naar de slacht, waar en hoe?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Re: naar de slacht, waar en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 17:47

Dit paard kan fysiek wel trailer op, het paard wat morgen ingeslapen wordt kan dit helaas niet meer, die kan niet eens de klep opkomen ben ik bang.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:51

Ja, maar je brengt een paard niet naar de slacht dat kerngezond is (hoop ik) en dan snap ik dat je daar niet het hele land mee wilt afrijden.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:26

Het verhaal ligt iets genuanceerder maartje, maar het is sowieso niet gek dat je niet het hele land doorgaat met een paard wat je naar de slacht wilt brengen.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:47

Heb vanmiddag het topic al gelezen, en nu net het filmpje gezien.
Was daar eigenlijk wel "blij "mee.
Ken eigenlijk alleen die vreselijke slachthuizen in America en omliggende landen.
Dit ziet er heel rustig en dier"vriendelijk "uit.
Het schot komt wel snel, maar aan de andere kant misschien ook wel goed.
Het paard heeft écht geen idee.

Was bekend met het verschijnsel slacht omdat ik voor mijn opleiding verplicht was om een dagje mee te kijken bij een slachterij. ( koeien/ varkens )
Heb dus écht het héle proces gezien

Ik vind het mega stoer van TS dat ze zoveel zorg en aandacht besteed aan het uitzoeken van een goed slacht adres, maar ook goed overdacht heeft wat er daarna gaat en mag gebeuren.
Heel veel sterkte wens ik je wel, want er over praten en er daadwerkelijk bijzijn zal mogelijk wel verschil maken.
Een reactie achteraf zou fijn zijn, ook voor hen die deze keuze nog moeten maken.

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 21:09

off-topic vraagje. ik lees veel mensen die hun paard naar de slacht brengen waarbij het paard ook echt bij de "slager" blijft. Mijn paarden zijn allemaal nog erg jong dus hoop ik dit de komende "20 jaar" uit te kunnen stellen maar wil toch alvast een heldere keuze voor het geval dat het iets eerder komt dan "20 jaar". Als je je paard laat slachten kan je het dier dan ook weer meenemen/op laten halen? wil namelijk mijn maatje heel graag laten cremeren.

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 00:56

Tamara_089 schreef:
off-topic vraagje. ik lees veel mensen die hun paard naar de slacht brengen waarbij het paard ook echt bij de "slager" blijft. Mijn paarden zijn allemaal nog erg jong dus hoop ik dit de komende "20 jaar" uit te kunnen stellen maar wil toch alvast een heldere keuze voor het geval dat het iets eerder komt dan "20 jaar". Als je je paard laat slachten kan je het dier dan ook weer meenemen/op laten halen? wil namelijk mijn maatje heel graag laten cremeren.

Nee denk niet dat dat gaat volgens de wet moeten ze naar de rendac slager schiet wel aan huis.
Maar de va moet hem dan als nog laten in slapen.
De mijne is overleden op stal heb haar ook laten cremeren.
Als het paard niet voor consumptie is dan gaat het naar de rendac.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 01:21

Hele topic gelezen en heb respect voor je beslissing. Heb een paardje moeten laten gaan deze is ingeslapen. Maar ver van uit het boekje achteraf gehoord. Dit wil ik mijn
mini besparen. Die laat ik slachten, als ie de trailer nog op kan.

Nonnetje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 04:20

Ik was best onder de indruk van het filmpje. Ik zei altijd mijn paard word geschoten tenzij het niet anders kan,en ik wou er ook echt bij zijn.
Nu ik het filmpje heb gezien lijkt het mij dood eng om dit bij mijn eigen paard mee te maken, van het filmpje met een ander paard trek ik het nog wel.
Ik ben wel nog steeds van mening dat ik hem wil Laten schieten aangezien het paard gewoon niks door had en ineens weg is. Maar of ik er zelf bij zou willen/kunnen zijn?.... Weet ik niet.
Ik zou hem daarna wel willen zien en zeker weten dat hij dood is.
Ts ik wens je echt heel veel sterkte want dit is geen makkelijke beslissing.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 06:29

Lynn_Nikita schreef:
Nijkerk is veel te ver weg, ik ga geen 3 uur paard op de trailer zetten. Heeft ook geen haast verder. paard gaat voor cunsumptie, is verder gezond en als het dan toch naar slacht gaat dan ook meteen maar `nuttig`

Ik las al over een slagerij in Best en kreeg daar ook een pb over, heeft nog iemand daar ervaringen mee? of weet iemand een nette slagerij dichter in de buurt?

Nooit medicatie gehad waarmee hij niet meer geslacht mag worden?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 07:18

Nee. Medisch inlegvel is blanco

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:28

Dan mag hij nog wel geslacht worden alleen niet meer ten consumptie worden gebruikt.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:49

Maartje, na alle schandalen met paardenvlees doen veel slachthuizen dat niet meer. Het schijnt lastig voor ze te zijn om de administratie van niet-voor-menselijke-consumptie-goedgekeurde paarden goed op orde te hebben.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:57

Is het niet zo, dat als je een slager bij jou in de buurt belt en hij slacht geen paarden dat hij wel de dichtstbijzijnde adressen weet, waar het wel gebeurd?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 16:14

Ik zou geen risico nemen bij een koeienslachter eerlijk gezegd. Denk dat de pin point bij een paard toch op een andere plek zit dan bij een koe of ander diersoort.

Ik heb destijds met Tag ook 2,5 uur gereisd. Vond mijn gevoel toch belangrijker dan reistijd. Nou maakte dat voor haar niet uit verder, reisde super.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 17:09

Waar wij al een paar keer paarden hebben laten slachten werd ervoor een koe geschoten, daarna ons paard. Een ervaren slager weet echt wel hoe en waar hij moet schieten bij een koe of paard.
ik zou het zo weer doen. Ik vind er niks engs aan, alleen daarna is er natuurlijk verdriet.
maar op deze manier, om er bij te zijn, weet ik zeker dat er niks anders meer mee gebeurd. Dat is mij het allerbelangrijkste.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 17:11

als de slachter gewend is om meerdere diersoorten te doen is geen probleem, maar veel koeien slachters, slachten enkel koeien.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 17:53

Woogy schreef:
als de slachter gewend is om meerdere diersoorten te doen is geen probleem, maar veel koeien slachters, slachten enkel koeien.

dat is dan vaak omdat de inrichting beter geschikt is voor koeien of omdat de 'jongens' slechts weten hoe ze een koe moeten uitbenen.

In principe dien je met de pin slechts de hersenen te raken, dit gaat met zo'n kracht dat je de hersenen letterlijk in een klap kapot slaat (gaat richting 'explosie' onder de hersenpan). midden op het voorhoofd is daarmee gewoon het geschikte pinpoint, en als je er een cm naast zit, is het effect volgens mij gewoon hetzelfde. recht van voren gaat gewoon het 'makkelijkst' en is het effectiefst voor de slager..

tenzij je zo onbeholpen bent dat je het hele hoofd mist en slechts het bot schampt is het dier direct weg, vanuit welke hoek je dit ook zou doen denk ik.

belangrijkste is dat de baas er een goed gevoel bij heeft en de slager ook paarden wil slachten.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:03

Ik heb helaas gezien dat een koe 2x geschoten moest worden :( Geen idee hoe dat kwam toen. Weet ook niet of dat een slager of dierenarts was maar het kan dus wel.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:04

Er is wel degelijk verschil in mikpunt, als je verkeerd mikt, zit je in de voorhoofdsholte ipv meteen in de hersenen.

Er worden denkbeeldige lijnen tussen ooghoeken en oren of hoornbases getrokken en het snijpunt is het ideale punt. En dat zit wat hoger dan midden op het voorhoofd, daar zitten nl net die voorhoofdsholtes.

Maar de meeste slachters weten wel wat het goede punt is voor zowel runderen als paarden.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:43

Ik ken de andere verhalen ook wel (opa is handelaar), dat het met 1 keer niet gedaan was. En met 2 keer ook niet, dat er een echt pistool aan te pas moest komen. Geen pin! (dit was een vleeskoe, stier, met een dusdanig dik schedel.)

Dit zal bij een paard natuurlijk een heel ander verhaal zijn.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 21:55

Er zit weldegelijk verschik tussen het schieten van een paard een koe of een schaap.

Ik heb deze drie bovengenoemde allemaal eens geschoten.
En dat was absoluut niet hetzelfde..

Een koe schiet je haast tussen de ogen.. Een paard onder zn kruintje..en een schaap op zn bolleje..
Ik vond een schaap nog het moeilijkst omdat je die op de rug legt en je dan goed moet kijken wat de juiste plek is.

Niet elke dierenarts kan paarden schieten.. :-) helaas gaat dat nog altijd te vaak fout.

Dat de hersenen aan gort geschoten worden is ook onzin. Dr vind geen explosie plaats.
Je schiet er dwars doorheen waardoor een dier dusdanig beschadigd is dat het hersendood is en geen gevoel meer heeft.
Officieel dood is het pas als het hart gestopt is.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 08:27

Heb altijd begrepen dat de pin point ook de grote van een duim afdruk heeft. Klopt het dat de pin tot aan de hersenstam reikt en dat de reden is dat ze opslag dood zijn?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 09:18

Nee, hersenstam zit in/aan het achterhoofd.
Het is de schokgolf die door de hersenen gaat die de dieren dusdanig bedwelmd, dat ze in principe nooit meer op zullen staan.
Echter, technisch gezien heten ze niet hersendood na het schieten maar bedwelmd en daarom moet er binnen 30 sec na het schieten verbloed worden. Daarna zijn ze pas dood.
Ze zijn in de praktijk in 99 van de 100 gevallen na goed schieten wel hersendood, maar officieel heet het bedwelmen. Ze zijn echter bij goed schieten wel altijd bewusteloos en pijnvrij, ze merken het steken en verbloeden niet.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 12:21

Kan dat misschien in een ander topic verder bespreken worden?? Ik vraag om adressen en wat ik moet regelen niet om wanneer en paard hersendood is of niet

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:07

Lynn_Nikita schreef:
Kan dat misschien in een ander topic verder bespreken worden?? Ik vraag om adressen en wat ik moet regelen niet om wanneer en paard hersendood is of niet

Doe je er ook wat mee?
Zelf even bellen naar Jan voor een adresje in.jouw buurt?
De.slachters bellen die hier genoemd worden?

Want dan is je vraag beantwoord.
Hier proberen mensen je alleen duidelijk te maken dat je naar iemand met verstand van zaken moet gaan. En niet naar de eerste beste koeienslachter.