Vraag met betrekking tot manege beginnen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 09:46

Evelijn schreef:
Rekensom klopt inderdaad niet...
kosten ponies €2000,- per maand, laten we zeggen € 500,- per week
kosten instructructie €11,- per uur, 4 uur per dag €44,- voor week afgerond €310,-

inkomsten €12,50 per lesklant, 4 lessen van 10 per dag dus 280 per week € 3500,-

Dat zijn hele andere bedragen... moet je wel 280 klanten hebben en 10 superpony’s die daadwerkelijk 7 dagen per week 4 uur kunnen werken...

maar goed als we het hebben over ideeen... (ik zit totaal niet in die regio) maar de standaard manege is overal wel te vinden... op Bokt lees je wel regelmatig mensen die opzoek zijn naar net iets meer... dus priveles... toch mogelijk om te leasen en wedstrijden te rijden etc... en geen groepslessen met 13 in een dozijn...

Dat zoekt een klein percentage. Daarbij meestal voor relatief weinig geld. Het overgrote deel kinderen is afhankelijk van hun ouders en die vinden alles (te) duur.

Het kostenplaatje is zoals gezegd erg rooskleurig en niet realistisch.

Ik raad je echt aan om eens te gaan werken op een stal, denk dat je snel klaar bent met het hele idee

Jack_55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 09:54

LindyH schreef:
Het probleem is alleen dat je een manegebedrijf/locatie niet zo makkelijk verkoopt als je dat zou willen, omdat er geen hond op zit te wachten. Dus in die zin zou ik het een risico vinden om in zulk vastgoed te investeren. Een woonhuis op een stuk grond is veel minder risicovol.

Wat ik om mij heen zie is dat eigenlijk alleen paardenbedrijven financiëel succesvol zijn die al een stuk land en boerderij in de familie hadden, en die dat dus niet hoeven aan te kopen. Dan kun je met kleine investeringen klein beginnen en langzaam uitgroeien. De grotere maneges van nu zijn meestal zo begonnen.

In één keer vanuit het niets een groot paardenbedrijf uit de grond stampen is eigenlijk financiëel niet te doen. Ja, het kan wel, maar het is dan de kunst om in de jaren erna niet failliet te gaan. Dat is echt heel moeilijk.

LindiH, is het niet mogelijk om, in plaats van proberen te verkopen, een falend manege bedrijf om te bouwen en de schuren voor iets anders te gebruiken, te herontwikkelen met een developer of commercieel te verhuren voor bijvoorbeeld opslag. Eigenaren hoeven een noodlijdende manege niet perse te verkopen...

Jack_55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 10:18

Paardenfann4 schreef:
Steve8119 schreef:
Paardenfannn

Haha dat is een goeie weetje een huis bouwen op een stuk land als je dat zelf doet kost het niet veel. Helemaal niet veel eigenlijk stel je koopt een huis van een miljoen. Datzelfde huis in de grote vormen etc en je zou het zelf bouwen kost het je misschien 2ton en ook 2ton voor de grond. Echter zit er een grote maar aan want je zou zelf een jaar niet kunnen werken en dat zou je dus de kop kosten dus ben je wel gedwongen tot iets over kopen. En dat dan weer te renoveren en bijbouwen wat een stuk sneller gaat en je kan doen terwijl je werkt

Voor 2 ton heb je natuurlijk geen land om paarden op te gaan houden. Daar heb je wel heel wat hectares voor nodig en die kosten wel meer dan 2 ton. Je moet ook stallen bouwen, een gebouw voor voer/opslag, machines om te kunnen hooien en alles te onderhouden. De rijbakken en paddocks moeten aangelegd worden. Als je alles bij elkaar optelt dan denk ik dat je dan ook al gauw richting een miljoen gaat. Alleen een omheining zetten om weilanden en paddocks is al bijzonder kostbaar. Dus voordat je zo'n investering eruit hebt dan ben je wel heel wat jaartjes verder, als het al lukt. Dus een bestaande locatie is denk ik hoe dan ook voordeliger. Ik weet in het noorden van het land nog wel een prachtige locatie. Kost wel een ton of 9. Maar die mensen zijn ook gestopt omdat het niet uit kon. Ik zou zelf mijn geld in iets anders investeren. Maar mochten jullie dit door willen zetten dan wens ik je heel veel succes toe.

Mooi idee Paardenfann4, wat je daar even aanstipt (omheiningen). In plaats van een manege of pensionstal zou Steve een totaal pakket voor prive stallen en schuilstallen kunnen aanbieden. Gebouwen, vloeren, mest behandeling, onafhankelijke electriciteit en water, speciaal interieur/afscheidingen waarmee je eenvoudig de stal layout zou kunnen veranderen. En, zoals je vermeldde, een omheiningen systeem, gemaakt van recycled plastic, een basis materiaal dat je praktisch voor niks kunt krijgen want we verdrinken in dat afval. Er zijn waarschijnlijk zelfs EU subsidies voor het afnemen van dat plastic afval materiaal. Dat materiaal zou zelfs gebruikt kunnen worden in de wanden van de stallen. En al dat gerelateerd aan Steve's bouw expertise... :)

Steve8119

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-18 10:37

Toch zie ik er wel degelijk mogelijkheden in. Zolang er maar nevenactiviteiten bij gedaan worden zoals zaalverhuur/clinics laten houden iets kleiner beginnen bv 12 manege paarden en daarnaast een hele goede instructrice neerzetten die zich onderscheid van anderen weer. De locatie zal super van belang wezen heb veel maar dan ook echt veel ruimte nodig. 4 uur op een dag de paarden laten rijden vinden we teveel. Daarom zullen we naast de manege lessen ook andere activiteiten starten zoals de ruimte voor clinics/ de biologische moestuin waar ik het over had dat loopt goed hebben daar al ervaring mee en ook de mest kan ik hier flink gedeelte van al kwijt om het te composteren tot biologische aarde kun je ook weer verkopen. Speciale privélessen aanbieden. Paarden erbij fokken is nog optioneel/mooie kantine bouwen zodat er een soort van horeca gelegenheid is en eventueel verhuurbaar is voor feestjes en of partijen. En ik hoor personeel ik heb nooit gezegd dat ik voor alles personeel aanneem haha. Ik weet namelijk heel goed wat personeel kost. Maar sowieso een goede instructrice! En komt die echt haar bed uit voor 11 euro per uur? Zat zelf namelijk te denken om een goede instructrice bv een bedrag van 2500 euro in de maand te geven als vast loon. Waarom ik dat zou doen is het volgende Dan hoeft zei niet van manege naar manege te hollen om uiteindelijk rond te komen dan heb je er iemand bij waar je op kan bouwen maargoed vraag me echt af wat een instructrice verdient en hoe ze dan rondkomt. Daar komt nog bij dat we zelf zoveel mogelijk doen uiteraard. Werk nu ook zeven dagen in de week van smorgens tot savonds. Ook vrijwilligers zullen we met een warm hart ontvangen en daar zeer goed voor wezen.Als je een bedrijf heb zijn dr zoveel mogelijkheden om geld te verdienen als het om het geld gaat de bedoeling is gewoon dat het geen verlies moet draaien. We hebben er nog een bedrijf naast en om dan op Daantje terug te komen heb daar personeel ja. En dat bedrijf loopt opzichzelf al en zou inderdaad een andere rol kunnen gaan spelen wat ik langzaam al aan het doen ben. En op de achtergrond zal kunnen gaan werken daarvan. En ja bouwen en of renoveren van een bestaand pand daar gaat tijd inzitten maar het hoeft niet in een dag. Heb genoeg mensen om me heen die hier niet vies van zijn en daar komt bij er komt al geld binnen
Laatst bijgewerkt door Steve8119 op 30-12-18 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 10:41

Is een leerbedrijf wat? Ik ken de regels hier omtrent niet, maar misschien is het wat om leerlingen op te leiden?

Wellicht kun je in samenwerking met een zorginstelling een dagbesteding (laten) verzorgen?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 10:51

ik heb maar een klein aantal posts gelezen,maar je wilt dat tot je 50 doen?
Hoezo heb je lichamelijke klachten, dan er vooral niet aan beginnen.Het werken met paarden is lichamelijk best zwaar.En ook het boekhouden is echt een hele klus natuurlijk kun je een boekhouder inhuren maar ook dan moet jij de gegevens inleveren en controleren!
Het is echt zoveel meer dan lekker eigen paardaan huis en er nog aan verdienen ook zeker als je het maar tot je 50 wilt....meestal begint het dan net wat meer te worden omdat het dan net iets meer afbetaald is.
EN ook in onze familie is er een pension manage, echt ze kunnen wel een boek schrijven over die paarde mensen het ene nog gekker dan het andere!

ik zeg alleen bezint eer ge begint,succes!

Steve8119

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-18 10:52

Morris schreef:
Is een leerbedrijf wat? Ik ken de regels hier omtrent niet, maar misschien is het wat om leerlingen op te leiden?

Wellicht kun je in samenwerking met een zorginstelling een dagbesteding (laten) verzorgen?

Leerbedrijf is zeker wel wat echter moet je gediplomeerd zijn om een leerling bij je te hebben. Diploma’s genoeg alleen nog niet in de paardenwereld wat we dus wel willen gaan doen. Je bedrijf moet aan meerdere eisen voldoen ook en dit is zeker een goede optie die we echt wel mee zullen nemen. Je krijgt er en subsidies door en tja soort van gratis krachten

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 10:54

Morris schreef:

nou momenteel sluiten er veel zorgboerderijen ....dus er is iets gaande in zorg dag besteding!

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 10:57

kwita schreef:
Morris schreef:

nou momenteel sluiten er veel zorgboerderijen ....dus er is iets gaande in zorg dag besteding!

Bij mij in de regio niet, het gaat om samenwerken met gemeenten en instellingen. Dan kan je echt wat voor elkaar betekenen!

Steve8119

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-18 10:59

Haha nee kwita de bedoeling is om niet meer zelf te staan timmeren en doen als ik 50 ben bedoelde het gewoon van om wat op de achtergrond te hangen bij mijn aannemersbedrijf tegen die tijd. Ben topfit nouja behalve als de wekker gaat smorgens doet dat nog al eens auw. Maar dat hebben we allemaal vermoed ik zo. En wat denk je dat ik nu voor klanten tref? Haha sommige schreeuwen gillen stampvoeten en doen door de stress van een oplevering bv sommige zijn zo verwaand dat ze denken dat je een hond bent sommige denken dat ze je bezitten dus tja dat is ene oor in andere oor uit ja men en amen en gaan. En een boekhouder dat is een vak apart daar moet je een goede voor hebben die verdient zichzelf meer dan terug dat kun mag en moet je zelf niet eens aan willen beginnen

MarjanB

Re: Vraag met betrekking tot manege beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 11:08

Ik heb rond m’n 20e in de paarden gewerkt.. veel stallen gezien tijdens mijn opleiding waar ik heb gewerkt. Zoals velen boven mij zeg ik weet goed waar je aan begint. Je hebt altijd mensen op het terrein, het bijbehorende gezeur, t is nooit goed want die wil dit em die wil dat. Verder is het 24/7 werken en klaar staan voor een schamele opbrengst. En vergeet niet dat er in de paardenwereld heel wat rotte appels zitten en je soms beduveld wordt waar je bij staat.

Mocht je t dan nog willen :') ga eens praten met bestaande manegehouders. D’r zijn er vast wel die een open en eerlijk gesprek willen aan gaan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 11:09

Paardenfann4 schreef:
Ik heb even rond gekeken maar de meeste lessen zitten rond de 11 a 12 euro per keer in Amsterdam. Dus hoe jij bij 20 komt weet ik niet maar heel veel klanten zul je dan niet krijgen aangezien het bij de buren de helft goedkoper is.

Hmm, vreemd, hier in Utrecht ligt het tarief rond de 16,50 (abonnement, pony's / kinderen), 18,50 (abo, paarden / volwassenen) en 20 euro voor een losse les. Soms nog iets duurder.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 11:21

Jack_55 schreef:
LindyH schreef:
Het probleem is alleen dat je een manegebedrijf/locatie niet zo makkelijk verkoopt als je dat zou willen, omdat er geen hond op zit te wachten. Dus in die zin zou ik het een risico vinden om in zulk vastgoed te investeren. Een woonhuis op een stuk grond is veel minder risicovol.

Wat ik om mij heen zie is dat eigenlijk alleen paardenbedrijven financiëel succesvol zijn die al een stuk land en boerderij in de familie hadden, en die dat dus niet hoeven aan te kopen. Dan kun je met kleine investeringen klein beginnen en langzaam uitgroeien. De grotere maneges van nu zijn meestal zo begonnen.

In één keer vanuit het niets een groot paardenbedrijf uit de grond stampen is eigenlijk financiëel niet te doen. Ja, het kan wel, maar het is dan de kunst om in de jaren erna niet failliet te gaan. Dat is echt heel moeilijk.

LindiH, is het niet mogelijk om, in plaats van proberen te verkopen, een falend manege bedrijf om te bouwen en de schuren voor iets anders te gebruiken, te herontwikkelen met een developer of commercieel te verhuren voor bijvoorbeeld opslag. Eigenaren hoeven een noodlijdende manege niet perse te verkopen...

Natuurlijk kan dat, maar de TS had het erover dat investeren in vastgoed altijd een goede investering is. Voor woonhuizen geldt dat misschien, maar voor dingen als paardenbedrijven niet per se, omdat ze dus lastig te verkopen zijn. En ombouwen voor een andere bestemming vergt alleen maar meer investering.

Het kan allemaal wel, maar het lijkt mij nou niet een kwestie van 'We kunnen lekker aanrommelen, want we halen de investering er toch wel weer uit want het is vastgoed.'

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 11:21

Jack_55 schreef:
Paardenfann4 schreef:

Voor 2 ton heb je natuurlijk geen land om paarden op te gaan houden. Daar heb je wel heel wat hectares voor nodig en die kosten wel meer dan 2 ton. Je moet ook stallen bouwen, een gebouw voor voer/opslag, machines om te kunnen hooien en alles te onderhouden. De rijbakken en paddocks moeten aangelegd worden. Als je alles bij elkaar optelt dan denk ik dat je dan ook al gauw richting een miljoen gaat. Alleen een omheining zetten om weilanden en paddocks is al bijzonder kostbaar. Dus voordat je zo'n investering eruit hebt dan ben je wel heel wat jaartjes verder, als het al lukt. Dus een bestaande locatie is denk ik hoe dan ook voordeliger. Ik weet in het noorden van het land nog wel een prachtige locatie. Kost wel een ton of 9. Maar die mensen zijn ook gestopt omdat het niet uit kon. Ik zou zelf mijn geld in iets anders investeren. Maar mochten jullie dit door willen zetten dan wens ik je heel veel succes toe.

Mooi idee Paardenfann4, wat je daar even aanstipt (omheiningen). In plaats van een manege of pensionstal zou Steve een totaal pakket voor prive stallen en schuilstallen kunnen aanbieden. Gebouwen, vloeren, mest behandeling, onafhankelijke electriciteit en water, speciaal interieur/afscheidingen waarmee je eenvoudig de stal layout zou kunnen veranderen. En, zoals je vermeldde, een omheiningen systeem, gemaakt van recycled plastic, een basis materiaal dat je praktisch voor niks kunt krijgen want we verdrinken in dat afval. Er zijn waarschijnlijk zelfs EU subsidies voor het afnemen van dat plastic afval materiaal. Dat materiaal zou zelfs gebruikt kunnen worden in de wanden van de stallen. En al dat gerelateerd aan Steve's bouw expertise... :)

Helaas zijn stevige "plastic" paaltjes duurder dan de houten palen.
Ik ben me op het moment aan het oriënteren op omheining (als alles goed gaat hebben we over 4 dagen de sleutel van ons nieuwe huis waar de paarden weer aan huis komen, ik zeg als alles goed gaat omdat er in Frankrijk totdat je de sleutel daadwerkelijk in je hand hebt nog vanalles kan gebeuren).
Met bielzen als palen moet je iemand inhuren om ze te plaatsen, de plastic paaltjes zijn 4x zo duur ten opzichte van een houten paal.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 11:24

Steve8119 schreef:
Zou haalbaar kunnen wezen dus en helemaal als je er iets anders bij doet dus. Zie ook dat je hier geen boekhouder vandaan moet halen :( :P

Ik ben anders een prima boekhouder hoor.

Verdiep je ook in het btw tarief over wat je moet afdragen.
Je hebt te maken met 0%, laag tarief en hoog tarief.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 11:48

Ts, niets ten nadele van jou maar de aannemers in de bouw gaan booming, zitten vaak een jaar van te voren vol. Maar ook jij zal ongetwijfeld de crisis nog weten. Ontslagen, bedrijven vielen bij bosjes om en wanneer jij nu nog steeds mee moet timmeren zal je geen groot bedrijf hebben die de echt grote klussen binnen haalt want meer personeel is niet te vinden. En met het oog op dat is het gewoon niet slim om zo veel uit te geven voor een bedrijf waar je nog harder moet werken om er een goede boterham uit te halen.
Die 2500 voor die instructie kun je toch ook nu al uitgeven door zelf minder op de steiger en meer andere zaken te ondernemen, houd je het ook langer vol. Ik vind je plannen leuk maar wel gespeend van 100% realisme. Dus bezint eer gij begint want je kunt er echt van uit gaan dat jouw aannemersbedrijf je manegebedrijf in de benen moet houden. En dat gaat goed tot de volgende crisis op woninggebied.

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 11:55

Ik heb dit topic met groeiende verbazing doorgelezen. Er worden heel goede argumenten aangedragen waarom je niet zomaar een manegebedrijf zou moeten beginnen maar je wilt het, zo te lezen, niet horen. {:)-:(

Blijf weg van het Bokt adviesbureau! Ga praten met mensen met kennis van zaken: manegehouders in de regio. Er zijn genoeg manegebedrijven die gerund worden door mensen met vakkennis, die hun klanten dus echt iets te bieden hebben maar ook veel activiteiten daarnaast ondernemen om het hoofd boven water te houden.

En wat betreft het investeren in hippisch vastgoed; dat betaald zeker niet altijd uit. Dat zie je alleen in het hogere segement (enkele miljoenen aan opstallen excl. land).

Anders kun je misschien toch beter een circus beginnen. Daar zijn er niet zoveel van. Je hebt al drie paarden dus hoef je alleen nog maar te investeren in een tent, tijgers en een clown. Als je vrouw al 20 jaar paardrijdt, weet ze ook vast al wat over grondwerk. Dan heb je zo een leuke act in elkaar gedraaid. Gat in de markt en als dat dan toch tegenvalt heb je die tent zo verkocht aan een stel wat aan ‘Ik vertrek’ meedoet en een camping in Siberie gaat beginnen met het Circus als thema.

Sorry, ik hoop dat je snapt wat ik bedoel te zeggen. Denk na en neem de adviezen hier ter harte maar niet alles even serieus. Bokt is een forum waar iedereen zijn mening mag uiten. Dat wil niet zeggen dat iedereen hier verstand van paarden(houden) en/of hippische zaken heeft! Nogmaals: ga eerst praten met ervaren manegehouders!

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 11:59

luffwinny schreef:
bigone schreef:
Totaal 20 pony’s en paarden= min 10 hectare grond is 600 .000 En dan heb je een kale weide. 20 brave goede pony’s = 60.000 zadels/dekens enz enz 25.000 . Dit zijn zaken waar jij niets aan verandert want dat ben je kwijt. Overdekte rijhal en apart stalgebouw en aparte schuur voor hooi en landbouwwerktuigen, je woning, appartementen voor personeel , ach dat kun je zelf wel uitrekenen. Laten we uitgaan van het positieve, 2 miljoen ben je zo lichter.

10 hectare is wel heel overdreven, dan kan elke pensionstal dicht. Je kunt prima 4 grote paddocks maken en dan groepjes van 5 maken, zomers in groepjes op het land, en mocht je wat weinig gras hebben kun je dit combineren met de paddock. Hier kunnen makkelijk 6 paarden het hele jaar op het gras op 9000 m en wij gebruike geen paddocks. Zouden wij paddocks hebben en zomers overdag enkele uren op het gras red je 10 paarden ook nog wel. Gras is geen vereiste, genoeg beweging en ruimte wel.

Het hooi moet ook ergens vanaf komen? Ja je kan het inkopen maar een droge zomer en de prijzen stijgen weer flink. En gek genoeg zakken ze nooit ook al produceren ze een jaar later meer dan genoeg hooi. En met een groot aantal paarden/pony’s tikt dat zo aan. Daarnaast zeg je dat ze nooit op de weide hoeven dus moet je het hele jaar rond doorvoeren en niet alleen in de winter. Hierdoor heb je minstens het dubbele aan hooi nodig. En wil je met zo grote behoefte aan hooi wel afhankelijk zijn van de markt? Voorkeur qua financieel en qua zekerheid zou voor mij gaan naar zelf hooien.

Daarnaast ben ik het echt niet eens met je opmerking dat gras geen vereiste is. Wij hebben hier een paar hectare en de paarden lopen daar de hele winter op en wat ben ik daar blij mee. Als ik ze in de rijbak houd met hooinetten etc erin vervelen ze zich echt wel. Gaan ze met elkaar klieren, donderjagen etc. Ja ze komen dan wel aan beweging maar veel explosiever. Qua blessures lijkt het mij dus niet ideaal een paddock. Op de wei galopperen ze ook wel eens maar hebben ze veel meer ruimte om rechtuit te gaan en zie je ook dat ze andere er niet mee lastig vallen/mee betrekken. Dus weinig echt heftige stoeipartijen. Maar ook mentaal voor de paarden niet. Ze zijn nu eenmaal gebouwd om 15 uur per dag te grazen en te foerageren. Niet om op 1 plek te staan waar ze hooi kunnen kauwen. En dan uit verveling rond gaan sprinten en stoeipartijen houden. Snap dat niet iedereen zijn paard elke dag op de wei kan gooien. Maar ik vind persoonlijk dat een paard elke dag op een paddock ook niet gewenst is.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 12:09

Haha dat is een goeie weetje een huis bouwen op een stuk land als je dat zelf doet kost het niet veel. Helemaal niet veel eigenlijk stel je koopt een huis van een miljoen. Datzelfde huis in de grote vormen etc en je zou het zelf bouwen kost het je misschien 2ton en ook 2ton voor de grond. Echter zit er een grote maar aan want je zou zelf een jaar niet kunnen werken en dat zou je dus de kop kosten dus ben je wel gedwongen tot iets over kopen. En dat dan weer te renoveren en bijbouwen wat een stuk sneller gaat en je kan doen terwijl je werkt
[/quote]

Voor 2 ton heb je natuurlijk geen land om paarden op te gaan houden. Daar heb je wel heel wat hectares voor nodig en die kosten wel meer dan 2 ton. Je moet ook stallen bouwen, een gebouw voor voer/opslag, machines om te kunnen hooien en alles te onderhouden. De rijbakken en paddocks moeten aangelegd worden. Als je alles bij elkaar optelt dan denk ik dat je dan ook al gauw richting een miljoen gaat. Alleen een omheining zetten om weilanden en paddocks is al bijzonder kostbaar. Dus voordat je zo'n investering eruit hebt dan ben je wel heel wat jaartjes verder, als het al lukt. Dus een bestaande locatie is denk ik hoe dan ook voordeliger. Ik weet in het noorden van het land nog wel een prachtige locatie. Kost wel een ton of 9. Maar die mensen zijn ook gestopt omdat het niet uit kon. Ik zou zelf mijn geld in iets anders investeren. Maar mochten jullie dit door willen zetten dan wens ik je heel veel succes toe.[/quote]

Mooi idee Paardenfann4, wat je daar even aanstipt (omheiningen). In plaats van een manege of pensionstal zou Steve een totaal pakket voor prive stallen en schuilstallen kunnen aanbieden. Gebouwen, vloeren, mest behandeling, onafhankelijke electriciteit en water, speciaal interieur/afscheidingen waarmee je eenvoudig de stal layout zou kunnen veranderen. En, zoals je vermeldde, een omheiningen systeem, gemaakt van recycled plastic, een basis materiaal dat je praktisch voor niks kunt krijgen want we verdrinken in dat afval. Er zijn waarschijnlijk zelfs EU subsidies voor het afnemen van dat plastic afval materiaal. Dat materiaal zou zelfs gebruikt kunnen worden in de wanden van de stallen. En al dat gerelateerd aan Steve's bouw expertise... :)[/quote]

Wij hebben palen van gerycled plastic maar die dingen knappen zo af. Het is 3x niks en zeker niet duurzaam en echt goedkoop zijn ze ook niet. Wij vervangen ze weer voor houten palen. Dus om daar een heel terrein mee af te zetten is echt niet handig en ik zou het al helemaal niet in de wanden van de stallen willen hebben. Daar heb je toch echt wel goed en stevig materiaal voor nodig.

Wij hebben een pensionstal gehad en zijn er mee gestopt omdat het bijna niets oplevert en alleen maar gezeur geeft. Wij beginnen er ook nooit weer aan. Nu een fijne kantoorbaan en geen gezeur meer, heerlijk!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 12:13

Ik denk dat Steve gewoon een rijke fantasie heeft en een loopje met ons neemt, geeft niet, ieder zijn ding.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 12:26

Ik moet zeggen dat ik mij voornamelijk over de financiele berekening verbaasde.

Elke keer wordt er gezegt, dierenwelzijn. Daar willen steeds meer paardenliefhebbers na toe.
Hoe kun je dan bedenken om ponys 4 uur per dag, 7 dagen in de week te laten lopen?

2 uur per dag wordt veel meer aangeraden en 6 dagen in de week als max.

Daarnaast het stukje hoeveel hectare grond, nou dat ligt eraan. Sluit jij je paardjes op in stal? Met een paddockje in de winter en een weitje in de zomer?
Of ga jij voor meer ruimte, dierenwelzijn, een paddock paradice of hit actief stal?

Voordeel van een goed dierenwelzijn beleid, die jij heel goed kan overbrengen op je klant, zorgt er wel voor dat je tarieven een beetje omhoog kunnen.

En hoeveel je kan vragen voor een les, is heel erg regio gebonden. Hoeveel maneges zitten er in een straal van 15km? Hoe werken hun? Wat bieden hun? Hoe zit het met kwaliteit paarden en instructie?

Daarnaast wil je instructie die verschil kan maken, enig idee waar je die vandaan haalt? Wil je iemand met een basis orun? Of denk je ook aan andere opleidingen? Hoe meer kennis hoe duurder je personeel wordt. En mag ze alleen les geven of moet ze helpen stallen mesten? 40 uur per week lesgeven is mentaal ook best pittig.
Oh en helpt zij zoeken naar paarden?

Steve8119

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-18 12:29

Cavaletto ben me zeer bewust niet zomaar iets te doen. Zal ook zeker kijken naar wat wel en niet mogelijk is. Zal ook cijfers bij de kvk opvragen manegehouders spreken. Maar dacht hier zitten ook mensen die er al een tijd werken en het meemaken omdat ze hun paarden er gestald hebben en gelukkig bleek dat ook zo te wezen. Bigone waar mensen altijd heel goed in zijn en graag doen is anderen in hokjes plaatsen. Niet meteen over iemand oordelen die je niet kan. Zoals ik eerder aangegeven heb kom hier vanwege mijn onderzoek want als je een bedrijf wil beginnen moet je onderzoek doen. En een forum is een ideale plek voor een gedeelte van je onderzoek. Cavaletto een circus met dieren mag niet meer he dus die vlieger gaat niet op maar laat ik vooropstellen dat ik jou heel goed snap. Wat ik belangrijk vind is namelijk als er gezegd word kan niet is onmogelijk is onrealistisch en dat er dan verteld word van ja wij hebben het ook niet gered of de buren niet dat ik mij dan afvraag waarom zijn er dan überhaupt nog maneges. Ik ben iemand die het onderste uit de kan wil halen het altijd beter wil doen maar niet ten koste van alles want dat is dom. Gaat om dieren gaat om geld. Maar er is mij eerder gezegd over bepaalde dingen dat is niet haalbaar en toch is het mij gelukt dus vandaar dat ik een vechter ben een doorzetter maar tot zoverre uiteraard
Laatst bijgewerkt door Steve8119 op 30-12-18 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 12:34

Maar Steve , ik heb een aantal kritische opmerkingen gemaakt . Daar word niet op in gegaan terwijl die zeker van belang kunnen zijn. Heb dan wel geen manege, ook nooit gewild maar zit wel al veertig jaar in de paarden en genoeg gezien, gehoord en meegemaakt. Dat telt blijkbaar niet voor jou want ik ben geen manege houder. Maar wel een realist en ik denk dat jij het veel te rooskleurig in ziet.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 12:40

Cavaletto schreef:
Ik heb dit topic met groeiende verbazing doorgelezen. Er worden heel goede argumenten aangedragen waarom je niet zomaar een manegebedrijf zou moeten beginnen maar je wilt het, zo te lezen, niet horen. {:)-:(

Blijf weg van het Bokt adviesbureau! Ga praten met mensen met kennis van zaken: manegehouders in de regio. Er zijn genoeg manegebedrijven die gerund worden door mensen met vakkennis, die hun klanten dus echt iets te bieden hebben maar ook veel activiteiten daarnaast ondernemen om het hoofd boven water te houden.

En wat betreft het investeren in hippisch vastgoed; dat betaald zeker niet altijd uit. Dat zie je alleen in het hogere segement (enkele miljoenen aan opstallen excl. land).

Anders kun je misschien toch beter een circus beginnen. Daar zijn er niet zoveel van. Je hebt al drie paarden dus hoef je alleen nog maar te investeren in een tent, tijgers en een clown. Als je vrouw al 20 jaar paardrijdt, weet ze ook vast al wat over grondwerk. Dan heb je zo een leuke act in elkaar gedraaid. Gat in de markt en als dat dan toch tegenvalt heb je die tent zo verkocht aan een stel wat aan ‘Ik vertrek’ meedoet en een camping in Siberie gaat beginnen met het Circus als thema.

Sorry, ik hoop dat je snapt wat ik bedoel te zeggen. Denk na en neem de adviezen hier ter harte maar niet alles even serieus. Bokt is een forum waar iedereen zijn mening mag uiten. Dat wil niet zeggen dat iedereen hier verstand van paarden(houden) en/of hippische zaken heeft! Nogmaals: ga eerst praten met ervaren manegehouders!

Over stijgende verbazing gesproken, ik vind dit best een respectloze post. Naar TS, maar ook naar de mensen met wel degelijk verstand van zaken/vakkennis die hier ook hebben gereageerd in het topic. Als ik zo vlotjes kan opmaken uit jouw posts behoor je daar zelf niet toe.

En for the record, leuk advies maar als manegehouder/hippisch ondernemer zat ik er echt niet te wachten als iemand die bij mij in de regio hetzelfde wilde gaan doen me kwam uithoren over de ins- en outs van mijn al dan niet succesvolle bedrijfvoering, in mijn kostbare tijd.

Reactie op andere onderwerpen; Gras is i.m.o. geen vereiste, vrije uitloop wel. Er zijn een aantal bedrijven die echt niet omkomen in de hectares en het naar mijn idee wel goed voor elkaar hebben voor de paarden en succesvol zijn als bedrijf, kijk bijvoorbeeld naar Mansour in Arnhem. Eigen hooi kunnen winnen is leuk maar is ook weer een aparte bedrijfstak, en kost tijd. Stel dat je alle werk er aan moet uitbesteden aan loonwerker dan is het wellicht net zo interessant om gewoon de hooiboer te bellen en jouw tijd en expertise te steken in de kern van je bedrijf.

Een vaste fulltime kracht die naast lesgeven ook andere voorkomend werkzaamheden zoals kantine, onderhoud, paardenverzorging etc kan/wil doen is m.i. ook veel interessanter dan iemand betalen voor het geven van lesuren. Hoe meer je verweven bent met het bedrijf hoe beter, een stukje hart moet je ook als werknemer er in kunnen leggen.

Steve8119

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-18 12:41

bigone schreef:
Maar Steve , ik heb een aantal kritische opmerkingen gemaakt . Daar word niet op in gegaan terwijl die zeker van belang kunnen zijn. Heb dan wel geen manege, ook nooit gewild maar zit wel al veertig jaar in de paarden en genoeg gezien, gehoord en meegemaakt. Dat telt blijkbaar niet voor jou want ik ben geen manege houder. Maar wel een realist en ik denk dat jij het veel te rooskleurig in ziet.

Nee zeker niet misschien komt dat zo over maar dat is zeker niet de bedoeling! Misschien anders uitleggen dan haha. Als ik iets wil dan ga ik daar voor maarrrr als ik dan hoor merk en leer dat dat niet alleen zo werkt dan zoek ik er dus andere dingen bij die het een opvangen met het ander. Maar ten alle tijden want dat vind ik belangrijk in het voordeel van het welzijn van de paarden. Daarom ook geen vier uur les achter elkaar op een paard geen volwassenen van 140kg drop stampen doe normaal want dat zie ik wel vaak. Maar het is iets wat wij graag willen en het is ons heel goed duidelijk dat je het met alleen een manege niet red. Dus dan onderzoek doen voor wat we erbij nodig hebben