Leasepaard ziek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 13:10

Ik lees dat de meeste mensen hun eigen paard vergelijken met een leasepaard.

Ik vind de vraag van TS heel normaal.

Leasen doet ze om te kunnen rijden en als alle verzorging er ook bij zit, vind ik het heel normaal als ze deze vraag stelt.

Is een hele andere insteek om de oren te gaan wassen met wat een paard kost...aan huis kost mijn paard mij ook maar 100 euro in de maand aan voer en stalbedekking en ik kan elke dag rijden..

Ziek paard staat er buiten...een kapotte auto wordt ook in de lease vervangen..

TS doe een voorstel bij de eigenaar....wellicht moet je wel vanwege de verzorging er vaker langs...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 13:15

We weten niet eens wat verzorgen inhoud. :)
Dat kan 1 hooinetje vullen al zijn. Of elke dag borstelen.
Het kan ook 5 hooinetten vullen zijn, de waterbakken, de stal mesten en de wei mesten.
Binnen en buiten zetten.
Ja dan word het verhaal heel anders.

Indestal

Re: Leasepaard ziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 13:20

Maakt dat wat uit? Ze gaat er toch heen? De een voert 2x per dag, de ander 5x, de een mest 4 keer per week uit, de ander 3 x per dag....is weer een andere discussie..
Overigens ook best interessant Bruintje, soms vraag ik mij wel eens af wat nu de normale norm is...

Ik ben van de 5x hooi per dag en uitmesten voor dat ik ga slapen, vast abnormaal.....omdat ik ze ook ken die om 17.00 uur 1 plak hooi geven tot de volgende ochtend en de stal vol mest van diezelfde middag laten voor de volgende dag...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 13:24

Ik denk voor als je het overneemt van de eigenaar dat het wel uit maakt.
Het scheelt nogal wat in tijd en zelfs hoe vaak je er heen moet op een dag.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 13:26

Ik denk nl, maar dat vul ik zo in, dat ze drie dagen de verzorging op zich neemt, omdat ze 3 x mag rijden...wellicht nu full time omdat de eigenaar op vakantie is...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 13:29

Maar wat is verzorging?
Dat is op een volpension stal anders dan half pension of totale doe het zelf stal aan huis.

Een manegeruiter die gewend is aan een paard dat opgezadeld klaar staat zal verzorging heel anders ervaren als iemand die de paarden aan huis heeft en bij een dat eens terug doet.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 14:08

Moeilijke situatie TS. Zolang er niets over op papier gezet is zal je dit samen met de eigenaar moeten bespreken en tot een afspraak/compromis moeten komen. Vaak staat er in een leasecontract iets in over kortdurende blessures en langdurende. Dat je of minder gaat betalen of dat je het contract vervroegd of kan zeggen als het paard een x aantal weken uit de running ligt. Je zou haar kunnen vragen hoe zij daar over denkt, omdat dit in jullie contract niet besproken wordt.

Ik snap goed dat je nu niet een paar maanden lang 80,- wilt gaan betalen terwijl je er niet op kan rijden. Natuurlijk is het een levend dier en geen gebruiksvoorwerp, maar je betaald het leasebedrag wel om het paard lekker te kunnen borstelen en ermee te kunnen rijden.

Ik lees reacties over dat mensen vinden dat de kosten voor de eigenaar ook gewoon door gaan, dat de zorg en kosten doorgaan ook al is het dier ziek e.d. Dat snap ik als je paard je eigendom is. Maar als ik een paard lease voor 3 dagen mag ik hem borstelen en erop rijden. Het is niet dat de helft van het paard van mij is daarbij ook de risico's. Ik kan natuurlijk niet op een leasedag zeggen dat ik zijn manen eens goed kort ga knippen of zijn sokken af ga scheren.

Ook lees ik dat TS haar dochter moet leren dat dit er nu eenmaal bij hoort. Maar ik lees nergens dat de dochter moeite heeft met het feit dat ze niet kan rijden. Ik denk dat het voor haar dochter veel moeilijker is om te moeten zien hoe ziek haar leasepaard is.

Als je als eigenaar alle zeggenschap over je paard wilt houden en het dier voor 3 dagen beschikbaar stelt ter lease met als doel erop te rijden, dan is het toch logisch dat mensen niet de volle mep betalen als dit een hele periode niet kan?

TS, ik zou op het moment dat het wat beter gaat met het paard en duidelijk is dat hij er weer bovenop komt dit bespreekbaar maken met de eigenaar en tevens voorstellen om de gemaakte afspraken voor het vervolg ook op papier te zetten. Het is gewoon een hele moeilijke situatie, maar ik snap TS zeker.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 14:12

bruintje123 schreef:
Maar wat is verzorging?
Dat is op een volpension stal anders dan half pension of totale doe het zelf stal aan huis.

Een manegeruiter die gewend is aan een paard dat opgezadeld klaar staat zal verzorging heel anders ervaren als iemand die de paarden aan huis heeft en bij een dat eens terug doet.

De verzorging bij een doe het zelf stal is nu ook weer niet zo idioot veel. Stal uitmesten. Misschien een voerbeurt (onderling met andere pensionklanten) en mest uit de wei? Hoeveel werk is dat nu helemaal?
Een box is in 10 minuten uitgemest.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 14:35

0000 schreef:
Ik denk dat de vraag eigenlijk vooral zou moeten zijn of de ts als het paard weer in orde is, graag verder zou willen met dit specifieke paard? Want een groot deel hier lijkt er hier vanuit te gaan dat stoppen met betalen alleen gedurende de blessure een optie is maar imo is als je stopt met betalen dus ook de overeenkomst ten einde. En is de eigenaresse vrij om tzt gewoon met een andere leaser te beginnen. Die vrijheid werkt nl imo wel twee kanten op, niet meer betalen is ook geen rechten meer in die tijd. Dus ik zou me als ik ts was heel goed af gaan vragen in hoeverre jullie gehecht zijn aan dit betreffende paard, of het überhaupt wel zo simpel is om een ander paard te vinden in de omgeving voor een vergelijkbaar bedrag (en misschien ook over wat je je dochter wil meegeven betreffende het al dan niet zorgdragen voor dieren waar je mee werkt/sport op het moment dat ze wat mankeren) en op basis daarvan de keuze maken om wel of niet door te betalen. Je kan wel uit principe een keuze maken maar ik zou persoonlijk toch iets meer naar de consequenties kijken eigenlijk.

Dat gaat op als ze naast stoppen met betalen ook stoppen met verzorgen. In dit geval zorgen ze juist extra vaak voor het dier en vervangen ze de eigenaresse die op vakantie is.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 14:36

Babootje schreef:
Tigra_ schreef:
Ik snap niet wat je frustratie hier verder met het topic te maken heeft Babootje.

Het is geen frustratie hoor. Ik heb dit alleenopgeschreven om even nuance te brengen in het idee dat een bijrijder de eigenaar "uit de brand" helpt in tijd en kosten. Een bijrijder kan een eigenaar ook "in de brand" helpen, zoals ik aan den lijve heb ondervonden. Ik snap ook werkelijk niet waarom bijrijders moeilijk doen over een bijdrage, terwijl ze - in de meeste gevallen - zo uit de manege komen rollen. Daar moet je toch ook betalen? En de zorg? Als een bijrijder dat een dienst vindt dan wil je zo iemand toch niet eens? Het is toch gewoon ook leuk?

Ach zo lees ik het niet maar ik zie niet in wat die nuance hier nu toe doet?
TS betaald toch gewoon voor het rijden van het paard. Als op de manege van de een op andere dag alle paarden kreupel staan en de lessen niet doorgaan hoef je daar ook niet voor te betalen. Het gaat hier niet over het wel of niet betalen voor een bijrijdpaard het gaat er over wat te doen als het paard langere tijd niet bereden kan worden. Zo gek is het dus niet dat het overkomt als geklaag en frustratie die je kwijt moet.

Snap ook niet zo goed dat mensen vinden dat je door zou moeten betalen omdat een paard geen gebruiksvoorwerp is maar dat maak je er dan toch zelf van als je hem te lease/huur aanbied?

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 15:04

En dit is exact de reden waarom ik leasen zonder contract 'eng' vindt. Als alles netjes van te voren is afgesproken en vastgelegd heb je je neer te leggen bij het contract. Kan/wil je het niet opbrengen, dan kap je er mee volgens de afgesproken opzegtermijn.

Heb beiden zelf gedaan. Die zonder contract was echt geen paard voor ons, plus we betaalden mee aan de ijzers die hij niet nodig had, maar er wel onder gelegd waren door de andere leaser, die ijzers zo mooi vond staan. |( >;) :r De andere leaser wou ook aan de hippe osteopaat toen de halve stalgang hem liet komen, maar een passend zadel was geen vereiste... Blij dat we daar niet mee door zijn gegaan.

Degene met contract heb ik na drie maanden overgekocht en is nog steeds mijn grote liefde <3 *\o/*

HeleennnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 15:22

vevina schreef:
Onbegrijpelijk dat mensen verwachten dat je als leaser moet blijven betalen... :n TS heeft als leaser nu eenmaal de lusten en niet de lasten. Hier heeft ze bewust voor gekozen. Waarom €80, wat voor mij persoonlijk een groot bedrag is, weggooien' om een paard te knuffelen?

Oh is dat zo? Als je enkel de lusten wil moet je op een manege in de les gaan rijden. Als je wil verzorgen én rijden is het logisch dat je een lease paard neemt. Je wil dan immers het idee van een eigen paardje voor een paar dagen per week. Een eigen paard wordt ziek. Een lease paard dus ook. Als een manegepaard ziek is krijg je een ander. Als je lease paard ziek is, is het sneu maar je blijft hem toch gewoon verzorgen?? Een paard is geen machine. Een lease nemen brengt verantwoordelijkheden met zich mee tenzij anders vermeld in het contract of afspraken met de eigenaar. Maar als je enkel komt rijden en niks wil verzorgen ben je imo geen goeie leaser.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 15:56

Heleennn schreef:
vevina schreef:
Onbegrijpelijk dat mensen verwachten dat je als leaser moet blijven betalen... :n TS heeft als leaser nu eenmaal de lusten en niet de lasten. Hier heeft ze bewust voor gekozen. Waarom €80, wat voor mij persoonlijk een groot bedrag is, weggooien' om een paard te knuffelen?

Oh is dat zo? Als je enkel de lusten wil moet je op een manege in de les gaan rijden. Als je wil verzorgen én rijden is het logisch dat je een lease paard neemt. Je wil dan immers het idee van een eigen paardje voor een paar dagen per week. Een eigen paard wordt ziek. Een lease paard dus ook. Als een manegepaard ziek is krijg je een ander. Als je lease paard ziek is, is het sneu maar je blijft hem toch gewoon verzorgen?? Een paard is geen machine. Een lease nemen brengt verantwoordelijkheden met zich mee tenzij anders vermeld in het contract of afspraken met de eigenaar. Maar als je enkel komt rijden en niks wil verzorgen ben je imo geen goeie leaser.

TS verzorgd toch ook gewoon het paard? En mij hoor je ook niks zeggen over dat een paard poetsen of keertje mesten etc niet hoort bij een leasepaard, ik zie poetsen niet als een 'last'. Wel ben ik van mening dat voor enkel het poetsen/knuffelen en etc. er vanuit de leaser niet betaald hoeft te worden.

Maris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 23:18

TS heb je al een update? Gezien je al een tijdje niet meer reageert ?