Recht op eerste koop

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 07:45

Beatje...haar ouders zijn volgens mij bij de gesprekken geweest om de boel rechtsgeldig te maken.

Deze situatie verdiend inderdaad geen schoonheidsprijs,toch denk ik dat in dit geval de proefperiode en koop ongedaan gemaakt kan worden.De verkoper betaald momenteel alles en eigenlijk leent de manege haar pony en beslist na een week of ze hem willen hebben of niet.

Belangrijk is...wat is er exact afgesproken.Daar valt of staat alles mee.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 07:57

Ik vind het niet kunnen dat jij de pony terughaalt uit een proefperiode. Je wist van te voren waar je pony terecht zou komen, je hebt zelf ingestemd met stalling betalen. Dan had je bijrijdster het eerder moeten bedenken. Ik zou echt not amused zijn als ik een pony op proef zou hebben en de eigenaar bedenkt zich ineens en wil hem aan een ander verkopen.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 08:23

Ayasha schreef:
miss_lizje schreef:
Ik denk dat als TS haar glazen een beetje heeft ingegooid door te vermelden dat ze een andere koper heeft waar ze meer vertrouwen in heeft.
Als ze gewoon was gaan praten dat het haar toch niet lekker zat en dat ze de proeftijd vanaf haar kant wil beëindigen had ze zeker in haar recht gestaan.
Dat ze hem daarna als nog wil verkopen aan haar verzorgster is niet fancy en zal niet de schoonheidsprijs verdienen, maar daar heeft de manege dan niks meer over te zeggen.

Nu ook niet.

True. Maar in plaats van enkel telleurgesteld snap ik aan de ene kant ook wel dat de manege pissed kan zijn omdat er een andere koper is. Ze kunnen wel moeilijk gaan doen of dit nu gerechtvaardigd is of niet.

Maar ik zou de pony ook gewoon ophalen. Zeker als eigenaar alles betaald heeft. Tot nu toe hebben ze er geen kosten aan gehad.

Amy77

Re: Recht op eerste koop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 08:30

Even iets heel anders he, want ik ben niet op de hoogte van de wet in dit geval..
Verkoper betaald alles, er is alleen afgesproken dat er bij schade etc dit betaald worrdt door degene waar de pony opproef staat.
Verkoper is nog steeds eigenaar en betaald ook..wat als je je tijdens de proefperiode bedenkt en denkt, goh, ik wil mn pony toch niet verkopen? dan haal je hem uit de verkoop? Dat kan toch? De manege heeft immers aan de manegelessen verdient én hebben stallingskosten betaald gekregen. Totaal geen kosten gemaakt aan de pony dus.

Lijkt mij even heel zwart wit gezegd heel simpel, pony uit verkoop trekken en lekker naar huis halen..als ze hem dzn aan haar bijrijdster verkoopt, is dat haar eigen zaak.

Sneu voor manege, maar die hebben een weekje een fijne pony mogen lenen op andermans kosten.

Nogmaals, heel simpel gezegd, maar vraag me af hoe dat zit?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 08:40

zo zou ik ook denken, Amy. Zou het niet moeilijker maken als het is, als ik de Ts was, en had dan niets gezegd over het verkopen aan bijrijder.

Want, eerlijk gezegd zou ik daar als potentiele koper ook niet echt gecharmeerd van zijn.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 08:53

Ts, lekker je pony terug halen. Hij is nog van jou. En mensen moeten daar niet moeilijk over gaan doen. JIJ beslist en niet de manege in dit geval. Het is banketstaaf voor hun maar je staat volledig in je recht. Ik snap je hoor ... trailer pakken en pony ophalen. Zoals ik al zei sta je volledig in je recht.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 08:57

Welk recht heeft de manege dan? En waarom staat ts in haar recht? (Ik weet zelf niet waarom)

Staat dit zo in de wet? is dit vastgesteld? Is dit ergens terug te vinden? Ik geloof dat veel mensen nu hun mening geven dat ts het paard moet terughalen en in haar recht staat, maar zijn er ook feiten?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 09:05

Batlow: wist je nog niet dat t hier op bokt stikt van de (zogenaamde) juristen? :+

Ts goed dat je informeert bij een jurist. Als je in je recht staat gewoon doen. Ook al is het niet netjes.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 09:10

Maartje1990 schreef:
Batlow: wist je nog niet dat t hier op bokt stikt van de (zogenaamde) juristen? :+

Ts goed dat je informeert bij een jurist. Als je in je recht staat gewoon doen. Ook al is het niet netjes.

Nee, daarom vraag ik naar verwijsbare feiten :D het is interessant om hier toch de echte feiten van te weten en niet 'ik vind' :+

Ben ook benieuwd wat de jurist zegt tegen ts.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 09:15

Batlow schreef:
Welk recht heeft de manege dan? En waarom staat ts in haar recht? (Ik weet zelf niet waarom)

Staat dit zo in de wet? is dit vastgesteld? Is dit ergens terug te vinden? Ik geloof dat veel mensen nu hun mening geven dat ts het paard moet terughalen en in haar recht staat, maar zijn er ook feiten?

Euh van wie is het paard? Heeft de manege betaald? Nee. Hebben ze anderszins kosten gehad aan het paard? Nee. Paard is nog van ts, manege heeft hem een week in bruikleen gehad, thats all.

Het verdient idd geen schoonheidsprijs en ik zou ook not amused zijn als koper, maar het nog steeds jouw paard dus jij beslist. Wel zou het netter zijn geweest als je gewoon had gezegd dat je niet wilt verkopen en hem terug had gehaald. Het melden dat je een andere koper hebt is gewoon lelijk en zou ik ook boos om worden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 09:34

Uiteindelijk heeft de manege geen poot om op te staan. Het zou toch vrij logisch zijn dat je aan het einde van de proefperiode een evaluatiegesprek hebt met alle betrokkenen, dus (potentiële) koper en verkoper, en daar bespreekt wat de ervaringen zijn aan beide kanten. Daar zou je kunnen aangeven dat jouw ervaringen niet positief zijn en je dus de de proefperiode wilt beëindigen zonder tot verkoop over te gaan. Dat lijkt me niet een rare gang van zaken (los van de oorzaak want die is wel knap dubieus..) maar houd er wel rekening mee dat de manege er niet van gediend kan zijn en kan proberen om je onder druk te zetten om de verkoop wel door te laten gaan. Ik zou dus wel volwassenen meenemen die sterk in hun schoenen staan.

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:05

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:09

galaxyfizzy schreef:
Maartje1990 schreef:
Ja joh }:0 Mij is altijd erin gestampt dat degene die aantoonbaar de stalling/ verzorging voor het paard betaald de eigenaar is mocht het nodig zijn om eigenaarschap aan te tonen. Bokt staat er ook vol mee als mensen met juridische achtergrond reageren, dus zo'n gekke gedachte lijkt mij dat niet. Ts betaald ook nu nog de stalling + betreft een proefperiode die door beide kanten opgezegd kan worden. Is dat nou zo moeilijk? Jurist zou niet nodig moeten zijn, ze hadden gewoon gisteravond hun eigen paard moeten inladen met hun gezonde verstand, zeker nu partij die paard op proef heeft niet terug deinst om te intimideren, want dat doen ze in mijn ogen. Paard inladen en weer in eigen beheer brengen. Mocht het zover komen dat de andere partij echt wil gaan zieken, dan staat paard tenminste weer veilig bij ts terwijl dat zich afspeelt. Wat een gedoe, dit had zo makkelijk voorkomen kunnen worden :n

Helaas is het nog steeds een fabeltje dat wanneer je kan aantonen dat jij een bepaalde periode voor eeb paard heb gezorgd en alles betaald, dat hij dan aabtoonbaar van jou is.
Dit is in werkelijkheid niet zo, hier komt heel wat meer bij kijken.

In het geval van ts is het gewoon nog duidelijk dat ts nog de eigenaar is, koper heeft nog geen aanbetaling gedaan of het hele bedrag betaald.
Ze hebben nog geen zeggenschap over het dier

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:21

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:49

Seventeen, ik denk dat jij gelijk hebt, het is zeker ponykamp op die manege en daar gebruiken ze nu jouw pony voor.Nu je zegt dat ze hem niet willen teruggeven deze week terwijl jij wel de stalling betaalt zou erzoiets achter kunnen zitten. Als het ponykamp straks voorbij is hebben ze zelf weer genoeg ponies en dan kun je hem waarschijnlijk terugkrijgen als je de stalling ook niet meer betaalt. Vreemde zaak trouwens, ik heb ook weleens ponies op proef gehad maar daar betaalde ik toch echt zelf de stalling voor! Dan had ik ook geen paspoort maar dat kreeg ik dan zodra de proeftijd gunstig was afgelopen en ik de pony betaalde.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:02

Ik vind het ten eerste al vreemd dat TS de stalling wil betalen om het paard uit te lenen voor de proeftijd. Waarom zou je? ZIJ willen dat paard daar hebben staan...
Daarnaast heeft je verzorger gewoon te laat gereageerd. Je hebt hem nu aan die manege beloofd. Zij heeft gezegd; zet je paard eerst maar gewoon te koop. Nu je een koper hebt gevonden wil zij hem toch ineens? Dan is ze te laat, ze heeft kans genoeg gehad.

Ik zou het niet netjes vinden als je nu je paard daar weghaalt. Aan de andere kant heeft de manege een heel mooie deal gesloten doordat jij nu stalling betaalt, maar jij hebt daar zelf mee ingestemd.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:15

Ik lees dat de verzorgster eerst niet genoeg geld had om pony te kopen maar nu toch wel. Heeft ze dan wel genoeg geld om pony te verzorgen als het nodig is, inclusief smid, tandarts, dierenartskosten die zomaar flink op kunnen lopen?
M.a.w. weet verzorgster heel zeker dat ze in staat is goed is voor pony te zorgen? Niet dat ze zich straks weer bedenkt als ze merkt dat het toch meer kost dan verwacht want dan zit jij met de pony. En naar de manege kan dan ook niet meer.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:26

Toen de pony naar de manege ging, heeft TS een prijs afgesproken met de manege. Dat geldt in mijn ogen als een mondelinge verkoopovereenkomst, waarbij als ontbindende factor is afgesproken dat als de proefweek niet bevalt, de pony terug gaat.

De manege kan de pony terug doen als hij niet bevalt als manegepony, de verkoper kan de pony terugnemen als ze aan het eind van de proefweek merkt dat de pony daar niet fijn op z'n plek is.

Ik denk dat het wijs is als TS bij de lessen gaat kijken waar haar pony in meeloopt, zodat ze een indruk krijgt of de pony het werk al dan niet aankan/leuk vindt (mentaal en fysiek) zodat aan het eind van de proefweek een goede afweging gemaakt kan worden.

Dat TS de stalling zelf betaalt is ongebruikelijk, maar dat is nu eenmaal zoals het tussen de partijen is afgesproken.

Greeeett

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 15:12

wat jammer dat de pony zelf geen oordeel kan geven... :(

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 15:18

Als die bij een manege staat zou ik hem terughalen en aan je bijrijdster verkopen.

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 15:26

Pony is niet betaald.
TS is dus eigenaar en beslist nog altijd waar hij heen gaat.
Dus kan zij immers ook beslissen om het terug te halen.
Je kunt hoogstens de kosten vergoeden voor de paar dagen onderhoud. :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 15:31

Whoknows schreef:
Pony is niet betaald.
TS is dus eigenaar en beslist nog altijd waar hij heen gaat.
Dus kan zij immers ook beslissen om het terug te halen.
Je kunt hoogstens de kosten vergoeden voor de paar dagen onderhoud. :)

TS betaald de stalling voor deze week
Dus er zijn geen onderhoudskosten voor de manege

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 15:31

Oke , het is niet netjes wat je gedaan hebt , helemaal niet zelfs, maar je bent ook maar een mens en mensen maken fouten. Als er geen koopcontract is , de pony nog niet betaald is dan is hij in principe van jou. Als ik jou was zou ik de pony daar laten tot de proefperiode voltooid is , want ik denk dat de manege daar wel recht op heeft toch. Na de proefperiode - wil jij hem nog steeds hebben - dan heb jij alle rechten tot het paard en dus trailer huren , paard d'r in en naar huis ! :)

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 17:18

Silly1972 schreef:
Jorinka, even terug lezen dat heeft ze nl al gedaan

Ik heb er dik overheen gelezen! Sorry!

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 17:09

MarChak schreef:
Toen de pony naar de manege ging, heeft TS een prijs afgesproken met de manege. Dat geldt in mijn ogen als een mondelinge verkoopovereenkomst, waarbij als ontbindende factor is afgesproken dat als de proefweek niet bevalt, de pony terug gaat.

of als opschortende voorwaarde dat de pony na een week zou bevallen. Dat weten wij niet, want in de praktijk lijken opschortende en ontbindende voorwaarden nogal op elkaar, met dat verschil dat bij een ontbindende voorwaarde de overeenkomst tot stand komt, maar ontbonden kan worden en bij een opschortende voorwaarde de overeenkomst pas tot stand komt als aan de voorwaarde is voldaan. En welke van de twee is overeengekomen, dat weten we niet. Sterker nog: goede kans dat ts dat zelf ook niet precies weet.