bruintje123 schreef:En dan zou ik moeten betalen bij een afgekeurde. Dus 100 euro verder en nog geen paard.
Met pech tref je dat meerdere keren.
Met pech of met niet opletten? Als je een paard wil kopen en je laat het keuren, dan kijk je toch mee met de keurende arts en vraag je lekker naar het hoe en het waarom van dingen? Dan heb je toch een hoop punten erbij geleerd om bij een volgende bezichtiging oog voor te hebben? Zelfs al begin je met niet meer kennis dan wat een manegeruiterje in huis heeft, dan leer je van zo'n "afkeuring" een hoop en maak je bij de volgende (hopelijk) minder kijkfouten. Een of twee keer afkeuren kan pech zijn, daarboven ga ik ernstig twijfelen aan het inschattingsvermogen van de koper en/of de keurende dierenarts.
bruintje123 schreef:En een auto en een dier vergelijken is iets wat ik niet begrijp.
Toch is het heel simpel: een dier is voor de wet een goed, net als een auto. Je wil er mee gaan rondrijden, net als met een auto, je wil graag dat hij kan doen wat jij wil, net als met een auto, het kost geld, net als met een auto, er zijn leugenachtige verkopers, net als met een auto. Waar zit het verschil dan? Bij een auto is keuren kosten koper, waarom zou dat bij een paard ander zijn? Koop je een auto met garantie, dan betaal je daar meer voor, koop je een paard "met garantie" (keuringsrapport en/of garantie dat je terug mag brengen) dan betaal je daar ook meer voor.
.. daarnaast mocht hij dat paard alleen hebben, als de verkoop doorging vanwege het aantal plaatsen dat ze op stal hadden.. Als er wat gebleken zou zijn in de keuring was het in ieder geval niet bekend vooraf