Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Alja schreef:DuoPenotti schreef:En een ander krukje met opstappen oid mag bij een braaf paard geen issue zijn.
Ook vreemd terrein niet.
Ik vraag me wel eens af hoe mensen op concours gaan?
Ook zes weken van te voren heen brengen zodat hij kan wennen en eerst grondwerk doen.
Noem mij van de oude stempel maar zodra ik een nieuw paard heb gaat hij gelijk dezelfde of anders de volgende dag aan het werk.
Ze hebben een bepaald ritme en veel beter om daarin te blijven en daarbij hebben ze nog 23 uur per dag over om te wennen....
Alja schreef:DuoPenotti schreef:En een ander krukje met opstappen oid mag bij een braaf paard geen issue zijn.
Ook vreemd terrein niet.
Ik vraag me wel eens af hoe mensen op concours gaan?
Ook zes weken van te voren heen brengen zodat hij kan wennen en eerst grondwerk doen.
Noem mij van de oude stempel maar zodra ik een nieuw paard heb gaat hij gelijk dezelfde of anders de volgende dag aan het werk.
Ze hebben een bepaald ritme en veel beter om daarin te blijven en daarbij hebben ze nog 23 uur per dag over om te wennen....
Charaz schreef:Volgens mij vergeten jullie wel dat een pony op concours met zijn eigen vertrouwde ruiter gaat
luxx schreef:Tja dan blijft die dus in de zelfde situatie. Deze pony komt uit Ierland, begrijp niet zo goed dat mensen het verschil niet begrijpen
luxx schreef:Tja dan blijft die dus in de zelfde situatie. Deze pony komt uit Ierland, begrijp niet zo goed dat mensen het verschil niet begrijpen
Supertje schreef:luxx schreef:Tja dan blijft die dus in de zelfde situatie. Deze pony komt uit Ierland, begrijp niet zo goed dat mensen het verschil niet begrijpen
Ik snap heel goed wat je bedoelt. Als een paard op concours gaat blijft in ieder geval 1 factor gelijk, de vertrouwde ruiter. Wat jij bedoelt is dat voor deze pony alles verandert, omgeving, mensen,etc.
Maar... kun je ook mijn punt zien dat als de pony daardoor enorm angstig zou zijn dat dat zich dan op alle of in ieder geval meerdere fronten zou moeten uiten en niet in slechts één specifieke situatie?
Birgit01 schreef:Ik vind pony’s die bij stress omhoog komen, gewoon geen kinderpony’s. Iedere pony kan een keer schrikken, bokken of niet luisteren, maar steigeren is gewoon gevaarlijk. Genoeg pony’s die dat nooit zullen doen. We hebben zelf ook een connemara bij wie het er bij stress gewoon in zit om omhoog te gaan en daarom blijft hij ook bij ons, ook al is mijn dochter 18, veel te bang dat hij ooit als kinderpony verkocht wordt. En verder is hij ook best lief hoor! Onze andere en ook mijn eerste connemara zijn wel superbraaf en zouden dit nooit doen. Ze kunnen fanatiek worden, maar voelen altijd veilig en dat is wat je wilt voor je dochter. Hopelijk nemen ze de pony terug en vind je wel de ideale pony.
Mindim schreef:Birgit01 schreef:Ik vind pony’s die bij stress omhoog komen, gewoon geen kinderpony’s. Iedere pony kan een keer schrikken, bokken of niet luisteren, maar steigeren is gewoon gevaarlijk. Genoeg pony’s die dat nooit zullen doen. We hebben zelf ook een connemara bij wie het er bij stress gewoon in zit om omhoog te gaan en daarom blijft hij ook bij ons, ook al is mijn dochter 18, veel te bang dat hij ooit als kinderpony verkocht wordt. En verder is hij ook best lief hoor! Onze andere en ook mijn eerste connemara zijn wel superbraaf en zouden dit nooit doen. Ze kunnen fanatiek worden, maar voelen altijd veilig en dat is wat je wilt voor je dochter. Hopelijk nemen ze de pony terug en vind je wel de ideale pony.
Misschien dat dat kwam omdat hij in de hoek van de bak stond geparkeerd voor het opstappen, dus niet voorwaarts kon?
Supertje schreef:Maar... kun je ook mijn punt zien dat als de pony daardoor enorm angstig zou zijn dat dat zich dan op alle of in ieder geval meerdere fronten zou moeten uiten en niet in slechts één specifieke situatie?
Moestuin schreef:Supertje schreef:
Ik snap heel goed wat je bedoelt. Als een paard op concours gaat blijft in ieder geval 1 factor gelijk, de vertrouwde ruiter. Wat jij bedoelt is dat voor deze pony alles verandert, omgeving, mensen,etc.
Maar... kun je ook mijn punt zien dat als de pony daardoor enorm angstig zou zijn dat dat zich dan op alle of in ieder geval meerdere fronten zou moeten uiten en niet in slechts één specifieke situatie?
Je maakt in mijn ogen toch een denkfout. Het kan prima zijn dat gewoon pony in groep zijn nog te handelen is, maar dat iemand op zijn rug toch echt even te veel is. Hij moet niet direct panikerend rondlopen de hele dag. Wanneer komt de verkoper kijken?
luxx schreef:Als het een tinker was geweest die van travellers afkomstig was geweest en een beetje half verwilderd had lopen fly grazen, akkoord, die gaan wat anders met hun paarden om, maar het gros van de mensen gaat echt niet heel anders om met hun dieren dan mensen in Nederland (afgezien van het feit dat ze er misschien sneller een pelham in hangen dan wij zouden doen).Tja dan blijft die dus in de zelfde situatie. Deze pony komt uit Ierland, begrijp niet zo goed dat mensen het verschil niet begrijpen
Caily schreef:Is het zadel ook niet langer dan het zadel bij de verkoper? Als er net achteraan in de rug ergens iets niet goed is, kan dat verschil geven. Maar het kan m ook in de singel zitten wellicht, of iets anders. Hoofdstel of bit? Hoe gaat longeren? Dan heb je ook druk daarop.
Ik geloof nooit dat zo'n coole en brave pony zo'n vals kunstje heeft zonder reden. De vraag is alleen, moet je gaan uitzoeken wat of hem terug doen? Vrees dat bokt je daar weinig bij kan helpen en jullie dat onderling uit moeten zoeken.
Verkoper bij de visite het tuig laten meenemen wat daarginder gebruikt werd, is wellicht een idee.
Hoe dan ook, sterkte met het uitzoeken/de beslissing. Wat een verdrietige situatie voor alle partijen.