Luckystory schreef:Weet je, als je koopt bij een betrouwbare verkoper, dan heb je geen nood om jezelf in te dekken langs alle kanten.
Ik heb ooit een jaarling weer ingeruild bij een fokker die ik als veulen had aangekocht.
Ze bleek een bemerking te hebben en betreffende fokker heeft haar 6 maanden na de koop terug genomen en mij een ander veulen laten uitzoeken. Het veulen was ongekeurd door mij gekocht.
Ik heb dit niet eens moeten vragen maar het werd spontaan aangeboden toen ik de fokker op de hoogte bracht van het probleem.
Hetzelfde heeft een vriendin van mij. Die kocht een hengstenveulen met het oog hem als dekhengst te gebruiken. Hij blijkt later medisch niet aan dit doel te voldoen.
De fokker van deze hengst heeft haar hiervoor (ondertussen jaren na de aankoop) nog ruimschoots vergoed.
Zo kan het dus ook. Voor sommige verkopers is naam en reputatie véél belangrijker dan de verkoop van 1 paard.
anjali schreef:Als je een veulen koopt met duidelijk aangegeven doel ermee te fokken en nadat het dier volwassen is geworden,dat is dus een flinke tijd later,blijkt dat hij\zij iets mankeert waardoor ermee fokken onmogelijk is.Dan is duidelijk dat het paard niet kan voldoen aan het aangegeven doel waarvoor het gekocht is en het kan best zijn dat de verkoper het moet terugnemen of schadevergoeding geven.Dat vraag ik me wel af.Het paard zal dan nog wel iets anders wel kunnen misschien maar ja als de koper hem perse voor de fok aanschafte?
Welnee, zo werkt dat niet. Als je een veulen koopt, koop je gewoon een groot risico. Daar is de prijs ook naar, want voor een volwassen dier, waar je al wat aan kunt zien, betaal je veel meer. Sommige veulens halen de 3 jaar niet eens. Beantwoordt die dan ook niet aan het "fokdoel"? Als je als fokker dat soort garanties geeft ben je gauw failliet.
Ik ken er niet 1 die dat doet; sorry maar ik geloof er echt geen biet van.
Maar goed, dit is eigenlijk off topic.
Een fokker, of verkoper waarbij je het paard niet eens mag keuren, zal het paard ook niet terug willen nemen als het toch niet goed blijkt te zijn. Zeker niet na het halve jaar waarbinnen verborgen gebreken garantie wettelijk verplicht is.