2e hands zadel gekocht voor €800, blijkt boom gebroken.....

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 10:49

bridgetF schreef:
even on-topic....

iedereen doet wel makkelijk, maar o wee...als het jullie geld zou zijn, € 800,- vind ik veel geld. Voor dat geld mag je wel iets verwachten dat ook deugdelijk is en in goede staat.

Het blijft een raar verhaal van de verkoper, want waarom heeft de eigenaar het zelf niet afgehandeld? En kan TS niet in kontact komen met de echte eigenaar. Want met bon van aankoop, zou het misschien wel een garantie gevalletje kunnen zijn. Of valt verkoper dan door de mand met de leeftijd van het zadel? Of is er nog veel meer aan de hand en is het misschien wel een gejat zadel? Ik vind het heel heel raar en twijfel dus meer aan verkoper, dan aan ts. Verkoper kan op zijn minst bon overleggen of in contact brengen met de oude eigenaar van zadel. Het feit dat ze dat niet wil of doet, geeft bij mij reden tot twijfel van de waarheid.

O wee, ik zou never nooit een tweedehands zadel kopen zonder er een zadelmaker bij te betrekken :)

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 11:09

bridgetF schreef:
En kan TS niet in kontact komen met de echte eigenaar. Want met bon van aankoop, zou het misschien wel een garantie gevalletje kunnen zijn. Of valt verkoper dan door de mand met de leeftijd van het zadel? Of is er nog veel meer aan de hand en is het misschien wel een gejat zadel?

hallo, lezen jullie eens goed, voor je reageert, ik zeg nergens dat ze een dief is!!!
Lezen valt niet mee, ik schrijf duidelijk een vraagstelling of er misschien meer aan de hand is, en gebruik het woord misschien. Dus wie maakt het nu van kwaad tot erger?

Het is toch raar dat echte eigenaar niet bij de verkoop is en ts daar niet mee in kontakt komt en dat er geen bon overlegd kan worden. Ik vind dat raar ja! Met een bon kan ts toch proberen om het via garantie te proberen te laten repareren. Als verkoper, die zegt van echt van niks te weten, probeer je toch te helpen. Ik zou me knap #*# voelen als ik iemand iets verkoop, waarvan blijkt dat het niet goed is. Of ik het nou wel of niet terug zou nemen, je kunt dan toch wel een bonnetje overleggen. Dat kost je toch geen geld of een verplichting tot terug neming van zadel. Als je op die manier kunt proberen te helpen, geef je wel een blijk van vertrouwen en dat je het goed wilt afhandelen.

Joman: Ook ik zou nooit een zadel kopen zonder zadelmaker, omdat ik er de ballen verstand niet van heb, maar dat is nu niet de discussie. Dat is ts haar keuze. Ze zei zelf hij zag er als nieuw uit, maar ze heeft ook geen röntgen ogen. Daarom als er een breuk is, terwijl er geen zichtbare schade aan de buitenzijde is, zou het een garantie gevalletje kunnen zijn. Het mag niet zomaar breken.

Anoniem

Re: 2e hands zadel gekocht voor €800, blijkt boom gebroken.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 11:11

Over het algemeen is wettelijke garantie 2 jaar dus aan die bon heb je sowieso niets.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 11:13

Yvank_ schreef:
Over het algemeen is wettelijke garantie 2 jaar dus aan die bon heb je sowieso niets.

Das niet helemaal waar. Je hebt als consument recht op een deugdelijk product wat meegaat en blijft functioneren volgens een normale levensduur voor dat product. Jouw tv mag ook niet na 2 jaar kapot gaan, dan hoort de fabrikant m ook te repareren zonder kosten te rekenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 11:16

Tja maar een boom breekt normal alleen onder geweld, iets van de zadelmaker bevestigd heft dus dan zal de fabrikant ook zeggen gevalletje eigen schuld

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 11:17

Yvank_ schreef:

Misschien qua gewone garantie idd niet, maar uit coulance wil een leverancier mogelijk nog wel wat.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 11:19

Wat ik niet snap, er staat dat een dergelijke kunstof boom alleen kan breken met een enorme impact. Maat verder ziet het zadel er als nieuw uit. Je zou dan toch op zijn minst ook beschadigingen aan het leer verwachten. Kan de kunstof boom niet al deels gespleten/kapot geweest zijn bij de fabriek, voor montage en dat de verkoper idd niets weet van een mogelijke breuk, maar het zadel verkocht heeft vanwege ergelijk gekraak?

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 11:41

oji schreef:
Wat ik niet snap, er staat dat een dergelijke kunstof boom alleen kan breken met een enorme impact. Maat verder ziet het zadel er als nieuw uit. Je zou dan toch op zijn minst ook beschadigingen aan het leer verwachten. Kan de kunstof boom niet al deels gespleten/kapot geweest zijn bij de fabriek, voor montage en dat de verkoper idd niets weet van een mogelijke breuk, maar het zadel verkocht heeft vanwege ergelijk gekraak?

Precies, daarom denk ik dus ook aan gevalletje garantie, aan de buiten zijde in nieuw staat zegt ts. Dus als het enorme impact zou zijn, zou je ook iets aan de buiten zijde moeten zien, krassen, beschadigd e.d.

Maar ja, dan is een bon er bij wel makkelijk.

Net wat Vjestagirl zegt: Ik citeer uit haar reaktie: Je hebt als consument recht op een deugdelijk product wat meegaat en blijft functioneren volgens een normale levensduur voor dat product.

Verder met mijn reaktie:
Garantie houdt zeker niet persé bij 2 jaar op.

Het zou dus wel een gevalletje garantie kunnen zijn. Als verkoper nu ts met eigenaar in kontact brengt of een bon overhandigd heeft ze in ieder geval wat gedaan, maar lijkt het dat ze helemaal niks doet of wil doen en dat maakt het verhaal zo vreemd. Misschien wist ze inderdaad van niks, omdat hij er aan de buitenkant goed uit ziet, maar waarom dan zo reageren? Als ze gewoon even de bon geeft of ts in kontakt brengt met de eigenaar, dan heeft ze in ieder geval geprobeerd het goed op te lossen en de eer aan haar zelf gehouden. Nu geeft dat, in ieder geval bij mij, reden tot twijfel aan de goedheid van te goede trouw verkopen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 11:59

oji schreef:

Als ze in d'r bak achterover klappen zie je dat niet aan het zadel maar komt er wel het volledige gewicht van een paard op.

Polleke123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:26

Bijzonder om te lezen hoe snel mensen zich een mening vormen terwijl ze het verhaal maar van 1 kant horen. Meestal is dat niet de hele waarheid...
Er zijn redenen genoeg te bedenken waarom de verkoper een zadel voor iemand anders verkoopt. Dan hoeft er niet meteen iets raars aan de hand te zijn.
Het is dus zeker niet netjes om de verkoper hier te noemen en af te schieten.
Bokt Forum is hier niet voor bedoeld!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:31

Polleke123 schreef:
Bijzonder om te lezen hoe snel mensen zich een mening vormen terwijl ze het verhaal maar van 1 kant horen. Meestal is dat niet de hele waarheid...
Er zijn redenen genoeg te bedenken waarom de verkoper een zadel voor iemand anders verkoopt. Dan hoeft er niet meteen iets raars aan de hand te zijn.

Er zijn toch ook zat mensen die het wel voor de verkoper opnemen?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:34

Vjestagirl schreef:
Polleke123 schreef:

Er zijn toch ook zat mensen die het wel voor de verkoper opnemen?

Inderdaad! En bijzonder dat iemand die voor het eerst op bokt is meteen in dit topic reageert. Of is dit account speciaal voor dit topic aangemaakt en ben jij de verkoper?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:51

Lekker speculeren met zijn allen :roll:

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:59

Ik vind dit een geval van helaas pech volgende keer beter. TS heeft gevoeld of het zadel goed is en zij dacht van wel, als later blijkt dat dat niet zo is dan had je je paard mee moeten nemen en het zadel daar ter plekke moeten testen met of zonder zadelmaker erbij. Jammer maar helaas.

En de andere discussie waarom iemand een zadel verkoopt voor een vriendin kan een heleboel redenen hebben. Vriendin is ziek/weinig tijd of wat dan ook. Ik heb ook spullen verkocht voor een vriendin omdat zij hele dagen op kantoor zit en daardoor moeilijk op het postkantoor kon komen en het daardoor voor mij makkelijker is om naar een postkantoor toe te gaan of om een afspraak te maken met een koper omdat ik onregelmatig werk. En onder de spullen hoorden toevallig ook een zadel.

En we horen nu 1 kant van het verhaal en helaas niet de andere kant.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 17:31

En als TS dit zadel nu niet gezien had, maar had laten opsturen?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 17:36

Collie2008 schreef:

Dan had iedereen haar voor gek verklaard om ongezien 800 euro te betalen voor een tweedehands product. :+

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 17:40

ik vind ook dat het verhaal twee kanten heeft dus ben benieuwd naar de andere kant Polleke!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 17:45

cobiie schreef:
Collie2008 schreef:

Dan had iedereen haar voor gek verklaard om ongezien 800 euro te betalen voor een tweedehands product. :+

Dat vraag ik niet.... :+

Wat mij opvalt is dat de gemiddelde bokker steen en been klaagt als het geleverde product (particuliere aankoop) iets meer kapot is dan zij dachten. Iedereen is het er dan over eens dat ze de koop moeten terug laten draaien, geld terug vragen, compensatie, etc.

En nu gaat het om een zadel en is dit opeens een ander verhaal? Vind het contrast nogal groot. Waarom heeft TS er nu geen 'recht' op. Omdat ze zonder zadelmaker iets heeft aangekocht? Omdat ze het zadel gezien heeft? Ze kan er toch niet in kijken?

Als verkoper moet je een deugdelijk iets verkopen of melden dat het niet deugt. Het zal vast allemaal insinueren, speculeren, blah blah blah zijn, maar ik durf m'n paard erop te verwedden dat de verkoper wist van het gebrek

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 18:01

Ik heb dit eens van de andere kant meegemaakt.
Het ging om een stubben zadel, die ik voor 150 euro aanbood.
Hierbij was waarschijnlijk ook de boom gebroken, maar ik heb er ook niet zoveel verstand van, dus ik had dat niet door.

een meisje wilde hem kopen en heeft het zadel uitgeprobeerd. zij kon er op de een of andere manier niet fijn mee rijden, dus ik heb het zadel weer mee naar huis genomen.

De volgende dag werd ik via facebook bestookt met haatberichten van haar vriendinnen etc. omdat ik zogenaamd had geprobeerd om haar paard kapot te maken en haar een kapot zadel aan te smeren.

Ik wist niet beter dan dat het zadel gewoon goed was. Gelukkig ben ik toen nog met haar in gesprek gekomen en heb kunnen vertellen dat ik dat totaal niet met voorbedachte rade had gedaan.

Zo zie je maar, dat het niet altijd met opzet word gedaan.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 19:49

nee, het hoeft geen opzet in het spel te zijn, maar het feit is wel dat verkoper niet de eigenaar was van het zadel en zich ook niet schuldig lijkt te voelen. Het is aannemelijk dat eigenaar niet zelf de tijd had om de verkoop zelf af te handelen, ziekte of drukte door werk zou kunnen, maar dan nog kun je best 5 minuten de tijd er voor nemen om ts te woord te staan. Vind het zo en zo raar dat zo'n grote aankoop via een ander moet lopen. Maar al die dingen op een rijtje geven gewoon de twijfels aan de eerlijkheid van verkoper, vind ik.

Ts heeft goed gehandeld, zelf opgehaald en bekeken en ja ze heeft geen röntgen ogen, dus kon niet in het zadel kijken. Misschien had ze via een zadelmaker dit zadel moeten kopen, maar ze gaf zelf al aan, dat dot type niet vaak worden aangeboden. Dus ik kan voorstellen dat ze graag perse zo'n zadel wilde en daardoor het risico nam om hem te kopen. En dan bedoel ik het risico van het wel of niet passen, want voor dat geld mag je wel verwachten dat het kwalitatief in orde is, zeker als er bij staat in zeer goede staat.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 22:36

Eerlijk gezegd, als ik de verkoper was geweest had ik wel een voorstel gedaan.

Het zadel was nog flink aan de prijs en dan mag je een goed product verwachten en kan je het niet afdoen als risico. Als TS het zadel voor €150 had gekocht was het anders geweest, dan had je problemen kunnen verwachten, maar niet voor €800.

Ook als particulier kan je dit soort dingen netjes afhandelen. Zo moeilijk is dat niet en het voorstel van TS was een hele redelijke. Ze zijn immers wel "goedkoop" van een waardeloos zadel afgekomen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 22:42

ingvdh schreef:
Eerlijk gezegd, als ik de verkoper was geweest had ik wel een voorstel gedaan.

Het zadel was nog flink aan de prijs en dan mag je een goed product verwachten en kan je het niet afdoen als risico. Als TS het zadel voor €150 had gekocht was het anders geweest, dan had je problemen kunnen verwachten, maar niet voor €800.

Ook als particulier kan je dit soort dingen netjes afhandelen. Zo moeilijk is dat niet en het voorstel van TS was een hele redelijke. Ze zijn immers wel "goedkoop" van een waardeloos zadel afgekomen.

Als je als verkoper denkt een goed zadel verkocht te hebben ga je natuurlijk niet zomaar geld terug geven of bij leggen aan de reparatie. Voor TS was het eerst ook niet duidelijk dat de boom gebroken was dus waarom gaat iedereen er vanuit dat de verkoper wist. Als ik er van overtuigd ben dat het zadel goed is ga ik toch geen vreemde zomaar geloven die nu geld terug wil hebben. Als mijn vermoedde als verkoper is dat de koper zelf de schade heeft aangericht.

Dus ja netjes afhandelen. Best moeilijk als je maar 1 kant van het verhaal hoort.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 23:18

Alles gelezen en nu benieuwd naar het verhaal van Polleke123...

Moest er trouwens speciaal zo'n boom in? Had er niet een goedkopere boom in gekund? Weet niet of dat mogelijk is hoor, is maar een vraag. Ik vind het veel geld voor een boom als ik de andere bedragen hoor.

Bonnen heb ik trouwens ook niet van mijn zadels, ik heb het ooit van een vriendin gekocht en dus geld overgemaakt. Of inderdaad op mp een zadel (boomloos toen) gekocht, dus ook geen bon van. Misschien dat ik daar eens op moet letten...

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 23:21

TS had er beter aan gedaan een verkoopcontract op te stellen met daarin de voorwaarde dat ze het zadel door een zadelmaker na kon laten kijken en bij niet goed bevinden terug had mogen brengen binnen een bepaalde termijn.

Ik ben wel eens 2x naar de andere kant van het land gereden om een zadel op te halen en later weer terug te brengen. Was geen probleem, omdat ik samen met de verkoopster in goed overleg een dergelijk papier in 2-voud had opgesteld en beide hadden ondertekend (in dit geval ging het zadel terug omdat het niet goed op mijn paard paste en niet passend gemaakt kon worden door de zadelmaker). Ik was daar dus wel m'n brandstofkosten aan kwijt, maar had wel zekerheid dat het zadel terug kon.

Toevallig afgelopen weekend nog bij een zadel gaan kijken. Dat zag er in eerste instantie netjes uit, toen ik de lepel naar me toe trok merkte ik nog weinig, maar met het zadel andersom, dus met de lepel tegen mijn buik en dan eerst de linker- en daarna de rechtervoorkant van het zadel naar me toe trekken, was er duidelijk gekraak te horen aan één kant.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 23:25

Ik heb meerdere zadels gekocht en verkocht 2e hands en ook twee keer over een zadel via de Duitse Ebay, dus ongezien. Je weet dat je dan een risico loopt...

Zelf geef ik met verkoop de kans om te passen, als het niet past mag het zadel terug en krijgen de mensen hun geld terug. Door schade en schande heb ik daar een termijn van 24 uur bij moeten geven, want ik heb een keer iemand gehad die na twee weken belde dat ze nog even de zadelmaker zou laten komen en dan zou beslissen of ze het zadel wilde hebben. Tot zo ver vond ze het een fijn zadel. Ja, die proeftijd was in mijn opinie natuurlijk allang verstreken. Ik ben geen winkel. Je kan hier thuis zien of het zadel voldoet aan je wensen en je kan binnen 24 uur laten weten of het op je paard past. Als je er een zadelmaker bij wil hebben, maak je eerst die afspraak en vervolgens haal je het zadel op.

In het geval van TS had ik het zadel waarschijnlijk ook niet terug genomen. TS heeft het zadel getest en was blijkbaar akkoord met de staat ervan, anders had ze het niet gekocht. Aan de buitenkant was niet te zien dat de boom gebroken was. Het was dus ook niet makkelijk te voelen/testen, blijkt wel uit dit verhaal. Zelfs de zadelmaker moest het zadel open maken om er zeker van te zijn. Ik geloof dat de verkoper het niet heeft geweten.

Dan kan ze je uit coulance TS tegemoet komen door € 300,- terug te geven. Maar ze is het zeker niet verplicht. Want wie zegt dat het zadel niet bij TS kapot is gegaan. Een wijze les voor een volgende keer. Als is het 200km rijden.. Dat is altijd nog goedkoper dan een zadel wat niet goed is.

Als koper snap ik dat je het probeert, zou ik ook doen. Maar ik zou het ook accepteren, want ik weet dat ik geen garantie heb bij zo'n koop.