Paard kopen die niet röntgenologisch gekeurd mag worden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 17:15

Daphara schreef:
Maar even serieus he, jullie zouden echt allemaal een veulen, jaarling of tweejarige RX laten keuren?
Ik ken echt niemand die zo gek is om zo jong al RX te laten keuren bij paarden in de normale prijsklasse (voor hun ras).

Nee, veulen en jaarling heeft nauwelijks (geen enkele) zin, aangezien OCD's e.d. zich in de eerste 18 maanden kunnen ontwikkelen (en ook weer oplossen). Een 2-jarige Rx laten keuren heeft dus wel zin en dat laat ik in voorkomende gevallen ook doen. Of het nou om koop of eigen fok gaat.

Binnen de KWPN/warmbloed-fokkerij is het niet ongewoon om je 2-jarigen te laten RX-en voor het weideseizoen. Alles wat goed is mag blijven, de rest wil je niet nog een jaar op de kost hebben en gaat weg.
Bij andere stamboeken/rassen weet ik niet wat gebruikelijk is.

c_alsemgeest

Re: Paard kopen die niet röntgenologisch gekeurd mag worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 17:19

Veulen niet, vanaf de anderhalf jaar/twee jaar wel.
Ik ken dan weer geen mensen die een 2 jarige niet laten keuren.
Maar ik zit ook meer in het kwpn huppeldepup x huppeldepup land :+

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 17:40

Dure tweejarigen laten wij wel keuren. Ook als ze van onszelf zijn. We hebben net onze tweejarige laten keuren. Als er dan OCD's of iets dergelijks zijn, kunnen we ze nu laten weghalen en dan zijn ze genezen tegen dat ze in het werk moeten komen. Ik vind daar niks vreemds aan.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 20:28

Hangt af van het stamboek.

In sommige (sport)stamboeken/bij sommige fokkers is het vrij gebruikelijk om hun bijna 2 jarigen op rx te zetten en eventuele ocd'tjes te opereren vòòr ze officieel voor de hengstenkeuring aan te bieden.
Kun je wel zeggen, fijn, paard gaat een zorgeloze sporttoekomst tegemoet. Maar zo houd je ook de schijn op dat bepaalde lijnen geen of weinig ocd vererven.

Andere rassen hebben ze dan weer nog nooit van het woord keuring gehoord.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 00:51

Babootje schreef:
De fokker waarbij jij hebt gekocht LuckyStory is dat gewoon verplicht. Er geldt een periode na aankoop van een half jaar op verborgen gebreken als jij koopt van een professional. Fokkers vallen daar ook onder.
Je tweede verhaal geloof ik eerlijk gezegd niet veel van.
En verder; Hoe weet jij nu of je van een betrouwbare partij koopt?

Vergeet niet dat het overgrote deel van de fokkers het voor de hobby doet en dan zijn het voor de wet vaak geen professionals. Hoewel de groep die belang hecht aan reputatie en een ander veulen laat uitzoeken waarschijnlijk wel in het professionele segment valt. En dan nog moet het gebrek toch al aannemelijk aanwezig geweest zijn bij aankoop? Dit is in mijn ogen dus gewoon netjes afgehandeld.

Mijn eigen paarden worden met 2,5 gekeurd als ze uit de wei komen en een twenter zou ik bij aankoop waarschijnlijk ook wel rontgenologisch laten keuren (wel afhankelijk van aankoopprijs/omstandigheden). Veulens en jaarlingen dan weer niet, want daar voegen de foto's weinig toe.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 07:32

Er is best een groep hobbyfokkers maar ik denk niet dat dat het overgrote deel vormt. Het ligt er een beetje aan hoeveel veulens je per jaar verkoopt. Meer dan 5 is geen hobby meer.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 07:35

Babootje schreef:
Er is best een groep hobbyfokkers maar ik denk niet dat dat het overgrote deel vormt. Het ligt er een beetje aan hoeveel veulens je per jaar verkoopt. Meer dan 5 is geen hobby meer.

Dus van 6 kan je een bestaan opbouwen? Jij kan leven van 6 veulens per jaar? Want er van kunnen leven is de definitie van niet hobbymatig bezig zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 07:43

Betreft de mest boekhouding val je boven 5 paarden houden ook niet meer onder particulier.
Of ze daar dan verkoop ook aan koppelen?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 08:37

Het was inderdaad een fokker die meerdere veulens per jaar fokt. En ze was niets meer verplicht. De termijn van 6 maanden was al verstreken toen het gebrek aan het licht kwam. En ik had het veulen niet laten keuren.

Of jullie het geloven over die hengst of niet maakt niet uit. Ik weet dat dit zo is. Het gaat in dit geval wel over een absolute topfokkerij in het buitenland. En van een relatief klein ras waar iedereen elkaar kent. Die mensen waarderen hun reputatie meer dan wat ook. Ik ken nog gelijkaardige verhalen over hen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 08:40

Citaat:
Ze bleek een bemerking te hebben en betreffende fokker heeft haar 6 maanden na de koop terug genomen

Hier zeg je 6 maanden.
Niet 7 of 8 oid.

Dus ik pak dit en het hengsten verhaal daarom ook met wat zout.
Want de berichtjes veranderen

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 10:19

DuoPenotti schreef:
Betreft de mest boekhouding val je boven 5 paarden houden ook niet meer onder particulier.

Wordt eigenlijk in de rechtbank bepaald, bij een conflict. Als je een BTW of KVK nr hebt, of een mestbanknr ben je zowiezo een professionele verkoper, zelfs al heb je maar één veulen per jaar.
"hobbyfokkers" die meerdere veulens hebben, of regelmatig paarden aan- of verkopen, worden in de rechtbank ook dikwijls als professionele verkoper gezien. De rechtspraak is daar vrij soepel in, en bijna altijd in het voordeel van de particuliere koper.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 12:58

DuoPenotti schreef:

Dit is niet correct. Er is geen aantallen dieren, enkel een minimum stikstofproductie op jaarbasis, daarboven moet je kunnen aangeven hoeveel je produceert en waar het blijft. Dit geeft echter noch immer niet aan of het hobby of bedrijfsmatig is. Er is geen hobby of bedrijfsmatige grens in de mestwet aangegeven. In geen enkele wetgeving mbt dieren of land.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 13:45

DuoPenotti schreef:

Zoals je wilt.
Ik heb dat paard gekocht in maart en in december\januari is ze terug gegaan. Ik geloof dat het probleem zichtbaar werd in oktober ofzo.
Het is meer dan 10 jaar geleden. Dus vergeef me als ik niet meer precies de data nog weet. Genoeg mensen in mijn omgeving weten dat het waar is.

En dat van die hengst is ook een bekend verhaal binnen betreffende stamboek. Hij is niet de enige die dat al gedaan heeft. Ik ken meerdere dergelijke verhalen. Ook van andere fokkerijen.
En van dit verhaal weet ik heel zeker dat het correct is. Ik ben mee ter plekke geweest om het paard te kopen. Het is trouwens niet zo dat er garanties gegeven worden. Maar als het mis gaat, kan vaak wel met zo'n fokker naar een oplossing gezocht worden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 15:19

Luckystory schreef:
DuoPenotti schreef:

Zoals je wilt.
Ik heb dat paard gekocht in maart en in december\januari is ze terug gegaan. Ik geloof dat het probleem zichtbaar werd in oktober ofzo.
Het is meer dan 10 jaar geleden. Dus vergeef me als ik niet meer precies de data nog weet. Genoeg mensen in mijn omgeving weten dat het waar is.

En dat van die hengst is ook een bekend verhaal binnen betreffende stamboek. Hij is niet de enige die dat al gedaan heeft. Ik ken meerdere dergelijke verhalen. Ook van andere fokkerijen.
En van dit verhaal weet ik heel zeker dat het correct is. Ik ben mee ter plekke geweest om het paard te kopen. Het is trouwens niet zo dat er garanties gegeven worden. Maar als het mis gaat, kan vaak wel met zo'n fokker naar een oplossing gezocht worden.

Ik vind dit een interessante casus ,want is het niet ook heel veel geluk hebben hoe zo een dier opgroeit ? Met een behoorlijke dosis geluk en goed management. Kijk naar t veulen van britt, ongeluk zit in klein hoekje. Maar ook, wie garandeerd dat dat leuke veulentje uitgroeit tot vaderdier??? Maar dit is meer voor een ander topic .
Nog steeds vind ik het een apart verhaal, zoals jij het stelt luckystory, je bokt naam past er wel bij ;)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 18:32

Luckystory schreef:
Weet je, als je koopt bij een betrouwbare verkoper, dan heb je geen nood om jezelf in te dekken langs alle kanten.

Ik heb ooit een jaarling weer ingeruild bij een fokker die ik als veulen had aangekocht.
Ze bleek een bemerking te hebben en betreffende fokker heeft haar 6 maanden na de koop terug genomen en mij een ander veulen laten uitzoeken. Het veulen was ongekeurd door mij gekocht.
Ik heb dit niet eens moeten vragen maar het werd spontaan aangeboden toen ik de fokker op de hoogte bracht van het probleem.

Hetzelfde heeft een vriendin van mij. Die kocht een hengstenveulen met het oog hem als dekhengst te gebruiken. Hij blijkt later medisch niet aan dit doel te voldoen.
De fokker van deze hengst heeft haar hiervoor (ondertussen jaren na de aankoop) nog ruimschoots vergoed.

Zo kan het dus ook. Voor sommige verkopers is naam en reputatie véél belangrijker dan de verkoop van 1 paard.

Als je een veulen koopt met duidelijk aangegeven doel ermee te fokken en nadat het dier volwassen is geworden,dat is dus een flinke tijd later,blijkt dat hij\zij iets mankeert waardoor ermee fokken onmogelijk is.Dan is duidelijk dat het paard niet kan voldoen aan het aangegeven doel waarvoor het gekocht is en het kan best zijn dat de verkoper het moet terugnemen of schadevergoeding geven.Dat vraag ik me wel af.Het paard zal dan nog wel iets anders wel kunnen misschien maar ja als de koper hem perse voor de fok aanschafte?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 06:20

Het is in dit geval trouwens ook wel zo dat de reden iets is, wat volgens de fokker zelf, iets typisch is voor de betreffende lijn. Dus die voelt zich daar verantwoordelijk voor.
Voor het paard zijn carrière als sportpaard heeft het inderdaad geen consequenties. Maar het was duidelijk en afgesproken dat hij aangekocht was als vaderdier.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 07:21

Even heel wat anders maar de ts kan dit paard toch probleemloos kopen, keuren, en na afkeuring weer terug brengen?
Het is een handelaar, dan heb je best wat tijd on in je volle recht en zonder opgaaf van reden het dier terug te brengen.
Weet hij niet wat er mis mee is ( zoals ie graag wilde, sneu voor een volgende) en jij weet of je paard goed is.

Ik heb mijn aangekochte 11 maanden oude merrie vorig jaar trouwens niet gekeurd nee. Kan nog zat veranderen tot 3.5, en ze loopt loepzuiver.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 08:16

Luckystory schreef:
Weet je, als je koopt bij een betrouwbare verkoper, dan heb je geen nood om jezelf in te dekken langs alle kanten.

Ik heb ooit een jaarling weer ingeruild bij een fokker die ik als veulen had aangekocht.
Ze bleek een bemerking te hebben en betreffende fokker heeft haar 6 maanden na de koop terug genomen en mij een ander veulen laten uitzoeken. Het veulen was ongekeurd door mij gekocht.
Ik heb dit niet eens moeten vragen maar het werd spontaan aangeboden toen ik de fokker op de hoogte bracht van het probleem.

Hetzelfde heeft een vriendin van mij. Die kocht een hengstenveulen met het oog hem als dekhengst te gebruiken. Hij blijkt later medisch niet aan dit doel te voldoen.
De fokker van deze hengst heeft haar hiervoor (ondertussen jaren na de aankoop) nog ruimschoots vergoed.

Zo kan het dus ook. Voor sommige verkopers is naam en reputatie véél belangrijker dan de verkoop van 1 paard.

anjali schreef:
Als je een veulen koopt met duidelijk aangegeven doel ermee te fokken en nadat het dier volwassen is geworden,dat is dus een flinke tijd later,blijkt dat hij\zij iets mankeert waardoor ermee fokken onmogelijk is.Dan is duidelijk dat het paard niet kan voldoen aan het aangegeven doel waarvoor het gekocht is en het kan best zijn dat de verkoper het moet terugnemen of schadevergoeding geven.Dat vraag ik me wel af.Het paard zal dan nog wel iets anders wel kunnen misschien maar ja als de koper hem perse voor de fok aanschafte?

Welnee, zo werkt dat niet. Als je een veulen koopt, koop je gewoon een groot risico. Daar is de prijs ook naar, want voor een volwassen dier, waar je al wat aan kunt zien, betaal je veel meer. Sommige veulens halen de 3 jaar niet eens. Beantwoordt die dan ook niet aan het "fokdoel"? Als je als fokker dat soort garanties geeft ben je gauw failliet.
Ik ken er niet 1 die dat doet; sorry maar ik geloof er echt geen biet van.
Maar goed, dit is eigenlijk off topic.

Een fokker, of verkoper waarbij je het paard niet eens mag keuren, zal het paard ook niet terug willen nemen als het toch niet goed blijkt te zijn. Zeker niet na het halve jaar waarbinnen verborgen gebreken garantie wettelijk verplicht is.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 09:17

Tweejarige zeker keuren. Mijn tweejarige heb ik als veulen aangekocht en voor de castratie op de foto laten zetten. Helaas waren de foto’s niet goed. Klinisch is hij wel goed maar het is wel een verhoogd risico. Op dit moment is zijn “waarde” daarmee nihil. Pech voor ons, we wisten dat we een risico kochten. Zolang hij klinisch goed blijft gaan we hem volgend jaar gewoon beleren. Mocht hij het goed blijven doen en we willen hem ooit verkopen dan gaat dat met foto’s en eerlijk verhaal erbij voor een lage prijs.

Ik ben zelf ook rustig aan het kijken voor een paard erbij. Juist een wat ouder dier dat best een “maar” mag hebben. Ik vind een risico nemen niet erg, mits helder is wat het risico is en de prijs (net als bij de aanschaf van een veulen) daarop is aangepast.

L1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 20:50

Hi, ik ben nieuw dus excuses als het niet helemaal goed gaat. Augustus vorig jaar is er hoefkatrol fase 4 geconstateerd bij mijn paard. Hij staat nu op het land. Zijn ijzers zijn eraf gehaald. Maandag komt de da. We laten nieuwe röntgenfoto's maken ook van zijn andere voet om te kijken hoe het verloop van het hoefkatrol is. Zelf was ik er niet zo mee bekend. Dus wat ga je doen, veel verhalen lezen. Maar de verhalen zijn zo uiteenlopend. We vonden altijd dat er iets niet goed zat. Veel behandelingen gehad, na laten kijken, uiteindelijk ijzers met silicone etc. Ik zal een foto plaatsen van zijn rv. Daarop zie je dat zijn straalbeen is aangetast. Omdat maandag een spannende dag wordt wilde ik weten wat jullie van de foto vinden en wat jullie ervaringen zijn m.b.t. tot inslapen of juist nog op het land laten aangezien hij pas 8 is.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 20:54

Een goede vriendin van mij heeft haar jonge paard laten inslapen nadat er HKO 4 was geconstateerd, omdat er geen herstel mogelijk is en ze wilde haar merrie verdere pijn besparen.

L1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 21:08

Daar zijn we dus ook bang voor. De dierenarts komt maandag
Voor ons eigen gevoel laten we röntgenfoto's maken maar ergens weet ik dat het maandag geen leuke dag gaat worden en dat hij ook ingeslapen gaat worden. Bedankt voor je reactie.

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 00:03

Tsjah ik zou ook een second opinion vragen ergens anders. Mijn paard was hko4 vastgesteld. Bleek het helemaal niet te hebben. En loopt nu 10 jaar verder nog steeds in de sport zonder ooit weer geblesseerd te zijn geweest. Zo'n jong paard, wees niet te overhaast

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 09:33

Vroeger werd er in het geval van hoefkatrol soms een zenuwsnede gedaan.Dat had echter wel bijwerkingen omdat de voet dan ongevoelig werd. Nu hoorde ik dat in een kliniek in Belgie ook een gedeeltelijke zenuwsnede wordt gedaan waardoor de voet niet helemaal ongevoelig wordt,alleen het slechte deel.Een kennis van me heeft dat laten doen omdat het alternatief anders inslapen zou zijn.Het paard werd verder gewoon gereden maar ze bleef er wel voorzichtig mee.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 09:44

HKO hoeft niet het einde te zijn, goede training en management (rechtrichten) kan erg helpen.