Want meer dan genoeg paarden.
Maar mensen laten zich tegenwoordig graag bedotten daar in of zo.
En ja dat word op ingespeeld. Maar dat noem ik geen marktwerking. Maar eigenlijk een vorm van vies spel.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sclimpre schreef:Ik heb het gevoel wanneer keuring in het algemeen op risico van de verkoper zou zijn, dat dan de prijzen hoger zouden zijn. Te vergelijken met een 2dehands auto kopen bij een merkgarage, je hebt garantie maar de prijs ligt meestal wat hoger dan bij een particulier.
mavantos schreef:Als je beweert een gezond paard te verkopen, dan ben je naar mijn inziens gewoon verplicht de kosten te betalen bij een negatief koopadvies van de dierenarts aan de hand van de keuring.
RianneH schreef:Mijn ervaring is dat als de verkoop eenmaal rond is de keuring ook vaak verrekend wordt. Maar alles hangt af van wat de verkoper wil, wordt het paard aangeboden met recente keuring is het toch aan te raden nogmaals te keuren met je eigen DA, dan begrijp ik goed dat er geen extra kosten gemaakt willen worden. Of wanneer de koper een zeer uitgebreide keuring wil waardoor de kosten ook oplopen, dan is het goed om vanaf de start al duidelijk te hebben wie dat betaald.
Dit is overigens al minimaal 10 jaar zo, ik vermoed ervoor ook al, maar toen had ik er nog weinig mee te maken.
De beste aanpak is denk ik gewoon gaan kijken en rijden bij de paarden die je aanspreken en als je over wilt gaan op keuren een met de verkoper spreken over de mogelijkheden.
Of gewoon 2-3x die keuringskosten reserveren in jouw budget zodat je ruimte hebt om te keuren.
Waves schreef:25 jaar geleden was het zo dat keuren sowieso wat minder vaak gebeurde en als het gebeurde dan was het minder uitgebreid en dus minder prijzig, dan nu. Compleet röntgenologisch keuren deed je toen alleen bij een sportpaard in de hogere prijsklasse, zeker niet bij een recreatiepony. Ik denk ook dat er nu veel meer technisch mogelijk is en foto’s veel verfijnder zijn waardoor je eerder “bemerkingen” tegenkomt in een grijs gebied, in plaats van simpel goed- of afkeur. Dat maakt het natuurlijk veel ingewikkelder.
Charmaine schreef:Wat ik me dan wel afvraag: de mensen die een paard laten staan als keuren k.k. is, zij die dan op dit moment ook daadwerkelijk op zoek? Want ik vind het huidige aanbod al zo beperkt, als ik degenen waar ik de keuring voor zou moeten betalen ook nog weglaat, blijft er echt niet veel over om uit te kiezen...