Paard blijkt na aankoop niet goed te zijn, verborgen gebrek?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 09:00

NibbitLotus schreef:
TS is helaas slachtoffer van dezelfde handelaar als waar ik slachtoffer van ben. TS en ik hebben inmiddels contact en zullen binnenkort samen om tafel gaan om het een en ander te bespreken en om te kijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen. Totdat ik meer zekerheid heb over de vordering van mijn zaak tegen deze man ga ik geen namen noemen of hints geven, gezien alles wat ik te veel zeg tegen mij gebruikt kan worden. Ik zal zo mogelijk iedereen op de hoogte houden over het proces.

wat een soap, is er nu ook nog een kans dat jij de betaalde onderhouds/stallings kosten terug krijgt...? of zal een rechter alleen maar uitspraak doen dat je het paard terug mag brengen en aankoop bedrag terug?

Stel aankoop is 3500 en je hebt je paard in pension a 300 euro per maand...dan zijn alleen al de stallings kosten hoger dan dan de waarde van het paard.............

Kwa rechtzaken...dat duurt soms maanden..de tegenpartij kan ook gewoon uitstel aanvragen he......tijd rekken..zijn mensen goed in..en de rechtbank gaat eigenlijk altijd in een uitstel verzoek mee...

Wat iemand ook aangaf zonder rechtsbijstand is het een te dure aangelegenheid.......en daarnaast zullen ze soms ook gewoon schikken...dat is vaak voordeliger dan allerlei dure zaken.

(schikken geeft ook een onbevredigd gevoel..immers dan zal de rechtsbijstand een bedrag uitkeren en de handelaar gaat nog steeds vrij uit)
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 27-09-16 18:31, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Omdat het originele bericht op verzoek van de poster is aangepast is de quote ook aangepast in dit bericht

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 09:08

Ik ben het ermee eens, Dees, dat het ook alleen maar zin heeft als je een rechtsbijstandsverzekering hebt.
Verder kost een rechtszaak alleen maar tijd (en de kosten van het paard zolang het op stal staat).

Ik heb ooit ook een rechtszaak gevoerd na een foute aankoop. En toen stond ik er nog wat minder gunstig voor als TS, d.w.z. dat ik bij een particulier bleek te hebben gekocht (niet geregistreerde handelaar) en de bewijslast dus bij mij lag. En van het gebrek (scheur in de meniscus) ook nog eens niet kon worden aangetoond wanneer het ontstaan was, omdat er geen helingsproces is.
Toch heeft de rechter besloten dat de zaak moest worden geschikt en ben ik er goed uitgekomen met het schikkingsbedrag en de verzekering die het paard heeft uitgekeerd. Het paard is naar de slager gegaan.
De rechtszaak heeft een half jaar geduurd. In dat half jaar heeft het paard op de wei gestaan.

Ik ben wel blij dat ik er een zaak van heb gemaakt. Uiteindelijk heeft het voor mij goed uitgepakt.
Mijn geluk: een goede advocaat en een rechter die duidelijk door had dat het zaakje stonk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 09:10

studiemiep schreef:
wat een soap, is er nu ook nog een kans dat jij de betaalde onderhouds/stallings kosten terug krijgt...? of zal een rechter alleen maar uitspraak doen dat je het paard terug mag brengen en aankoop bedrag terug?

Stel aankoop is 3500 en je hebt je paard in pension a 300 euro per maand...dan zijn alleen al de stallings kosten hoger dan dan de waarde van het paard.............

Kwa rechtzaken...dat duurt soms maanden..de tegenpartij kan ook gewoon uitstel aanvragen he......tijd rekken..zijn mensen goed in..en de rechtzaak gaat eigenlijk altijd in een uitstel verzoek mee...

Je moet het wel altijd vorderen. De totale kosten. De kans dat je het ook krijgt is helemaal aan de rechter.

Dees

Re: Paard blijkt na aankoop niet goed te zijn, verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 09:11

Babootje, mee eens. Als TS de hulp van de rechtsbijstandsverzekering kan inschakelen, dan is doorzetten wellicht de moeite waard.
Al was het maar om dit soort ratten aan te pakken.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 09:12

Babootje schreef:
studiemiep schreef:

Kwa rechtzaken...dat duurt soms maanden..de tegenpartij kan ook gewoon uitstel aanvragen he......tijd rekken..zijn mensen goed in..en de rechtzaak gaat eigenlijk altijd in een uitstel verzoek mee...

Je moet het wel altijd vorderen. De totale kosten. De kans dat je het ook krijgt is helemaal aan de rechter.

ja vorderen tuurlijk maar hoe groot is een kans dat de rechter ook de handelaar ook veroordeeld in het betalen van de onderhouds kosten...(als 1ste zal een handelaar aandragen..dat hij er niet voor heeft gekozen een "dure"pension stal).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 09:14

Dees schreef:
Babootje, mee eens. Als TS de hulp van de rechtsbijstandsverzekering kan inschakelen, dan is doorzetten wellicht de moeite waard.
Al was het maar om dit soort ratten aan te pakken.

En advocaten hebben ook allemaal van die leuke ideeen. Zo heeft die van mij er druk op gezet door beslag te leggen op de rekeningen van meneer de verkoper.
Die overigens (hoe kun je het bedenken) ook in auto's handelde.
Die kon vervolgens een tijdje niks meer. Dan wil je wel schikken hoor.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 09:16

studiemiep schreef:
ja vorderen tuurlijk maar hoe groot is een kans dat de rechter ook de handelaar ook veroordeeld in het betalen van de onderhouds kosten...(als 1ste zal een handelaar aandragen..dat hij er niet voor heeft gekozen een "dure"pension stal).

Er zijn altijd gemiddelde kosten die je kunt vorderen. En natuurlijk ook de kosten voor DA etc.
En niet te vergeten alle reiskosten die gemaakt moeten worden, trailerhuur etc etc. Top het maar flink op, zolang je het maar kunt onderbouwen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 09:17

Rechtsbijstandverzekering betaalt alleen kosten van de advocaat. Kosten voor stalling e.d. Van het paard, worden nooit vergoed. Bij een paard met een beperkte waarde kan een rechtszaak nooit rendabel zijn. Je krijgt meestal wel een (beperkte) vergoeding, maar dit is bijlange na niet genoeg om je kosten te dekken.
Vwb het 'gebrek' : als het paard niet kreupel loopt, zie ik ook het probleem niet. Ik heb ook een paard gehad wat ooit hoefbevangen is geweest. Eenvoudig op te lossen met een speciaal ijzertje, en heeft nooit een pas kreupel gelopen.

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 09:21

Ik heb een pro deo advocaat kunnen krijgen omdat ik student ben, heb zelfs geluk dat ik een advocaat heb die zelf ook een paard heeft.

Gebrek van mijn paard is makkelijk aan te tonen dat het eerder ontstaan is, paard heeft botwoekering in de knie, dat ontstaat niet in een dag. Hebben ook al contact gehad met de stal waarbij het ongeluk gebeurd is dus die kan het ook bevestigen.

Met de ontbindingsbrief geef je aan de koop te willen ontbinden, hiermee "geef" je het paard terug maar heb jij je geld nog niet. Wij hebben in deze brief ook gezet dat alle gemaakte kosten vanaf dat moment voor zijn rekening zijn. Alles wat dit jaar is aangekocht, dierenarts, hoefsmid, overal hebben we bonnen van bewaard dus alles is aan te tonen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 09:31

Sevke: dat klopt. De rechtsbijstand vergoed dit niet, maar daar hebben we het ook niet over.
De rechter doet een uitspraak en kan daarbij de kosten die TS gemaakt mee nemen. Het is aan de rechter om dat bedrag te bepalen.

En voor wat betreft het gebrek: de ene hoefbevangenheid is de andere niet. Zo te horen is het paard dat TS heeft gekocht ernstig hoefbevangen geweest en is het hoefbeen "gezonken". Daar zou ik ook niet aan beginnen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 09:36

NibbitLotus schreef:
Ik heb een pro deo advocaat kunnen krijgen omdat ik student ben, heb zelfs geluk dat ik een advocaat heb die zelf ook een paard heeft.

Gebrek van mijn paard is makkelijk aan te tonen dat het eerder ontstaan is, paard heeft botwoekering in de knie, dat ontstaat niet in een dag. Hebben ook al contact gehad met de stal waarbij het ongeluk gebeurd is dus die kan het ook bevestigen.

Met de ontbindingsbrief geef je aan de koop te willen ontbinden, hiermee "geef" je het paard terug maar heb jij je geld nog niet. Wij hebben in deze brief ook gezet dat alle gemaakte kosten vanaf dat moment voor zijn rekening zijn. Alles wat dit jaar is aangekocht, dierenarts, hoefsmid, overal hebben we bonnen van bewaard dus alles is aan te tonen.

Het is natuurlijk walgelijk dat zulke mensen bestaan. Maar heel eerlijk vind ik jouw verhaal ook wel erg naiief om een handelaar die een paard als 'weekendkoopje/weg=weg' wegzet op z'n blauwe ogen te geloven? Volgens mij loop je best wel een poosje mee in de paardenwereld, dan neem je een paard met een dikke knie toch niet mee om pas een dag ná de aankoop een keuring te gaan doen?

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 09:44

Ik loop al wel een tijdje mee maar koop niet eens in de zo veel jaar een nieuw paard hoor ;). Heb zelfs nog nooit een paard gekocht van een handelaar voor dit paard.
Voordat wij bij het paard zijn wezen kijken hebben wij via de telefoon en mail al gezegd dat wij het paard hoe dan ook wilden laten keuren. Hij ging hier mee akkoord en vond het ook meer dan logisch. Vervolgens hebben we deze kwestie nog toegevoegd aan het contract, zodat de afspraak zwart op wit zou staan. Daarnaast was hij zo overtuigend over de knie en dat er niks aan mankeerde dat we hem echt op zn woord durfden te geloven, achteraf heel stom ja maar dat is achteraf. En ik geef aan dat een schoonheidsfoutje niet erg was geweest (wat het volgens de handelaar ook was) , dus een dikke knie opzich was niet erg geweest.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 10:12

NibbitLotus en TS , jullie hebben alles goed gedaan behalve het belangrijkste, zelf laten keuren en niet geloven op de praatjes van verkopers, geen kritiek op jullie hoor. Bij mijn allereerste zelf gekochte paard ben ik er ook ingetrapt en dat was veertig jaar geleden. Gebeurt je één keer en nooit weer. Zie het als een leerschool voor zover je er verder niets uit kunt halen. En inderdaad, zodra ts contact heeft gehad met de handelaar en hij net zo reageert als bij NIbbitLotus dan direct met naam en toenaam op het net. Want ondanks deze verhalen blijven mensen er in stinken.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 10:16

Poeh wat een triest verhaal Anniekkkk...

Hou je ons op de hoogte?
Laatst bijgewerkt door Amaris op 27-09-16 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 10:19

bigone schreef:
NibbitLotus en TS , jullie hebben alles goed gedaan behalve het belangrijkste, zelf laten keuren en niet geloven op de praatjes van verkopers,

Zo is het ook. Voorkomen is altijd beter dan genezen.
Ookal heeft NibbitLotus nog een aantal zekerheden toegevoegd (zoals een koopcontract) waar ze nu wel wat aan heeft, zodra je het paard hebt gekocht is terug laten nemen altijd een crime.
Je kunt dus maar beter voorkomen dat je eigenaar wordt van zo'n paard.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 10:39

Babootje schreef:
bigone schreef:
NibbitLotus en TS , jullie hebben alles goed gedaan behalve het belangrijkste, zelf laten keuren en niet geloven op de praatjes van verkopers,

Zo is het ook. Voorkomen is altijd beter dan genezen.
Ookal heeft NibbitLotus nog een aantal zekerheden toegevoegd (zoals een koopcontract) waar ze nu wel wat aan heeft, zodra je het paard hebt gekocht is terug laten nemen altijd een crime.
Je kunt dus maar beter voorkomen dat je eigenaar wordt van zo'n paard.

Ondanks alle toevoegingen die NibbitLotus heeft gedaan en waar de verkoper mee akkoord is gegaan zit ze wel met de frustratie van rechtszaken. waarbij dus nog niets mee is opgelost, je gelijk krijgen is één ding, je geld terug is een ander iets. Reken er maar op dat zoiets ontzettend frustrerend is. Ik had toen der tijd ook een imo goede regeling op papier. Helaas bleek dat ook niets waard en internet was er nog niet maar ik heb er wel voor gezorgd dat die persoon bij alle paardenmensen die ik persoonlijk kende nooit meer een paard kon verkopen. In deze tijd zou zijn naam direct op het net te vinden zijn, wat er voor kan zorgen dat mensen extra op hun hoede zijn indien die naam opduikt bij het nazoeken. Heeft ook een negatieve keerzijde, er zijn ook mensen valselijk beschuldigd en dat word ook op het net gepleurd.

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 10:48

Ik heb het paard wel degelijk zelf laten keuren, klinisch en rontgen.
Ik verwacht ook niet dat ik al mijn geld terug krijg, ik heb het in ieder geval wel benoemd.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 10:49

Waarom de naam van die handelaar niet noemen? Bij ervaringen uit de eerste hand mag dat gewoon. Ik zou wel graag willen weten waar ik straks NIET naartoe moet gaan.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 10:51

De grootste fout die beide gemaakt hebben , is niet laten keuren voor aankoop en eerlijk ik snap dat echt niet met alle internet tegenwoordig.
Er wordt zo vaak op gewezen en gewaarschuwd en dan toch betalen voor keuring.

Er is een waslijst aan dingen waar je gelijk vraagtekens bij moet zetten als je die ziet.
1 daarvan is verdikkingen en de ander is ijzers.
Waarom heeft een paard ijzers onder en kan hij ook goed lopen zonder ijzers.
Een gezond paard loopt rad in het zand en op het harde(zonder kiezels) als de ijzers er af gehaald worden.
Doet hij dat niet dan is dat al een beperking.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 10:57

NibbitLotus schreef:
Ik heb het paard wel degelijk zelf laten keuren, klinisch en rontgen.
Ik verwacht ook niet dat ik al mijn geld terug krijg, ik heb het in ieder geval wel benoemd.

Voor of na dat je het paard betaald had??

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 10:57

Dees schreef:
Onwijs sneu, zowel voor NibbitLotus als voor TS.
Man man, die paardenhandel... zo verrot als oud hout in de walkant.

En waarom staat deze meneer inmiddels niet met naam en toenaam op Bokt als zijnde oplichter?

Omdat je eerste alinea zo waar is helaas vraag ik me idd. af waarom de 2de alinea nog niet toe gepast is?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 11:12

spatter schreef:
De grootste fout die beide gemaakt hebben , is niet laten keuren voor aankoop en eerlijk ik snap dat echt niet met alle internet tegenwoordig.
Er wordt zo vaak op gewezen en gewaarschuwd en dan toch betalen voor keuring.

Er is een waslijst aan dingen waar je gelijk vraagtekens bij moet zetten als je die ziet.
1 daarvan is verdikkingen en de ander is ijzers.
Waarom heeft een paard ijzers onder en kan hij ook goed lopen zonder ijzers.
Een gezond paard loopt rad in het zand en op het harde(zonder kiezels) als de ijzers er af gehaald worden.
Doet hij dat niet dan is dat al een beperking.

Dat van de ijzers vind ik echt onzin. Onze merrie heeft altijd op ijzers gestaan, ook toen we haar kochten. Nu vanwege weidegang zonder ijzers en we kijken hoe dat bevalt voor beide partijen. Paardlief moet er echt aan wennen en staat bij minste kleine steentje al op 3 benen of gaat ongemakkelijk lopen. Gewoon echt wat gevoelig, wat toch niet raar is aangezien er jaren ijzers onder gezeten hebben? Om daar meteen iets verdachts van te maken, lijkt me niet nodig.
Maar verder helemaal met je eens dat ik op zo'n manier een paard kopen, pas na aankoop laten keuren, zonder Googlen en zonder iemand mee te nemen die er meer verstand van heeft, echt heel naïef vind. Dat de paardenhandel nog vele malen rotter is dan de autohandel is toch echt heel algemeen bekend. Neemt niet weg dat je daar nu niks meer aan hebt en het ongelooflijk zuur en verdrietig is.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 11:19

Gypsy schreef:
Charaz schreef:
Natuurlijk bekappen en hoefbevangen... zeker met probleem hoeven heb jij m.i. een vakman nodig en geen hobbyist.

Hoe is iemand die leeft van bekappen een hobbyist?

Een goede (natuurlijk) bekapper kan een hoop doen om de witte lijn weer op orde te krijgen. Dat is immers een onderdeel wat zichzelf constant vernieuwd. Genoeg succes verhalen.

Dus ts, nog even geen paniek.

Het is niet alleen de witte lijn lijkt me... er is een oorzaak en dat heet een kanteling van het hoefbeen en die verhelp je niet :)*

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 11:28

Diegene die in staat is om een gekanteld hoefbeen weer terug te laten kantelen , kan goud geld verdienen.
Helaas is dat nog niemand gelukt.

En iedereen met een beetje verstand kan bedenken dat een gekanteld hoefbeen nooit prettig kan lopen voor een paard.
Kan hij wennen aan de pijn , misschien, kan de pijn verzacht worden, ja zeker tot een bepaalde graad afhankelijk van hoe erg de schade is.
Is dat paard gezond , nee!

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 11:34

TS heeft het paard wel gekeurd voor aankoop toch?
Paard kwam door de klinische keuring heen..

Edit: Ik zie trouwens al, ze heeft niet zelf gekeurd maar er zat een nog geldig keuringsverslag bij..
Tja ik weet 't niet.. zo'n keuring is ook niet zaligmakend.. zeker klinisch niet.. zou niet weten of dit eruit gekomen was.. volgens haar smid niet