Dwaling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:43

Babootje schreef:
_Nelleke_ schreef:
Filmpje inmiddels gezien. Ruiter lijkt inderdaad niet heel onhandig maar dit is niet TS zelf toch? Ik zie een paard dat flink in verzet gaat, die ook flink kort van voren (of heeft dat paard zo’n enorm korte hals van zichzelf? Dat haal ik niet helemaal uit het filmpje) en flink met spoor wordt gereden... Ik blijf bij wat ik eerder zei. Paard heeft niet eens tijd gehad om te wennen, heeft alweer wisselende ruiters gehad en moet maar braaf in het gareel lopen.

@ Nelleke: Dat doet een "braaf paard geschikt voor onzekere ruiters" namelijk: braaf in het gareel lopen. Die kan omgaan met verschillende ruiters op verschillende locaties, het verkeer, etc etc. Tijd om te wennen is echt onzin.
Zou wat zijn als mn paard iedere x als ik op concours ga weken tijd nodig heeft om te wennen om braaf zn proefje te lopen :D

Vind ik ook.
En we hebben het hier niet over een keer een paar pasjes opzij zetten omdat er iets nieuws te zien is.
Of even het hoofd omhoog brengen,of even pasje versnellen door spanning. Dat mag allemaal.
Maar dit is stout. En of dat nu door de ruiter komt, door de omgeving komt of medisch.
Dit is niet waar ts om heeft gevraagd.
Ze heeft niet gevraagd om een paard met een uitdaging.

anjali

Re: Dwaling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 10:01

Er zijn in andere sectoren bedrijven die een heel goede naam hebben omdat ze goede producten willen verkopen en als een klant toch niet tevreden is zonder discussie geld terug geven.Bijv. de Bijenkorf en Albert Heijn. Die verkopen weliswaar geen paarden,maar zakelijk gezien is het hetzelfde wat je ook verkoopt.Niet tevreden? Geld terug!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 10:41

_Nelleke_ schreef:
Ik denk dat je de verwachting dat je een paard verhuisd naar een vreemde plek met een onzekere, onhandige ruiter, dat het paard doodbraaf blijft, toch iets moet bijstellen. Als ze er al zijn, betaal je er de jackpot voor.

Het meeste ongewenste gedrag bij een paard wordt toch echt veroorzaakt door zijn ruiter (of door fysiek ongemak) dat is alleen niet leuk om te horen dus geven we het paard maar de schuld, of de verkoper.

Stel je hebt helemaal gelijk.... dan voldoet op dit moment het paard niet aan wat TS heeft gekocht.

Ik heb ook eenmaal een pony verkocht die bij ons echt super braaf was.
Bij de nieuwe mensen ging het totaal niet.
Konden er helemaal niks mee, daar op stal werd ook al geopperd dat ik hem gedrogeerd verkocht had.
Terug laten brengen en vanaf het moment dat hij uit de trailer stapt is hij weer de pony zoals ik hem kende.

Als je als handelaar een paard verkoopt heeft de (particuliere) koper wettelijk 6 maanden garantie en hoe sneller je iets op merkt hoe makkelijker het is om de koop te ontbinden.
Als je als koper al diverse keren bent gelanceerd snap ik prima dat de lol er af en het vertrouwen weg is.

Daarnaast... hoezo de hoofdprijs moeten betalen voor een braaf paard?
Ik heb er 3 staan waarvan ik er 2 heb gekregen en allemaal super braaf.
Mijn "vervelendste" en moeilijkste paard was juist een duurdere en toen zei dus iedereen... ja logisch als je een dure met bloed koopt dat het paard niet makkelijk is. :+

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:40

ja ik vind het ook kort door de bocht. er zijn echt wel veel brave paarden hoor.
en tuurlijk als ze verhuizen en een onzekere ruiter krijgen dan zullen ze wat testen.

maar dat "testen" is nogal een verschil en dat maakt een braaf paard.
een braaf paard zal eens weglopen of hulpen negeren. lekker gaan gras eten op buitenrit. niet verder willen lopen of rustig omdraaien, zulke dingen. een bokje zou ook nog kunnen.

niet brave paarden gaan bokken steigeren en met 4 poten de lucht in. die gaan gewoon een paar stappen verder.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:41

Wellicht was paard van TS bij de vorige eigenaar gewoon heel braaf.

Met verkeerd management en verkeerd rijden blijven er maar weinig braaf.

Dus vandaar dat m’n advies zou zijn om je geld en energie te steken in het paard ipv op de vorige eigenaar.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:44

Dat is toch wel gemakkelijk gezegd he... Waarom zouden we veronderstellen dat het paard bij de vorige eigenaar allicht wel braaf was? Omwille van de verkoopster haar "schoon ogen"? Het is zelfs niet relevant, feit is dat het paard niet voldoet aan hetgeen de vraag was.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:44

_Nelleke_ schreef:

Dus vandaar dat m’n advies zou zijn om je geld en energie te steken in het paard ipv op de vorige eigenaar.

Dat lijkt me wel in het geval dat het een keer voor komt. De ts komt er nu achter dat er meerdere gedupeerde zijn van deze handelaar, dus het is niet zomaar een gevalletje verkeerd management. Natuurlijk kan het wel, maar in dit geval lijkt het me wel waardevol om eens wat meer te kijken naar de handelaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:45

Nou het feit dat meerdere personen gelijkaardige ervaringen hebben doen mij toch meer neigen naar dat Ts haar verhaal gewoon klopt.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:46

Tieneke schreef:
Dat is toch wel gemakkelijk gezegd he... Waarom zouden we veronderstellen dat het paard bij de vorige eigenaar allicht wel braaf was? Omwille van de verkoopster haar "schoon ogen"? Het is zelfs niet relevant, feit is dat het paard niet voldoet aan hetgeen de vraag was.

precies dit. het gaat er niet over aan wie het ligt of hoe je het met het paard op kan lossen.

het feit is dat ts een paard heeft gekocht wat niet voldoet aan de verkoop eisen
- is het paard geschikt voor een afwachtend / bange / beginnende ruiter
ja zegt verkoper, nee blijkt

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:47

wellicht is het gewoon een oplichter van een handelaar.

Ja een paard kan inderdaad veranderen.
Ik heb ook wel eens voor een fokker paarden gereden, echt braaf.
Nieuwe eigenaar niet meer braaf.
En weet je wat je dan als verkoper zegt, breng hem maar terug. Hier is je geld weer.
Je wilt 1, niet dat iemand verongelukt.
2, je weet dat het paard echt braaf was, dus die heb je zo weer met de juiste match doorverkocht.
3, je wil je naam hoog houden.

Elke handelaar die zo niet denkt heeft in mijn ogen wat te verbergen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:50

@Penotti,precies zo denk ik erover.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:50

Ik wil mijn eerdere veronderstelling best terug trekken en ook het filmpje bekijken.
Het is gewoon een ontzettend lastig verhaal
Maar als er meerdere gedupeerd zijn ... :j
Dan ga ik niet meer twijfelen aan ts en kan ik snappen dat je geen zin hebt om er geld en energie in te steken als het toch niet is wat je wil

Ik vind wat penotti zegt ook waar :j

Heb van de week een pony verkocht. 2 jarige, weinig in de hand geweest en niets mee gedaan.
Alles eerlijk uit de doeken gedaan en geen woord gelogen.
Eerste kijkers waren er bang van, hij stond op dat moment wat te stuiteren.
Deed verder niets, kreeg later een bericht dat het niks was en ze bang waren dat hij hun ponys zou aanvallen.
Het ging hier om een jonge hengst die even een paar uur binnen stond en actief om zichzelf heen bezig was _O-
Ze deden mij overkomen als leugenaar terwijl ik niet duidelijker kom omschrijven hoe hij was ~~}> ook kIjkers kunnen er wat van ~~}>

Kijker 2 kwam vlak daarna en wisten ook waarvoor ze kwamen. En die kochten hen en zeiden ook: zit werk aan maar dat weten we. Gecastreerd, nog even bij ons op de wei met een vriendje en doodbraaf _O-

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:55

_Nelleke_ schreef:

Maar wat als het over 6 maanden nog niet is verbeterd?
Dan zit TS nog steeds met een paard waarmee zij niks kan en veel geld gekost heeft.
En al haar rechten zijn dan weg.

Een paard kost veel geld en daar mag je best plezier voor terug verwachten, andere kosten komen vaak vanzelf (een x een ongelukje in de wei en je bent al een bult geld kwijt).
Kijk dat een paard wat terugvalt in gedrag, dus onrustig/onzeker is, niet goed stil wilt staan op de poetsplaats, wat rillerig is met rijden enz is heel normaal.
Maar dan zie je wel dat het paard elke dag wat beter gaat worden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 12:13

_Nelleke_ schreef:

Dat weet je niet en is daarenboven totaal irrelevant. Het gaat er niet om hoe het product was, maar hoe het geleverd wordt en of het aan de verwachtingen die normaal gesteld kunnen worden aan het product voldoet.

_Nelleke_ schreef:

Het probleem deed zich voor meteen nadat het dier bij haar op stal kwam, van langdurig verkeerd rijden en verkeerd management is dus geen sprake.
Als een dier zo snel van slag is, dan is het dus geen braaf leerpaard voor een onzekere ruiter. Kan een hartstikke fijn beestje zijn waar honderden andere ruiters heel veel plezier aan kunnen hebben. Maar TS heeft om een braaf leerpaard voor een onzekere ruiter gevraagd.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 12:14

_Nelleke_ schreef:

Dan zou ze dus dit paard moeten laten rijden door anderen die er nog wel opdurven.Maar op het filmpje te zien toont het paard gevaarlijk gedrag waardoor de ruiter flink risico loopt om te vallen en dus geblesseerd te raken. Stel dat de trainingsruiter valt en haar rug breekt,dan wordt de eigenaar van het paard (ts) aansprakelijk gesteld.Of zou zich in elk geval heel schuldig voelen.

xMoniique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 12:38

Wat een nare situatie zeg! :(

Zoals al benoemd is: schakel een advocaat in! de verkoper lijkt niet mee te willen werken..

Ik ben ook wel benieuwd naar het filmpje.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 15:30

Ik heb het filmpje niet gezien, maar het grootste probleem lijkt mij dat ze zich pas naar 2 maanden bij de verkoopster meldt. Daar zit echt een tijdje tussen. Een paard kan ook bij een beginnende ruiter braaf zijn als hij ook gereden wordt door een kundige ruiter. Wordt hij dan niet meer door die kundige ruiter gereden dan komen er problemen. Vandaar dat FloortjeM ook zegt, zet een tijdje bij een kundige ruiter (wel objectief kundig) en kijk hoe het dan gaat.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 15:57

Officieel heeft men bij een handelaar 6 maanden garantie.En dit paard is niet wat ze besteld heeft. Integendeel het is qua rijden een levensgevaarlijk dier alleen geschikt voor een rodeo.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 18:36

Wat een onzin, paard bokt 1x goed en verder alleen een paar hupsjes

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 18:42

_Nelleke_ schreef:

Ja maar als je zo de hele tijd de baan door moet zou ik er ook flauw van worden, of ik het nou uit kan zitten of niet. En vooral niet als ik om een braaf paard heb gevraagd.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 18:46

Ik kan mij best voorstellen dat een paard met verkeerde rijderij best gek kan doen.

Mijn paard is echt super braaf, maar toen stalhouder eens een rondje wou proberen flipte ze. Ik wist niet wat ik zag, had zelf net gereden en niks aan de hand, zij stapt op neemt de teugels aan en voor ik iets kon zeggen stond ze op twee benen. Uiteindelijk na wat gebok en flink wat aanwijzingen kalmeerde ze. Maar stalhouder is strak in de heupen en corrigeerde dit met klemmen en druk op de teugels. Dit pikte mijn paard gewoon niet.

Maar mocht ts dus niet met dit paard overweg kunnen voor haar doel, en dat is rijden. Heeft ze gewoon de tijd om hier iets mee te doen. Hetzij geld terug, in training zetten of paard terug. Nu heb ik het filmpje niet gezien en kan alleen oordelen wat ik zelf een keer heb gezien met een paard wat ik goed ken.

Maar hoor hier de een dat die staats gevaarlijk is, en een ander dat het meevalt, dus ben eigenlijk wel nieuwsgierig. :o

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 18:55

_Nelleke_ schreef:

Misschien kun je hem overnemen van ts? Ik zou hem nog niet willen hebben al kreeg ik geld toe!

Rose94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 18:56

Ik ben ook wel nieuwsgierig naar het filmpje om een compleet beeld te kunnen vormen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 19:01

_Nelleke_ schreef:

Een braaf paard bokt niet, punt, uit!

Heb jij soms een belang bij de verkopende partij dat je zo categorisch blijft proberen de schuld van het probleem bij TS te leggen?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 19:02

alice0cullen schreef:
Maar hoor hier de een dat die staats gevaarlijk is, en een ander dat het meevalt, dus ben eigenlijk wel nieuwsgierig. :o

TS vroeg om een braaf paard. Dit paard zou zelfs geschikt zijn voor een onzekere ruiter.

Of hij nou staatsgevaarlijk is of “wel meevalt” zal afhangen welke cap je op hebt, beginner dan wel iemand die bv paarden zadelmak maakt. Maar: dit is géén braaf paard en beantwoordt geenszins aan wat TS wilde. Voor iemand die onzeker is of minder ervaring heeft vind ik hem wel degelijk gevaarlijk.