komt het in iemand op om dit als “optie” te noemen?!

En er zijn al tig dingen genoemd in dit topic en er is áltijd een weerwoord. Er is echt wel zinvolle en bruikbare tips geven om te kijken hoe dit goed kan worden opgelost. Ja, dit is een situatie wat ontzettend lastig is en vervelend. Maar goede adviezen worden toch aan de kant gezet en dan maar bedenken de pony koliek te laten krijgen. Dat vind ik echt tenenkrommend om te lezen. Dan ben je imo met zo slecht voor je dieren dan de huidige eigenaar nu zelf.

TS, ik hoop oprecht dat je een oplossing zal vinden. En ik zou ook vooral vast nadenken voor een toekomstige nieuwe stadgenoot. Hoe je dit soort dingen misschien kunt voorkomen. Lijkt mij dan ook wel spannend als je tzt een nieuwe stamgenoot hebt, eventuele kans op herhaling. Met onbekenden weer je het natuurlijk nooit.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 09:57

Wat zitten er hier weer een aantal heilige boontjes van achter hun beeldscherm. Zelf nooit iets gedacht, maar niet uitgevoerd? ( Dit is een retorische vraag )
Als ts het dier een koliek had willen voeren had ze dit allang gedaan. Ze zit met haar handen in het haar en dan komt er weleens een onrealistische gedachte voorbij, nou boehoe wat erg.
Degene die hier een plek aanbood is die nu nog serieus, want ts wil haar komen brengen?

Anoniem

Re: Ervaringen met schuldbemiddeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 10:00

Dit doet mij pijn om dit te lezen… Moest ik zelf niet krap zitten had je ze vandaag nog mogen brengen. Arm dier… Is de eigenares echt in geen velden of wegen meer te bekennen?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-22 10:01

harriehoef schreef:
Humpiedumpie schreef:
Jeetje ts wat een verschrikkelijke situatie ben je in beland. Het zou toch te belachelijk voor woorden zijn als je straks je eigen ponys niet meer kan onderhouden door de problemen van een ander.

En andere mensen hebben makkelijk praten als ze zelf niet in de situatie zitten. Misschien willen deze mensen voor de pony doneren zodat de schuld in ieder geval niet hoger oploopt, zodat jij iets meer tijd hebt om een oplossing te vinden en de pony fatsoenlijkonderhouden kan worden? Zolang dat niet het geval is zou ik die reacties niet al te serieus nemen...

Heb helaas geen oplossing voor je. Wil je wel heel veel sterkte en wijsheid toewensen Y;( .

En er zijn al tig dingen genoemd in dit topic en er is áltijd een weerwoord. Er is echt wel zinvolle en bruikbare tips geven om te kijken hoe dit goed kan worden opgelost. Ja, dit is een situatie wat ontzettend lastig is en vervelend. Maar goede adviezen worden toch aan de kant gezet en dan maar bedenken de pony koliek te laten krijgen. Dat vind ik echt tenenkrommend om te lezen. Dan ben je imo met zo slecht voor je dieren dan de huidige eigenaar nu zelf.

Sorry? Even lezen, ik denk dat ik alle bruikbare tips zeker ten harte heb genomen en opgenomen in ons lijstje van opties. Dat die tussen gisteren en vandaag niet opgelost is lijkt me logisch maar wat jij beweert is niet correct.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-22 10:03

Bismarck schreef:
Weet je zeker dat eigenaresse niet open staat voor inslapen? Anders contact opnemen met de ouders aangeven dat je de pony wilt laten inslapen en als ze dat niet wilt ze hem kan ophalen of jij hem langsbrengt.
Misschien beseft ze zelf dat de situatie onhoudbaar is en inslapen de beste optie is.

Ik ben weer aan het proberen contact te krijgen met de eigenaresse. Dat is 20 keer bellen en langsgaan en eens geluk hebben, dus duurt nog wel even maar wordt aan gewerkt. Als ze het paard aan mij wil schenken kan ik idd humaan tot inslapen of slacht overgaan. Geniet ook mijn voorkeur trouwens.

De ouders gebruik ik als pressiemiddel… dat ze mijn gebel beu zijn en zelf naar de eigenaresse bellen. Die mensen leggen verder de telefoon al af als ze mijn naam horen, overleg daarmee is niet echt mogelijk.

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 10:05

Ik ben zeker serieus maar een oude pony van midden België naar Drenthe vervoeren is wellicht wat teveel van t goede ;)

Wil verder alleen geen gezeik met de eigenaar dus dat zou ts zelf op moeten lossen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 10:13

meganvr schreef:
Ik ben zeker serieus maar een oude pony van midden België naar Drenthe vervoeren is wellicht wat teveel van t goede ;)

Wil verder alleen geen gezeik met de eigenaar dus dat zou ts zelf op moeten lossen.

Die dingen gaan natuurlijk niet samen. Gezeik krijg je er bij in het ergste geval.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 10:15

Het is dat ik nu zelf geen inkomen heb, anders had je hem vandaag mogen brengen....
en nee zulke dingen denk ik niet over een dier, laat staan dat ik ze schrijf. Ook al ga je het nooit doen.
En ik begrijp echt de wanhoop wel.

Maar heb je de politie al eens gebeld, kijken of die eens bij haar langs kunnen gaan?

En misschien een crowdfunding opzetten? Word tegenwoordig om zoveel dingen gedaan.
En dan haar ook met naam en toenaam noemen, mevrouw x betaald de rekening niet, maar ik kan het ook niet.
Misschien dat ze op die manier door bekende benaderd gaat worden?

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 10:21

belle_boef schreef:
meganvr schreef:

Die dingen gaan natuurlijk niet samen. Gezeik krijg je er bij in het ergste geval.

Want? Ik bied alleen een plek aan zodat zij haar bijzondere gedachtes niet uit hoeft te voeren.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-22 10:26

Bedankt voor de bokkers die hulp aanboden :)
Ik ga het voor nu even laten rusten en proberen in contact te komen met de eigenaresse. Prioriteit gaat naar eventueel paard overdragen naar mij, anders toch zeker paspoort bemachtigen. Ik kom terug op dit topic met het resultaat van dat gesprek (mind you, het kan best enkele dagen duren voordat de eigenaresse opneemt). Indien ik overdrachtsbewijs en/of paspoort heb kunnen vastkrijgen, zal ik dit hier ook posten vooraleer ik verdere stappen onderneem.

Crowdfunding is een goed idee, al heb ik daar zelf moraal wel problemen mee. Niemand zou moeten opdraaien voor andermans beesten in mijn ogen. Maar ik hou het open als optie.

Jammer van sommige verwijten in dit topic (pony staat voor nu prima met haar vrienden, dus imo onnodig ook) maar over het algemeen heeft dit topic mij enkele goede inzichten gebracht. Dank voor iedereen met uitgebreide uitleg en nuttige tips. Wordt nog vervolgd.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 10:38

Uitgaande van de Nederlandse situatie mag iemand in de schuldsanering geen nieuwe schulden maken, alle nieuwe rekeningen moeten betaald worden en is het inkomen onvoldoende zal er in de kosten geminderd moeten worden.
Pony is dan het eerste dat geschrapt zal worden, dat betekent dat de schuldenaar/eigenaar gedwongen wordt om afstand te doen van de pony.

Het beste wat je nu kan doen is vragen wie/welke instantie de schuldenregeling in beheer heeft zodat jij daar zelf mee kan overleggen. Grote kans dat die de eigenaar zullen overreden/dwingen de pony aan jou af te staan eventueel tegen finale kwijting (je krijgt dan van je oude vordering niks, maar van een kale kip kan je niet plukken)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-22 10:40

Het gaat over schuldbemiddeling, geen schuldsanering in dit geval.
Met die instantie heb ik reeds gisteren contact opgenomen maat het dossier was nog niet toegewezen. Ze wisten niet wanneer ze mij zouden kunnen verder helpen.
Ik hoop inderdaad wel dat ze de eigenaresse dwingen om afstand te doen van de pony, al weet ik niet welke macht zij daarin hebben.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 10:50

Poekkie schreef:
Gini schreef:
Wat zijn op dit moment de maandelijkse onderhoudskosten van deze pony? Hoeveel eet ze weg qua voer en hooi? In welke regio staat ze?

Paard staan in midden belgie. Ik moet het eens uitrekenen, aangezien kosten voor mestafvoer, weidehuur en verzekeringen etc ook niet min zijn hier. Maar dat zal op minimaal 150 euro per maand uitkomen, zeker in de winter straks.

Dank je! Dat iedere maand voor een pony die niet van jezelf is, is inderdaad niet lang leuk. Het verlies tot nu toe is dan nog wel af te slikken, maar dit wil je niet maanden/jaren volhouden.
Grootste hindernis nu is dat ze niet van jou is, want als er al mensen hulp willen aanbieden dan is dat voor jou en voor de pony, maar ik denk dat niemand zich in het wespennest van een eigenaar met schulden wil steken. Eerste doel is dus inderdaad om te zorgen dat je het eigendom kan overnemen. Ik hoop echt dat je snel uit deze situatie komt, want lijkt me echt vreselijk. Een pensionhouder moet niet financieel de dupe zijn van een paardeneigenaar zonder verantwoordelijkheid.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 10:52

Je bent als pensionstal sowieso al strafbaar in België aangezien je geen houder bent want je hebt je wettelijke verplichting die ingegaan is vanaf juli 2022 niet gedaan, namelijk paard registreren via Paardenloket op jouw inrichting.

Dit kun je immers enkel via het paspoort nummer en gezien je deze niet hebt, ben je strafbaar.

Pony kan dus zelfs mét toestemming van eigenaar niet meer geslacht of verplaatst worden.

Dit is jouw fout, niet die van de eigenaar nadat jij dus ook je taken verzaakt hebt.
Zelfs al zou eigenaar met alles in orde zijn, zou zij met problemen zitten want zonder registratie op inrichting verplicht in België sinds juli 2022, is paard illegaal.

Dus om dan een pony koliek te willen voeren... Terwijl je zelf wettelijk met geen enkele verplichting in orde bent... En straks nog de grote kans loopt tegen de lamp te lopen hieromtrent als schuldbemiddeling de zaakjes gaat uitzoeken...

Ik zou toch wat minder hard van de toren blazen als je zelf niet zonder fouten bent!

Pony aan hek binden is dus uiteraard ook een no go gezien de niet registratie op inrichting want ook daar pakken ze je.

Je hebt dus zelf gezorgd dat je niks meer kan

En nee, dit geldt niet voor grote professionele stallen. Dit geldt ook voor eigen paard op een weide. Ook daar moet je sinds juli 2022 je eigen paard registreren op je inrichting, zelfs als particulier en zelfs als het gewoon een weide betreft.

En in feite was dit zelfs vanaf februari maar ze hebben een overgangsperiode ingelast tot juli... Tijd genoeg gehad dus
Laatst bijgewerkt door Little_Gift op 03-09-22 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-22 10:54

Dat is echt een nuttige post waar ik veel mee ben zeg.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 10:56

Uiteraard want een post over koliek voeren van een pony nadat de pensioneigenaar zelf de zaakjes niet op orde heeft, is wél nuttig... :')

Mag ik trouwens wijzen op je uitermate nuttige onderschrift ook in schril contrast met deze post? :j

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-22 10:58

Lees jij het topic eens even na over welke acties er momenteel bezig zijn? Ik vind je reacties onnodig veroordelend en verder compleet nutteloos voor mij.

Valenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 11:01

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-22 11:04

Dank je :). Pony staat wel in belgie, maar ik zal zoeken of er hier ook zulke mogelijkheden bestaan. Opvang zou wel gratis moeten zijn, geen idee of dat zomaar kan.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 11:05

Poekkie schreef:
Lees jij het topic eens even na over welke acties er momenteel bezig zijn? Ik vind je reacties onnodig veroordelend en verder compleet nutteloos voor mij.

Nutteloos???
Dat je erop gewezen wordt dat je strafbaar bent (en daar dus iets moet aan doe asap) en dat je de paarden op je inrichting moet registreren (en dat dus ook zo snel mogelijk moet in orde brengen, ook voor je andere pensionners en je eigen paarden) en dat je nu niks meer kan met deze pony of jegens de eigenaren wegens niet op orde hebben van de bovenstaande argumenten... Is nutteloos???

Nou dan wil je dus enkel horen aaaaah wat erg voor je en zielig dat eigenaar niet betaald en doe maar zo verder en ga maar tot het uiterste en groot gelijk?

Ik probeer je te behoeden voor een vies resultaat als dit spel straks vies gespeeld wordt en de eigenaar bv wel stappen onderneemt... Of de schuldbemiddelaar want dit zijn in België meestal advocaten... Maar hé, no worries, doe maar verder en vindt het vooral maar nutteloos!

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 11:06

Poekkie schreef:
Dank je :). Pony staat wel in belgie, maar ik zal zoeken of er hier ook zulke mogelijkheden bestaan. Opvang zou wel gratis moeten zijn, geen idee of dat zomaar kan.

Nee dat kan niet want je hebt geen paspoort en paard is illegaal en mag BIJ WET nergens meer aangeboden worden,.zelfs niet aan een dierenarts die ter plaatse bij jou komt!

Aangezien paard niet geregistreerd staat op inrichting (verplicht sinds juli 2022 in België) mag paard dus zelfs geen simpele vaccinatie meer krijgen op eigen grond!

Laat staan dat paard dus verplaatst mag worden!

En dierenartsen hebben meldingsplicht!

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-22 11:12

Mijn dierenarts heeft al mijn paarden gewoon gevaccineerd hoor :). Paspoort tonen is daarvoor voldoende.

Pony heeft een paspoort, alleen ligt dat niet bij mij. En verder een beetje rustig doen aub. Op deze manier help je niemand verder.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 11:14

Little_Gift schreef:
[
Nee dat kan niet want je hebt geen paspoort en paard is illegaal en mag BIJ WET nergens meer aangeboden worden,.zelfs niet aan een dierenarts die ter plaatse bij jou komt!

Dat is purte onzin.. een DA zal altijd een dier behandelen, ook al wordt hij illegaal gehouden.
Ipv een oplossing helpen te bedenken kun je wel blijven roepen dat TS in overtreding is en dat het haar eigen schuld is en in grote problemen zal komen.. nou daar heeft ze niet echt veel aan hé?!

DA hebben juist geen wettelijke meldingsplicht of een dier wel/niet gechipt is.

Valenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 11:15

Little_Gift schreef:
Poekkie schreef:

Aangezien paard niet geregistreerd staat op inrichting (verplicht sinds juli 2022 in België) mag paard dus zelfs geen simpele vaccinatie meer krijgen op eigen grond!

Laat staan dat paard dus verplaatst mag worden!

En dierenartsen hebben meldingsplicht!

Het kan zijn dat ik het verkeerd begrijp en ik ben niet op de hoogte van de exacte wetgeving (in België), maar ik kan mij voorstellen dat als de eigenaar niet meer in staat is om financieel voor de pony te kunnen zorgen en het dier ook niet wilt laten slachten of inslapen, dat ze wel akkoord kan gaan met de optie van een opvang. Al dan niet dat de persoon in kwestie dit zelf in werking zet of de pensionhouder hier toestemming toe geeft. Wie weet zitten hier geen enkele kosten aan verbonden.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-22 11:16

Dank je brainless.

Chip is in orde voor alle dieren hier, moest daar een DA over vallen.