Keuren toegestaan k.k

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

enjoymyhorse

Re: Keuren toegestaan k.k

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 17:48

En ik probeer op een kromme manier uit te leggen dat het geen marktwerking is. :D
Want meer dan genoeg paarden.
Maar mensen laten zich tegenwoordig graag bedotten daar in of zo.
En ja dat word op ingespeeld. Maar dat noem ik geen marktwerking. Maar eigenlijk een vorm van vies spel.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 17:50

Ik heb het gevoel wanneer keuring in het algemeen op risico van de verkoper zou zijn, dat dan de prijzen hoger zouden zijn. Te vergelijken met een 2dehands auto kopen bij een merkgarage, je hebt garantie maar de prijs ligt meestal wat hoger dan bij een particulier.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 17:56

Hmm ik denk eigenlijk wel dat er marktwerking is? Maar dat komt meer omdat ik denk dat er wel genoeg paarden zijn maar niet genoeg brave, fijn bewerkbare paarden ( en dan laat ik gezond en extra bewegen nog out of the picture) .

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 18:07

Hier de fout gemaakt om te keuren op eigen kosten.
Paard afgekeurd/zware bemerking.
Zie ik nu datzelfde paard te koop staan als kerngezond, niks mankerend en 1000€ meer dan hij maand daarvoor te koop stond omdat hij 4-tal kampioenschap gewonnen heeft.
Dus best zuur als potentiele koper als je weet dat ze dus gewoon een paard met zware bermerking proberen de deur uit te krijgen en idd in de hoop dat iemand verliefd word en het toch doet.
Tijd en financieen in de vuilbak.

Dus ik stap in mijn zoektocht niet meer af van het principe afkeur kosten verkoper...

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 18:08

Sclimpre schreef:
Ik heb het gevoel wanneer keuring in het algemeen op risico van de verkoper zou zijn, dat dan de prijzen hoger zouden zijn. Te vergelijken met een 2dehands auto kopen bij een merkgarage, je hebt garantie maar de prijs ligt meestal wat hoger dan bij een particulier.

Maar hoe erg is dat?

Je ziet een leuk paard in de advertentie staan. Weet dat hij al goed is gekeurd.
Je gaat kijken en ja het is helemaal je droompaard.
Om zeker te zijn laat je hem nog eens nakeuren, en het klopt je droompaard is goed en je kunt hem mee naar huis nemen.

Dan heb je nu:

Paard 2:Je ziet een leuk paard in de advertentie staan.
Je gaat kijken en ja het is helemaal je droompaard.
Ja laat hem keuren maar hij heeft een flinke bemerking op de sprong. Daar gaat je droom.
En je bent ook nog eens de keuringskosten kwijt. Alweer.

Paard 3, hij is leuk, maar enthousiast durf je al niet meer te zijn.
Zou je weer keuringskosten armer zijn en nog geen paard verder??

Nou laat mij maar meer betalen voor paard 1, met wat pech en veel tijd en teleurstelling verder ben je dat anders ook kwijt.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 18:10

Ik denk dat ze er nu ook zijn, maar meestal jonge paarden in de hogere prijsklasse. Die staan vaak vooraf al op de foto.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 18:29

mavantos schreef:
Als je beweert een gezond paard te verkopen, dan ben je naar mijn inziens gewoon verplicht de kosten te betalen bij een negatief koopadvies van de dierenarts aan de hand van de keuring.

Maar wat is een gezond paard? Je bent gezond als je niet ziek bent. Wanneer ben je niet ziek?
Op zich is de klinische keuring daarvoor. Zijn de parameters goed, loopt het paard rad, oogt die gezond. Zo ja, dan is het paard in principe gezond.

Echter willen wij paardenmensen niet enkel een "gezond paard". Wij willen een paard waar wij met onze kont op kunnen gaan zitten. Een paard dat sportprestaties moet leveren en dat dus meer moet zijn dan enkel en alleen gezond, het moet een atleet zijn en daar zijn hogere eisen aan. En dat is waar de röntgenologische keuring bij komt kijken. Een paard wordt niet ineens ziek wanneer een bepaald gewricht niet 100% gaaf is.
En uiteraard snap ik wel dat je als koper die zekerheid wilt en dus die röntgenologische keuring laat doen, maar ik vind niet dat je de verkoper in de hoek kunt drijven met 'bewijs maar eens dat je een gezond paard verkoopt'. Want in principe is het paard gezond wanneer die de klinische keuring doorkomt. Alles wat je daarna nog wilt laten doen als koper, is om extra zekerheid te hebben.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 18:46

Ik ben het met Ruitje eens dat het wel degelijk marktwerking is, zoals ik in mijn post eerder ook aangaf. Genoeg paarden te koop: qua aantallen mss wel maar qua wat de gemiddelde koper zoekt niet. De markt biedt wat dat betreft weinig aanbod. Verkopers hoeven wat correcte, gezonde, brave paarden betreft echt niet veel moeite te doen om ze verkocht te krijgen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 18:54

eens met ruitje.
dat keuren vind ik altijd een moeilijke discussie. zelf heb ik nogal wat paarden gekocht en ook nog nooit laten keuren en nog nooit problemen gehad. Dit waren zowel jonge als oudere paarden. als ik de mijne nu zou moeten verkopen waar ik nooit iets mee gehad heb en dan ineens een keuring heb en hij zou afgekeurd worden heb je als verkoper natuurlijk ook ineens een probleem. daarnaast heb ik ook het idee dat veel recreanten om het minste of geringste een paard laten staan hoewel het dier misschien pri ma bij hun doel past.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 10:20

RianneH schreef:
Mijn ervaring is dat als de verkoop eenmaal rond is de keuring ook vaak verrekend wordt. Maar alles hangt af van wat de verkoper wil, wordt het paard aangeboden met recente keuring is het toch aan te raden nogmaals te keuren met je eigen DA, dan begrijp ik goed dat er geen extra kosten gemaakt willen worden. Of wanneer de koper een zeer uitgebreide keuring wil waardoor de kosten ook oplopen, dan is het goed om vanaf de start al duidelijk te hebben wie dat betaald.

Dit is overigens al minimaal 10 jaar zo, ik vermoed ervoor ook al, maar toen had ik er nog weinig mee te maken.

De beste aanpak is denk ik gewoon gaan kijken en rijden bij de paarden die je aanspreken en als je over wilt gaan op keuren een met de verkoper spreken over de mogelijkheden.
Of gewoon 2-3x die keuringskosten reserveren in jouw budget zodat je ruimte hebt om te keuren.

25 jaar geleden was het zo dat keuren sowieso wat minder vaak gebeurde en als het gebeurde dan was het minder uitgebreid en dus minder prijzig, dan nu. Compleet röntgenologisch keuren deed je toen alleen bij een sportpaard in de hogere prijsklasse, zeker niet bij een recreatiepony. Ik denk ook dat er nu veel meer technisch mogelijk is en foto’s veel verfijnder zijn waardoor je eerder “bemerkingen” tegenkomt in een grijs gebied, in plaats van simpel goed- of afkeur. Dat maakt het natuurlijk veel ingewikkelder.

En veel minder mensen hadden toen paarden. De mensen die in die tijd paarden kochten hadden er of zelf verstand van of namen iemand mee die er verstand van had. Tegenwoordig heb je ontzettend veel leken met wat manege ervaring die een paard of pony gaan kopen. Die zijn onzeker en willen keuren. Een ervaren handelaar schat dat risico gewoon in en neemt het verlies als het niet goed blijkt. Die weet ook beter wat een bemerking voor het dagelijks gebruik kan betekenen, vaak is een dier prima geschikt voor het gebruiksdoel maar ja, als je er geen verstand van hebt dan neem je het zekere voor het onzekere en wil je dus een 100% gezond dier. Die zijn er niet zoveel.. Als iedereen maar wil keuren en overkritisch is dan snap ik dat je als verkoper gaat zeggen dat ze het dan maar zelf moeten betalen. In die zin is de markt wel veranderd denk ik.

Afkeur was toen in mijn beleving in de regel op kosten van de verkoper, goedkeur was voor koper en meestal kwam je er dan samen wel uit bij koop.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 10:23

Kocht een 2 jarige, wilde laten keuren, werd uitgelachen door eigenaar, was raar zo een jong paard keuren..

Mijn advies altijd keuren, over kk kan je praten...dure sportpaarden zijn vaak al volledig gekeurd en die kosten zullen vast wel in de prijs mee gerekend zijn.
zelf 2 x afgekeurde potentiele kooppaarden gehad, was wel voor mijn rekening! Dat was 20 jaar geleden...je moet het treffen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 10:31

Waves schreef:
25 jaar geleden was het zo dat keuren sowieso wat minder vaak gebeurde en als het gebeurde dan was het minder uitgebreid en dus minder prijzig, dan nu. Compleet röntgenologisch keuren deed je toen alleen bij een sportpaard in de hogere prijsklasse, zeker niet bij een recreatiepony. Ik denk ook dat er nu veel meer technisch mogelijk is en foto’s veel verfijnder zijn waardoor je eerder “bemerkingen” tegenkomt in een grijs gebied, in plaats van simpel goed- of afkeur. Dat maakt het natuurlijk veel ingewikkelder.

Het komt ook deels doordat iedereen tegenwoordig zijn paard wil verzekeren en daar heb je vaak foto's voor nodig. Dat verband is een paar keer over de kop gegaan en zodoende is er nu een algemeen beeld onstaan van foto's maken bij de keuring. Maar je kan als koper nog steeds zelf alles beslissen en je hoeft niet 100 foto's te laten maken als je dat niet wilt.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 10:34

Keuren werd toen echt niet bij alleen de dure sportpaarden gedaan.
Nee oke niet bij de fjord die recreatie ging lopen.
Maar bij veel paarden boven de 4000 gulden al en dat was echt geen top prijs. Vergelijk dat met 4000 euro van nu.
En dan gingen de benen er net zo compleet op als nu.
Hals en rug niet, maar dat hoort nu nog steeds niet bij een standaard keuring.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 10:37

ik vind keuren zowizo beetje dubbel..

mijn haflinger heb ik nooit laten keuren. Maar heeft in de 13 jaar nooit iets ernstig gehad.. heeft 1x last van zn rug gehad. dus die op de foto geen kissing spines dus spierenkwetsie door verkeerde zadels (ik dacht dat ik goede zadelmaker had) hij is nu 20 en heeft lichte vorm atrose maar voor de rest doet hij het nog super

ik ken paarden die zijn rontgen en klinisch helemaal goed gekeurd en na een half jaar/jaar alsnog afgeschreven.. maar goed dat is een hele andere discussie

ik zelf vind kosten keuren voor koper. Met afkeuring ind voor de eigenaar. Maar ligt er ind ook geheel aan in de prijs catorogie.

Mijzelf kennende als ik zou verkopen wil ik eerst zelf keuren. Zodat ik weet dat het goed is. Wil de nieuwe eigenaar alsnog keuren omdat het rapport 'oud is of bang is mee gesjoemeld is'dan is het wel op eigen kosten. En dan zou ik raar staan kijken als die dan wel ineens wordt afgekeurd..

dat keuren blijft ook maar moment opnames. En uiteraard ligt het ook aan de prijs catorogie een paard van 2000 euro zou ik niet rontgen laten keuren maar een paard vanaf 5000 wel. En kw doel ook. Wil ik echt de sport in zou ik ook eerder rontgen laten doen.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 10:38

Als ik een paard verkoop dan verkoop ik in de lagere prijsklasse een paard waarvan ik weet dat die klinisch goed is en ik dus ook geen rare dingen verwacht bij een klinische keuring.Dan spreek ik gerust af de kosten op me te nemen bij afkeur.Röntgen is onder de 5000€ op eigen kosten.
In de prijsklasse boven de 5000€ keur ik het paard zelf röntgen en kunnen ze de foto’s op eigen kosten laten herbeoordelen.Klinisch blijft hetzelfde.Willen ze nieuwe foto’s dan mogen ze het zelf betalen.

Ik krijg ook de indruk dat een paard boven de 5000€ en ongekeurd al een stuk moeilijker verkoopt.Je neemt als koper toch een risico gezien er paarden eerder afgekeurd dan goedgekeurd worden.
Tevens is het zo dat als er wel al foto’s zijn er compleet verschillende beoordelen over gemaakt worden.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 10:49

Ik heb alle 3 mijn paarden zowel klinisch als röntgologisch laten keuren.

!e paard waar ik naar ging kijken was een 8 jarige waar ik helemaal verliefd op was, Netjes afgesproken dat kosten bij goedkeuring (wel voor het specifieke gebruiksdoel) voor mij waren en bij afkeuring voor de verkoper.
Verkoper wist zeker dat hij goed was, dus is daarmee akkoord gegaan.
Klinisch goed, benen röngen uitstekend, Rug.............. zwaar kissing spines!
Mensen waren troosteloos, maar 3 dagen later stond hij weer op internet met klinisch goedgekeurd, niets over de kissing spines.

Mijn 2e paard was klinisch en Röntgologisch goed gekeurd, zelf nog foto's van de rug gemaakt, alleen helaas niet de hals.
Bleek zware trauma atrose te hebben op de hals, al vanaf de opfok.
Kon hem in laten slapen toen ik er eenmaal achter kwam, terwijl je dat absoluut niet zou verwachten.

Ik zal zelfs mijn jaarling gaan keuren als hij 3 is, voor ik hem zadelmak maak.

Je kan nou eenmaal niet binnen kijken en ook niet altijd uitgaan van hoe een paard (wat je niet kent) zich gedraagt.

Ik zou niets kopen op basis van keuren kosten koper, dan laat ik hem/haar gerust staan.
Anderzijds mag de koper van mijn paard ook rustig op die voorwaarden keuren.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 10:56

ik laat ind mijn veulen voordat ik erop ga zitten denk ik ook keuren.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 11:08

Ze kunnen in de opfok, van alles hebben opgelopen zonder dat je daar erg in hebt, dan heb ik wel gezien aan mijn 2e paard

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 11:14

Wat ik me dan wel afvraag: de mensen die een paard laten staan als keuren k.k. is, zij die dan op dit moment ook daadwerkelijk op zoek? Want ik vind het huidige aanbod al zo beperkt, als ik degenen waar ik de keuring voor zou moeten betalen ook nog weglaat, blijft er echt niet veel over om uit te kiezen...

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 13:22

Best handig dan.Als jij als verkoper twijfelt over een fysiek probleem.Dan bied je het paard te koop aan, kopende partij betaald alle keuringen paard wordt afgekeurd op de rug.
Dan weet je als verkoper wat het probleem is en het kost je niks.

Óf heb je als aankopende partij het recht om de verkoper geen inzage te geven in de keuringsraporten wanneer je hier voor moet betalen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 14:05

Hierboven is nogal naïef.
Je weet vooraf niet of hij een positief of negatief verkoopadvies krijgt. Een koper die ziet ook wel wanneer een paard niet rad is en gaat echt niet zomaar keuren.
Daarbij krijgt degene die het rapport betaald het rapport, dus niet voor de eigenaar als deze niet betaald.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 14:10

Charmaine schreef:
Wat ik me dan wel afvraag: de mensen die een paard laten staan als keuren k.k. is, zij die dan op dit moment ook daadwerkelijk op zoek? Want ik vind het huidige aanbod al zo beperkt, als ik degenen waar ik de keuring voor zou moeten betalen ook nog weglaat, blijft er echt niet veel over om uit te kiezen...

Nee, maar als je steeds afgekeurde paarden treft, dan blijft er van je budget niets over.
Ik heb er tot nu toe nooit problemen mee gehad, maar ik heb er ook maar 3 gekocht.

Gillbo, ja dat recht heb je, maar als eigenaar weet je inderdaad dat je paard afgekeurd is, je hebt alleen geen rapport, want die gaat naar de betalende partij.