Gaat de markt instorten mbt paardenverkoop?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 14:17

Maar niet iedereen merkt het gelijk.

Als mensen opeens met spoed moeten verkopen gaat dat anders dan dat ze nu de tijd nemen om een goed huisje/baasje te zoeken.

@Tita, dat zegt nog niet zoveel. Mensen die met maar 20 euro in hun zak lopen, zullen gewoon voor die 20 euro hun eten moeten kopen.
Ik haal wekelijks boodschappen en wij houden wel van een sausje, koekje, chippie erbij, maar ben echt nooit 130 euro kwijt.

tita

Re: Gaat de markt instorten mbt paardenverkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 14:22

Nee ik ook niet, maar heb toch de bon erbij gevraagd en zie bv dat pharmaham enige vleessoort wat ik lust op brood 6€ was….. en kleine verpakking bijna 4€ schrok ik van.

Als ik alleen zou wonen zou ik heel,goedkoop kunnen eten :j

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 12:20

Wat betreft paarden zie ik wel al een tijdje dat er veel meer rijpaarden aangeboden worden, die waren voorheen moeilijk te krijgen toch. Ik merk wel dat er al allerlei huisdieren afgestaan worden ivm de kosten, hartverscheurend…..ik vind het altijd zo erg voor mensen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 12:42

Popstra schreef:
zich geen gek idee.

Die stalprijzen gaan omhoog omdat alles duurder word. Voer, strooisel, electra, gas, water....
Niet vanwege een evt stikstof beleid[/quote]

Nee, alles wordt duurder door "de oorlog" . ;-).

De prijzen worden kunstmatig verhoogd, de winsten die de multinationals ( supermarkten, energiebedrijven, etc. etc.) zijn nog nooit zo hoog geweest. Alles wordt duurder zodat wij ( "het klootjesvolk" ) straks niks meer hebben en ons geen luxe meer kunnen veroorloven en blij worden met een schamel basisloon........waarmee je slaaf wordt van "noem ze maar op; overheid, EU, VN, WEF, elite, etc.

Paarden houden is straks weer voor die "elite" ..........

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 12:42

tita schreef:
Nee ik ook niet, maar heb toch de bon erbij gevraagd en zie bv dat pharmaham enige vleessoort wat ik lust op brood 6€ was….. en kleine verpakking bijna 4€ schrok ik van.

Pharmaham zou ik toch niet eten, lijkt me niet gezond ;) . Parmaham kan ik me nog iets bij voorstellen.........

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 12:44

Hobbyhorse schreef:
Wat betreft paarden zie ik wel al een tijdje dat er veel meer rijpaarden aangeboden worden, die waren voorheen moeilijk te krijgen toch. Ik merk wel dat er al allerlei huisdieren afgestaan worden ivm de kosten, hartverscheurend…..ik vind het altijd zo erg voor mensen.

Ik ken al meerdere mensen die hun paarden moeten verkopen voor een lager bedrag dan ze waard zijn; paarden die ze al van jongsaf hebben en nu dus niet meer kunnen betalen. Het zal nog veel en veel erger worden! "You'll own nothing and will be happy" ( met je basisloontje).

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 12:45

ElCid schreef:
Pharmaham zou ik toch niet eten, lijkt me niet gezond ;) . Parmaham kan ik me nog iets bij voorstellen.........

_O-

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 13:05

ElCid schreef:
tita schreef:

De hormonenmaffia is nooit ver weg!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 13:08

De olieboycot van Russische olie gaat voor nog eens een ronde prijsstijgingen zorgen. Gebrek aan diesel wordt een heel groot probleem

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 13:12

Ik ben een van de mensen die z'n paard verkopen moet. Als de medische keuring goed is aanstaande week, dan is hij zo goed als weg.

Ik ben wel van plan om een veulen terug te kopen. Maar eerst moet ik mijn huis verduurzamen en wat andere dingen recht trekken voor ik kan kijken naar een nieuw veulen.

Het is niet dat ik dit paard zo graag weg wou doen. Absoluut niet. Maar als hij nu koliek krijgt kan ik een behandeling niet eens meer betalen. Ik moet gewoon geld op de bank krijgen en hem verkopen is de enige weg waarop dat snel gebeurd..
En idd dit paard heb ik al vanaf veulen af aan. En is onwijs goed opgevoed en kan super bewegen voor een 3,5 jarige. Ik was nog niet eens begonnen met alles er uit te halen wat er in zit.

This gewoon kl*te.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 13:23

Loretta, dat er een serieus probleem met diesel komt, is gewoon zeker.

Gezien de huidige omstandigheden, gaat de handel in paarden ook zijn deel krijgen. Eten en verduurzamen, zijn volgens mij belangrijker dan een paard. Maar misschien zie ik dat verkeerd.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 13:36

Absolem schreef:
Ik ben een van de mensen die z'n paard verkopen moet. Als de medische keuring goed is aanstaande week, dan is hij zo goed als weg.

Ik ben wel van plan om een veulen terug te kopen. Maar eerst moet ik mijn huis verduurzamen en wat andere dingen recht trekken voor ik kan kijken naar een nieuw veulen.

Het is niet dat ik dit paard zo graag weg wou doen. Absoluut niet. Maar als hij nu koliek krijgt kan ik een behandeling niet eens meer betalen. Ik moet gewoon geld op de bank krijgen en hem verkopen is de enige weg waarop dat snel gebeurd..
En idd dit paard heb ik al vanaf veulen af aan. En is onwijs goed opgevoed en kan super bewegen voor een 3,5 jarige. Ik was nog niet eens begonnen met alles er uit te halen wat er in zit.

This gewoon kl*te.

Misschien begrijp ik deze verkeerd.. een veulen kan toch ook koliek krijgen? :o of kies je dan bewust voor niets te doen?
Of bedoel je gewoon over een paar jaar

Ik vind dat ze nog steeds erg duur zijn maar mijn hoefsmid zei ook al dat hij merkte dat mensen minder snel kopen en eerder verkopen. Bij het paard waar ik was wezen kijken deze week gaf de handelaar aan dat ze duidelijk een andere tijd in gaan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 13:39

nikkel schreef:

Gezien de huidige omstandigheden, gaat de handel in paarden ook zijn deel krijgen. Eten en verduurzamen, zijn volgens mij belangrijker dan een paard. Maar misschien zie ik dat verkeerd.

Dat zie je zeker niet verkeerd. Dit topic gaat over 1 van de dingen die nu op ons af gaat komen. En ik vraag me dan ook af waar veel paarden uiteindelijk gaan eindigen. Ik ben bang dat er veel bij de slager terecht gaat komen.

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 13:52

ElCid schreef:
Popstra schreef:
zich geen gek idee.

Die stalprijzen gaan omhoog omdat alles duurder word. Voer, strooisel, electra, gas, water....
Niet vanwege een evt stikstof beleid

Nee, alles wordt duurder door "de oorlog" . ;-).

De prijzen worden kunstmatig verhoogd, de winsten die de multinationals ( supermarkten, energiebedrijven, etc. etc.) zijn nog nooit zo hoog geweest. Alles wordt duurder zodat wij ( "het klootjesvolk" ) straks niks meer hebben en ons geen luxe meer kunnen veroorloven en blij worden met een schamel basisloon........waarmee je slaaf wordt van "noem ze maar op; overheid, EU, VN, WEF, elite, etc.

Paarden houden is straks weer voor die "elite" ..........[/quote]

Precies dit.....t is een kwestie van tijd.
Laatst bijgewerkt door Rianne1807 op 04-11-22 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 13:53

Loretta schreef:
nikkel schreef:

Dat zie je zeker niet verkeerd. Dit topic gaat over 1 van de dingen die nu op ons af gaat komen. En ik vraag me dan ook af waar veel paarden uiteindelijk gaan eindigen. Ik ben bang dat er veel bij de slager terecht gaat komen.

Tsja ergens lijkt mij dat idd wel logisch.
Mensen proberen hun paarden naar goedkopere plekken te verhuizen, die verschuiving merk in de laatste maanden heel hard. Maar ook de goedkopere plekken gaan omhoog. Waar wij bvb vroeger voor 200 euro all-in een pensioenplekje aanboden zitten wij nu op 250 en zouden eig naar 300 moeten gaan om nog iets van winst te kunnen zien met alle stijgende kosten (en dan bedoel ik met winst dat ik niet meer moet bijpassen voor mijn eigen 2 paarden, geen volledig loon ofzo). De trend bij de andere stallen in de buurt loopt gelijk.

Dwz… mensen komen in de problemen maar vinden op den duur geen goedkope(re) plekken meer. Zelfs 24/7 op een wei gaat nu voor minimaal 200-250 euro in de regio hier en huurprijzen voor kale wei zijn ook om van achterover te vallen.

Aan de andere kant… mensen nemen niet zo snel meer een paard, en zeker geen ‘risico’paard zoals een senior, paard met gezondheidsproblemen, weidemaatje, coachingpaard, etc. Ook al is het gratis

Conclusie is dat mensen met een paard van weinig waarde zeer moeilijk hun paard kunnen herplaatsen. Als je het dan financieel niet trekt is slacht zowat de enige optie.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 13:58

Poekkie schreef:
Mensen proberen hun paarden naar goedkopere plekken te verhuizen, die verschuiving merk in de laatste maanden heel hard. Maar ook de goedkopere plekken gaan omhoog. Waar wij bvb vroeger voor 200 euro all-in een pensioenplekje aanboden zitten wij nu op 250 en zouden eig naar 300 moeten gaan om nog iets van winst te kunnen zien met alle stijgende kosten (en dan bedoel ik met winst dat ik niet meer moet bijpassen voor mijn eigen 2 paarden, geen volledig loon ofzo). De trend bij de andere stallen in de buurt loopt gelijk.

Wat ik mij af vraag. Maak je je als pension eigenaar ook zorgen dat als dit zo door gaat dat de boxen leeg blijven?
Ook omdat je zegt dat je eigenlijk na 300 zou moeten om nog een beetje winst te maken maar er toch voor kiest op dit moemnt op 250 te blijven staan.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 13:59

Absolem schreef:

This gewoon kl*te.

Maar toch een keuze. Blijkbaar kan je wel een veulen terug kopen. Sorry ik zie dan niet de nood van verkoop in

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 14:01

Ze zegt niet of ze nu een veulen koopt of later als de crisis enigzins voorbij is.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 14:15

Ik had mijn paard te koop staan, puur omdat ik het qua tijd nu echt niet red om hem genoeg te rijden.

Maar er komen gewoon bijna geen reacties op (terwijl de prijs niet hoog was en het paard verder prima)

Er is echt wel iets gaande!

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 14:22

StalNollie schreef:
Absolem schreef:

This gewoon kl*te.

Maar toch een keuze. Blijkbaar kan je wel een veulen terug kopen. Sorry ik zie dan niet de nood van verkoop in

Veulen kost 4000 gemiddeld.. mijn volwassen hengst verkoop ik voor veel meer. Op dit moment speel ik elke maand gelijkspel dus als er iets gebeurd ben ik gewoon de sjaak . Als mijn paard verkocht is heb ik een mooi spaarpotje voor onverwachte kosten van een paar duizend euro.ik verkoop nu om te voorkomen dat ik de volgende klap niet kan opvangen en dus de schulden in glijd. Dus nee this niet echt een keuze.

Ik ben nu iedere maand 230 euro aan stalling kwijt. Wat ik straks ook nog eens opzij kan sparen tot ik een nieuw veulen koop.

Ik neem inderdaad even de tijd om alles te herstellen en zeker te weten dat ik goed zit qua spaargeld en dan pas komt er een nieuwe.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 14:24

Loretta schreef:
Poekkie schreef:

Wat ik mij af vraag. Maak je je als pension eigenaar ook zorgen dat als dit zo door gaat dat de boxen leeg blijven?
Ook omdat je zegt dat je eigenlijk na 300 zou moeten om nog een beetje winst te maken maar er toch voor kiest op dit moemnt op 250 te blijven staan.

Nee ik zou al mijn stallen kunnen verhuren aan 300 euro, aanvragen genoeg. Is dan wel een ander publiek, zijn allemaal mensen die nu op maneges met binnenpistes enzo staan en dat niet meer kunnen of willen betalen maar wel een plek met goede piste zoeken.

Mijn dilemma zit in (1): mijn eigen paarden staan ertussen dus liever niet te veel veranderingen en fitte sportpaarden in kudde en (2) van de huidige pensioenpaarden gaan dan sowieso 2 vd 3 weg moeten omdat de eigenaresses daar zeker geen geld voor gaan hebben. Die paarden staan hier al jaren en kunnen nergens naartoe want alle plekken in de buurt zijn ook minstens even duur.

Dus dilemma is niet per se qua bedrijfsplan maar emotioneel voor hun paarden en praktisch/stress-wise voor de mijne. Ik heb zelf overigens maar 9 dieren hier.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 14:54

Maar stallen klagen ook dat ze niet rond kunnen komen, alles duuder wordt en hun prijzen moeten stijgen. Sommigen klagen ook over het onbegrip van de klanten.

Maar het is het EN EN verhaal. De mensen konden hun paard(en) wel betalen, maar alles is duurder geworden. Daar bovenop ook weer duurdere stalling valt veel mensen zwaar, omdat ze momenteel merken dat echt alles duurder is.

Ik weet niet of verkopen alles gaat oplossen, want dan zouden nu alleen nog welvarende een paard kunnen kopen en onderhouden. Die moeten maar net zoekende zijn. Dan blijft er dus echt een overschot aan paarden straks.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 14:56

Ja idd… gaat een groot probleem worden

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 14:57

superpony schreef:
Maar stallen klagen ook dat ze niet rond kunnen komen, alles duuder wordt en hun prijzen moeten stijgen. Sommigen klagen ook over het onbegrip van de klanten.

Maar het is het EN EN verhaal. De mensen konden hun paard(en) wel betalen, maar alles is duurder geworden. Daar bovenop ook weer duurdere stalling valt veel mensen zwaar, omdat ze momenteel merken dat echt alles duurder is.

Ik weet niet of verkopen alles gaat oplossen, want dan zouden nu alleen nog welvarende een paard kunnen kopen en onderhouden. Die moeten maar net zoekende zijn. Dan blijft er dus echt een overschot aan paarden straks.

Dat is correct

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 15:01

Heel veel paarden die al oud zijn worden afgemaakt.

De kreupele en medische kostenpost paarden ook.

Gezonde worden verkocht naar de elite. En dan als de crisis voorbij is en iedereen weer ruimte krijgt. Wordt de aanschaf van een nieuw paard zo belachelijk duur omdat er dan meer vraag dan aanbod is.

Spreken we misschien over een tijdspan van 10 jaar maar dat is wel de curve.