Hulp gevraagd ivm opzegtermijn contract

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Re: Hulp gevraagd ivm opzegtermijn contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 16:23

Wellicht Elco maakt dat bij jou het verschil jij bent nog steeds klant ook al is het met 1 paard minder, TS is voor nu weg en denkt er ook niet over na om er weer naar toe te gaan (waarschijnlijk is de manier waarop dit nu gaat de reden ervan) als ze weer aan een ander paard toe is. Dat merk je snel genoeg als iemand naar een ander paard uitkijkt of niet.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 16:26

Miran schreef:
Ik zou de neiging krijgen om de portie voer, hooi en stro die mijn paard kreeg gewoon te willen halen en verkopen ofzo :+ . Kale stalhuur vind ik reeel, maar de gebruikskosten niet. Ik heb zelf mijn paard in laten slapen op 3 oktober, zou betekenen dat ik voor bijna 2 volle maanden voer, hooi en stro moet betalen maar niet zou afnemen in deze situatie...

Precies, fiets in de stal en voer hem maar stalhouder.

Kale stalhuur heel normaal, maar niet de dingen die je niet verbruikt.
Dat dat bij weggaan wel gebeurt prima, maar overlijden zit niemand op te wachten.

Als stalhouder moet je niet alleen met paarden om kunnen gaan, maar ook met mensen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 16:32

Ik zei 26 september tegen mijn stalbaas dat ik mijn paard op 1 oktober liet inslapen. We hebben het allebei niet over stalgeld gehad voor hem. Ook al had ik een maand opzegtermijn volgens het contract.
Ze was wel op de hoogte dat hij ergens een keer ingeslapen zou worden en dat ik dan weg zou gaan met mn shets.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 18:39

meggiemeg schreef:
Wellicht Elco maakt dat bij jou het verschil jij bent nog steeds klant ook al is het met 1 paard minder, TS is voor nu weg en denkt er ook niet over na om er weer naar toe te gaan (waarschijnlijk is de manier waarop dit nu gaat de reden ervan) als ze weer aan een ander paard toe is. Dat merk je snel genoeg als iemand naar een ander paard uitkijkt of niet.

Is niet alleen bij mij gebeurd.
Ook bij iemand anders die geen paard meer kocht.Ze zeggen dit is iets waar niemand op zit te wachten, het is al erg genoeg om een paard te moeten verliezen.Zo kan het dus ook!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 19:56

Ik lees dit topic al vanaf het begin mee. Ben zelf pensionhouder en er zijn door stom toeval binnen een week 2 paarden ingeslapen. Dit is me nog nooit overkomen, en ik hoop het ook nooit meer mee te maken.
Ik hanteer eigenlijk altijd een kalendermaand opzegtermijn, soms kan er goed overleg wat vanaf geweken worden. Maar na inslapen? Ik heb hier serieus nog nooit over nagedacht. Die heb ik nog nooit doorberekend. Ik ben dan ook verbaast dat mensen dit wel verwachten.
Ik zorg dat ik erbij ben zodra een paard ziek is, rij in de nacht terug, of blijf op stal. En in het geval van inslapen blijf ik erbij. Dit kost me ook geld, ik zeg andere afspraken hiervoor af. Maar dit reken ik echt niet door, dit hoort erbij. Ik weet ook dat ik op mijn klanten kan rekenen als ik ooit hulp nodig heb, juist omdat ik niet alles doorbereken.

Om heel eerlijk te zijn reken ik de Rendac ook nooit door. Puur zakelijk gezien zou dat wel moeten, maar de Rendac rekent 1 x per kwartaal af. Vind dat altijd zo'n trap na, na alle emotie. Voor die paar tientjes vind ik het het verdriet ook niet waard. Toevallig heb ik nu 1 iemand die er zelf aan gedacht heeft en erop staat om hem te betalen, dan stuur ik hem door, maar verder? Neuh.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 23:06

Dat vind ik nou weer de andere kant op hoor.

Je doet als pensionstalhouder ook heel veel bij het inslapen. Meedenken waar hij ingeslapen Word, hoe lang hij daar blijft liggen zodat hij nog te vervoeren is, vervolgens heb je een tijdje een dood paard op je bedrijf en dan aan de weg. Daarnaast het emotionele deel.

Dat kost veel tijd, en helaas ook ervaring. Dat hoort bij je baan.

Maar ik vind dat je dan wel de Rendac moet betalen, zeker als een dier ook ergens anders ingeslapen had kunnen worden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 23:10

ruitje schreef:
Dat vind ik nou weer de andere kant op hoor.

Je doet als pensionstalhouder ook heel veel bij het inslapen. Meedenken waar hij ingeslapen Word, hoe lang hij daar blijft liggen zodat hij nog te vervoeren is, vervolgens heb je een tijdje een dood paard op je bedrijf en dan aan de weg. Daarnaast het emotionele deel.

Dat kost veel tijd, en helaas ook ervaring. Dat hoort bij je baan.

Maar ik vind dat je dan wel de Rendac moet betalen, zeker als een dier ook ergens anders ingeslapen had kunnen worden.

Maar je hebt ook stallen waar pensionklanten ook veel doen voor de pensionhouder.

1 x per jaar grote schoonmaak, elke week het erf aanvegen. Als de pensionhouder op vakantie gaat het voeren overnemen.
Bij mijn vorige pensionstal hielpen de klanten ontzettend veel. Die doen dat ook voor nop.
Is geen verplichting.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 23:15

En jij vind dat je in dat geval de Rendac niet hoeft te betalen?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 23:16

ruitje schreef:

Dat heb ik niet gezegd.

Maar jij begint over de tijd die het kost, het meedenken.

Alsof dat van 1 kant komt.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 23:47

Utixo schreef:
Ik lees dit topic al vanaf het begin mee. Ben zelf pensionhouder en er zijn door stom toeval binnen een week 2 paarden ingeslapen. Dit is me nog nooit overkomen, en ik hoop het ook nooit meer mee te maken.
Ik hanteer eigenlijk altijd een kalendermaand opzegtermijn, soms kan er goed overleg wat vanaf geweken worden. Maar na inslapen? Ik heb hier serieus nog nooit over nagedacht. Die heb ik nog nooit doorberekend. Ik ben dan ook verbaast dat mensen dit wel verwachten.
Ik zorg dat ik erbij ben zodra een paard ziek is, rij in de nacht terug, of blijf op stal. En in het geval van inslapen blijf ik erbij. Dit kost me ook geld, ik zeg andere afspraken hiervoor af. Maar dit reken ik echt niet door, dit hoort erbij. Ik weet ook dat ik op mijn klanten kan rekenen als ik ooit hulp nodig heb, juist omdat ik niet alles doorbereken.

Om heel eerlijk te zijn reken ik de Rendac ook nooit door. Puur zakelijk gezien zou dat wel moeten, maar de Rendac rekent 1 x per kwartaal af. Vind dat altijd zo'n trap na, na alle emotie. Voor die paar tientjes vind ik het het verdriet ook niet waard. Toevallig heb ik nu 1 iemand die er zelf aan gedacht heeft en erop staat om hem te betalen, dan stuur ik hem door, maar verder? Neuh.

Ben blij dat ik dit lees Utixo,bij mij gaat het dus ook zo en ik begon al aan mijn eigen verstand te twijfelen.Wij rekenen de rendac ook niet door hier kost dat ook vrij weinig.Alleen is er laatst een paard ingeslapen op afspraak met de eigenaar die dat zelf regelde en dan krijgen ze de rekening zelf.
Anders zijn het onze kosten.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 23:56

Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik niet weet of ik zo soepel zou zijn bij pensionklanten die het wel best vinden dat ik alles regel en zelf in de nacht lekker slapen. Maar tot nu toe ben ik die gelukkig niet tegen gekomen.
Ik heb echt een waanzinnige club op stal. Dit is wel eens anders geweest, maar vooral deze maand is weer gebleken wie we zijn en waar we voor staan. Stal valt of staat niet met die ene maand stalling en de 5 tientjes voor de Rendac. Het is een afweging die je maakt. En ja, misschien is dat niet zakelijk, maar ik weet wel dat die fijne mensen, die hun beste maatje hebben moeten laten gaan, weer terug komen als ze een nieuw paard hebben.

En natuurlijk sta ik in mijn recht om het toch door te berekenen, maar 3 maanden na het inslapen nog even de rekening van de Rendac krijgen kan toch een zure nasmaak zijn, en voor mij voegt dit niets toe. Ik streep het wel weg tegenover iets wat ze ooit voor mij hebben gedaan. En daarin snap ik daantjuhhh wel, alhoewel ik het niet zo direct wil neerzetten.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 00:25

Nou blijkbaar sta ik hier echt heel amders in dan de meeste bokkers hier, maar ik heb het een beetje met verbazing zitten lezen.

Je hebt een contract getekend waarin die maand opzegtermijn staat. Wat mij overigens heel logisch lijkt.

Nu gaat je paard onverwachts dood. Wat echt heel naar en vervelend is voor je ts, dus sterkte daarmee. Echter vind ik niet dat je daarom maar zelf vind en eigenlijk bepaald dat die opzegtermijn dan niet geldt.

Ik zie dat je je heel erg focust op het al dan niet tonen van empathie door de pensionhouder. Maar empathie hoeft niet te betekenen dat je dan je maand opzegtermijn niet hoeft te betalen. Het zou heel netjes en tof zijn als ze had gezegd dat je het niet hoefde te betalen, maar het is geen recht wat je even op kan eisen.

In zekere zin eis je het van haar. Want je vind dat ze dat uit empathie zou moeten doen. Omdat ze anders dus geen empathie heeft.

Maar nogmaals sterkte ts. Het is en blijft heel verdrietig om je paard te verliezen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 08:29

daantjuhhh schreef:
ruitje schreef:

Dat heb ik niet gezegd.

Maar jij begint over de tijd die het kost, het meedenken.

Alsof dat van 1 kant komt.

Ik zeg toch niet dat dat van 1 kant komt? Snap je punt nu niet zo.

Mijn punt is dat je als klant nou ook weer niet helemaal nergens voor hoeft te betalen. Opzegtermijn zou ik niet doen, maar gewoon betalen voor waar je gebruik van heb gemaakt wel.( De Rendac dus)

De pensionstalhouder doet op dat moment ook een hoop extra voor jou wat tot empathie gerekend kan worden. Dat hoeft niet alleen op financieel vlak.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 08:52

Maar het probleem is dus dat dat hier niet aan de orde is....

En nee. Je zei niet dat het van een kant kwam. Maar je belicht in je bericht wel.maar een kant.
Vandaar vond ik het belangrijk om de andere kant ook te belichten.

Op mijn vorige pensionstal stond iedereen voor elkaar klaar.
Ik heb een keer gehad dat ik op het paard een bericht kreeg dat mijn oma niet goed ging. En ik moest met spoed weg.
De andere pensionklanten trokken mijn paard onder mij weg. Hebben hem uitgestapt, afgezadelt, na verzorgt. Spullen opgeruimd. Mijn voerbeurt over genomen en mijn stal gemest.

Het is bij ons team werk.
En dat is ook zo als een paard ziek is.
Iedereen houdt een oogje in het zeil.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 09:25

Ergens snap ik het wel en ik had mij hier niet druk om gemaakt of heisa om gemaakt.... Het is misschien even wrang, maar dat is bijvoorbeeld die rekening van die spoed operatie en de nazorg plus het uiteindelijke euthanaseren ook die pas later op je mat valt.... niet iets waar je hoofd nog naar staat en op zit te wachten maar wel gewoon zakelijk....

Eventuele nieuwe mensen voor jou stal hebben op hun oude stal ook vaak een opzegtermijn en geen geld voor dubbele lasten, dus zullen wss verhuizen per 1 december. Dan heeft ze toch een stal leeg waar ook zij niets aan kan doen.... korting ivm het niet gebruiken van hooi en stro had ik nog wel netjes gevonden maar niet echt een must... voelt wrang, snap ik best maar begrijp haar ook goed.

Anyway blijft een moeilijke situatie. Heel veel sterkte met het verlies van je paard.....

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 09:49

En uiteraard blijft het ook de toon die de muziek maakt. Pensionhoudster staat in haar recht, maar er zit een groot verschil in de manier hoe je het brengt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 10:20

Utixo schreef:
En uiteraard blijft het ook de toon die de muziek maakt. Pensionhoudster staat in haar recht, maar er zit een groot verschil in de manier hoe je het brengt.

En dat is waar het ts ook om gaat, ze zegt helemaal niet dat ze niet wil betalen, dat wil ze wel met aftrek van de borg en de stal leeg tot 1 december, het ging puur op de koude toon waar de de boodschap mee werd gebracht. Oh, paard dood? Jammer dan , zullen we even afrekenen??

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 17:03

Misschien is dat zo. Of ervaarde ts dat zo omdat ze over emotioneel was na het verliezen van haar paardenvriend.

Maar was het ook zo? We waren er niet bij he?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 10:35

Ik vind het niet meer dan logisch, dat je in ieder geval een kale boxhuur betaalt tot het einde van de opzegtermijn. Behalve als de box eerder weer verhuurd is natuurlijk.

Toen mijn paard werd ingeslapen was ik erg emotioneel, uiteraard verwacht je dan medeleven. Zakelijke beslommeringen kunnen dan enorm harteloos overkomen, maar helaas gaat dat gewoon door, ondanks het enorme verlies van je paard.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 11:59

Tessebes schreef:
Zakelijke beslommeringen kunnen dan enorm harteloos overkomen, maar helaas gaat dat gewoon door,

Nee, dat gaat niet 'gewoon' door - dat is een keuze van de stalhouder hoe die dat af wil handelen. En gelukkig zijn er stalhouders die inzien dat het een keuze is en daar dan ook anders mee omgaan.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 12:52

Shadow0 schreef:
Tessebes schreef:
Zakelijke beslommeringen kunnen dan enorm harteloos overkomen, maar helaas gaat dat gewoon door,

Nee, dat gaat niet 'gewoon' door - dat is een keuze van de stalhouder hoe die dat af wil handelen. En gelukkig zijn er stalhouders die inzien dat het een keuze is en daar dan ook anders mee omgaan.

Ik vind dat het overlijden van een paard van een klant geen ondernemersrisico is. Bij ons op stal zijn altijd alle boxen verhuurd, daarop zijn ook de verhuurkosten, dus inkomsten, per maand berekend. Stel dat een paard op de eerste van de maand overlijdt, dan staat de box in het slechtste geval 2 maanden leeg, dus dan zou er 2 maanden geen inkomsten voor die box zijn. In de randstad kan dat bedrag behoorlijk oplopen.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 12:59

Maar dat paard eet ook al die tijd niet. Die kosten heb je niet en vind het ook abnormaal als die wel door berekend worden.
De kale stalhuur vind ik wel normaal en dat komt ook al heel anders over als je die vraagt ipv het volle bedrag.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 13:00

Maar de meesten in dit topic hebben toch ook weinig moeite met het betalen van een kale boxhuur? Ik kreeg het idee dat de kale boxhuur ook voor TS niet echt het probleem was. Betalen voor bodembedekking, ruwvoer en evt krachtvoer dat je niet gaat gebruiken vind ik wel van de zotte. Dat je geen inkomstenderving wil hebben, allez, maar dat je feitelijk (miniem) winst gaat maken over de rug van een dood paard, vind ik best pittig. Er wordt geen stro/vlas, hooi en brok gebruikt, dus zou het netjes zijn als dat niet werd berekend. En ik kreeg het idee dat TS gewoon de volle pond moet betalen... Dat is niet perse fatsoenlijk nee.

Dat je na het overlijden van je paard de rendac moet betalen, lijkt me dan wel weer logisch. Vervelend, als je die rekening een poos later krijgt , maar niet onverwacht, lijkt me.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 13:03

enjoymyhorse schreef:
Maar dat paard eet ook al die tijd niet. Die kosten heb je niet en vind het ook abnormaal als die wel door berekend worden.
De kale stalhuur vind ik wel normaal en dat komt ook al heel anders over als je die vraagt ipv het volle bedrag.

Ik heb het inderdaad over kale boxhuur in mijn eerste reactie.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 13:03

Rendac vind ik ook voor de eigenaar. Dat hoort er net als dierenarts kosten gewoon bij.
Hier kreeg ik de rekening overigens al binnen een week. Maar ik heb dan ook geen contract, weet niet of dat uitmaakt.
Paard kost bij regulier ophalen 28,19 dus je zou dat ook al direct kunnen vragen hoeft dat ook niet lang te wachten voor de eigenaar.