belangrijk!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ga/kan jij me helpen

Zonder twijfel
1 (0%)
Ik doe mee
3 (2%)
Ik denk er even over na
5 (3%)
Ik geloof je niet
20 (14%)
Die mensen verdienen haar
20 (14%)
Jij moet het laten rusten
87 (63%)

Totaal aantal stemmen: 136

xxCYNNxx

Re: belangrijk!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 21:13

Dat er zoiets gaande was vermoedde ik al. Tja gewoon maar niet de kosten betalen is niet netjes natuurlijk.
Laf van die ouders dat ze niet aan hun dochter toegeven dat de pony vanwege hun eigen laksheid weg is. Maar zelfs mee gaan in de heksenjacht. Triest voor die huidige eigenaren dat zij nu last hebben van de gevolgen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 23:32

FindingJack schreef:
Voor de mensen die dit topic gevolgd hebben,
Het is idd iets anders gegaan dan TS verteld heeft. Ik was erbij toen dit voorviel.
Haar ouders hadden de pony Donna idd bij een kennis gestald omdat ze geen geld hadden om Donna op dezelfde pensionstal te zetten als hun Haflinger. Nadat er 6 mnd geen stalling, hoefsmid en DA kosten waren betaald werd Donna eigendom van die kennis. Dit hebben ze TS zeker niet verteld. Er is toen een goed plekje voor Donna gezocht via Bokt en dat heeft ze nu ook al 2 jaar!!
Er zijn nu mensen zwart gemaakt om niets. Donna maakt het prima en is niet meer weg te denken bij het gezin waar ze nu is. Deze mensen worden nu bedreigd door de ouders van TS. Die claimen dat Donna 2 jaar geleden gestolen is en niet wisten waar ze was??? Nu ineens wel??
Die kennis was gewoon een volwassen persoon en er zijn diverse getuigen van dit voorval.
Ik hoop voor de huidige eigenaars van Donna dat dit snel tot het verleden behoort zodat ze weer kunnen genieten van deze fijne pony.

Na een half jaar is niet opeens de pony van iemand amders hoor. Juridisch werkt dit helemaal niet zo en dit valt inderdaad onder diefstal ;)

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 23:51

xxCYNNxx schreef:
Dat er zoiets gaande was vermoedde ik al. Tja gewoon maar niet de kosten betalen is niet netjes natuurlijk.
Laf van die ouders dat ze niet aan hun dochter toegeven dat de pony vanwege hun eigen laksheid weg is. Maar zelfs mee gaan in de heksenjacht. Triest voor die huidige eigenaren dat zij nu last hebben van de gevolgen.

Triest voor de huidige eigenaren, maar toch vooral voor TS....

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 00:15

Triest

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 00:40

Die 6 maanden regel is zulke grote onzin :').
Daarnaast kan een houder van het paard geen eigenaar worden. Laat staan zichzelf even tot eigenaar verkondigen.

Paard kan wel ter goede trouw verkocht zijn. Er komt dan een beroep toe aan de nieuwe eigenaren op grond van art.3:86. Wanneer er echter sprake is van diefstal en binnen drie jaar de rechtmatige eigenaar verschijnt, komt de persoon die ter goede trouw was toch geen beroep toe op dit artikel en blijft de rechtmatige eigenaar ook eigenaar.
Er moet dan wel sprake zijn van diefstal. In dit geval was daar geen sprake van.

Ik blijf het persoonlijk wel krom vinden en ik ben benieuwd of hier nou eens verandering in gaat komen. Het zal je maar gebeuren dat jij een pony in bruikleen geeft en diegene jouw pony verkoopt. Dan ben je zuur. Rationeel gezien klopt er dus gewoon iets niet en ik ben dan ook wel benieuwd of er in zulke gevallen toch geen uitzonderingen bestaan of bepaalde gronden die zwaarder kunnen wegen.. Het gaat wel om een dier. Zelfde met een bepaald goed waar jij ontzettend veel emotionele waarde aan hecht. Fijn, maar wat heb je dan aan een schadevergoeding?
In zulke gevallen zou ik liever zien dat de mensen die ter goede trouw waren een schade vergoeding kunnen eisen, maar dat het goed gewoon teruggaat naar de eerdere eigenaar.
(Bedoel ik in het algemeen. Niet per se dit verhaal van de TS. Het blijft een vaag uitgelegd verhaal, dus moeilijk te oordelen)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 01:30

xCarpediem schreef:
Nee, want twee jaar is 24 maanden, dus meer dan 6. Als je 6 maanden de volledige zorg en kosten voor een pony/paard draagt is deze wettelijk gezien van jou, ook als het paspoort niet overgeschreven is.

TS heeft dus geen poot om op te staan.

Dat is niet helemaal waar.
Dit is inderdaad zo als iemand een paard bij je achter laat.
Maar met diefstal zit het wel anders.
Ik denk alleen dat TS nu weinig kan omdat ze meteen aangifte had moeten doen.

Maar als TS dat echt wil weten moet ze gewoon naar de politie gaan en alsnog aangifte doen

Guess_NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 01:35

Eng idee dat als mijn pension eigenaar mijn paard verkoopt ik deze niet terug kan krijgen.. rare regels!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 01:53

dank je Jack,

dit vind ik een zeer plausibele verklaring waar ik al pagina's lang vraagtekens bij heb..

de pony moest even bij een vriendin staan..

TS was 11, nu 14
twee jaar geleden heeft de vriendin m weggedaan..

wat was er dan afgesproken over dat 'even'.

als dit meer dan een jaar is geweest waarbij TS (en ouders) gewoon niets gedaan hebben aan het onderhoud en/of niets betaald hebben.. dan is de waarde van de shet meer dan voldaan aan onderhoudskosten.. zeker als de ouders van die vriendin de ouders van TS bijvoorbeeld aangemaand hebben om zelf de kosten voor het onderhoud te gaan betalen.. vanaf dan ga je kijken naar wat het onderhoud heeft gekost v.s. de waarde van zo'n pony.. als alle kosten de waarde gaan overstijgen dan heb je feitelijk de pony verbeurd, tenzij je tijdig betaald. althans dat is mijn gevoel erover.

de rechter bepaald in veel gevallen dat diegene die een paard/pony aantoonbaar onderhoud, verzorgd en betaald ook de eigenaar is in een dispuut..

ik denk had al het gevoel dat het 'even' ondertussen wel over was voor de ouders van die vriendin en dat ze (eventueel na meerdere waarschuwingen aan de ouders van TS) de pony weggedaan hadden.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 06:38

daantjuhhh schreef:
xCarpediem schreef:
Nee, want twee jaar is 24 maanden, dus meer dan 6. Als je 6 maanden de volledige zorg en kosten voor een pony/paard draagt is deze wettelijk gezien van jou, ook als het paspoort niet overgeschreven is.

TS heeft dus geen poot om op te staan.

Dat is niet helemaal waar.
Dit is inderdaad zo als iemand een paard bij je achter laat.
Maar met diefstal zit het wel anders.
Ik denk alleen dat TS nu weinig kan omdat ze meteen aangifte had moeten doen.

Maar als TS dat echt wil weten moet ze gewoon naar de politie gaan en alsnog aangifte doen

Die 6 maanden is in ieder geval, geen uitzonderingen, onzin. Slaat nergens op, niet op een wet en ook niet op jurisprudentie. Wel heeft @elena gelijk tav wat de rechter meestal doet

@Cinderella: ook na diefstal kan de koper, indien degene niet wist van de diefstal, te goeder trouw hebben gekocht. Er is geen vervaltermijn van 3 jaar. Het is wel zo dat de eigenaar het eigendom binnen drie jaar kan claimen, echter gaat de pony dan niet terug. Het kan zo zijn dat de nieuwe eigenaar dan de oude eigenaar een bedrag ter schadevergoeding van de geleden schade te betalen.

Kortom TS krijgt de pony niet terug

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 19:52

Ik heb het misschien niet duidelijk genoeg verteld. Die vriendin was een volwassen persoon. Na 6 mnd bleek, na een gesprek met de ouders van TS, dat de kosten niet betaald konden worden en is in overleg besloten de pony over te nemen en er een goed tehuis voor te zoeken. Bij dat besluit waren getuigen aanwezig. Donna is te goeder trouw bij een nieuw baasje terecht gekomen. Er is absoluut geen sprake van diefstal!

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 11:35

Geen sprake van diefstal dus. Had in mijn eerdere post verder niet op die 6 maanden gereageerd. Zijn al zoveel (waaronder juristen notabene) die al gezegd hebben dat dat onzin is, maar mensen blijven dit roepen. Soms zelfs direct de post na de jurist al, dat ik daar verder geen energie aan ging verspillen.
Maar met deze laatste post is het duidelijk dat dit gewoon in overleg met de ouders van ts is gedaan.

Nou dan hoop ik voor de huidige eigenaren dat ts ze nu met rust laat. Nu de andere kant volledig bekend is.

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 11:55

Ik vind dat je haar lekker moet laten bij de eigenaren waar ze nu is:
daar is ze gewend, en voor zover ik kan lezen gelukkig.

Als je echt om je paardje geeft, laat je het toch gewoon rusten nu je weet dat ze het goed heeft? :)

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 11:56

Wat ik dan niet begrijp is dat de ouders dit niet eerlijk tegen TS gezegd hebben... ik bedoel, je kunt je kind toch wel eerlijk vertellen wat er met haar paardje gebeurt, ook al is misschien heel naar?

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 12:06

En hoe zit dat met die haflinger? Of heb ik daar compleet overheen gelezen? :+

Edit: Shetlander vervangen door haflinger.
Laatst bijgewerkt door Legoblokje op 14-05-15 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 12:27

Alles geleze was een vaag iets.
Je bedoelt zeker de haflinger,
De shet draait het allemaal om

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 12:29

Oja Joyce, inderdaad de haflinger. Raak er helemaal mee in de war haha!

6marly6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 12:46

Douraque schreef:
Jane_ schreef:

Je kan toch niet zomaar een paard doorverkopen? dat is toch gewoon strafbaar.. Er moet ergens toch een eigendomsbewijs zijn.

Jawel, als degene aan wie het paard wordt doorverkocht geen weet heeft van het paard dat gestolen is. Dan zijn deze mensen te goeder trouw en zijn zij de eigenaars. Wel is de vriendin dan financiële compensatie schuldig aan de oude eigenaar

Heb het topic nog niet verder gelezen dan dit dus excuses als ik nu herhaal maar de 'kopers' zijn naar mijn weten zeker niet te goeder trouw omdat zij de pony gratis hebben afgehaald. Gratis of een niet-aannemelijke prijs zorgen ervoor dat de verkrijger niet te goeder trouw is.

Hoe het zit met de termijn waarna de nieuwe houder (mensen die de pony van je zogenaamde vriendin hebben gekocht dus) eigenaar wordt weet ik eerlijk gezegd niet. Ik denk wel dat als je kunt aantonen dat je in de afgelopen 2 jaar op zoek bent geweest, je misschien een puntje hebt.

Succes TS!

Edit: oke zie nu dat ik met mijn reactie al lang achter de feiten aanloop :+ :o
Maar wat een rare wending in dit verhaal. Ben idd bang dat je in deze situatie kunt fluiten naar je pony omdat de nieuwe eigenaren de pony op een totaal normale manier hebben verkregen en dus ook niet beter konden weten.

Ik hoop dat je er gerust op bent nu je weet dat de pony er goed bij staat.
Laatst bijgewerkt door 6marly6 op 14-05-15 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:01

6marly6 schreef:
Douraque schreef:

Jawel, als degene aan wie het paard wordt doorverkocht geen weet heeft van het paard dat gestolen is. Dan zijn deze mensen te goeder trouw en zijn zij de eigenaars. Wel is de vriendin dan financiële compensatie schuldig aan de oude eigenaar

Heb het topic nog niet verder gelezen dan dit dus excuses als ik nu herhaal maar de 'kopers' zijn naar mijn weten zeker niet te goeder trouw omdat zij de pony gratis hebben afgehaald. Gratis of een niet-aannemelijke prijs zorgen ervoor dat de verkrijger niet te goeder trouw is.

!

Een Shetlander gratis ophalen vind ik wel degelijk te goedertrouw, er zijn genoeg Shetlanders die gratis van eigenaar wisselen.

6marly6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:05

cobiie schreef:
6marly6 schreef:

!

Een Shetlander gratis ophalen vind ik wel degelijk te goedertrouw, er zijn genoeg Shetlanders die gratis van eigenaar wisselen.

Dat laatste klopt wel, maar wil nog niet zeggen dat de nieuwe eigenaar te goeder trouw is. Gratis valt daar volgens de wet namelijk niet onder. Hoe strak dit nageleefd wordt als je er een eventuele zaak van zal maken weet ik ook niet, maar dat is wel wat ik hierover heb geleerd

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:19

Even hypothetisch: Als een vriendin van ts de Shetlander gratis of voor een minimale prijs verkoopt aan een derde, terwijl die vriendin bewchikkingsonbevoegd was, dan is de derde te goeder trouw en is dan de rechtmatige eigenaar. De wet bepaald niet of iets gratis moet zijn of tegen een bepaalde prijs, het gaat om de prijs die in het maatschappelijk verkeer als aanvaardbaar wordt beschouwd

Wat jij zegt marly is juridisch niet helemaal correct.

6marly6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:25

Douraque schreef:
Even hypothetisch: Als een vriendin van ts de Shetlander gratis of voor een minimale prijs verkoopt aan een derde, terwijl die vriendin bewchikkingsonbevoegd was, dan is de derde te goeder trouw en is dan de rechtmatige eigenaar. De wet bepaald niet of iets gratis moet zijn of tegen een bepaalde prijs, het gaat om de prijs die in het maatschappelijk verkeer als aanvaardbaar wordt beschouwd

Wat jij zegt marly is juridisch niet helemaal correct.

Hmm oke, ik was nooit zo'n ster in recht maar dat meende ik me toch te herinneren :Y).
Je kunt dus in principe eigenaar worden zonder te betalen zo lang het gratis verkrijgen maar aannemelijk was voor het soort goed wat je wilt hebben?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:36

Correct en indien je te goeder trouw bent. Anders kan je nimmer eigenaar worden

En denken iets van recht te weten en het daadwerkelijk weten is een groot verschil. Vooral op dit forum denken mensen vaak iets van rechten te weten, waardoor mensen dat vaak overnemen. En juist die mensen zitten er vaak naast. Dus kijk uit op een forum als je denkt iets te weten van rechten, check dat eerst bij iemand die er wel verstand van heeft of laat die, goed bedoelde post, achterwege en laat rechten over aan degene die er jarenlang voor hebben geleerd. Zo voorkom je misverstanden en dat bedoel niet aanvallend, maar meer als een tip aangezien ik dit vaker tegenkom op dit forum

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 14:04

Maar van het hele 'te goeder trouw' gebeuren is in dit geval toch geen sprake? Alles is in overleg gegaan, het enige is dat TS erbuiten is gehouden en haar ouders alles blijkbaar bedisseld hebben...

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 14:10

Dat is inderdaad nu naar voren gekomen en daarom sprak ik over een hypothetisch verhaal :)