stal dubbel verhuren na overlijden paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Re: stal dubbel verhuren na overlijden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 15:38

Ergens vragen bij stellen staat inderdaad niet meteen aan er gelijk vol tegenin gaan. :)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 15:40

Als je een stal huurt dan kan het toch niet zo zijn dat de overeenkomst ontbonden wordt doordat je paard dood gaat? Voor hetzelfde geld koopt de eigenaar gelijk weer 'n nieuw paard en wil z'n oude stal gewoon behouden.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 15:41

Het issue is in mijn ogen ook dat wat TS geprobeerd heeft dat de stallingovereenkomst van de nieuwe huurder niet met de staleigenaar was gesloten. Dus niet, nieuwe huurder betaald stallingseigenaar en stallingeigenaar betaald TS het overschot terug. Maar TS had met de nieuwe huurder onderhands willen regelen dat hij in haar box ging staan en het bedrag direct aan TS zou overmaken. Dat vind ik volkomen logisch dat een stallingeigenaar daar van op zijn achterste benen gaat staan, zeker als er een aantal boxen vrij zijn en hij in het contract heeft staan dat bij overleiden de opzegtermijn het einde van de maand is. Daarom noem ik het onderhuur, TS wilde haar box verhuren aan een ander zonder tussenkomst van de stallingseigenaar.
Laatst bijgewerkt door oji op 29-10-20 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 15:42

Poekkie schreef:
imaudy schreef:

Het is wettelijk zo geregeld Poekkie.
Ik ben ooit halverweg de maand weggegaan en omdat alles volstond heb ik idd de halve maand terug gekregen.

Omdat alles volstond dus... Dit is niet het geval in deze zaak.

Ja, ik had dit idd zo geaccepteerd omdat er meer stallen vrij waren. Het nieuwe paard hoeft er niet de dupe van te worden.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 15:46

oji schreef:
Het issue is in mijn ogen ook dat wat TS geprobeerd heeft dat de stallingovereenkomst van de nieuwe huurder niet met de staleigenaar was gesloten. Dus niet, nieuwe huurder betaald stallingseigenaar en stallingeigenaar betaald TS het overschot terug. Maar TS had met de nieuwe huurder onderhands willen regelen dat hij in haar box ging staan en het bedrag direct aan TS zou overmaken. Dat vind ik volkomen logisch dat een stallingeigenaar daar van op zijn achterste benen gaat staan, zeker als er een aantal boxen vrij zijn en hij in het contract heeft staan dat bij overleiden de opzegtermijn het einde van de maand is. Daarom noem ik het onderhuur, TS wilde haar box verhuren aan een ander zonder tussenkomst van de stallingseigenaar.

Kom op, ze hebben gewoon overleg gehad. Stalhouder had wel het recht dan te zeggen, zo doen we dat niet, we doen eerst een andere stal. Stalhouder zit wel fout. Zie verhaal van FloortjeM.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 15:52

Dat kun jij wel zeggen, maar uit de tekst van TS lees ik iets heel anders: "Een week later werd ik gebeld door een stalgenoot dat er iemand anders was die in onze stal wilde (wij hadden nog voor de hele maand betaald). Deze persoon belde mij en vertelde dat ze de kosten voor de rest van de maand zou overnemen. Toen het paard er stond de 16e bleek dat deze nieuwe huurder het geld op verzoek vd staleigenaar had overgemaakt naar hem. "

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 15:54

Ik lees het eigenlijk inderdaad ook als dat de staleigenaar daar niet in betrokken is geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 16:03

Boras schreef:
Ibbel schreef:
Ook al zou stalhouder een wettelijke verplichting hebben dode dieren direct uit een stal of weiland te halen (en bij mijn weten is die verplichting er niet - uiteraard is er wél een wet die regelt dat je kadavers aan de Rendac aan moet bieden), dan nog hoor je dat vooraf te bespreken met de eigenaar van het dier.
Dan bel je en zeg je: "joh, leuk dat het crematorium het dier komt ophalen, maar daar mag ik niet op wachten/wil ik niet op wachten, dier moet nú de stal uit, dat zal ik voor je doen en gaat je x kosten." En als die x meer is dan 100 euro dan belazert-ie je waar je bijstaat, want dat kost een shovel plus machinist inhuren bij een loonwerker maximaal per uur.

Ik ben het helemaal met je eens, Ibbel.

Ik zou de mensen in de topic wel eens willen horen als iemand ongevraagd met hun overleden dier gaat slepen.

Misschien dan gewoon je hoofd laten zien op stal en beter communiceren.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 16:06

Gini schreef:
Ik lees het eigenlijk inderdaad ook als dat de staleigenaar daar niet in betrokken is geweest.

Ja dit soort dingen moet je idd over de telefoon of in persoon bespreken. Stalhouder had er meteen bij betrokken moeten worden zodat hij zijn mening kon geven,.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 16:09

Floortje, bedankt voor je bijdrage!

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 16:18

Gezien het mogelijke gebrek aan communicatie:

TS, heb jij de stalhouder überhaupt laten wéten dat dat paardencrematorium kwam, én dat ze het paard uit de stal zouden halen?

Het is in mijn ogen helemaal niet gek dat een pensioneigenaar het dode paard uit de stal haalt.
Iemand moet het doen, en dat is vaak de stalhouder omdat het voor de eigenaar gewoon echt een rotklus is.

Als die beste pensioneigenaar géén idee heeft dat je het zelf regelt (en je bent er niet zélf naartoe geweest, vind ik bijzonder, maar a la) dan zal een pensionhouder dat normaliter doen.

In dit geval nog logischer, want TS wil niet naar stal komen.

Hoe moet de staleigenaar weten dan dat TS het zelf regelt?

Daarom dus heel concreet de vraag: Heb je de staleigenaar laten weten dat het je get paardencrematorium wou laten komen?

Heb je de staleigenaar laten weten dát je inderdaad dat paardencrematorium geregeld had, en wanneer die zouden komen én dat ze het paard uit de stal zouden halen (rendac doet dat bijvoorbeeld niet, je kunt daar dus niet standaard vanuit gaan)

En dan de vraag áls je deze dingen hebt laten weten, wanneer dan?
Hoe lang nadat je bericht kreeg dat het paard dood was?

Kijk, als de staleigenaar laat weten dat het paard dood is, en jouw communicatie bestaat bijvoorbeeld uit niet meer dan 'Het is voor mij te zwaar om naar stal te komen'

Dan vind IK het heel logisch dat zo'n staleigenaar de boel gaat regelen.
Dat is tenslotte niet iets dat je kunt laten liggen...

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 16:21

Femke_Tweety, dat heeft ze laten weten en ook dat zij het paard uit de stal zouden halen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 16:24

imaudy schreef:
Femke_Tweety, dat heeft ze laten weten en ook dat zij het paard uit de stal zouden halen.

Maar op het moment dat ze dat liet weten was alles al gebeurd. Ik begrijp van een stalhouder ook dat die niet gaat wachten tot er eens teruggebeld wordt. En ik zou als staleigenaar ook not amused zijn met een belletje ‘ik kom niet maar zij halen het wel uit de stal’. want als dat niet zo is, of ze kunnen de stal niet binnen, dan zit je met de gebakken peren. TS had hier imo haar verantwoordelijkheid moeten nemen en dat heeft ze niet gedaan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 16:26

Dat weten we niet met zekerheid, imaudy, want TS zegt dit.
dakota schreef:
Nee ik ben niet naar stal gegaan. Heb alleen contact gehad met de stalhulp om te zeggen dat crematorium geregeld zou worden en even later om het tijdstip door te geven dat ze hem kwamen halen. Toen werd mij verteld dat ons paard op de binnenplaats was gelegd. Deze staleigenaar had niks met paarden. Alles werd/wordt vooral door stalhulpen geregeld.

Eerste contact: ik zal het crematorium regelen.
*paard wordt uit stal gehaald door staleigenaar*
Tweede contact: crematorium komt om zo laat.

Nergens lees ik dat TS duidelijk gezegd heeft: laat het paard in de stal liggen, want het crematorium haalt het paard gratis uit de stal.

Liebeskind

elnienjo schreef:
Als je een stal huurt dan kan het toch niet zo zijn dat de overeenkomst ontbonden wordt doordat je paard dood gaat? Voor hetzelfde geld koopt de eigenaar gelijk weer 'n nieuw paard en wil z'n oude stal gewoon behouden.

Vroeg ik me ook af.

Cadeautje23

Het is in ieder geval een erg onaardige man / vrouw die staleigenaar.
Je zou zeggen: paard overleden is ellende genoeg. Laat hij jou bij doorverhuur je stalgeld teruggeven.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 16:29

Storm schreef:
Floortje, bedankt voor je bijdrage!

Precies dit!

En TS. Enorm veel sterkte met het verlies. Enorm zuur dat je dit gedoe met stal en kosten erbij hebt.

Ik heb het van een andere kant meegemaakt. 2 stallen gehuurd bij pensionstal wereldpaarden in Woudenberg en deze opgezegd per 1e volgende maand, 1 merrie werd naar de hengst gebracht om gedekt te worden: 2 dagen later bleek ‘mijn’ stal verhuurd te zijn en kon ik met spoed verhuizen. Andere merrie ook voor eind van de datum opgehaald. Aangegeven dat ik stal en paddock nog zou schoonmaken. Vervolgens heb ik voor x aantal dagen 2 stallen betaald en niet gebruikt, geen geleverde diensten (paarden werden niet gevoerd en niet buiten en binnen gezet) en schoonmaakkosten toe. Er lopen idioten rond..

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 16:33

Poekkie schreef:
imaudy schreef:

Maar op het moment dat ze dat liet weten was alles al gebeurd. Ik begrijp van een stalhouder ook dat die niet gaat wachten tot er eens teruggebeld wordt. En ik zou als staleigenaar ook not amused zijn met een belletje ‘ik kom niet maar zij halen het wel uit de stal’. want als dat niet zo is, of ze kunnen de stal niet binnen, dan zit je met de gebakken peren. TS had hier imo haar verantwoordelijkheid moeten nemen en dat heeft ze niet gedaan.

TS heeft wel degelijk haar verantwoording genomen, binnen een paar uur stond het crematorium op de stoep om alles voor haar te regelen.

De stalhouder had TS ook kunnen laten weten dat hij dat niet af wilde wachten en nu actie ging ondernemen. Dat heeft hij ook niet gedaan.
Dat TS daar niet bij wilde zijn staat hier helemaal los van, ze heeft immers alles wat nodig is geregeld.
Als een paard bij ons op stal ingeslapen is of wordt en het dier moet de volgende dag naar een andere plek gesleept worden of het crematorium komt is daar ook zelden de eigenaar van het dier bij. Dat wordt altijd netjes door de stalhouder afgehandeld.

@TS, ik denk dat er heel veel miscommunicaties is tussen de pensionhouder en jijzelf. Volg het advies van FloortjeM op, ga langs met een bos bloemen en praat het uit.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 16:35

Gini schreef:
Dat weten we niet met zekerheid, imaudy, want TS zegt dit.
dakota schreef:
Nee ik ben niet naar stal gegaan. Heb alleen contact gehad met de stalhulp om te zeggen dat crematorium geregeld zou worden en even later om het tijdstip door te geven dat ze hem kwamen halen. Toen werd mij verteld dat ons paard op de binnenplaats was gelegd. Deze staleigenaar had niks met paarden. Alles werd/wordt vooral door stalhulpen geregeld.

Eerste contact: ik zal het crematorium regelen.
*paard wordt uit stal gehaald door staleigenaar*
Tweede contact: crematorium komt om zo laat.

Nergens lees ik dat TS duidelijk gezegd heeft: laat het paard in de stal liggen, want het crematorium haalt het paard gratis uit de stal.

Ja heb even terug gekeken, het staat idd nergens.
Ook vooral met de stalhulp gesproken ipv de stalhouder.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 16:48

De stalhulp is zo als ik het lees ook meer de dagelijks manager van het spul, dus niet zo raar dat daar het contact mee was.

Als het onlogisch was dat de zaken met de stalhulp besproken werd, had die dat ook aan kunnen geven.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 16:50

Jakkes nare situatie TS!
Hopelijk lost een gesprek nog wat op.

Algemeen:
Ik denk dat dat zinnetje van
"paard overleden = overeenkomst ontbonden"
in 1e instantie ook fijn is voor de eigenaar.
Normaal zou je bij opzegging van de stal ook de maand er na nog moeten betalen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 16:51

Beide partijen hebben stroef en onvoldoende gecommuniceerd.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 16:52

Nibbit schreef:
Algemeen:
Ik denk dat dat zinnetje van
"paard overleden = overeenkomst ontbonden"
in 1e instantie ook fijn is voor de eigenaar.
Normaal zou je bij opzegging van de stal ook de maand er na nog moeten betalen.

Zeker met dien verstand dat je even overlegd of iemand de stal wilt aanhouden voor eventueel een volgend paard en niet 1 uur na overlijden de stal al vergeven is aan een ander (voordat de eigenaar maar kan denk aan de toekomst).

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 16:57

Dat hij het paard uit de stal haalt kan ik nog inkomen, want een dood paard tussen de rest laten liggen is niet bepaald prettig.

Dat hij daar geld voor rekent, nee. Of staat dat ergens vastgelegd?

Stal dubbel verhuren kan ook niet. ik heb het zelf meegemaakt bij een prachtige stal. Echt waar, als je die website ziet denk je op de beste stal ter wereld te komen. Zal de naam niet openbaar noemen.

Mijn paard moest in revalidatie en ik ging halverwege de maand weg. Er was niets mogelijk aan tegemoetkoming qua stalgeld. Ik heb 1,5 maand door moeten betalen (ivm opzegtermijn), maar mijn box is een week nadat ik wegging al gevuld. Sterker nog, mijn kast was een ander slot op gedaan, mijn voer stond open op de grond, mijn plank al bezet door een ander. Dat was zo'n 5 weken voordat mijn huurtermijn zou eindigen.
Heeft mij 600 euro gekost (dure stal) én die hebben ze dus ook dubbel verdiend aan de nieuwe staller.
Maar, het werd al eerder gezegd, je kan vragen om met fatsoen behandeld te worden en anders zou ik het gewoon laten en nooit meer teruggaan naar die plek. Procederen heb ik om die 600 euro ook niet gedaan, hoewel ik het wel heel sterk overwogen heb.
Laatst bijgewerkt door 2005 op 29-10-20 17:02, in het totaal 3 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 16:57

Los van wat ts Wel of niet heeft gezegd over het verplaatsen van het paard, het gevraagde bedrag van de stadhouder voor het verplaatsen is in mijn ogen echt meer dan onredelijk, tot aan schandalig hoog aan toe.