"Alle keuringen toegestaan, kosten koper"

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:10

bruintje123 schreef:
En dan zou ik moeten betalen bij een afgekeurde. Dus 100 euro verder en nog geen paard.
Met pech tref je dat meerdere keren.

Met pech of met niet opletten? Als je een paard wil kopen en je laat het keuren, dan kijk je toch mee met de keurende arts en vraag je lekker naar het hoe en het waarom van dingen? Dan heb je toch een hoop punten erbij geleerd om bij een volgende bezichtiging oog voor te hebben? Zelfs al begin je met niet meer kennis dan wat een manegeruiterje in huis heeft, dan leer je van zo'n "afkeuring" een hoop en maak je bij de volgende (hopelijk) minder kijkfouten. Een of twee keer afkeuren kan pech zijn, daarboven ga ik ernstig twijfelen aan het inschattingsvermogen van de koper en/of de keurende dierenarts.

bruintje123 schreef:
En een auto en een dier vergelijken is iets wat ik niet begrijp.

Toch is het heel simpel: een dier is voor de wet een goed, net als een auto. Je wil er mee gaan rondrijden, net als met een auto, je wil graag dat hij kan doen wat jij wil, net als met een auto, het kost geld, net als met een auto, er zijn leugenachtige verkopers, net als met een auto. Waar zit het verschil dan? Bij een auto is keuren kosten koper, waarom zou dat bij een paard ander zijn? Koop je een auto met garantie, dan betaal je daar meer voor, koop je een paard "met garantie" (keuringsrapport en/of garantie dat je terug mag brengen) dan betaal je daar ook meer voor.

bruintje123

Re: "Alle keuringen toegestaan, kosten koper"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 16:39

Kun jij een paard van binnen zien?
Weten of een buigproef goed uitpakt?
Hartruis horen?

Scheve voeten, benen, rug
Daar begin je niet eens een keuring mee.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 16:41

Als ik er paard verkoop wil ik ook dat hij het fijn krijgt.
Daarom geen vergelijk met een auto.

Kan voor de wet zo zijn maar dat mag vandaag nog veranderd worden.

Ik beweer dat er paard goed is. Dan sta ik daar achter en durf dan ook kosten voor mij te nemen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 08:25

Als je goed kunt kijken hoe een paard loopt, kun je al heel wat buigproeven besparen. Als je goed kijkt naar inspanning, ademhaling en hersteltijd kun je ook wel een keuring hier of daar besparen.
Zo zijn er nog wel wat dingen waar je op kunt letten zonder direct in het paard te kijken.
En als ik een auto verkoop wil ik ook graag dat hij door de koper gewaardeerd wordt.... Maar keuren is nog steeds kosten koper :j

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 08:53

Een koper heeft onderzoeksplicht over de kosten kunnen afspraken gemaakt worden. Een koper weet vaak wel of het paard gezond is en een klinische keuring door zal komen. Rontgennologisch kan een verkoper dit niet weten als het paard geen zichtbare klachten heeft gehad.

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 09:01

Wij gingen bij een paard kijken, alles prima, dus keuring. Wij betaalden dat dus, en toen bleek dat ze er niet door kwam, dus niet gekocht. Wel hebben wij alle kosten betaald, en dit zou ik de volgende keer wel anders doen. Huidige paard was al gekeurd bij aankoop dus daar hebben we niets voor bij hoeven betalen.
Beweerd werd bij het eerste paard dat ze compleet gezond zonder gebreken was ( 4jr)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 09:03

bruintje123 schreef:
Als ik er paard verkoop wil ik ook dat hij het fijn krijgt.
Daarom geen vergelijk met een auto.

Kan voor de wet zo zijn maar dat mag vandaag nog veranderd worden.

Ik beweer dat er paard goed is. Dan sta ik daar achter en durf dan ook kosten voor mij te nemen.

Dit idd Bruintje123, maar je moet ze de kost niet geven die een willens en wetens een ongezond paard proberen te verkopen. Al dan niet met 'manipulaties' om het dier door de keuring heen te krijgen. Ik heb er teveel van langs zien komen in mijn omgeving. Die verkopers durven niet te zeggen dat zij de kosten wel voor hun rekening nemen. Of ze komen aan met een set foto's die zogenaamd goed zijn. Punt is gewoon dat er teveel gesjoemeld wordt en jij als belangstellende koper -als je pech hebt- honderden euro's lichter bent. En @Waratje, dat heeft mi niets te maken met 'te weinig inzicht', je haalt er niet voor niets een dierenarts bij toch... Natuurlijk kan ik zien of een paard kreupel is, je kan zelfs zelf al harde voltes gaan draven, maar dat is niet het enige waarop gekeurd wordt.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 09:07

mignonne2403 schreef:
Huidige paard was al gekeurd bij aankoop dus daar hebben we niets voor bij hoeven betalen.

Gekeurd door wie? Door hun eigen dierenarts?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 09:09

Ik denk dat als jij als verkoper zeker weet dat je paard gezond is je gerust af durft te spreken dat je in ieder geval 50/50 doet bij afkeur, paard is toch goed of niet? Zo heb ik mijn paard ook gekocht.

50/50 omdat jij idd het paard gekeurd wil hebben maar ik denk dat de verkopende partij ook wel wil weten waarop het paard precies een negatief aankoopadvies gekregen heeft. Een gratis dierenartsenkeuring willen we allemaal wel natuurlijk.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 09:11

je hebt er niets voor bij hoeven betalen,
maar de eigenaar heeft er in het bepalen van zijn vraagprijs echt wel rekening mee gehouden dat hij een keuring heeft laten doen. ook al zijn ze dezelfde prijs geweest..

als je 1500 voor je paard wilt vragen en je laat het vooraf keuren om sneller en makkelijker te kunnen verkopen, dan zet je daarna niet meer de vraagprijs op 1500 euro... je vraagprijs stel je op op basis van waar je ongeveer uit wilt komen.. de vraagprijs is gebaseerd op wat je uiteindelijk na aftrek van de onderhandelingen en bijkomende kosten ongeveer eraan over wilt houden. als je 1250 euro over wilt houden en je laat het paard als verkoper vooraf keuren.. dan vraag je geen 1500 euro.. maar zo'n 1750-2000, het is immers recentelijk gekeurd wat je mooi als waardeverhogend kunt gebruiken, dan krijg je zo'n 1500 euro uiteindelijk wat uiteindelijk hetzelfde of meer is dan het paard goedkoper verkopen zonder de keuring te regelen. uiteindelijk betaal je dus als koper hoe dan ook de keuring wel.

een auto met recente apk is ook iets duurder dan een auto met een apk die over een half jaar verloopt, en veel duurder dan een auto waarop op dat moment geen apk zit. Een auto zonder APK aanschaffen en zelf de apk laten doen, is veel goedkoper (vanwege het risico en het feit dat je dus direct moet laten keuren) dan diezelfde auto verkopen met een apk van de dag ervoor, het feit dat de verkoper de apk voor je heeft laten doen betaal je dan in veelvoud.

als je de aankoop laat afhangen van of er wel of geen dure reparaties uit de apk komen, dat is op zich prima, maar hij bood een auto zonder aan dus jij betaalt dan de apk.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 09:16

Starbreeze schreef:
Ik denk dat als jij als verkoper zeker weet dat je paard gezond is je gerust af durft te spreken dat je in ieder geval 50/50 doet bij afkeur, paard is toch goed of niet? Zo heb ik mijn paard ook gekocht.

50/50 omdat jij idd het paard gekeurd wil hebben maar ik denk dat de verkopende partij ook wel wil weten waarop het paard precies een negatief aankoopadvies gekregen heeft. Een gratis dierenartsenkeuring willen we allemaal wel natuurlijk.

meeste eigenaren gaan ook gewoon akkoord met een vorm van een compromis..

in mijn geval wilde ik de verkoop bespoedigen en heb dus afgesproken dat de keuring bij aflevering zou plaatsvinden.. Zij leverden het paard af, dit zat bij de verkoop prijs in begrepen.. ik liet de keuring doen..
bij afkeur zouden zij dan het paard direct mee terugnemen, zonder mij verder te rekenen voor het vervoer (immers dat zat bij een prijs in die ik dan niet betaal), de keuringskosten waren voor mij, ik zou hen dan ook een kopietje van het rapport geven (origineel had ik betaald, was van mij).

wist eigenlijk dat het wel goed zou zitten, want het was niet echt de bedoeling dat hij mee terugging.. de plek in de trailer was al gereserveerd voor de nieuwe aankoop van haar partner die ze op de terugweg zouden ophalen :') .. daarnaast mocht hij dat paard alleen hebben, als de verkoop doorging vanwege het aantal plaatsen dat ze op stal hadden.. Als er wat gebleken zou zijn in de keuring was het in ieder geval niet bekend vooraf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 09:16

Ik vind dit echt iets voor de koper. Je kan dan je eigen dierenarts kiezen, ook niet onbelangrijk.

De kans dat je 5 interessante paarden tegenkomt die alle 5 (op jouw kosten) worden afgekeurd, lijkt me bijzonder klein, niet?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 09:19

Ik heb wel ter plaatse laten keuren (door mijn eigen DA die in het hele land wil keuren) want ik woonde ook niet naast de deur. Bij goedkeuring heb ik betaald en heeft de verkoper het paard bij mij thuis gebracht :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 09:21

Robin_S schreef:
Ik vind dit echt iets voor de koper. Je kan dan je eigen dierenarts kiezen, ook niet onbelangrijk.

De kans dat je 5 interessante paarden tegenkomt die alle 5 (op jouw kosten) worden afgekeurd, lijkt me bijzonder klein, niet?

Ik denk dat de kans van het vinden van 5 interessante paarden al bijzonder klein is :D ;)

Maar stel dat er 4 rontchenologisch afgekeurd worden, dan ben je al tegen de 1500/2000 lichter, ligt misschien aan de volgorde van keuren maarja dat weet je niet van tevoren. Hard geld.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 10:11

Starbreeze schreef:
En @Waratje, dat heeft mi niets te maken met 'te weinig inzicht', je haalt er niet voor niets een dierenarts bij toch... Natuurlijk kan ik zien of een paard kreupel is, je kan zelfs zelf al harde voltes gaan draven, maar dat is niet het enige waarop gekeurd wordt.

Een paard hoeft niet kreupel te lopen om je voorzichtig te laten worden. De manier van lopen kan aangeven of er extra risico's zijn, je kunt zelf benen nalopen of er onregelmatigheden zijn en bedenken of die een risico met zich meebrengen of niet.
Ook de manier van omgang tussen verkoper en paard kan je voorzichtig maken en ga er maar gewoon vanuit dat de verkoper liegt tenzij het paard zijn verhaal bevestigt. Er zijn echt veel dingen te zien aan een paard waar je die dierenarts niet voor nodig hebt. Heb je dan een paard gevonden waarvan je zelf denkt dat het goed is (voor jouw gebruikdoel), kun je die dierenarts er nog eens bijhalen.
Het grote probleem is dat veel ruiters niet verder kijken dan een mooi koppie en alleen stokkreupel herkennen als kreupel. Ja, dan moet je misschien wel heel vaak laten keuren voordat je een paard kunt kopen.....

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 11:13

Daar ben ik het volledig mee eens, en idd, de meeste mensen die ik ken voelen niet eens wanneer er iets aan de hand is, laat staan dat ze het zien als ze er naar kijken. En dan was het in die gevallen erg zichtbaar zelfs. Punt is gewoon dat niet iedereen die kennis heeft en dat is niet erg, daarom haal je er een expert bij. Maar helaas wordt juist die mensen soms 'een oor aangenaaid' en daar hebben ze ook niet om gevraagd.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 11:20

Ik vraag me af in hoeverre er verkopers zijn die al meerdere kopers gehad hebben waarbij het op afkeuring stopte en gewoon door blijven gaan met hun paard voor dezelfde prijs aan te bieden in de hoop dat iemand erin trapt.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 11:27

Genoeg ;) vooral als ze het paard zelf ook duur gekocht hebben.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 11:38

@waratje
Natuurlijk filter je er vooraf al paarden uit.
Maar afgekeurde paarden kun je nooit voorkomen.

Voorbeeld paard naar de keuring. Paard liep goed thuis op de harde.
Maar toen de eigenaar hoorde dat bloed afnemen er ook bij hoorde werd hij erg zenuwachtig.
Dat zie je bij mensen thuis niet.

Overigens werd hij op de buigproef alsnog finaal afgekeurd. Dus te weinig rommel gegeven.
Die man dacht dus door de rommel dat het paard er glansrijk door ging komen.

Paard werd dag later als gezond weer geadverteerd.
Daarmee de vraag van Iris ook beantwoord.

Dat soort lui gaan door tot ze iemand treffen die niet keurt.

En die geven ook niet (meer) de garantie bij afkeuring kosten voor hun.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 13:39

Nee, afgekeurde paarden kun je niet helemaal uitsluiten, maar dat zou een uitzondering moeten zijn. Wat ik al eerder schreef, een keer afkeuren kan, maar bij 3 of meer moet je jezelf vragen gaan stellen waar je mee bezig bent.
En ik vind een paard laten keuren dat wordt afgekeurd geen verspild geld, integendeel, het is leergeld en een stuk goedkoper dan een paard wat na aankoop heel veel geld gaat kosten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 17:37

Buigproeven doe ik zelf, net als op harde laten lopen en evt. op harde longeren. Dan ben je al een heel eind. Verder hoort een paard vrij te kunnen springen, dus dan heb je cornage er ook al uit. Daarna hangt het nog van de prijs af of je klinisch gaat keuren of niet.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 17:51

germie schreef:
Buigproeven doe ik zelf, net als op harde laten lopen en evt. op harde longeren. Dan ben je al een heel eind. Verder hoort een paard vrij te kunnen springen, dus dan heb je cornage er ook al uit. Daarna hangt het nog van de prijs af of je klinisch gaat keuren of niet.

Iemand die geen Da is hoeft bij mijn paarden echt niet even een buigproef te doen, die kan gelijk vertrekken wanneer dat voorgesteld wordt. :7

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 18:08

Inderdaad cobie
Voor doe het zelvers is mijn paard niet te koop.

Nou ik vind 150 € voor een ander zijn paard wel te veel. Niet wetende of die persoon het echt niet wist.

Paard dat duurder is en röntgen ben je 500 kwijt.
Ik heb geen röntgen ogen
dus die kun je met gemak meerdere treffen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 18:45

Dan is het dus: keuren kosten voor verkoper, dan blijf ik er netjes af ;)
Overigens zegt een buigproef weinig, ze worden vaak verkeerd uitgevoerd, ook door een da, dat geef ik netjes toe. Bewegen op harde ondergrond en vrijspringen vind ik veel belangrijker.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 18:49

En bloed afnemen dan Germie?