Probleem op (laten) lossen door verkoper of ontbinden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zodiacje

Re: Probleem op (laten) lossen door verkoper of ontbinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 20:30

Misschien heb ik er overheen gelezen
Is de pony op de foto geweest bij aankoop?
Ik werk met meerdere Ierse paarden en mijn ervaring dat ik alle gevallen waarin dit soort gedrag vertoond werd er daadwerkelijk fysieke problemen waren.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 20:32

Alja schreef:
DuoPenotti schreef:
En een ander krukje met opstappen oid mag bij een braaf paard geen issue zijn.
Ook vreemd terrein niet.
Ik vraag me wel eens af hoe mensen op concours gaan?

Ook zes weken van te voren heen brengen zodat hij kan wennen en eerst grondwerk doen.
Noem mij van de oude stempel maar zodra ik een nieuw paard heb gaat hij gelijk dezelfde of anders de volgende dag aan het werk.
Ze hebben een bepaald ritme en veel beter om daarin te blijven en daarbij hebben ze nog 23 uur per dag over om te wennen....

hier ook vrijdag gehaald, savonds pas op stal ivm files, volgende morgen 3uurs rit gedaan door de bossen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 20:37

van beide kanten moet er nu iets gerepareerd worden, de pony heeft een trauma ergens van en nichtje ook. Laat verkoper pony dan in training nemen zeg 4 weken, nichtje wat lesjes laten nemen op bv wat makke manege pony's om over der opgedane angst heen te komen, en na week of 4 kijken hoe vorderingen met pony zijn, is ie weer in "oude" gedrag, nichtje paar x in deze week laten kennismaken, dus poetsen opzadelen rijden.... werkt dat, dan beslissing nemen, houden of inruilen/wegdoen.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 20:43

Alja schreef:
DuoPenotti schreef:
En een ander krukje met opstappen oid mag bij een braaf paard geen issue zijn.
Ook vreemd terrein niet.
Ik vraag me wel eens af hoe mensen op concours gaan?

Ook zes weken van te voren heen brengen zodat hij kan wennen en eerst grondwerk doen.
Noem mij van de oude stempel maar zodra ik een nieuw paard heb gaat hij gelijk dezelfde of anders de volgende dag aan het werk.
Ze hebben een bepaald ritme en veel beter om daarin te blijven en daarbij hebben ze nog 23 uur per dag over om te wennen....

Uiteraard laat je hem daar op het terrein ook even los om alles te verkennen toch zeker? Vinden ze vooral in het buitenseizoen leuk!

Maar dat dus. Hij staat hier verder de hele dag lekker met vriendjes hooi te eten terwijl hij de bak waar hij in gereden zou moeten worden kan zien hoor. En hij is verder écht niet onzeker, ook niet heel fris. Hij trekt bijvoorbeeld het zeil van de trekkers af die langs zijn paddock rijden, de andere pony’s gaan daar wel van aan de kletter, hij wappert nog eens met het zeil :+ hij heeft ook al een bezem op zijn hoofd gekregen toen hij per sé tussen de zadelkasten wilde kijken en liep langs een olievat waar afvalhout in verbrandt werd zonder te knipperen. En die zou ik dan eigenlijk langzaam moeten introduceren aan een krukje? Wat hij volgens de verkoper gewend is? En zelfs als hij het nooit gezien heeft, moet ik elk nieuw voorwerp introduceren? Gaat leuk worden.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 20:46

Volgens mij vergeten jullie wel dat een pony op concours met zijn eigen vertrouwde ruiter gaat

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 21:03

Charaz schreef:
Volgens mij vergeten jullie wel dat een pony op concours met zijn eigen vertrouwde ruiter gaat

Ik zou mijn ruintje die 2 keer op wedstrijd is geweest en 3 keer met trailer naar het bos zo mee met een jonge vreemde ruiter.
Hij kan misschien wat drammerig zijn maar daar blijft het bij.

Dus....
Een paard dat ze verkopen als kinder pony mag daar niet zo groot van panikeren.
Dat hij eens wat harder loopt of juist stil gaat staan. Allemaal prima. Maar niet dit.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 21:06

Tja dan blijft die dus in de zelfde situatie. Deze pony komt uit Ierland, begrijp niet zo goed dat mensen het verschil niet begrijpen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 21:08

Welke zelfde situatie?
Wat heeft buitenland ermee te maken als hij bij verkoper braaf was?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 21:09

luxx schreef:
Tja dan blijft die dus in de zelfde situatie. Deze pony komt uit Ierland, begrijp niet zo goed dat mensen het verschil niet begrijpen

Het verschil is hoe de pony wordt verkocht?
Als kinderpony voor 7000 euro
Of als project wat lastig doet met opstijgen a 2000 euro.

Als de pony als project wordt gekocht zijn er genoeg mensen die zo n pony de tijd gunnen tenminste in dit topic zouden er genoeg kunnen zijn.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 21:09

Nouja, wanneer je dat niet begrijpt begrijp je het niet, ik weet niet wat ik daar verder op moet zeggen

Edit, ik begrijp niet waarom je alleen een 'project' tijd zou moeten gunnen. Maargoed ik begrijp wel meer niet wordt me duidelijk. Ik zou dat iig anders aangepakt hebben. Voor 10000 euro betaald of gratis gekregen omdat het een onhandelbaar paard was

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 21:16

luxx schreef:

Ik snap heel goed wat je bedoelt. Als een paard op concours gaat blijft in ieder geval 1 factor gelijk, de vertrouwde ruiter. Wat jij bedoelt is dat voor deze pony alles verandert, omgeving, mensen,etc.

Maar... kun je ook mijn punt zien dat als de pony daardoor enorm angstig zou zijn dat dat zich dan op alle of in ieder geval meerdere fronten zou moeten uiten en niet in slechts één specifieke situatie?

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 21:17

Ik vind pony’s die bij stress omhoog komen, gewoon geen kinderpony’s. Iedere pony kan een keer schrikken, bokken of niet luisteren, maar steigeren is gewoon gevaarlijk. Genoeg pony’s die dat nooit zullen doen. We hebben zelf ook een connemara bij wie het er bij stress gewoon in zit om omhoog te gaan en daarom blijft hij ook bij ons, ook al is mijn dochter 18, veel te bang dat hij ooit als kinderpony verkocht wordt. En verder is hij ook best lief hoor! Onze andere en ook mijn eerste connemara zijn wel superbraaf en zouden dit nooit doen. Ze kunnen fanatiek worden, maar voelen altijd veilig en dat is wat je wilt voor je dochter. Hopelijk nemen ze de pony terug en vind je wel de ideale pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 21:22

Supertje schreef:
luxx schreef:

Ik snap heel goed wat je bedoelt. Als een paard op concours gaat blijft in ieder geval 1 factor gelijk, de vertrouwde ruiter. Wat jij bedoelt is dat voor deze pony alles verandert, omgeving, mensen,etc.

Maar... kun je ook mijn punt zien dat als de pony daardoor enorm angstig zou zijn dat dat zich dan op alle of in ieder geval meerdere fronten zou moeten uiten en niet in slechts één specifieke situatie?

Je maakt in mijn ogen toch een denkfout. Het kan prima zijn dat gewoon pony in groep zijn nog te handelen is, maar dat iemand op zijn rug toch echt even te veel is. Hij moet niet direct panikerend rondlopen de hele dag. Wanneer komt de verkoper kijken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 21:25

Birgit01 schreef:
Ik vind pony’s die bij stress omhoog komen, gewoon geen kinderpony’s. Iedere pony kan een keer schrikken, bokken of niet luisteren, maar steigeren is gewoon gevaarlijk. Genoeg pony’s die dat nooit zullen doen. We hebben zelf ook een connemara bij wie het er bij stress gewoon in zit om omhoog te gaan en daarom blijft hij ook bij ons, ook al is mijn dochter 18, veel te bang dat hij ooit als kinderpony verkocht wordt. En verder is hij ook best lief hoor! Onze andere en ook mijn eerste connemara zijn wel superbraaf en zouden dit nooit doen. Ze kunnen fanatiek worden, maar voelen altijd veilig en dat is wat je wilt voor je dochter. Hopelijk nemen ze de pony terug en vind je wel de ideale pony.

Misschien dat dat kwam omdat hij in de hoek van de bak stond geparkeerd voor het opstappen, dus niet voorwaarts kon?

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 21:29

Mindim schreef:
Birgit01 schreef:

Misschien dat dat kwam omdat hij in de hoek van de bak stond geparkeerd voor het opstappen, dus niet voorwaarts kon?

Dat was het zeker. Maar ik heb ook gezien wat hij doet als hij wel voorwaarts kan, en dat is heeeeeel hard rennen. Niet te stoppen.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 21:29

Supertje schreef:

Van je verdere verhaal heb ik niet het idee dat hij enorm angstig is en daar gaat het mij ook helemaal niet om. Leer elkaar even kennen, hallo, dit ben ik, wie ben jij? Dat is mijn grens, dit mag, dat niet, gewoon even landen. Vind ik ook gewoon een vorm van respect hebben. Wat dat springen betreft kan dat heel goed zijn wat mensen al eerder aangaven dat hij aan zijn tax was, potje was vol, en misschien is het zelfs iets wat hij al eerder gedaan heeft maar wat er netjes uitgereden is. En misschien wanneer hij zich op zijn gemak gevoeld zou hebben dat hij dat helemaal niet gedaan had. Maar dat weet ik niet, ik was er niet bij, ken jou niet, ken die pony niet, ik zeg vooral dat ik het anders aangepakt zou hebben. Gaat dus wat mij betreft niet om krukjes introduceren, eerder jezelf aan hem introduceren en zorgen dat hij zich veilig en op zijn gemak voelt

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 21:31

Moestuin schreef:
Supertje schreef:

Je maakt in mijn ogen toch een denkfout. Het kan prima zijn dat gewoon pony in groep zijn nog te handelen is, maar dat iemand op zijn rug toch echt even te veel is. Hij moet niet direct panikerend rondlopen de hele dag. Wanneer komt de verkoper kijken?

Ook alleen op de poetsplaats uit het zicht van andere paarden is hij hartstikke ok, en ook als de andere pony’s weggehaald worden. Ook wandelen aan de hand van het erf af alleen is geen enkel probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 22:13

luxx schreef:
Als het een tinker was geweest die van travellers afkomstig was geweest en een beetje half verwilderd had lopen fly grazen, akkoord, die gaan wat anders met hun paarden om, maar het gros van de mensen gaat echt niet heel anders om met hun dieren dan mensen in Nederland (afgezien van het feit dat ze er misschien sneller een pelham in hangen dan wij zouden doen).

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 22:34

Hele topic gelezen en vanaf de OP denk ik al, misschien ligt het zadel niet goed. Ik zie dat het vaker genoemd is, maar ik doe het nog maar een keer.

Misschien ligt het zadel niet goed. En misschien moet ik zelfs zeggen, waarschijnlijk ligt het zadel niet goed. Ik begrijp dat er bij de vorige eigenaar een andere zadel op lag. Toen waren er ook geen problemen.

Nu ligt er dus een ander zadel op wat, ik weet niet meer precies hoe het er stond, maar volgens mij 'aardig netjes' ligt. Met bontje want voor te ruim. Oftewel, daar zeg je het zelf al, dat zadel past niet.

Pony is nog niet zo lang bij je, en ik vul nu zelf in hoor, maar ik verwacht eigenlijk niet dat er echt iemand bij is geweest met verstand van zadels. Die had namelijk dat bontje er niet bij aangeraden.

De oplossing kan enorm simpel zijn hé.. niet passende zadels kunnen flink pijn doen en kunnen alles aan dit gedrag (en verloop van het gedrag!) verklaren.

Haal er iemand bij met echt verstand van zaken, en het zal dus waarschijnlijk ook op een ander zadel uitdraaien, maar dat kon nog best eens de oplossing zijn. Lijkt mij heel logisch in ieder geval..

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 22:52

Zorro, ik ben geen zadelmaker maar heb echt genoeg kennis om in te schatten of een zadel (meer dan redelijk) past. En dat het zadel bij de verkoper totaal niet paste, wat bij de daar opgelost werd met een bontje.
Ik kan je garanderen dat er bij zo’n handelsstal echt geen op maat gemaakt of zelfs aangepast zadel op die pony’s ligt hoor. Daar gaat gewoon een zadel op wat ze hebben liggen.
Ik heb hier een aantal zadels ter beschikking, twee passen zoals ik zeg meer dan redelijk. Als in er kan iets vulling bij aan de voorkant maar het brugt niet, wipt niet en klemt niet of wat dan ook. Boommaat is prima. Er kan zoals ik al zei iets vulling bij aan de voorkant, wat nu even opgelost is met een bontje en een prima oplossing is. Dat veel te ruime zadel wat dus helemaal naar voren kiepte, zelfs met bontje, was juist bij de verkoper. Maar daar reageerde de pony daar niet op, dus veel problemen zal hij er niet mee gehad hebben.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 23:19

Juridisch weet je zelf al e.e.a. dus dat zal ik niet aanvullen. Je weet je rechten, maak er gebruik van.
Verder over het opstappen, ik heb een gevoelig jong paard, die opstappen nog steeds eng vindt.

Opvallend is dat het alleen is als ik voor de eerste keer opstap. Dan is er spanning. Als ik even heb gereden en dan weer op en af stap is er een stuk minder en vaak zelfs niets aan de hand.

Dat het tijdens het proefrijden dus goed (beter) ging toen je nichtje opstapte verbaast mij niets. De eerste keer was al geweest, dus wellicht een stuk minder spanning. Ik ben hier ook ingetuind bij mijn paard.
Thuis kwam ik er pas achter waarom de voorrijder heeeel rustig opstapte, terwijl ik daarna zonder moeite op kon stappen. Toen ik thuis de eerste opstapper was moest ik dat echt rustig en met beleid (en hulp) doen.

Zo erg als bij jullie is het overigens niet. Wat de oorzaak ook is voor het gedrag bij jullie, deze pony is geen kinderpony. Kinderpony’s horen wat te kunnen hebben, zonder meteen een trauma te hebben. Al zou het zadel niet goed liggen, de kont zijn geraakt etc, dit gedrag hoort niet bij een pony met dit doel.

Ik zou de verkopers dus langs laten komen als ze dat nog steeds willen, het laten zien en dan heel snel terug brengen en op zoek naar een brave andere :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 23:34

Is het zadel ook niet langer dan het zadel bij de verkoper? Als er net achteraan in de rug ergens iets niet goed is, kan dat verschil geven. Maar het kan m ook in de singel zitten wellicht, of iets anders. Hoofdstel of bit? Hoe gaat longeren? Dan heb je ook druk daarop.

Ik geloof nooit dat zo'n coole en brave pony zo'n vals kunstje heeft zonder reden. De vraag is alleen, moet je gaan uitzoeken wat of hem terug doen? Vrees dat bokt je daar weinig bij kan helpen en jullie dat onderling uit moeten zoeken.

Verkoper bij de visite het tuig laten meenemen wat daarginder gebruikt werd, is wellicht een idee.

Hoe dan ook, sterkte met het uitzoeken/de beslissing. Wat een verdrietige situatie voor alle partijen.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 23:51

Caily schreef:
Is het zadel ook niet langer dan het zadel bij de verkoper? Als er net achteraan in de rug ergens iets niet goed is, kan dat verschil geven. Maar het kan m ook in de singel zitten wellicht, of iets anders. Hoofdstel of bit? Hoe gaat longeren? Dan heb je ook druk daarop.

Ik geloof nooit dat zo'n coole en brave pony zo'n vals kunstje heeft zonder reden. De vraag is alleen, moet je gaan uitzoeken wat of hem terug doen? Vrees dat bokt je daar weinig bij kan helpen en jullie dat onderling uit moeten zoeken.

Verkoper bij de visite het tuig laten meenemen wat daarginder gebruikt werd, is wellicht een idee.

Hoe dan ook, sterkte met het uitzoeken/de beslissing. Wat een verdrietige situatie voor alle partijen.

Verkoper het zadel van daar laten meenemen vind ik wel een hele goede, thanks!
Zadel wat ik hier heb is trouwens korter. Hij is niet kort in de rug overigens.
Ze reden hem daar op een dubbelgebroken trensje, die heb ik hier ook de eerste keer rijden gebruikt en daar reageert hij totaal niet heftig op. Met longeren heb ik ook een ongebroken trens gebruikt, vind ik daarbij fijner vaak. Geen gekke reactie. Longeren kende hij niet heel erg heb ik het idee (bleef heel vriendelijk naar me toe komen, longeerzweep was alleen maar interessant :') ), maar binnen een paar dagen snapte hij het en doet hij het nu braaf.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 08:39

Weet je wat het is, als je een paard of pony koopt met gebruiksdoel kinderpony/paard. Dan mag je daarvan verwachten dat het dier bomproof is.

Wij hadden op stal een moeder en dochter die een 5 jarige hadden gekocht in België ergens. Dier kon daar mee op buitenrit, heeft op ponykamp meegedaan etc. Daar op het terrein helemaal braaf. Behoorlijk prijzig ook, dus er is betaald voor een betrouwbaar, rustig dier.

Toen kwam het dier hierheen, helaas door omstandigheden 2x verhuisd in korte tijd ( beetje zoals verhaal van TS ) en hij werd staatsgevaarlijk. Iedereen ging eraf. Lang verhaal kort: paard is opgehaald door de verkoper. Ze hebben nu een ouder paardje gekocht die opzich ook wel wat ondeugende streken heeft, maar hij is wel ontzettend lief en wel betrouwbaar.

Ja, paarden kunnen problemen hebben met aanpassingen en veranderingen. Maar juist een paard wat als kinderpony wordt verkocht, mag je van verwachten dat er geen knoppie omgaat zodra je er op eigen terrein op gaat. Dan zijn ze simpelweg niet geschikt voor het gebruiksdoel wat jij voor ogen hebt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 08:49

Ik denk dat dit dier ook weinig kent en niet erg doorgereden is. Wat Simbaa zegt zie je dan inderdaad vaker met opstappen.

In dit geval met deze extreme reactie is het of spanning (paard is introvert en ontploft) of paniek door pijn volgens mij.

Ik denk dat het goed is als de verkoper komt met eigen zadel en kijken wat deze zegt. Zoals er gezegd is het op deze manier geen geschikte kinderpony. Die moeten gewoon 100% betrouwbaar zijn.