Oudere vrouw met lichamelijke besperking.RESPEKT!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 14:02

Oke, maar wat maakt het dan uit dat TS de mevrouw in kwestie zou zijn voor de situatie die is ontstaan?
Maakt het dat minder erg? Is het raar dat TS hier haar hart lucht om eens te kijken wat anderen denken hierover? Dat ze niet gek is om een beetje respect van haar mede stalgenoten te verwachten? Want dat is feitelijk haar vraag.
We hoeven geen oordeel te vellen over of ze nu wel of niet moet mesten. Dat heeft de staleigenaar al gedaan. Het hoeft niet. En dat is aan haar stalgenoten al 2 jaar geleden duidelijk gemaakt.
Maar het blijft wel onderhuids broeien. Al 2 jaar lang. Beinvloedt de sfeer. En daar zit ze duidelijk mee. Vandaar haar OP op bokt. Dat ze het zich aantrekt, vind ik alleen maar in het voordeel spreken van TS. Haar mede stalgenoten zitten er blijkbaar niet mee. Geven haar (zoals dat in het Engels zo mooi heet) "The cold shoulder". En dat voel je wel op een kleine pensionstal.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 14:03

Chubby schreef:
Blijft bijzonder dat elkaar helpen steeds maar neer lijkt te komen op dat een mindervalide niks meer hoeft te doen voor het gezamenlijke gedeelte. Een compromis vinden gaat altijd twee kanten op :)

Ja, maar wat wil je dan? Moet TS/betreffende mevrouw dan voor iets betalen dat volgens de staleigenaar niet verplicht is en onder de "fatsoensnormen" valt die andere stalgenoten blijkbaar zelf hebben vastgesteld?
Dat is toch wel heel raar.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 14:37

Chubby, als je het niet kán, wat moet je dan?? Jezelf over de kop werken omdat anderen dat verwachten? Nog maar meer pillen nemen om een beetje op de been te blijven? Of je eigen paard laten staan omdat je mee moet werken aan iets dat is opgelegd en van de stalbaas niet hoeft?

Nee, mijn handicap is geen reden om dingen niet te hoeven, helaas wel een reden dat dingen domweg niet lukken. Doe ik, en geen enkele andere gehandicapte die ik ken, expres hoor.

troi

Re: Oudere vrouw met lichamelijke besperking.RESPEKT!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 14:45

Overigens is het woord 'fatsoensnormen', ontzettend verplichtend. Het zegt dat als je niet meedoet je dus onfatsoenlijk bent, en wie wil er in dat vakje thuis horen?

Emotionele chantage dit!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 16:06

Weet je, ook al ben je gezond van lijf en leden, 25 jaar oud en je staat op een volpensionstal omdat je geen zin hebt in allerhande werkzaamheden, met welk recht kunnen jouw mede stalgenoten je verplichten om de wei leeg te scheppen?

Je kiest immers voor die stal omdat je die werkzaamheden nu juist niet wilde doen.

Kom je op een stal staan en de afspraken zijn dat dit wel tot te taken behoord is het een heel ander verhaal, dan kies je daar voor en dan moet je dat werk ook uitvoeren of uitbesteden.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 16:09

ingvdh schreef:
Weet je, ook al ben je gezond van lijf en leden, 25 jaar oud en je staat op een volpensionstal omdat je geen zin hebt in allerhande werkzaamheden, met welk recht kunnen jouw mede stalgenoten je verplichten om de wei leeg te scheppen?

Je kiest immers voor die stal omdat je die werkzaamheden nu juist niet wilde doen.

Kom je op een stal staan en de afspraken zijn dat dit wel tot te taken behoord is het een heel ander verhaal, dan kies je daar voor en dan moet je dat werk ook uitvoeren of uitbesteden.

En zo is het maar net.

Als het voor mevrouw moeizaam is en zij het gewoon niet kan he so be it. Pak je gezonde lichaam en een schep bij elkaar en schep een dagje stront meer. Jeetje zeg wat is dit vreselijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 16:22

Ik vind het wel frappant dat de stalgenoten niet voor de mevrouw mogen bepalen dat zij OOK best een beetje kan helpen met stront ruimen, want die zouden respect moeten hebben voor de mankementen van mevrouw.

Maar er wordt wel even voor de stalgenoten bepaald dat zij niet mogen zeuren en de stront van mevrouw haar paard er maar bij moeten nemen.

Dan doe je toch precies hetzelfde :P

Wie weet hebben de stalgenoten al moeite zat qua tijd en werk met het opruimen van de stront van hun eigen paard, doordat ze zich al een hernia slepen de hele dag met werk en kinderen en krakkemikkige ouders /grootouders die verzorgd moeten worden en weet ik wat dat de 71-jarige mevrouw allemaal wellicht niet meer hoeft te doen.

Het is wel even lekker makkelijk om te zeggen "voor mij is het te moeilijk" en het dan maar door anderen op te laten knappen die ook elk hun probleem wel zullen hebben waardoor het voor hen ook niet leuk is om dag-in-dag-eruit op te draaien voor andermans rommel :)*

Wat mij betreft kan het ikke-ikke-ikke dus net zo goed vanaf de kant van de oudere mevrouw gezien worden.

Als mevrouw het niet hoeft te doen van de stalbaas dan is dat natuurlijk fijn. Maar dan zal er een andere oplossing gevonden moeten worden voor de stront in de wei. Er moet best een oplossing te bedenken zijn waardoor stalgenoten zich niet de sloofjes van mevrouw voelen maar ze het idee hebben dat het werk wat eerlijker verdeeld wordt. Mevrouw kan wellicht weer wat andere dingen extra doen?

Ik snap dat het allemaal wat lastiger kan worden als je wat gaat mankeren, maar als de mensen om je heen dan dingen op moeten gaan vangen dan moet daar wel draagvlak voor zijn anders wordt de sfeer er niet beter op. Dan ben je misschien beter op je plek op een stal waar alles gedaan wordt door mensen die het niet verwachten dat je helpt :)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 16:24

Maar er is ook geen verplichting van de staleigenaar naar de andere stalgasten.
Die stalgasten hebben zelf die regel bedacht onder de noemer goed fatsoen. Keren voor de stal, dat kan ik daar onder verstaan, niet een heel wei uitmesten.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 16:28

Nee je moet het verhaal dan lezen.

Zij moet stront scheppen zonder dat dit verplicht is. Haar stalgenoten willen zonodig wel poepscheppen, joh ieder zijn ding, maar laat die vrouw lekker gaan en als je dan wilt dat er poepgeschept wordt dan doe je dat zelf en ga je het iemand niet verplichten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 16:29

Dan nog is het gewoon een probleem dat mevrouw nu niet leuk gevonden wordt door de andere stalgenoten. (Die hebben wellicht ook groot gelijk dat ze de wei een beetje schoon willen houden)

Als mevrouw van dat probleem af wil dan is klagen over een gebrek aan respect ook niet de oplossing gezien dit al 2 jaar zo duurt.

Wellicht hebben de stalgenoten best respect voor de beperkingen van mevrouw maar schijten ze er wel tabak van dat zij dan al jaren (en zonder uitzicht op verbetering) extra werk op hun bordje krijgen terwijl voor hen stront ruimen vast ook niet hun favoriete bezigheid is ;)

Ik kan me de frustratie van beide kanten heel goed voorstellen :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 16:32

Soms pas je gewoon niet goed in de groep op een stal, wil je dingen anders dan de rest van de groep en dan is het een kwestie van proberen samen een oplossing te vinden die voor iedereen goed werkt, een dikke huid kweken, of een andere stal zoeken.

Alleen maar je beklag doen en er schande van spreken dat de anderen zich niet aan willen passen dat gaat gewoon de oplossing niet zijn :(:)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 16:34

Ik denk dat mevrouw gewoon eens wilde weten wat andere hun visie hier in is. Dus niet eens als klacht.

Stalhouder zegt mevrouw hoeft dit niet.
Maar achter haar rug om beklagen de andere stal genoten zich en maken zo de sfeer kapot.

En nee extra scheppen is vast niet fijn maar stalhouder heeft besloten.
Dus hebben ze zich daar bij neer te leggen ipv achterbaks te zeuren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 16:35

pmarena schreef:
Dan nog is het gewoon een probleem dat mevrouw nu niet leuk gevonden wordt door de andere stalgenoten. (Die hebben wellicht ook groot gelijk dat ze de wei een beetje schoon willen houden)

Als mevrouw van dat probleem af wil dan is klagen over een gebrek aan respect ook niet de oplossing gezien dit al 2 jaar zo duurt.

Wellicht hebben de stalgenoten best respect voor de beperkingen van mevrouw maar schijten ze er wel tabak van dat zij dan al jaren (en zonder uitzicht op verbetering) extra werk op hun bordje krijgen terwijl voor hen stront ruimen vast ook niet hun favoriete bezigheid is ;)

Ik wil jou nog wel eens horen als je 71 jaar bent en minder valide. En wat nou "extra werk" hou toch op zeg. Het is ook voor hun niet "verplicht"? Ze verplichten het zichzelf...
En zonder uitzicht op verbetering... zal waarschijnlijk voor de betreffende mevrouw het zwaarst zijn. Want wie wil nou niet beter worden?
Met 71 jaar en schroeven en platen in je enkel kun je dat wel vergeten...
Laatst bijgewerkt door Babootje op 13-04-17 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 16:37

Dan moeten de stalgasten naar de staleigenaar gaan. Die is daar immers verantwoordelijk voor.

Ik ga ook geen mest ruimen als ik de staleigenaar daar verantwoordelijk voor is bv. Als ik zelf zou moeten mesten, ga ik wel op een doe het zelf stal staan.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 16:38

Babootje schreef:
pmarena schreef:

Ik wil jou nog wel eens horen als je 71 jaar bent en minder valide. En wat nou "extra werk" hou toch op zeg. Het is ook voor hun niet "verplicht"? Ze verplichten het zchzelf...

Inderdaad, en ze mogen het hun zelf verplichten, maar niet een ander.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 17:18

pmarena schreef:
Dan doe je toch precies hetzelfde :P

Dit is een favoriet argument aan het worden... en meestal wordt het gebruikt om te doen alsof situaties gelijkwaardig zijn terwijl ze dat niet zijn. Ook in dit geval niet: voor de vrouw is het wellicht het verschil tussen wel en geen paard houden, voor de stalgenoten is het het verschil tussen eens in de 4 of eens in de 5 weken een rondje doen. Dat is dus niet gelijkwaardig.

Citaat:
Wie weet hebben de stalgenoten al moeite zat qua tijd en werk met het opruimen van de stront van hun eigen paard, doordat ze zich

Het punt is: jij weet dat niet. In heel veel discussies worden dergelijke hypothetische situaties erbij gehaald, terwijl er niet bekend is of het de werkelijkheid is. En meestal wordt het niet gebruikt om een werkelijk bestaand probleem aan te kaarten en op te lossen, maar om iemand iets te misgunnen. (Die sfeer zie ik nu op veel plekken ontstaan, en het maakt het allemaal zo onaardig. Oh ja, en eindeloos gebakkelei over wat eerlijk is: moeten eigenaren van een pony hetzelfde doen als van een groot paard? Een paard dat minder op de wei staat, is die uitgezonderd?)

Maar goed, als iemand niet alleen een hypothetische hernia zou hebben maar daadwerkelijk moeite heeft met uitmesten, en het dus niet alleen gebruikt wordt om te kunnen zeggen 'het is niet eerlijk' maar als een werkelijk probleem, dan zijn er nog steeds meerdere opties.
Praat met de stalhouder, leg het probleem uit. Praat ook met je stalgenoten.

En dan zijn er meerdere mogelijkheden:
- minder mest ruimen kan een optie zijn (en vind je dat als paardeigenaar niet aanvaardbaar? Dan moet je wellicht zelf een andere stal zoeken. Want jij bent dan degene die niet akkoord gaat met de randvoorwaarden.)
- Het inhuren van een betaalde kracht kan een optie zijn, en dat mag de stalhouder ook verrekenen in de algemene kosten. (Ben je het daar niet mee eens als eigenaar? Dan moet je wellicht zelf een andere stal zoeken. Want het is jouw keuze om niet akkoord te gaan met de randvoorwaarden.)
- of je verdeelt de last alsnog tussen de overgebleven mensen, maar dat is een vrije keuze van jullie, waarmee je niet automatisch de anderen kunt dwingen om in ruil daarvoor bv andere dingen te doen, of jullie geld betalen ofzo.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 17:29

stoer schreef:
Ik zou mijn stalgenoten vragen of ze hun oma ook zouden dwingen tot zulk werk..
Ik vind het schandalig.
Ik zou het niet in mijn hoofd halen om daar over te klagen en zeuren

Bij mijn op mijn weide staat een man vam 71 en ja als hij niet meer kan ( wil heus keer invallen) zou ik he toch adviseren om de ponys te verkopen. Ik heb namelijk geen tijd hoe asociaal het misschien ook overkomt om volledig voor ander mans paarden te zorgen. ( dus snap de stalgenoten ook wel je neemt ook geen hond als je die niet kunt uitlaten of je huurt er iemand voor in)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 17:31

Het gaat niet om de volledige verzorging.
Het gaat om een door de andere stal genoten in het leven geroepen regel.
NAdat de vrouw er met haar paard al jaren stond.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 17:33

Of haar paard in apart stuk weide zetten probleem ook opgelost

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 17:34

Maar dat is het juist, de mest op de wei hoeft niet door de stalgasten gedaan worden gedaan. Staleigenaar zegt dat ze het niet moeten doen.

T is dat de stalgenoten dat zelf willen doen en dit ook willen verplichten naar de vrouw toe.
Maar zij hebben niets te verplichten, dat is aan de staleigenaar.

Als de stalgenoten problemen hebben met het mestbeleid op de wei door de staleigenaar. Moeten ze dus naar hem gaan.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 13-04-17 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 17:34

Lekker sociaal voor dat paard.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 17:35

Ben ik dan zo simpel om te denken dat een simpel doosje merci voor de stalgenoten die wel altijd de poep scheppen en zo de wei goed houden, ook voor mevrouw haar paard, ook iets zou zijn.
Dat je iig je waardering laat blijken. Want nee het is niet verplicht maar ja het is wel erg fijn dat het gebeurd toch.

Wat is dan de moeite om een kleinigheidje in de vorm van wat lekkers als iets lichamelijks niet gaat ;)

Of je nu beperkt bent of niet... als anderen iets voor je doen dan is een blijk van waardering ook eens iets goeds.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 17:46

Mondy schreef:
Ben ik dan zo simpel om te denken dat een simpel doosje merci voor de stalgenoten die wel altijd de poep scheppen en zo de wei goed houden, ook voor mevrouw haar paard, ook iets zou zijn.

Als iemand dat vrijwillig wil geven, prima. Maar hier zijn het de stalgenoten die eenzijdig besluiten dat ze iets willen doen. Dat is prima hoor, maar dat verplicht een ander dus tot niks.

En bedenk wel: het is makkelijk te zeggen dat iemand wat lekkers mee moet nemen (als dat al genoeg zou zijn.) Maar het kan ook makkelijk een sfeer geven waarin je als persoon die minder ter been is, de hele tijd je bestaan aan het afkopen bent. Dat je iedere keer weer merkt dat je tekort schiet, en dat je dat moet compenseren.
Alles bij elkaar vind ik dat zelf niet echt een leuke manier van omgaan met elkaar - alsof alles voortdurend op rekening is.

Ja, geef van harte een doosje merci als je het leuk vindt. Maar niet om iets af te kopen, of om te zorgen dat andere mensen niet gaan klagen (achter je rug om, of achter de rug van de stalhouder om.)

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 17:52

Toch wel apart dat het meteen als afkopen wordt gezien als je eens iets voor een ander over hebt ;)
Dat vind ik zo'n ontzettende dooddoener he.
Er mag wel eens wat minder gezeken worden op elkaar en eens wat meer waardering voor een ander.

En zoals ik zei hoeft dat niet door iets te kopen zijn maar gewoon een ander simpel gebaar kan al heel veel schelen ;)

Ik snap niet zo goed waarom alles zo vanzelfsprekend moet zijn als er iets extra door anderen wordt gedaan.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 17:55

Omdat het al niet door de stalgenoten gedaan moet worden. Als ze dat zelf wille, is dat hun keus.