Ervaringen BE rijbewijs halen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 09:03

Dat is ook vaak het probleem, mensen kunnen al autorijden dus dat komt wel goed denken ze dan. Maar je moet even een knopje omzetten en niet teveel je eigen idee erop loslaten maar goed luisteren naar de instructeur en eigenlijk gewoon doen wat ze je leren.
Natuurlijk gebruik je je ervaring en aangeleerde verkeersinzicht maar het is een nieuwe categorie die dus ook weer anders werkt en dat leer je in de les.
Ik geef meerdere categorieën en ik ben ook altijd heel even aan het omschakelen, dat duurt inmiddels wel niet lang maar als ik van de motor in de auto stap moet ik op hele andere dingen letten en op een andere manier aan het verkeer deelnemen.

Saaams schreef:
Toen auto leren kennen, achteruit rijden (aanhanger naar rechts stuur jij ook naar rechts en andersom) komen er andere autos altijd stoppen. Daarna achteruit straatje keren. Ging veel makkelijker dan verwacht. Bijna vlekkeloos. Soms wilde ik alleen nog is verkeerd sturen als je bij moest stoppen voor iemand. Maar het viel echt ontzettend mee. Toen mocht ik terug rijden naar cbr. Goed opletten dat je in het midden rijd en niet uit wijken voor andere autos (er reed er 1 over mijn vak) maar dan gewoon vaart minderen.

euhm, ik zie in dit berichtje wel een aantal puntjes staan die niet helemaal overeenkomen met de exameneisen :o

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 09:06

Polly schreef:
Dat is ook vaak het probleem, mensen kunnen al autorijden dus dat komt wel goed denken ze dan. Maar je moet even een knopje omzetten en niet teveel je eigen idee erop loslaten maar goed luisteren naar de instructeur en eigenlijk gewoon doen wat ze je leren.
Natuurlijk gebruik je je ervaring en aangeleerde verkeersinzicht maar het is een nieuwe categorie die dus ook weer anders werkt en dat leer je in de les.
Ik geef meerdere categorieën en ik ben ook altijd heel even aan het omschakelen, dat duurt inmiddels wel niet lang maar als ik van de motor in de auto stap moet ik op hele andere dingen letten en op een andere manier aan het verkeer deelnemen.

Saaams schreef:
Toen auto leren kennen, achteruit rijden (aanhanger naar rechts stuur jij ook naar rechts en andersom) komen er andere autos altijd stoppen. Daarna achteruit straatje keren. Ging veel makkelijker dan verwacht. Bijna vlekkeloos. Soms wilde ik alleen nog is verkeerd sturen als je bij moest stoppen voor iemand. Maar het viel echt ontzettend mee. Toen mocht ik terug rijden naar cbr. Goed opletten dat je in het midden rijd en niet uit wijken voor andere autos (er reed er 1 over mijn vak) maar dan gewoon vaart minderen.

euhm, ik zie in dit berichtje wel een aantal puntjes staan die niet helemaal overeenkomen met de exameneisen :o

Ben ik wel benieuwd naar welke punten?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 09:11

NinaCharlie schreef:
Polly bedankt dat is een goede tip. Ik weet niet waarom maar het idee lijkt me erg spannend, een soort faalangst die ik eigenlijk nooit heb gehad. Terwijl ik heel erg houd van autorijden en dat vaak doe, ik haal makkelijk de 150 km op een (werk)dag. :')

Tip van Polly _/-\o_ Dat is de enige juiste aanpak.

Wat de meest gemaakte fout is: draaien aan het stuur!
Klinkt zo een beetje raar maar veel mensen maken de fout door maar te gaan draaien aan het stuur, zonder dat ze eigenlijk al precies beeld te hebben van waar ze heen willen en hoe de combi staat.
Dat is tevens de tweede tip: WEET de stand van je voorwielen op elk willekeurig moment (en wat de gevolgen daarvan zijn voor je rijlijn).

Voordat je gaat rijden, vraag je jezelf drie dingen af:
1) hoe staat de combi?
2) waar wil/moet ik heen?
3) Hoe ga ik dat doen?

Heel elementair gezien is dit het enige dat je leert op je B-E rijbewijs.

Als je de correcte antwoorden op deze vragen kunt geven weet je de afmetingen van je combi, het rijgedrag (inloop van de aanhanger) en beheers je de stuurgeometrie van de combi. Dat zijn de belangrijkste afgeleiden van bovenstaande vragen.

Het enige extraatje wat hier volkomen los van staat maar wel noodzaak is: de verkeersregels.

Dit is wat het is. Meer kun je er niet van maken.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 09:18

Saaams schreef:
Les viel reuze mee! Op een groot terrein legde hij alles uit. Toen auto leren kennen, achteruit rijden (aanhanger naar rechts stuur jij ook naar rechts en andersom) komen er andere autos altijd stoppen.tijdens een verrichting ja maar zoals je het hier opschrijft moet je altijd en overal stoppen voor andere auto's Daarna achteruit straatje keren. Ging veel makkelijker dan verwacht. Bijna vlekkeloos. Soms wilde ik alleen nog is verkeerd sturen als je bij moest stoppen voor iemand. Maar het viel echt ontzettend mee. Toen mocht ik terug rijden naar cbr. Goed opletten dat je in het midden rijd en niet uit wijken voor andere autos (er reed er 1 over mijn vak) maar dan gewoon vaart minderen.
Ik heb nu over een maand examen.

Denk er vooral ook om hoe je het opschrijft, vooral bij het woord altijd gaan mijn nekharen overeind staan, in het verkeer kan je situaties niet over 1 kam scheren en het is ook niet voor niks dat antwoorden met 'altijd' en 'nooit' op het theorie examen bijna altijd de foute antwoorden zijn.

Leg je berichtje eens voor aan je eigen instructeur en kijk wat die ervan denkt.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 09:20

Polly schreef:
Saaams schreef:
Les viel reuze mee! Op een groot terrein legde hij alles uit. Toen auto leren kennen, achteruit rijden (aanhanger naar rechts stuur jij ook naar rechts en andersom) komen er andere autos altijd stoppen.tijdens een verrichting ja maar zoals je het hier opschrijft moet je altijd en overal stoppen voor andere auto's Daarna achteruit straatje keren. Ging veel makkelijker dan verwacht. Bijna vlekkeloos. Soms wilde ik alleen nog is verkeerd sturen als je bij moest stoppen voor iemand. Maar het viel echt ontzettend mee. Toen mocht ik terug rijden naar cbr. Goed opletten dat je in het midden rijd en niet uit wijken voor andere autos (er reed er 1 over mijn vak) maar dan gewoon vaart minderen.
Ik heb nu over een maand examen.

Denk er vooral ook om hoe je het opschrijft, vooral bij het woord altijd gaan mijn nekharen overeind staan, in het verkeer kan je situaties niet over 1 kam scheren en het is ook niet voor niks dat antwoorden met 'altijd' en 'nooit' op het theorie examen bijna altijd de foute antwoorden zijn.

Leg je berichtje eens voor aan je eigen instructeur en kijk wat die ervan denkt.

Ik bedoelde inderdaad alleen tijdens de verrichting stop je. Midden in je vak niet midden op de hele weg. :+

Polly
Moderator Algemeen

Re: Ervaringen BE rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:22

Snap je dat je woordkeuze in deze heel belangrijk is? Als mensen die nog moeten jouw bericht lezen en denken, 'oh zo moet het' en dat gaan doen komt het niet goed met ze en zo krijg je dus verhaaltjes in de wereld die wij in de auto weer moeten rechtbreien.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:26

Polly schreef:
Snap je dat je woordkeuze in deze heel belangrijk is? Als mensen die nog moeten jouw bericht lezen en denken, 'oh zo moet het' en dat gaan doen komt het niet goed met ze en zo krijg je dus verhaaltjes in de wereld die wij in de auto weer moeten rechtbreien.

Snap ik ja. :+
Anders sta je wel erg lang stil. :')

tinker_sallyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 15:15

Ik was iets meer dan € 600,-- kwijt.
Intake les, 6 uur lessen (verdeeld over 3x2 uur) en examen.

Had geen ervaring met rijden met aanhangers, maar na de intake les geoefend bij mijn vader op het werk met de kangoo van mijn ouders. En onze kleine aanhanger, en een grote van mijn vaders werk.
Vooral de bochtjes achteruit daar geoefend.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 15:29

Ik heb mijn E in 1x gehaald. Ik heb het op 1 dag gedaan, dus 7 uren les en meteen aansluitend examen. Was super moe van de 7 uren les, waardoor ik mijn zenuwen nodig had om nog scherp te kunnen rijden, wat dus heel goed ging, omdat ik niet stijf stond van de spanning. Kosten weet ik niet meer, heb het destijds bij rijschool Twin in Utrecht gedaan. Goede instructeur en materiaal.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 16:03

Ik wil hem ook gaan halen dit voorjaar. Vind het anders niet verantwoord om met een trailer de weg op te gaan, al is deze toegestaan met B rijbewijs.

Twijfel alleen nog of ik wat extra lessen wil naast de dagopleiding. De tip van de proefles is inderdaad een goede.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 16:21

NinaCharlie schreef:
Voor de mensen die BE gehaald hebben, hadden jullie al ervaring met aanhangers bijv. een B combinatie? Ik twijfel of het verstandig is om te oefenen met een ervaren persoon en daarna BE te doen of om te beginnen bij de rijschool.

Ik was 18, had een jaar mijn rijbewijs, mocht 4 maand zelfstandig rijden en had nog nooit met een aanhanger gereden. Ik heb gewoon lessen genomen bij de autorijschool, zodat ik er in mijn eigen tempo doorheen kon. Ik heb geloof ik 12 lessen gehad, maar na een les of 8 had ik het wel door, ik was er zelf echter nog niet op gerust gesteld :'). Uiteindelijk in 1x geslaagd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 18:46

Ik had 0,0 ervaring met een aanhanger. Als je kan, oefenen oefenen oefenen. Zorg dat je je combi kent. In het begin stond ik vaak stijf van stress om te rijden, vooral voor maneuvers. Intussen rij ik regelmatig en weet ik hoe en wat mijn combi reageert bij welke actie van mijn kant.
Zoals ikke al zei: weet ten alle tijde hoe je wielen van je auto staan. Ga niet gelijk vol je stuur ronddraaien maar doe rustig en subtiel. En ook belangrijk: ken je breedte en remafstand. Het is niet omdat je auto het vlot trekt, dat het afremmen ook in 1 klap kan.
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 18-03-17 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op verwijderd bericht verwijderd