Lastige situatie. Trailer kapot, wie verantwoordelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 23:10

Ach, je hoeft niet alles te verzekeren. Ik heb mijn trailer niet verzekerd. 200 euro premie per jaar voor een risico van max 5.000 euro doe ik niet. Ik verzeker alleen de risico's die ik echt niet zelf kan dragen.

De kans dat je trailer zo beschadigd raakt en dat dit niet onder verzekering auto valt, is werkelijk echt heel klein. Tuurlijk is het pech als het je overkomt, maar je bent echt niet onnadenkend bezig als je ervoor kiest om niet je trailer te verzekeren.

Ik zou als trailer-eigenaar dus degene aansprakelijk stellen die dat ding van mij geleend zou hebben. Avp kwestie, gewoon proberen. Met de toedracht heb ik dan niet zoveel te maken. Het beschadigen van andermans goederen is een onrechtmatige daad.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 23:32

DuoPenotti schreef:
en dat doen kale kippen wel, zie de eigenaar van dit paard al.
Want de ellende was niet geweest bij eigen vervoer hebben of een duurdere taxi bellen.

In dit geval gaat de kale kip andere kippen plukken... :j
Je kunt er op wachten dat mensen in een geleende combi eerder brokken maken... Ik ben benieuwd wie er uiteindelijk de klos is, wat betreft de schade betalen. Dat het een rotsituatie is, staat vast.

KimD

Re: Lastige situatie. Trailer kapot, wie verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 07:19

Ik ben ook benieuwd naar de uitkomst. :j

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 09:43

Om nog een vraag te stellen, de bus is een bedrijfsbus, waar dus de niet-medewerker in gereden heeft. Hoe zit het dan überhaubt met de verzekering? Mag dit vanuit het bedrijf/de bedrijfsverzekering? nders heb je er nog een probleem bij, de reparatie aan de bus.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 10:06

De kale kip kan natuurlijk ook de anderen terugbetalen, desnoods in delen. Doordat er in alles vooral is gekeken naar de centjes (busje van de zaak is goedkoper dan een paar tientjes benzine etc) is het zeer complex gemaakt en heeft dit kunnen gebeuren.

Als diegene daar niet eens moeite voor zal doen zou ik daar helemaal klaar mee zijn, je laat je vrienden of kennissen toch niet voor de schade opdraaien die door jouw constructie is veroorzaakt?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 12:19

Wat ik ook raar vind is dat niet iedereen de koppen bij elkaar steekt en zegt: zoveel is de schade dat wordt dan zoveel per persoon, met uitzondering van diegene die de trailer heeft geleend. Als het verhaal klopt heeft iedereen er wel wat mee te maken en er een hand in. Waarom je van de domme houden en je verantwoording niet nemen? Zou mezelf knap banketstaaf vinden als ik hier een onderdeel in het verhaal was geweest en me zo zou opstellen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 12:23

meggiemeg schreef:
Wat ik ook raar vind is dat niet iedereen de koppen bij elkaar steekt en zegt: zoveel is de schade dat wordt dan zoveel per persoon, met uitzondering van diegene die de trailer heeft geleend. Als het verhaal klopt heeft iedereen er wel wat mee te maken en er een hand in. Waarom je van de domme houden en je verantwoording niet nemen? Zou mezelf knap banketstaaf vinden als ik hier een onderdeel in het verhaal was geweest en me zo zou opstellen.

Dat is denk ik ook de netste oplossing
En maar weinig trailers die niet te maken zijn of het hele onderstel moet verwrongen zijn door het doordrukken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 12:28

manonutjuh schreef:
Interpolis zegt dit:

[ [url=m/dNncpL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja dat dacht ik dus meteen ook. De enige manier om de schade te claimen is dus op de WA verzekering van het trekkend voertuig.

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 12:38

Alle (auto) WA verzekeringen die ik ken dekken wel schade veroorzaakt door een aanhanger, maar niet de schade aan de aanhanger zelf. Mochten jullie er een weten die dat wel doet, tip me dan even.

Allereerst is het super zuur voor alle betrokkenen die iemand willen helpen en nu met een dikke schadepost zitten. En TS, ik begrijp dat B heel aardig is, maar als bestuurder ben je altijd verantwoordelijk voor het veilig rijden met je combinatie. Als je de situatie niet kunt overzien, stap je desnoods uit om dat overzicht wel te krijgen. C maakt een dikke inschattingsfout, maar B reed. Als de schade onderling gedeeld moet worden lijkt het mij dat B en C daar samen uit moeten komen.
Iemand schade laten vergoeden die ze zelf niet veroorzaakt heeft, in dit geval D, vind ik erg onredelijk.

Overigens is dit de reden dat ik mijn trailer alleen voor leven-of-dood gevallen uitleen: Als er een lichtje kapot is doet niemand moeilijk over de schade vergoeden, maar als er voor honderden euro's schade is dan geeft er vaak niemand thuis of wordt er druk naar elkaar gewezen.
Laatst bijgewerkt door Lon op 06-06-21 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 12:39

Maar het gaat wel om het paard van D, zonder haar was er niemand op weg geweest.
Dus dat zij evenveel, of zelfs het grootste deel betaald lijkt mij dus meer al logisch.

Ze had ook een taxi kunnen bellen.

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 12:43

Dus als ik door iemand naar het station gebracht wordt, en diegene rijdt onderweg zijn spiegel eraf, dan moet ik die ook betalen?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 12:48

Zou misschien wel netjes zijn ja als het komt omdat die jou naar het station moet brengen daarvoor een bredere auto moet rijden dan die gewend is, maar toch opgelegd word dat te doen. Terwijl je eigenlijk ook wel met de fiets kon (fietst als vergelijk dat een paardenhouder ook zelf vervoer kan hebben of taxi kan bellen en niet afhankelijk hoeft te zijn van een ander)

Lon schreef:
Dus als ik door iemand naar het station gebracht wordt, en diegene rijdt onderweg zijn spiegel eraf, dan moet ik die ook betalen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 12:51

Als je iemand vraagt om jou te brengen met de auto van een ander, die dat niet wil want onbekende auto, wat moeilijker om maten in te schatten etc. Jij toch blijft aandringen dat het die auto moet zijn en diegene die jou brengt dan toch een spiegel afrijd. Ja, dan verwacht ik dat je minstens een groot deel vergoed. Want hij moest en zou met een onbekend auto rijden omdat jij benzinekosten wou uitsparen :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 12:52

Lon schreef:
Alle (auto) WA verzekeringen die ik ken dekken wel schade veroorzaakt door een aanhanger, maar niet de schade aan de aanhanger zelf. Mochten jullie er een weten die dat wel doet, tip me dan even.

Allereerst is het super zuur voor alle betrokkenen die iemand willen helpen en nu met een dikke schadepost zitten. En TS, ik begrijp dat B heel aardig is, maar als bestuurder ben je altijd verantwoordelijk voor het veilig rijden met je combinatie. Als je de situatie niet kunt overzien, stap je desnoods uit om dat overzicht wel te krijgen. C maakt een dikke inschattingsfout, maar B reed. Als de schade onderling gedeeld moet worden lijkt het mij dat B en C daar samen uit moeten komen.
Iemand schade laten vergoeden die ze zelf niet veroorzaakt heeft, in dit geval D, vind ik erg onredelijk.

Overigens is dit de reden dat ik mijn trailer alleen voor leven-of-dood gevallen uitleen: Als er een lichtje kapot is doet niemand moeilijk over de schade vergoeden, maar als er voor honderden euro's schade is dan geeft er vaak niemand thuis of wordt er druk naar elkaar gewezen.

Ja dat dus. Dan geeft er niemand thuis en wordt het probleem complex en druk naar elkaar gewezen. Daarom help ik niet meer in bepaalde situaties en afhankelijk van het hoe en wat. Jammer maar wel voor mijn lijfsbehoud. Dat ik er niet voor opdraai voor een ander en die het toch niet netjes af gaat handelen!

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 12:53

Laten we het er maar op houden dat we het daar dan grondig over oneens zijn.
Opgelegd vindt ik daarbij ook wel een sterk woord, klinkt alsof de bestuurder bijna fysiek de andere auto in geduwd is, ik mag hopen dat dat zowel bij de situatie van TS als in mijn hypothetisch voorbeeld niet zo gaat ;-)
Ook daarbij geldt je verantwoordelijkheid als bestuurder voor het veilig kunnen rijden. Als jij denkt dat je met een auto of combinatie niet veilig kunt rijden (en dan maakt het niet uit waarom), moet je het gewoon niet doen.
Laatst bijgewerkt door Lon op 06-06-21 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 12:54

Citaat:

En wij deden dat dus voor een levend en dood geval, met gevolge schade aan een bijna nieuwe trailer en eigenaar niet thuis.
Dus ook dat doen we niet meer.
Genoeg 24/7 taxi's te vinden tegenwoordig.
Kost een duit, maar ja dat kosten paarden nu eenmaal.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 12:56

Lon schreef:
Opgelegd vindt ik daarbij ook wel een sterk woord, klinkt alsof de bestuurder bijna fysiek de andere auto in geduwd is, ik mag hopen dat dat zowel bij de situatie van TS als in mijn hypothetisch voorbeeld niet zo gaat ;-)

Stel, jij wil naar het station maar niet met de fiets want het regent.
Persoon A leent dus voor jou van persoon B een auto (want het betreft hier een geleend product). Op weg naar het station ontstaat er schade aan die geleende auto. Moet A daar voor op draaien? Vind je dat werkelijk fair?
Indien ja hoop ik dat de meerderheid jou gewoon je fiets zou aangeven eerlijk gezegd. :o

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 12:56

Lon schreef:

Citaat:
B wilde in eerste instantie een eigen voertuig gebruiken, want heeft een hekel aan spullen van anderen lenen en met eigen voertuig gaat met aanhanger rijden altijd vlekkeloos.
E vroeg echter of B met de bedrijfsbus van C wilde rijden, omdat dan de benzinekosten via het bedrijf zouden gaan en E de benzine zou betalen.
Tegen eigen gevoel in heeft B ingestemd. Toen vervolgens de partner van C (en eigenaar van de bus) aangaf liever geen anderen in de bus te willen hebben, had B wederom zoiets van 'ik pak m'n eigen wagen', maar alles stond al klaar voor vertrek en ze waren al flink later dan gepland, dus uiteindelijk toch in de bus gegaan.

Ik begrijp dat de tijdsdruk best wel een opgelegd gevoel gaf.

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 12:58

Ik hoop dat de bestuurder zegt: dat doe ik niet, want met die auto kan ik niet veilig rijden. En in dat geval fiets ik ook liever dan dat ik instap.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 13:00

Denk dat het heel lastig is. Ik heb ooit een paard vervoerd voor iemand en die sloopte mijn bijna nieuwe trailer. Ik heb haar aansprakelijk gesteld maar haar verzekering zei;doen we niets mee want ik reed met eigen trailer. En mijn verzekering zei ook jammer joh valt niet onder jouw verzekering.
Ik heb uiteindelijk alles zelf moeten betalen.

Zelf ook een keer de situatie gehad dat ik met een geleende trailer zelf reed met eigen auto en eigen paard. Paard schrok en gleed uit onder het tussenschot en heeft toen schade veroorzaakt.
Viel ook niet onder mijn eigen verzekering maar ik heb dat toen zelf betaald.

Laat de bestuurder en eigenaar trailer contact opnemen met hun verzekeringen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 13:06

Lon schreef:
Ik hoop dat de bestuurder zegt: dat doe ik niet, want met die auto kan ik niet veilig rijden. En in dat geval fiets ik ook liever dan dat ik instap.

Zijn we het daar over eens. Nu moet je eens zoeken naar topics die gaan over "leen jij je trailer uit?" :) En de reacties voor de lol eens lezen.
Het betrof hier dan ook nog een noodgeval, dus een dier dat in nood was. Dan zou het dus meer te vergelijken zijn met; jij/je kind moet dringend naar de dokter maar wil of kan de ambulance niet bellen. Daarvoor moet A dus een auto lenen want anders zijn de consequenties enorm. A doet dat voor jou/je kind en mag vervolgens ook nog eens de schade gaan vergoeden omdat jij de ambulance niet wilde/kon bellen en A geen dood kind op haar geweten wilde.

en dan vraagt men zich af waarom onze maatschappij steeds harder en minder behulpzaam wordt wat dit soort dingen betreft. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 13:09

Ik dacht al net hetzelfde Ayasha. Dit topic zegt al meer dan genoeg.

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 13:15

Op dat punt vind ik het topic een beetje verwarrend. TS schrijft noodgeval, maar ook over "later dan gepland" en een afweging op benzinekosten. Dan is D óf veel koelbloediger dan ik, óf heeft ze een ander beeld van wat een noodgeval is (met paarden in mijn ogen een leven-of-dood spoedrit naar de kliniek).

De situatie die Ayasha beschrijft wordt wel heel hypothetisch, want in NL dekken WA verzekeringen schade die aan een auto ontstaat bij het verlenen van hulp bij noodgevallen. Maar als er echt een noodgeval is met de daarbij behorende stress en iemand rijdt schade voor mij die niet vergoed wordt, dan dek ik die.

Voor een gewoon ritje naar het station of de kliniek hoop ik dat de bestuurder het aangeeft als zij niet veilig met een auto of combinatie op weg denkt te kunnen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 13:31

maar zoals ik lees wilde de chauffeur niet, maar om koppelen naar zijn eigen auto koste teveel tijd.
Dus het zal wel iets met een afspraak op een kliniek te maken hebben.
De bestuurder gaf aan niet te willen maar werd door de andere toch omgepraat.
En alles en alleen maar omdat de eigenaar van het paard geen eigen vervoer heeft of geen taxi wil bellen en afhankelijk is van anderen.

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 13:41

Dat maakt de bestuurder niet minder verantwoordelijk voor de veiligheid van het rijden met de combinatie. Bij twijfel niet doen, dit soort ongelukken kunnen veel erger aflopen dan een kapotte trailer.