Paspoort op stal achterlaten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NatalieLot

Re: Paspoort op stal achterlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:13

Mijn paard is uitgesloten van de slacht, hierdoor is het niet persee nodig alle gegevens op te schrijven omdat ze toch niet meer voor menselijke consumptie geslacht mag worden

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:26

Jet schreef:
Max66, dat je die entingen zelf in het paspoort zet is niet verkeerd hoor, maar het stickertje van het flesje van de entvloeistof en een handtekening van de dierenarts horen daar wel bij. Nu is dit alleen noodzakelijk als je officiële wedstrijden start, als je dat niet doet zal vermelding wel voldoende zijn.

Ik plak idd ook het stickertje er in en zet de datum erbij

Verder heeft ze bij mij alleen medicatie gehad met een wachttijd van 1 maand, die hoeven dus ook niet in het paspoort begrijp ik..

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:52

in mijn paspoort wordt alles bijgehouden. Entingen tegen griep moet je ook bijhouden. ( wordt via stal geregeld) al is het alleen maar om aan te tonen dat die op tijd gegeven zijn. Mijn paard wordt ook niet ter slacht aangeboden en heeft die aantekening ook inpaspoort staan. Dat heeft als voordeel dat elke medicatie die nodig is gegeven kan worden. Mijn paardendokter geeft aan dat zij ook een probleem heeft als medicatie die van invloed zijn voor slacht niet in paspoort vermeld. Dus ook de arts heeft hier een verantwoordelijkheid. (Tenzij je kiest voor aantekening dat je paard niet naar de slacht gaat want dat geldt automatisch ook voor eventuele toekomstige eigenaar) .

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:06

Maar zo n aantekening kan deze ook veranderd worden. Bedoel stel er staat niet voor consumptie maar je verkoopt je paard en men wil het dier laten slachten voor consumptie wat dan

ik zou zo n paard niet willen kopen eerlijk gezegd

suggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:08

StalNollie schreef:
Maar zo n aantekening kan deze ook veranderd worden. Bedoel stel er staat niet voor consumptie maar je verkoopt je paard en men wil het dier laten slachten voor consumptie wat dan

Die aantekening is onherroepelijk.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:12

Wij hebben vandaag onverwachts controle gehad op stal. Bij ons heeft iedereen de paspoorten in hun eigen afgesloten kasje liggen. Stalhouder weet de codes van iedereen. Met 51 paarden is het wel een duur geintje als mensen ze niet hebben liggen. Maar gelukkig had iedereen ze netjes liggen.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:13

StalNollie schreef:

Heel simpel, dat kan niet! Jij weet niet wat het paard aan medicatie heeft gehad voor je het kocht, dus je weet ook niet of het paard geschikt is voor consumptie.

Nog simpeler, als je het paspoort in je auto hebt liggen, en je auto wordt gestolen, dan krijg ( koop) je een duplicaat. Geen enkel paard met een duplicaat paspoort mag worden geslacht. Zou jij dat paard daarom laten staan?

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:14

Inderdaad die aantekening is onherroepelijk. Zelf zou ik mijn paard ook nooit verkopen, zij is gekocht voor het leven. Een bewuste keuze, dit gezegd hebbende, alle respect voor anders denkende.
Onze keuze Charleze te kopen is een gezinskeuze geweest en verantwoordelijkheid ligt bij ons allen. Al onze dieren zijn voor het leven gekocht trouwens.
Terug on topic, paspoort hoort daar waar het paard staat, ten alle tijde.

Massinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:26

Tommy13 schreef:
Een vraag.

Er wordt gecontroleerd in de omgeving of het paspoort wel bij het paard hoort, waardoor het verzoek is gekomen om het paspoort bij het paard op stal achter te laten voor bij een eventuele controle. Hebben jullie hier ervaringen mee? Paspoort kan in de zadelkast achter slot en grendel zitten of bij de pensionhouder.

Ja dat klopt, maar ook wanneer de dierenarts moet komen, voor enten en is het handig dat het paspoort aanwezig is, bij ons op stal ook, in de zadelkast achter slot en grendel, gewoon ter controle.

Massinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:30

Monster schreef:
Als het paspoort in jouw kast achter slot en grendel ligt, dan kan toch ook niemand hem bekijken?
Zou hem thuis laten, mochten ze komen controleren afspreken dat je dan langs komt met het paspoort.

Ben er altijd huiverig voor om het paspoort af te geven.

Als het goed is heeft de stal eigenaar ook een sleutel van jouw kast in geval nodig

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:37

Thuis laten en langskomen brengen mag niet monster. Paspoort zegt ook niks over wie de eigenaar is, heb er dus geen enkel probleem mee om hem op stal te laten.
Sloten openbreken of slotjes open knippen is stuk goedkoper dan een fikse boete.

schellingerh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 00:37

hoe ga je dat doen als je een buitenrit gaat maken? moet je paspoort dan ook mee????

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 00:42

Even teruglezen. Bij vervoer te voet hoeft dat niet.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 01:02

Max, officieel hoor je medicatie met korte wachttijd dus bij te houden in een logboek. Dat kan je zelf schrijven, of in de computer zetten en uitprinten, als je het maar bij het paspoort bewaart. Net als wormenkuren, die horen ook in dat logboek thuis.

Verder, officieel hoor je zelfs met een buitenrit het paspoort van je paard ( en je eigen id) bij je te hebben. http://www.nl-paardenpaspoort.nl/ . Bij veel gestelde vragen kom je op het gegeven moment een vraag tegen wanneer je geen paspoort nodig hebt bij vervoer van je paard. Daar wordt wel genoemd het aan de hand meenemen naar een dichtbij gelegen weide, maar nergens staat dat het bij een buitenrit ook niet hoeft. Het is wel wat lastig, dus ik doe het niet, maar zorg wel dat ik het redelijk in de buurt heb, zodat ik het wel betrekkelijk snel kan laten zien.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 10:48

R12312 schreef:
StalNollie schreef:

Heel simpel, dat kan niet! Jij weet niet wat het paard aan medicatie heeft gehad voor je het kocht, dus je weet ook niet of het paard geschikt is voor consumptie.

Voor de handel zou dit wel een na denkertje zijn voor mijn eigenlijk.

Nog simpeler, als je het paspoort in je auto hebt liggen, en je auto wordt gestolen, dan krijg ( koop) je een duplicaat. Geen enkel paard met een duplicaat paspoort mag worden geslacht. Zou jij dat paard daarom laten staan?

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 17:15

Mijn paarden zijn uitgesloten van slacht. Puur omdat ik er niet over na wil denken wat ze krijgen en de administratie die erbij komt vervelend vind.

Mijn paspoorten liggen achter slot en grendel op stal en de eigendomspapieren liggen thuis achter slot en grendel.

Ik begrijp dat mijn staleigenaresse geen risico's wilt nemen ook al is de kans op controle klein en ik heb zelf ook niet de behoefte om de boete te betalen :).

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 17:22

Hier ook, ligt op kantoor... ook verplicht.