Wanneer is iets een verborgen gebrek en recht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:25

Liselot schreef:
Dus een paard op 4 mei voor het eerst officieel starten, bokkend de ring door gaan en vervolgens op 16 mei te koop zetten is niet iets om vraagtekens bij te hebben als bij het kijken wordt verteld dat hij veel mee is geweest op wedstrijd en daar doodbraaf was.

Tegenwoordig kan je op "mijn knhs" heel gemakkelijk van een paard alle wedstrijd uitslagen opvragen, fluitje van een cent.

Kan je precies zien hoevaak het dier gestart is geweest en wat de punten per proef waren.

Daarnaast had ook even om de protocollen gevraagd kunnen worden, ook dan kan men zien hoe het paard zich heeft gedragen tijdens de proeven.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:25

Liselot schreef:
Dus een paard op 4 mei voor het eerst officieel starten, bokkend de ring door gaan en vervolgens op 16 mei te koop zetten is niet iets om vraagtekens bij te hebben als bij het kijken wordt verteld dat hij veel mee is geweest op wedstrijd en daar doodbraaf was.

Zo lees ik het niet. Volgens mij ging het laatste om een springconcours. Daarvoor zal het paard eerder op wedstrijd geweest zijn om zijn dressuurgraad te halen. Mogelijk was hij daar gewoon braaf bij.
Met een paar bokken voor de eerste keer een springconcours rijden en daarbij het parcours rond komen, klinkt mij helemaal niet zo slecht in de oren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:26

Is mis in dit hele verhaal de reactie van de nieuwe eigenaresse van het paard.
Want wie wordt er nu verantwoordelijk gehouden? De verkoper van het paard of degene die het paard geadviseerd heeft tot aankoop?

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:28

Liselot schreef:

Paard is met vorige eigenaresse l2+9 geweest dus ja vaak op cc en hij is de hele winter mee geweest op oefen cc
Tevens is dit terug te vinden op de knhs site :D

Caatje87

Re: Wanneer is iets een verborgen gebrek en recht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:31

Ik vind het lastig. Als ik een paard ga kopen (ben op zoek) dan wil ik echt een braaf paard en hier vraag ik heel expliciet om als ik ergens ga kijken. Als dat paard dan na 2 weken met opstijgen aan de bok gaat met mij, zou ik bang worden en het vertrouwen verliezen.
Anderzijds begrijp ik dat de verkopende partij wel eerlijk zijn geweest over het karakter?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:32

Ik denk dat het nu belangrijker is om uit te zoeken wat het gedrag veroorzaakt in plaats van oude koeien, eigenaren en oud eigenaren (plus vriendinnen) er bij te halen.

Stel nou paard heeft maagzweer (of KS), die heeft ie niet in een week of 2 dan kan het onder verborgen gebrek gezet worden en kan er een regeling getroffen worden voor bijvoorbeeld medicijnen. Is er medisch niks aan de hand en moet het paard gewoon wennen/of is zadel niet goed en heeft bontje dit al die tijd verborgen gehouden dan is het zaak voor TS en eigenaar om hier aan te werken. In mijn ogen is dit iets wat je altijd moet nagaan als je een paard koopt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:32

Hoppje schreef:
Absurd topic dit! Zou niet best zijn als iedereen die een paard koopt het paard kan terugbrengen omdat het karakter toch niet helemaal is zoals gedacht/gehoopt of wat voor 'banketstaaf smoes' dan ook.

Dat is nu ook weer overdreven. Maar als een paard bijvoorbeeld als verkeersmak wordt verkocht en het blijkt echt niet zo te zijn, dan is dat een kwalijke zaak. Ik heb meegemaakt dat een kennis van mij een paard verkeersmak had gekocht. Helaas bij een particulier en geen koopcontract opgesteld. Paard bleek staatsgevaarlijk langs de weg. Diverse malen geprobeerd ook door professionele ruiters.
Later hoorde ze dat de oude eigenaresse er uberhaupt niet mee naar buiten ging. De huidige eigenaresse die het paard eigenlijk had gekocht om er ook lekker mee naar buiten te gaan is nu veroordeeld tot bakrijden. Ze heeft het paard nog steeds, maar het is natuurlijk niet wat je beoogd had. Als je wil dat het paard bomproof is, dat moet ie dat zijn. Maar vastleggen in een koopcontract

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:34

Alja schreef:
Liselot jij bent een vriendin van joolien en kijkt er misschien ook niet helemaal objectief naar wat natuurlijk ook te begrijpen is.

Ik mag dan een vriendin van haar zijn, objectief kijken kan ik prima.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:36

MarjanB schreef:
Stel nou paard heeft maagzweer (of KS), die heeft ie niet in een week of 2 dan kan het onder verborgen gebrek gezet worden en kan er een regeling getroffen worden voor bijvoorbeeld medicijnen. Is er medisch niks aan de hand en moet het paard gewoon wennen/of is zadel niet goed en heeft bontje dit al die tijd verborgen gehouden dan is het zaak voor TS en eigenaar om hier aan te werken. In mijn ogen is dit iets wat je altijd moet nagaan als je een paard koopt.

Dat heb ik eerder aangegeven. Er is natuurlijk altijd een kans dat het paard wel een verborgen gebrek heeft (omhoog komen en uitslaan bij het aansingelen vind ik niet normaal bij zadelmakke / gereden paarden).
Dan is niet het "gedrag" het verborgen gebrek maar gewoon iets anders. Wel zaak om dat zo snel mogelijk uit te zoeken.
Is er niets aan de hand, dan weet je dat ook en zal de combi gewoon naar elkaar toe moeten groeien.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:38

Impulsieve aankoop :) dat wel

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:38

Iedereen heeft het er over dat via internet alles uit zijn verband kan worden gerukt, in deze kwestie was het verstandig van Joolien geweest om inderdaad eerst te zoeken naar gegevens van het paard, die zijn blijkbaar overal te vinden en er word niets verzwegen. Moeder heeft uitleg gegeven waarom het paard verkocht werd, duidelijk. Een haflinger waar je twee keer per week een uurtje op kunt rijden of zelfs een poss in het land kunt zetten als je geen tijd hebt is heel iets anders dan een paard wat absoluut geen week stil kan staan.
Ts, neem je verlies wat betreft het verkeerde oordeel over dit paard richting nieuwe eigenaar , zorg dat het paard in topconditie is en veel gereden en dan verkoop je hem aan een wel geschikte eigenaar.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:41

Moderatoropmerking:
Ik heb in dit topic een aantal reacties verwijderd waarin op de man werd gespeeld, in plaats van op de bal. Hierbij dan ook het verzoek om deze reacties achterwege te laten en bij het onderwerp te blijven.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:59

Wat een paard aankopen/verkopen wel niet kan veroorzaken. Het verhaal hier straalt heel veel onkunde uit, zowel qua aankoop als hoe er met het paard omgegaan wordt op dit moment. Kan gebeuren, iedereen leert van zulke situaties.

in dit geval gaat het om een paard wat gevoelig lijkt te zijn voor verandering. Het kan zomaar een jaar duren voordat je het paard goed kent en begrijpt. Dus het is niet geheel vreemd dat een paard de eerste weken na aankoop kan veranderen.

Eerste wat bij mij opkwam is inderdaad het zadel. Zonder een goeie zadelmaker weet je niet of het zadel goed ligt en/of het bontje eronder uit kan. Op het oog kan er veel goed liggen, maar dat zegt niet alles.

En verder zou ik niet te gehaaste beslissingen nemen. geef het paard de tijd, haal er deskundige hulp bij en zorg dat alles op orde is incl. zadel. Bij twijfel kan je altijd nog overleggen met een dierenarts.

Vind het vooral ook erg zuur voor de oude eigenaar, op deze manier zijn er alleen maar verliezers..

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:01

Nou als het paard verkocht was met het label: super braaf dan was het een vreemde zaak geweest. Maar dat was niet het geval toch?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:12

Tja... ook ik heb 2 x een paard verkocht dat na verloop van tijd tegenviel. In beide gevallen bleek het paard toch niet zo braaf als de koper had gedacht.
Mijn paarden worden goed opgevoed, en consequent en netjes (door)gereden. Wij hebben een redelijk strak regime thuis van reinheid-rust-regelmaat waar de meeste paarden zich goed bij voelen.
Beide paarden waren braaf en verkeersmak én introvert. Toch ging het eerste paard na verloop van tijd op de loop en bokte de andere haar amazone er af.

Ik denk dat in beide gevallen de paarden stapje voor stapje hun grenzen hebben opgerekt. Het risico met brave paarden is dan m.i. zelfs groter, omdat er minder tijd en energie wordt gestoken in het consequent zijn tegenover het paard. Mensen vergeten vaak dat ook een braaf paard gebaat is bij een duidelijke en consistente aanpak. Braafheid hoort naar mijn idee vaak bij een situatie van zekerheid en stabiliteit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:17

Nogmaals, het gaat er niet om hoe het is gekomen en hoe we het moeten oplossen, dat is de vraag van de op niet, dus je mag daar best een mening op hebben, maar daar ga ik niet op in, omdat het niet de insteek van dit topic is.
Voor de laatste keer herhaal ik dat ik me best bewust ben dat een paard in nieuwe omgeving ander gedrag kan vertonen. We gaan hier rustig mee aan de gang, maak jullie maar geen zorgen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:18

Kendra schreef:
Tja... ook ik heb 2 x een paard verkocht dat na verloop van tijd tegenviel. In beide gevallen bleek het paard toch niet zo braaf als de koper had gedacht.
Mijn paarden worden goed opgevoed, en consequent en netjes (door)gereden. Wij hebben een redelijk strak regime thuis van reinheid-rust-regelmaat waar de meeste paarden zich goed bij voelen.
Beide paarden waren braaf en verkeersmak én introvert. Toch ging het eerste paard na verloop van tijd op de loop en bokte de andere haar amazone er af.

Ik denk dat in beide gevallen de paarden stapje voor stapje hun grenzen hebben opgerekt. Het risico met brave paarden is dan m.i. zelfs groter, omdat er minder tijd en energie wordt gestoken in het consequent zijn tegenover het paard. Mensen vergeten vaak dat ook een braaf paard gebaat is bij een duidelijke en consistente aanpak. Braafheid hoort naar mijn idee vaak bij een situatie van zekerheid en stabiliteit.

Dit klopt ook, ik kocht een merrie van stalgenootje stond bekend als grote drammer en was nog wel eens lastig in de hand met naar de wei brengen enz. Nu zo mak als een lammetje en durf haar zo aan mijn vriend met geen paardenkennis mee te geven om dr in de wei te zetten. Maar niet een week lang :') ik heb die afspraken met haar gemaakt en die is ze zo vergeten als ze een weekje lang elke dag een pasje harder mag.

Maar goed ik hoop dat TS niks raars vind aan het paard en dat het een kwestie is van zadel of opvoeding. Dat laatste is banketstaaf als je denkt dat je wat anders gekocht hebt maar aan de andere kant je hebt ze zo weer onder appel zolang je maar consequent bent.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:26

Ik weet niet hoe je het paard gekocht heb bijv dat er alleen een ruiter op heeft gezeten die het allemaal prima vind en dat het paard maar weinig hoeft te werken. En als dit in eens veranderd word ja dan zijn er nog best wel een paarden die er goed tegen in gaan.maar voor als nog moeten ze wennen. Denk dat je weinig kans maakt om zo een paard terug te mogen brengen.of je hebt hele schappelijk verkopers.

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:29

Je had dit topic helemaal niet hoeven openen als je gewoon je paardenverstand had gebruikt, je hebt je teveel laten leiden door het feit dat de oude eigenaar volgens jou een nieuw paard had gekocht.

Was dit niet het geval geweest dan had je waarschijnlijk heel anders op de situatie gereageerd.

Ik snap ook niet dat je een paard wat je nog niet goed kent zonder te longeren gaat rijden als er al wat spanning was bij het opzadelen. Als je dit had gedaan was er waarschijnlijk weinig aan de hand geweest.

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:34

Dit gedrag valt imo niet onder een verborgen gebrek.

Ik hoop oprecht dat jij en de huidige eigenaar eruit komen met het paard TS! :j
Kan begrijpen dat de verkopende partij wat geschrokken is, maar wellicht kan je van haar nog bruikbaar advies krijgen.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:58

Dus:
- Verkoper heeft aangegeven dat het paard eenkennig is, geen week stil kan staan, en alleen geschikt is voor een gevorderde ruiter.
-Koper heeft zelf het paard niet bekeken of gereden, maar is afgegaan op het oordeel van een derde.
Klinische keuring is uitgevoerd, daar kwam niets uit.
-Na het paard tegen het advies van verkoper in een week stil te zetten, en het bontje te verwijderen zonder het zadel door een zadelmaker na te laten kijken, is het paard gaan klieren.

* Vraag van de derde partij en niet de koper is nu: Is een gedragsverandering een verborgen gebrek?

Waarbij het dus een grote vraag is of het daadwerkelijk een gedragsverandering is want er was van tevoren gewaarschuwd, een beetje onderzoek had uit kunnen wijzen dat bokken vaker voorkwam bij dit paard, en aangezien het paard eenkennig is en net verhuisd is kun je ervanuit gaan dat er ook daar bij een eenkennig paard behoorlijk wat spanning komt kijken.

Verder vraag ik me af in hoeverre de koper nou uiteidelijk aan haar onderzoeksplicht heeft voldaan aangezien die het paard zelf niet heeft gereden of bekeken, maar dit aan een derde heeft overgelaten.

Waag maar een gokje, ik denk dat de koper absoluut niet sterk staat, maar ik ben geen jurist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:00

Drifter, voor de duidelijkheid, de koper heft wel zelf gereden :+
Verder ga ik niet op de post in. :)

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:02

Joolien schreef:

Jullie hadden al een aanbetaling gedaan voordat de werkelijke eigenaresse het paard had gezien. Dat maakt het verhaal wel wat vreemd.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:05

Joolien schreef:

vivaldi2002 schreef:
Hij moest en zou gereserveerd worden want die meid die hem zou kopen die moest ook nog komen...vervolgens is zei op basis van joolien er vanuit gegaan dat dit echt een super paard voor haar was en dat ze een aanbetaling heeft gedaan zonder dat ze hem uberhaupt heeft gezien

Dit was de quote waardoor ik tot de conclusie kwam dat de koper hem zelf niet heeft gereden voor aankoop.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:05

Hoezo is dat vreemd? Wie weet kon de eigenaresse pas na een paar dagen en niemand gaat een paard vasthouden :+ Dus zo vreemd vind ik de aanbetaling niet.

Verder: Joolien, je zegt dat er meer dingen zijn die apart zijn. Ik denk niet dat iemand hier jou een goed advies kan geven zonder die informatie :)

Het "lijkt" nu alsof je gewaarschuwd ben maar niet geluisterd hebt :) Verder ga ik niet in op de kwestie :)