Haflingerhengst gekocht en na aankoop veel problemen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-16 13:53

Storm2009 schreef:
Wat triest inderdaad dat het nu tch om het geld blijkt te gaan. Jammer.

En sneu voor het dier. TS, ik zou niet alleen nooit een paard bij die haflingerman kopen maar eerlijk...ook niet bij jou en die vriendin als het verhaal zo steeds gedraaid werd

Mijn paarden staan niet te koop. Ik selecteer mijn paarden bewust en gaan pas weg op het moment dat ze dood zijn. Dus mijn paarden hoef je ook zeker nooit op internet tegen te komen. ;)

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-16 13:57

silverwind schreef:
Het lijkt wel een soap....

Nou ik kan je wel vertellen dat ik er hoofdpijn aan overhoud. Ik maak me druk om het beestje en heb eigenlijk alles geprobeerd om bepaalde kosten terug te krijgen, maar toch wel het inslapen als vervolg te behouden. Helaas is dit me niet gelukt. Ik wilde de middenweg vandaar misschien dat het zo rommelig is en ik steeds met bepaalde delen in het verhaal kom. Ik krijg steeds nieuwe informatie waardoor het voor mij ook een chaos is en was. Ik ga hem deze week wel mee wegbrengen en aan hun nog een x voorstellen of dat ik dan misschien de inslaapkosten mag vergoeden als het via hun toch verzekeringswerk wordt. Daarbij wil ik eigenlijk gewoon de garantie dat hij spoedig heen zal gaan. Helaas heb ik niets in handen en sta ik redelijk machteloos in dit verhaal. Ik heb totaal geen recht van spreken maar wilde het wel proberen voor het paard.

GabberGill

Re: Haflingerhengst gekocht en na aankoop veel problemen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-16 14:42

Nu he volledige verhaal:

Deze hengst is aangeschaft voor de handel. Voor een magere 500 euro aangezien hij op dat moment een blessure had/heeft. Hij heeft geen papier en komt van de melkerij. Hij bleek daar pas het dekseizoen gekomen te zijn en heeft daar dus zijn eigen kudde merrie's gehad. 15 zijn er zeker gedekt. Ze wilde een andere hengst. Deze was te fel in hun ogen. Hier merken wij dagelijks vrij weinig van en zien hem eerder als zeer brave en makke hengst. Na een aantal dagen werd mijn vriendin verliefd op hem en wilde hem houden. Hij had nog steeds zijn dikke knie terwijl dat volgens de advertentie al over had moeten zijn. Toch de veearts laten komen en hieruit kwam dus het slechte nieuws. Vriendin wilde hem in laten slapen maar uiteindelijk wilde haar man het geld ervoor terug. Ik heb aangeboden om uit te zoeken in hoeverre je het geld terug kan eisen op het moment dat het paard is ingeslapen omdat dat op dat moment de beste optie is.

Eerlijk is eerlijk de eigenaresse van de fokkerij/melkerij is erg geschrokken van de staat van het paard na inzien van het veearts rapport en had dit niet verwacht. Haar werknemer heeft het paard onder valse informatie verkocht en ook zij is het daar gelukkig mee eens. Ze was redelijk en werkte vrijwel goed mee. Helaas moet het paard terug ivm de verzekering. Er komt een extra blad in het paspoort geplaatst met een bemerking waarop staat dat dit paard niet meer verkoopbaar is. Ik hoop echt met heel mijn hart dat het dan ook werkelijk ophoud voor dit paard.

Bedankt toch voor vele tips en inzagen in dit verhaal. De reactie's zijn niet altijd even leuk geweest, maar wel begrijpelijk. Ik hoop net zo erg als jullie dat dit paard gewoon naar de eeuwige weides vertrekt.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 14:54

Enne....de slachtprijs is geen €500.00

enige echte slachtprijs is de kiloprijs
En die 500 euro is het bedrag waarvoor je hem van de verzekering "terugkoopt" wanneer je hem zelf wilt houden en dan mag hij niet meer doorverkocht worden.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-16 14:58

Er wordt nergens gezegd dat die 500 euro de slachtprijs is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 15:01

Leuk zo'n vriendin met zo'n man, had mijn kerel niet moeten zijn.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 15:47

Dancie schreef:
Der man is de handelaar in het verhaal en zij is de verzorgster.

Dit paard is in eerste instantie voor de handel gekocht. Mijn vriendin werd verliefd en wilde hem houden dus heeft hem geheel laten keuren. Dit rapport bleek echter niet zo goed te zijn als gehoopt. Der man wilt dus zijn geld terug en wij zouden hem met alle liefde laten inslapen.

Tsja, als het allemaal zo gescheiden is tussen je vriendin en haar man dan kan vriendin het paard toch gewoon van haar man overkopen? Maar dat geld heeft ze er blijkbaar ook weer niet voor over. Dus die vriendin is echt geen onschuldige toekijker die overgeleverd is aan de nukken en grillen van haar man: ze gaat er gewoon in mee.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 16:01

Maar is de hengst nou wel of niet gekeurd voor aankoop? Uit dit verhaal blijkt dat hij nagekeken is na aankoop, maar dus geen keuring? Eerder had je het weer wel over een keuring.
Ik blijf het een vaag verhaal vinden. Voor 500 euro ga je er toch ook niet vanuit dat het met de knie wel mee valt? En wie garandeerde dat die na een paar dagen verdwenen zou zijn?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-16 16:12

Nagekeken/keuring: Na aankoop.

De verkoopafdeling heeft dit gezegd. Ook in de advertentie stond dit.

Ik heb nu al een paar keer gezegd dat ik het fijne niet weet en dat het daarom zo rommelig is. Mijn kijk op dit was ook heel anders en ik had niet verwacht dat hij terugging.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 16:35

Ach wat zal ik zeggen, los van dit geval dan want hier is wel heel wat meer aan de hand als een klein gebrek.

Als ik als verkoper eerlijk ben gaan mensen weg of ze willen alleen nog maar en achterlijke lage prijs betalen. Zeg ik bijvoorbeeld, paard heeft ooit een hoefzweer gehad is die gelijk doodziek en niet goed volgens de kopers en moet die maar voor spotprijsje weg. En vervolgens laten ze zich door mooie praatjes van een of andere vage niet zuivere verkoper een paard aansmeren wat zogezegd gezond was. Fb vol mooie eerste verhalen daarna komt ellende. Ach dan heb je duur gekocht en leuke medische kosten achteraf, maar je had wel het geweldigste paard ooit gekocht. Ik snap niets van mensen. Lijkt wel of ze zichzelf voor de gek willen houden.

Andersom heb ik ook veel sociale paarden in pension gehad die het liefst de hele kudde wilde uitroeien. Ik vraag dan nog hoe ze in de kudde zijn. Dit heeft mij geleerd dat uitvragen meer is als 1 vraag. Je moet op tig manieren dezelfde vraag stellen om erachter te komen wat een eigenaar van een dier weet. Of ze nu bewust of onbewust de nodige info niet melden weet ik niet. Ik kan iedereen dus aanraden vooraf een vragenlijstje te maken en de belangrijkste vragen op meer manieren erin te zetten en door te vragen.

In dit geval een dikke knie waarop gezegd wordt dat het een recente blessure is, waarom zou je dat niet even laten nakijken door een arts. Kan namelijk van alles zijn, onderzoek plicht of niet.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 16:46

Dus je vriendin heeft een geblesseerd, ongekeurd paard gekocht voor de handel... En gezondheid werd maar belangrijk toen ze besliste hem te houden... Dan is je vriendin imo geen haar beter: zij ging dus ook vrolijk een ongekeurd paard als volledig gezond verkopen (dikke knie zou ze wrs ook wel verzwijgen) en wrs voor een pak meer dan 500 euro... Ook een louche figuurtje dan ;-)...

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-16 17:06

maximuss schreef:
Dus je vriendin heeft een geblesseerd, ongekeurd paard gekocht voor de handel... En gezondheid werd maar belangrijk toen ze besliste hem te houden... Dan is je vriendin imo geen haar beter: zij ging dus ook vrolijk een ongekeurd paard als volledig gezond verkopen (dikke knie zou ze wrs ook wel verzwijgen) en wrs voor een pak meer dan 500 euro... Ook een louche figuurtje dan ;-)...

Waarom in godsnaam weer deze beredenering?

Vorige paardje dat gekocht is dat is op speciaal beslag gegaan en al omdat zij dit nodig had. Zij kocht een paard met een kleine blessure die weg zou trekken en zou hem pas verkopen als hij doorgereden en gezond was.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 17:27

Hele topic gelezen, en het werd van kwaad tot erger.

Paard was stuk bij verkoop, geen keuring, dus jouw woord tegen zijn woord.
Dan weer niet jouw paard, dan geen geld kwestie en nu wel.

Volgens de wet zijn het dingen, maar volgens ons zijn het wel dieren.

Ik hoop dat je een verstandige keuze maakt, voor jou en t paard.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-16 17:32

Ik schreef het uit naam van mijn vriendin is op pagina 1 vermeld. Heb de info dus ook van mijn vriendin en heb nooit haar man zijn verhaal erin meegenomen. Het is helaas zoals het is en ik hoop ook dat het paard krijgt wat hij verdient. Ik had het ook anders gedaan.

Daarbij is een paard voor mij nog steeds geen ding maar gewoon mijn beste vriend dus deze beslissing valt mij ook heel erg zwaar.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 17:37

Ik heb hier heel harde twijfels..het verhaal verandert steeds en ook de eerder genoemde feiten worden veranderd. Ik denk gewoon dat jij dit paard hebt aangekocht gezien je ook vaak naar jezelf vernoemd, terwijl je als buitenstaander hier helemaam niets mee te maken hebt en dus ook niet kan zeggen dat er zoveel emoties spelen voor een paard die je 'vriendin' maar zo kort heeft. Het is niet erg hoor om gewoon te zeggen dat dit paard in jouw eigendom is/was, maar je bent denk ik bang omdat er veel fouten gebeurt zijn na de aankoop.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 17:39

Niet laten keuren is dus op de blaren zitten!
Niet laten keuren, wetende van een geblesseerde knie is nog meer op de blaren zitten!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 17:48

Dancie schreef:
maximuss schreef:

Waarom in godsnaam weer deze beredenering?

Vorige paardje dat gekocht is dat is op speciaal beslag gegaan en al omdat zij dit nodig had. Zij kocht een paard met een kleine blessure die weg zou trekken en zou hem pas verkopen als hij doorgereden en gezond was.

Dus keiharde conclusie die je kunt trekken, ze kopen ze voor een krats op en echt niet uit zogenaamde dierenliefde want anders zouden ze nu heel anders reageren, lappen ze op en schoppen ze de handel weer in, dat soort mensen vind ik echt om te kotsen en misschien is het geen verkeerd idee om zo af en toe vriendschappen op basis van gedrag te herzien.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-16 17:55

Ik g steeds harder lachen om de beredeneringen

Hij is echt niet van mij. Dan was hij namelijk al ingeslapen. Het is een paard waar ik wel degelijk een band mee heb. Hij staat naast mijne in stal en mijn vriendin haar kids rijden op mijn welsh en de haflinger die doe ik dus ook wel vaak. Hierdoor weet ik dat het paard gewoon last heeft en dat ik hem nooit gekocht had.

Ik had zelf sowieso een stap draf restje gedaan op hard en zacht. Dat is in dit verhaal ook niet gebeurd terwijl ik zeker weet dat er op dat moment al negatief vooruitzicht was geweest. Dit neemt niet weg dat ik voor zowel paard als vriendin een goede uitkomst wilde. Is dat heel erg onmenselijk?

Dit paard kroel ik vrijwel dagelijks mee dus ik kan wel degelijk zeggen dat ik me emotioneel verbonden voel met dit paard. Het is ook een schat van een beest. Ik heb het meer omdat ik weet dat hij straks teruggaat en dat hij niet ingeslapen is.

Maar nee sorry voor mij geen handelspaarden. Ik heb er 2 en dat is meer dan zat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 17:58

Jij niet maar je vriendin en man blijkbaar wel en heel eerlijk, als ze die 500 terug krijgen dan kun jij ook die 500 bieden en hem in laten slapen.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-16 18:04

Ik zal eerlijk zeggen ik heb in het verleden ook wel is een marktpaard mee naar huis genomen. Goed gevoerd doorgereden en een leuk passend huis gezocht. Ik hoefde de jackpot er niet voor als ik maar geen verlies leed. Ik ben erachter gekomen dat dat onmogelijk is en dat ik teveel om de paarden geef om ze boven mijn gemaakte kosten te verkopen. Ik was namelijk nogal selectief in mijn kopers.

Ik heb daarmee in mijn ogen gewoon een leuke verschijning van de markt gered en een 4 sterrenhuis gegeven. Ik kots daar niet van. Ik weet dat die liefde voor paarden ook bij mijn vriendin zit maar helaas heeft zij niks te zeggen over het lot van dit paard.

Ik heb aangeboden om mee te gaan en ik ga dus ook kijken of ik hem ter plekken kan kopen en daar kan laten inslapen. Hoe ik het ga doen weet ik nog niet, maar ik zal er alles aan doen om hem geen dag langer te laten staan.

Ik kan ze helaas geen 500 euro aanbieden omdat ik zelf al 2 paarden heb en een kleine dame van een jaar en ook maar alleenstaande mama. Mijn Hart is' er goed voor om hem over te nemen en uit zijn lijden te verlossen, maar ze krijgen nu ook alle gemaakte kosten terug en daar kan ik niet tegenop.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 18:12

Het al hebben van 2 paarden kan geen reden zijn om deze haflinger voor 500 euro niet mee te nemen en direct te laten euthanaseren. Dat je het geld beter voor je kind kunt reserveren als alleenstaande moeder, daar geef ik je groot gelijk in. Wat dat aangaat moet je die 2 paarden gewoon verkopen. Die eten uit de mond van je dochter.

Wat gratis en wat je dus wel kunt doen is die "vriendin" van je vertellen dat je niet een dag langer met haar malafide handeltje geassocieerd wilt worden.
Want per saldo kocht ze een kreupel paard voor iets meer dan slachtgeld met als doel om het door te verkopen met een plusje. Aan wie dan? Met het hele verhaal? Ik geloof daar geen bal van.

Als ik het hele verhaal (soap!) zo lees, is wellicht nog de meest eerlijke mens in dit verhaal, degene die het dier aan jullie verkocht heeft. Het is maar goed dat je geen naam hebt genoemd.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-16 18:19

Ik denk dat jij mijn salaris niet zo vanachter je computer of telefoon kan bepalen dus ook absoluut niet kan zeggen dat ik mijn paarden moet verkopen omdat ze uit de mond van mijn dochter eten. Ik kan dit zo prima onderhouden maar dan kan ik ieder paard gaan redden wat ik tegenkom. Ik weiger die 500 te betalen het hoogste wat ik ervoor geef is 300 euro en dan krijg ik de euthanasie kosten erbij. Hun krijgen echter in totaal 1300 euro terug. Dat is een bedrag waar ik niet tegenop kan.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 18:34

Yunomi schreef:
Helaas, je hebt niet (voldoende) aan je onderzoeksplicht voldaan bij aankoop. Dit moet je overal gewoon doen, geen verschil tussen de buurvrouw of een handelsstal. Nu heb je je rechten verspeeld.

onzin....bij een handelaar is vragen naar de gezondheid al meer dan voldoende om aan je onderzoeksplicht te voldoen. Handelaar is wettelijk verplicht daar eerlijk op te antwoorden namelijk, dus als hij zegt; paard is goed, mankeert niks, dan mag je daar (wettelijk gezien) vanuit gaan dat dat juist is.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 18:38

Persoonlijk zou ik ook geen 500 euro zo laten zitten als een paard helemaal afgekeurd is.
Hoe de aankoop is gedaan is natuurlijk niet slim maar om dan hem niet terug te brengen vind ik overdreven.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 18:49

Dancie schreef:
Ik wil niet te veel vrijgeven over waar en hoe met namen. Het is namelijk zo dat dat mijn rechtszaak die ik toch wil gaan starten kan tegenwerken. Ik heb hem in ieder geval niet bij jouw plekje vandaan :)

Blijft toch een gek verhaal al met al....een post voor deze beweer je echt dat ie van jou is....en hier wil je nog een rechtszaak aanspannen. Maar hij is toch niet van jou?

Wat is het eigenlijk? Groot duimzuig verhaal voor de aandacht of een leugentje omdat je je schaamt? Sorry maar ik geloof niks van je ontkennende reacties. Hoop dat t paard in betere handen is bij de vorige eigenaren en ingeslapen wordt