Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
FindingJack schreef:Voor de mensen die dit topic gevolgd hebben,
Het is idd iets anders gegaan dan TS verteld heeft. Ik was erbij toen dit voorviel.
Haar ouders hadden de pony Donna idd bij een kennis gestald omdat ze geen geld hadden om Donna op dezelfde pensionstal te zetten als hun Haflinger. Nadat er 6 mnd geen stalling, hoefsmid en DA kosten waren betaald werd Donna eigendom van die kennis. Dit hebben ze TS zeker niet verteld. Er is toen een goed plekje voor Donna gezocht via Bokt en dat heeft ze nu ook al 2 jaar!!
Er zijn nu mensen zwart gemaakt om niets. Donna maakt het prima en is niet meer weg te denken bij het gezin waar ze nu is. Deze mensen worden nu bedreigd door de ouders van TS. Die claimen dat Donna 2 jaar geleden gestolen is en niet wisten waar ze was??? Nu ineens wel??
Die kennis was gewoon een volwassen persoon en er zijn diverse getuigen van dit voorval.
Ik hoop voor de huidige eigenaars van Donna dat dit snel tot het verleden behoort zodat ze weer kunnen genieten van deze fijne pony.
xxCYNNxx schreef:Dat er zoiets gaande was vermoedde ik al. Tja gewoon maar niet de kosten betalen is niet netjes natuurlijk.
Laf van die ouders dat ze niet aan hun dochter toegeven dat de pony vanwege hun eigen laksheid weg is. Maar zelfs mee gaan in de heksenjacht. Triest voor die huidige eigenaren dat zij nu last hebben van de gevolgen.
xCarpediem schreef:Nee, want twee jaar is 24 maanden, dus meer dan 6. Als je 6 maanden de volledige zorg en kosten voor een pony/paard draagt is deze wettelijk gezien van jou, ook als het paspoort niet overgeschreven is.
TS heeft dus geen poot om op te staan.
daantjuhhh schreef:xCarpediem schreef:Nee, want twee jaar is 24 maanden, dus meer dan 6. Als je 6 maanden de volledige zorg en kosten voor een pony/paard draagt is deze wettelijk gezien van jou, ook als het paspoort niet overgeschreven is.
TS heeft dus geen poot om op te staan.
Dat is niet helemaal waar.
Dit is inderdaad zo als iemand een paard bij je achter laat.
Maar met diefstal zit het wel anders.
Ik denk alleen dat TS nu weinig kan omdat ze meteen aangifte had moeten doen.
Maar als TS dat echt wil weten moet ze gewoon naar de politie gaan en alsnog aangifte doen
Douraque schreef:Jane_ schreef:
Je kan toch niet zomaar een paard doorverkopen? dat is toch gewoon strafbaar.. Er moet ergens toch een eigendomsbewijs zijn.
Jawel, als degene aan wie het paard wordt doorverkocht geen weet heeft van het paard dat gestolen is. Dan zijn deze mensen te goeder trouw en zijn zij de eigenaars. Wel is de vriendin dan financiële compensatie schuldig aan de oude eigenaar
6marly6 schreef:Douraque schreef:
Jawel, als degene aan wie het paard wordt doorverkocht geen weet heeft van het paard dat gestolen is. Dan zijn deze mensen te goeder trouw en zijn zij de eigenaars. Wel is de vriendin dan financiële compensatie schuldig aan de oude eigenaar
Heb het topic nog niet verder gelezen dan dit dus excuses als ik nu herhaal maar de 'kopers' zijn naar mijn weten zeker niet te goeder trouw omdat zij de pony gratis hebben afgehaald. Gratis of een niet-aannemelijke prijs zorgen ervoor dat de verkrijger niet te goeder trouw is.
!
cobiie schreef:6marly6 schreef:
Heb het topic nog niet verder gelezen dan dit dus excuses als ik nu herhaal maar de 'kopers' zijn naar mijn weten zeker niet te goeder trouw omdat zij de pony gratis hebben afgehaald. Gratis of een niet-aannemelijke prijs zorgen ervoor dat de verkrijger niet te goeder trouw is.
!
Een Shetlander gratis ophalen vind ik wel degelijk te goedertrouw, er zijn genoeg Shetlanders die gratis van eigenaar wisselen.
Douraque schreef:Even hypothetisch: Als een vriendin van ts de Shetlander gratis of voor een minimale prijs verkoopt aan een derde, terwijl die vriendin bewchikkingsonbevoegd was, dan is de derde te goeder trouw en is dan de rechtmatige eigenaar. De wet bepaald niet of iets gratis moet zijn of tegen een bepaalde prijs, het gaat om de prijs die in het maatschappelijk verkeer als aanvaardbaar wordt beschouwd
Wat jij zegt marly is juridisch niet helemaal correct.