'Mag het paard volledig gekeurd worden?'

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 18:13

ruitje schreef:
Ik heb helaas de ervaring met pezen dat paarden nog veel langer meegaan dan dat ze eigenlijk zouden moeten en achteraf blijkt dat iets al heel lang emmert voordat ze kreupel lopen. Als ik dan ook iets zou kopen voor 20.000( wat ik nooit ga doen :') ) zou ik pezen scannen. Naar mijn idee gebeurt dat eigenlijk amper?

Een (goede) DA voelt aan de pezen of er verlittekening of een verdikking zit die wijst op een eerdere peesblessure. Ook is een pees dan minder elastisch. Dus peesschade is goed te voelen. Zit er schade kun je altijd scannen om te kijken of dat veel of weinig is.

ruitje schreef:
Ik heb geen belangen hoor? Ik verkoop nooit meer wat, mocht dat je invulling zijn? Anders snap ik 'm niet helemaal?
nogmaals, toen ik nog dravers verkocht keurde ik op het laatst alles zelf vooraf en als een pensionklant iets koopt zeg ik altijd: keuren!
Dus, tussen wat ik voor mezelf doe, of voor een ander zit een verschil.

Ik was nog in de veronderstelling dat je dravers omschoolt en verkoopt. :D
En ik kan me ook nog herinneren dat we over de zin en onzin van keuren nog wel eens een discussie hebben gevoerd.
Maar ik kan me heel goed voorstellen dat als je paarden in een lagere prijsklasse verkoopt niet zelf keurt. Die investering betaalt zich niet uit. De meeste paardenverkopers die paarden in de lagere prijsklasse verkopen doen dat niet en hebben ze daarbij ook nog vaak heel kort staan. Dan zijn de paarden alweer verkocht, voordat er überhaupt dierenartskosten aan komen.

Maar de koper (de eindgebruiker) die hoopt nog heel wat jaren met zn paard te doen, krijgt vaak wel te maken met flinke dierenartskosten als blijkt dat er al aanwezige risico's aan het paard zaten.
Het kan altijd natuurlijk dat een paard met een goede keuring later toch wat krijgt (het is maar een momentopname) en andersom, maar veel risico's kun je met een keuring toch wel voor zijn.

ruitje schreef:
Ik denk eigenlijk meer, dat het er hard gezegd eerder in zit dat ik makkelijker afscheid neem, dan in de kosten zeg maar? Dat klinkt dan weer alsof het me niet boeit, dat is ook weer niet zo :o . Maar ben daarin gewoon anders opgevoed.

Dat zou kunnen hoor. Ik ben er in de loop der jaren toch ook wel makkelijker in geworden om de knoop door te hakken als ik merk dat het hem niet meer gaat worden. Bij 2 jaar sukkelen met een peesblessure gaat het niet meer goed komen en vaak bij een jaar ook al niet meer. Ik blijf niet eindeloos dokteren, maar wil altijd wel een goede diagnose hebben. En die kosten ook vaak geld. Paard wordt in zo'n geval ook niet meer verkocht maar ingeslapen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 18:16

Apple schreef:
Ik heb een aantal keer een paard gekocht op een afstand waarbij het niet realistisch was om zelf bij de keuring te zijn.

Ik heb toen de keuring overgelaten aan de verkoper. Ik ben er zelf niet bij geweest en kreeg in alle gevallen keurig van de dienstdoende DA een rapportje van de keuring.

996981 schreef:
In zulke gevallen kun je ook altijd vragen of iemand wil filmen :j dat verzoek krijgen wij vaker van klanten en werkt prima

Dat zou ook nog een oplossing kunnen zijn. Ik zou op zn minst de keuring willen zien inderdaad.

Rytir

Re: 'Mag het paard volledig gekeurd worden?'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 18:33

Ik heb niks te koop staan maar als dat wel zo is mag de koper keuren. Als ik bij een paard zou kijken zou ik zelf ook willen keuren. Kosten voor de keuring zijn mijn inziens, ongeacht uitslag, altijd voor de kopende partij. Dat is ook zo als je een auto of huis laat keuren voor verkoop, waarom zou dat bij een dier anders moeten zijn? Als koper heb je onderzoeksplicht, als verkoper niet. Al snap ik dat bij de handel er wel een voordeel komt kijken bij eigen waar keuren.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 18:39

Ruitje laat ik het dan zo zeggen, ik ga geen paard te koop aan bieden als ik weet dat deze wat mankeerd. En mocht dat wel zo zijn maar te managen dan zou ik daar eerlijk over zijn en zou de prijs daar naar zijn maar dat heb ik nochtans niet mee gemaakt.
De paarden die ik te koop aan bied worden dagelijks getraind, geshowd op wedstrijden en prefentief door DA bekeken.

Nogmaals, ik verdien er mijn brood niet mee. Ben geen proffesional en ze staan hier ook niet in de weg.

Zo is het ook dat er soms mensen naar mijn paarden vragen aan wie ik ze geeneens wil verkopen omdat hun manier van omgaan er mee mij niet aan staat of waar het dier komt te staan. Daar zeg ik dan tegen dat het paard niet geschikt voor ze is.

En er zijn ook die bij mij terug komen of ik niet nog wat leuks te koop heb. Plus ik ook geïnteresseerd blijf als het paard al een tijdje weg is. En dat is oprecht want ik houd van mijn dieren. Ben ook blij ik nog altijd aan fijne mensen heb kunnen verkopen waar de paarden het goed bij hebben.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 18:43

Babootje schreef:
Dat vind ik ook een lastige hoor. Ik zie nog best veel paarden aangeboden worden onder het mom van recreatiepaard die daar ook niet geschikt voor zijn.
Want recreatiepaarden doen soms zwaarder "werk" dan sportpaarden.

Klopt dat realiseren veel mensen zich niet.
maar de vraag is hoe objectief een keuze voor een 1tje-2the is.
De laatste keurende DA die ik had zei zelf dat hij vaak een 3 gaf voor zaken waar z’n collega’s een 2 gaven.
De verzekeringsman zei zonder voorkennis hierover direct. O die is heel streng, als die hem goed genoeg vind is ie ook goed. Ongeacht de cijfertjes.

Mijn eigen DA vond de fotos ook beter dan de gegeven cijfers. En het paard loopt al 5 jaar been blessure vrij.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 19:54

Apple schreef:
Ik heb een aantal keer een paard gekocht op een afstand waarbij het niet realistisch was om zelf bij de keuring te zijn.

Ik heb toen de keuring overgelaten aan de verkoper. Ik ben er zelf niet bij geweest en kreeg in alle gevallen keurig van de dienstdoende DA een rapportje van de keuring.

Mijn paard is in Portugal gekeurd. Ik was er niet bij. Kliniek was aangeraden door de fokker. Ik heb na de keuring alles gekregen van de kliniek om hier in NL met eigen dierenarts te overleggen. Ook de foto’s. Ik vond dat prima.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 20:50

ruitje schreef:
@xxCynnxx, jij vraagt je af wat de reden is waarom mensen niet keuren. Dit is de mijne en ik geef aan het te begrijpen als een ander het wel doet.

Ik kijk er gewoon anders naar, hij kan 2 jaar sukkelen met een peesblessure en daar 100 mee worden, of puntgaaf zijn en 3 jaar later stuk zijn.

Wil niet zeggen dat ik mensen die keur niet begrijp, sterker nog: ik raad het aan al mijn pensionklanten aan als ze wat kopen.

Ik koop meestal of jaarlingen, of koerspaarden. Nog nooit heb ik gedacht: ' Had ik die maar laten keuren' . Ik mis dat dus niet, maar mijn situatie is waarschijnlijk ook heel anders dan een particulier die nog minimaal 20 jaar door wil met een paard :)

Ik snap deze discussie dan ook niet zo goed.

Iedereen is toch vrij om te doen wat hij wil, als je dan ook maar niet 'huilt' om de consequenties van je acties.

Ik moet niet janken als 1 er na 3 maanden stuk gaat. Popsta moet niet janken als er een partij gezeik komt na 3 maanden om iemand die ineens roept ' hij was al stuk. ' . De verkoper die niet wil laten keuren moet niet janken dat hij misschien kopers misloopt en degene die perse wil keuren moet niet janken dat een paard misschien verkocht word aan iemand die niet keurt ( tot zover mijn samenvatting :') )

Iedereen mag het toch doen hoe hij/zij wil. En ja, daar zitten consequenties aan. Die moet je dan ook accepteren. Maar je kunt niet voor een ander bepalen dat die het moet doen zoals jij zou willen, want zo werkt het niet :)

rare conclusie trek je hier; ik heb het ten eerste nergens over janken gehad of dat mensen die niet keuren niet moeten janken als een paard toch stuk bleek te zijn bij aankoop. Dat is idd een populaire gedachte bij veel bokkers; ja maar je hebt niet laten keuren dus niet janken nu..........ik deel die mening namelijk absoluut niet.

En bepalen of iemand wel of niet moet keuren doe ik al helemaal niet; moet ieder zelf weten. Ik zeg alleen dat ik deze redenatie niet snap; ik keur alleen een duur paard, maar onder de 3 k niet, aangezien je da rekening niks goedkoper is bij een goedkoop paard.

Dus tja; beetje vreemd betoog wat je nu houdt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 21:06

Ik snap de samenvatting van Ruitje wel en die klopt ook wel.

Zo heeft iedereen bij een koop zn eigen verantwoordelijkheden en draagt daarvan de consequenties.
De handelaar die vindt dat hij een ongekeurd paard kan verkopen, moet niet raar opkijken het dier weer terug te krijgen als er iets mee is. De koper die een paard ongekeurd meeneemt neemt bewust dat risico. En degene die absoluut wil keuren zal soms naast de koop grijpen, omdat een ander het paard ongekeurd mee neemt.

De koper die een paard ongekeurd meeneemt kan feitelijk nog altijd terug, mits het paard bij een handelaar is gekocht.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 21:18

Ik denk dat de insteek van ruitje ook anders is dan de doorsnee paardenvrouw die met haar jarenlange bijeengespaarde centjes eindelijk op zoek gaat naar dat ene once in a lifetime-paard. Dan is het logisch dat je zo weinig mogelijk risico wilt lopen. Als je echter vaker aan- en verkoopt, doe je al meer aan risicospreiding.
Daarnaast is het gemakkelijker om als je zelf een (grotere) stal hebt om, in het ergste geval, een grasmaaier aan te houden, dan wanneer je een particulier bent die financieel maar 1 paard op pension kan houden.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 21:20

Pantykous schreef:
s0173957 schreef:
Als ik een paard verkoop heb ik dat meestal zelf al laten keuren.
Als ze dan een herkeuring willen is dat 100% voor de kosten van de koper... en als het paard dan toch wordt afgekeurd ga ik daar geen cent voor betalen hoor.

Same, je wilt toch ook weten wat voor vlees je in de kuip hebt voordat je verkoopt? Nieuwe foto's zou ik dus niet zelf betalen, de klinische keuring bij afkeuring wellicht nog wel.

Als de koper een paard in de verzekering wilt mag de keuring maar Max 1 maand oud zijn(dacht dat dit het termijn is)
Dus dan heeft de koper er niks aan dat paard al
Gekeurd is

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 22:36

XxCynn, mogelijk heb ik je op het verkeerde been gezet om mijn post op een quote van jou te beginnen. De 'janksamenvatting' was er namelijk meer een betreft het gehele topic en niet puur op jouw post :)

Verder zijn we het inderdaad niet eens, daar begon ik ook mee. Ik kan jouw visie wel begrijpen, zoals ik ook aangaf. Jij de mijne niet, prima toch. Heeft niemand last van :)

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-21 23:02

Eigenlijk was de vraag ook niet; Wel of niet keuren en waarom? Daar gaat het nu een beetje naartoe.

De vraag was meer wat een reden zou zijn voor de verkoper om hier nee tegen te zeggen. Omdat ik een paard in de verkoop had en deze vraag een paar keer kreeg.

Niet omdat ik me afvroeg wie er moest gaan janken bij dit antwoord en waarom :=

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 23:20

Oh maar dat heb ik ook wel geprobeerd te beschrijven :o . Sorry als sommigen het janken persoonlijk hebben opgevat, dat was echt niet mijn bedoeling, dacht ik vat het even grappig samen :o

Kort gezegd: Omdat je de kans loopt een negatief keuringsrapport op te lopen bij een paard wat dan niet meer te verkopen is.

Dan moet je dan misschien of niet meer willen( paard is echt stuk) of

Een andere DA denkt daar anders over, en je word gezien als oplichter omdat je een paard verkoopt met een goed rapport waar ook een fout rapport van rondslingert ergens.

Dus je loopt een risico.

Imo loop je dat risico alsnog als je niet laat keuren als verkoper, maar op lange termijn. Want als hij stuk gaat heb je als verkoper ook nog een uitdaging.

Dus misschien een beetje korte termijn problemen niet willen met een kansje op lange termijn problemen?

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-21 23:31

O ik voel me helemaal niet persoonlijk aangevallen hoor! Ik moest heel hard lachen om je post en zo is het natuurlijk precies.

Wat voor uitdaging op lange termijn doel je dan op?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 23:33

Hangt er een beetje vanaf of je particulier of niet bent.

Maar als jij 2 maanden na verkoop in een discussie komt over of een paard wel of niet al een blessure had, of wel of niet geschikt is voor een bepaald doel: dan kan een contract of keuringsrapport ook erg fijn zijn :)

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 08:20

genja schreef:
Pantykous schreef:

Same, je wilt toch ook weten wat voor vlees je in de kuip hebt voordat je verkoopt? Nieuwe foto's zou ik dus niet zelf betalen, de klinische keuring bij afkeuring wellicht nog wel.

Als de koper een paard in de verzekering wilt mag de keuring maar Max 1 maand oud zijn(dacht dat dit het termijn is)
Dus dan heeft de koper er niks aan dat paard al
Gekeurd is

Dat is het probleem van de koper toch. Paard is vooraf gekeurd door de verkoper en als dat niet goed genoeg is dan moeten ze het maar zelf betalen. Zo sta ik erin.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 09:38

anjali schreef:
Zonnetje81 schreef:
Vaak vinden mensen een bepaald bedrag niet keuringswaardig. Ik heb zelf ook pony's van onder de 3500 euro gewoon rontgenlogisch laten keuren. Of je nou 2000 of 20.000 uitgeeft, je wil een gezond dier kopen.

Dat vind ik toch wel een verschil.Volmaakte en perfecte dieren bestaan niet.Maar je wilt niet opgelicht worden .Dus niet veel te veel betalen.Daarom wel keuren bij die van 20.000 maar niet zo nodig bij die van 2000.Die laatste hoogstens klinisch.

Voor die zure 2000/3500 euro kan je ook opgelicht worden en dan is een hoefkatrol of artrose of wat dan ook nog steeds zonde van je geld. Een dier van 3500 euro kan ook iets mankeren en de mensen die dat geld uitgeven hebben ze ook niet op hun rug groeien.

De behandeling en ellende die eruit voort komt is het niet waard. Zeker in het lagere segment worden mensen bewust opgelicht onder het mom voor dat bedrag gaan ze toch niet keuren. Ik wil een gezonde pony om mee te rijden en heb al genoeg ellende gehad. Dus alles komt nu gekeurd op stal te staan. Wat je kan uitsluiten moet je uitsluiten. Die 500 euro is het dan dubbel en dwars waard. Als je dan ipv 3000 euro er 3500 uitgeeft aan een voor zover je het kan zien gezond beest is dat beter dan 3000 euro en later dikke rekeningen en een slachtpaard.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 12:33

ruitje schreef:

Maar als jij 2 maanden na verkoop in een discussie komt over of een paard wel of niet al een blessure had, of wel of niet geschikt is voor een bepaald doel: dan kan een contract of keuringsrapport ook erg fijn zijn :)

In principe is het toch zo dat koper een onderzoeksplicht heeft? Als deze niet gekeurd heeft en er 2 maanden na verkoop een blessure tevoorschijn komt, kunnen zij dat nooit op verkoper verhalen.(particulier)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 13:56

Icecrystal schreef:
ruitje schreef:

In principe is het toch zo dat koper een onderzoeksplicht heeft? Als deze niet gekeurd heeft en er 2 maanden na verkoop een blessure tevoorschijn komt, kunnen zij dat nooit op verkoper verhalen.(particulier)

De verkoper (indien het een handelaar en dus een professional is) heeft een meldingsplicht en die weegt zwaarder dan de onderzoeksplicht van de koper. De handelaar hoort te weten wat voor "waar" hij verkoopt. Als je bij een professionele handelaar een paard koopt is er sprake van een consumentenkoop. Hierop is de Consumentenkoopwet van toepassing. Deze houdt in het kort in, dat ervan uit wordt gegaan dat de handelaar, de professional, een conform product moet leveren. Dus moet leveren wat is afgesproken.
Is er dan sprake van een verborgen gebrek dan kan de koper binnen een half jaar na aankoopdatum reclameren. Gedurende die periode is de bewijslast omgedraaid, dat wil zeggen dat niet de koper moet aantonen dat het gebrek er al zat op de datum van aankoop, maar de verkoper.
Dat geldt natuurlijk alleen voor gebreken, waarvan de datum van ontstaan niet valt aan te tonen.
De handelaar moet dan wel in de gelegenheid gesteld worden om "het product" te herstellen (bv schade van dierenarts etc te vergoeden) of een ander "product" aan te bieden. Kan dat allemaal niet dan kan de verkoop van rechtswege worden ontbonden en gaat het paard terug naar de handelaar en krijgt de koper zijn (volledige) aankoopbedrag terug.

Belangrijk is dus zowel voor de verkoper als de koper dat de koop goed gedocumenteerd is, om aan te kunnen tonen of het geleverde paard conform de afspraken is. Er zijn natuurlijk niet alleen maar veterinaire gebreken zijn maar er kunnen ook zaken zijn die de verkoper kan hebben voorgesteld (bv bomproof, geschikt voor kinderen), terwijl het paard eigenlijk staatsgevaarlijk is. Dit soort zaken kun je dus vastleggen in een koopcontract.

Nu klinkt dit allemaal mooi, maar in de praktijk is het nog heel lastig om een paard door de verkoper terug te laten nemen. Een rechtszaak duurt lang, is vrij kostbaar en gelijk hebben is niet altijd gelijk krijgen. Zo wordt een gebrek als zomereczeem door een rechter niet altijd gezien als een koopontbindend gebrek, omdat een paard met ZE nog heel goed kan worden bereden. (Dus als je beslist geen eczemer wil, moet je dit ook laten vastleggen in een koopcontract). Zolang een procedure loopt moet je het paard ook houden en stallen en vaak duurt zo'n procedure ook nog eens lang.

Een en ander betekent vaak dat zeker in de lagere prijsklasse mensen niet zo snel overgaan tot een gerechtelijke procedure, terwijl dit nu juist de prijsklasse is met de meeste malafide handel.

Belangrijk is in ieder geval datje verzekerd bent voor rechtsbijstand, zodat je altijd voor kan kiezen wel tot gerechtelijke stappen over te gaan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 15:15

Ik heb alleen mijn allereerste pony klinisch laten keuren,omdat ik toen nog echt helemaal geen ervaring had. Bij volgende paardjes vroeg ik aan de verkoper of die gekeurd mocht worden,en als het antwoord dan ja was,dan vertrouwde ik het en nam ze ongekeurd mee.Maar 1 keer was het antwoord nee en die was nog heel duur ook.Dat werd dus geen deal.Ik koop wel nooit dure paarden want het is bij mij alleen voor zeer lichte recreatie en gezelligheid.En of hij voor dat laatste geschikt is,daar is toch niet op te keuren.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 17:32

Keuring laten filmen als je er niet bij bent is wel een idee :j

Nog even nagedacht, ik heb in totaal 5 keer een paard gekocht en uiteindelijk ben ik alleen de eerste keer bij de keuring geweest :oo :))

Anjali, ik zie het al voor me, de DA met een worteltje in zijn hand 'oortjes naar voor' "Ok, die is gezellig genoeg" :j

Jigglemouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 10:40

Ik keur mijn paarden altijd volledig voordat ik ze aankoop. Klinisch & röntgen incl. hals & nek. Bij verkoop zijn die rapporten altijd in te zien of mogen ze ze doorsturen naar hun eigen dierenarts. Uiteraard mogen ze ze volledig overkeuren bij een dierenarts naar keuze, maar wel op hun kosten. Ik ga een paard niet voor de verkoop weer zelf opnieuw laten keuren, omdat kopers toch liever het oordeel hebben van een onafhankelijke dierenarts en zelf graag bij de keuring aanwezig willen zijn, en terecht ook vind ik. Dat zou ik zelf ook doen. Ik heb nog nooit kopers gehad die vroegen of ik de rekening wou betalen. Maar dat komt wellicht omdat het vertrouwen geeft dat het paard al eerder een keer volledig is goedgekeurd, dus ze verwachten ook niet dat het paard bij aankoop dan toch ineens wat heeft. En dat is ook nog nooit gebeurd, gelukkig :D

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 08:31

Ik vraag me af: in welke fase van de aankoop ga je de eerdere XR foto's dan delen?

Als je dat bij ieder willekeurig contact doet, dan blijf je toch bezig? Mijn mening: kom eerst dat paard zelf maar eens bekijken.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 08:50

Dees schreef:
Ik vraag me af: in welke fase van de aankoop ga je de eerdere XR foto's dan delen?

Als je dat bij ieder willekeurig contact doet, dan blijf je toch bezig? Mijn mening: kom eerst dat paard zelf maar eens bekijken.

Bij een paard met een bemerking op de foto’s wil ik eerst de foto’s zien, voor ik het paard zelf ga kijken :j wat de een een klein fragmentje noemt, kan bijvoorbeeld een grote chip op een zeer ongunstige plek zijn. Dat wil ik dan eerst weten. een paard dat op de foto 100% goed zou moeten zijn ga ik gewoon kijken

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 17:14

En laat je die foto's dan naar je dierenarts sturen?