PRE aanschaf advies gevraagd ivm handelaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 16:50

bliver schreef:
Als hij oprecht is waarom dan niet transparant zijn? Als je een klant hebt die over keuren praat, dan ga je niet achter haar rug om keuren. Heeft niks met boeren nuchterheid te maken. Het heeft er alle schijn van dat de verkoper geen andere dierenarts erbij wil.

Maar ok. Stel TS koopt het paard toch. Dan zou ik als ik haar was eens over een verkoop contract beginnen mbt gebreken, ocd, straalbenen enz. Kijken wat voor reactie je dan krijgt.

En ja er kan altijd alsnog iets mis zijn met je paard, maar dat heet risico lopen. Met keuren door eigen dierenarts beperk je risico's.

Wat nou achter haar rug om keuren?!?!? Het is haar paard toch niet en misschien is hij wel voor iemand anders gekeurd.
Het is een handelaar die ervan moet leven, hij is dus zakelijk En niemand van jullie gaat morgen nog naar zijn werk als het salaris niet meer wordt uitbetaald!

Man, man.... voorzichtig zijn is erg verstandig maar je kan ook overal een complottheorie over ontwikkelen.....

ThreeFingers

Re: PRE aanschaf advies gevraagd ivm handelaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 16:53

Ze heeft allang besloten het paard niet te kopen.

Dus we komen er misschien nooit achter of het paard daadwerkelijk medisch goed was of niet...

Twirrekwpn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 17:01

Margee schreef:
wenckep schreef:
Dus blijf je de man wantrouwen, wat hij ook zegt of doet. Zelfs de foto's van een andere DA geloof je niet......Jullie strijken elkaar gewoon tegen de haren in.
Bovendien, wat had jij goedgekeurd gevonden...? alleen maar 1tjes? En dan had hij de keuring dus moeten betalen als jij niet tevreden bent met het resultaat. Gezien de prijs die hij vraagt voor de paarden, een hele aanslag op zijn winst. En de klinische keuring geloofde je ook al niet, dat kan dan toch niet goed gaan in een gesprek?!?!
Ik heb zijn DA gesproken, ik kwam net aan nadat mijn Flappie klinisch was gekeurd. Hij gaf aan dat hij ten volle achter zijn beslissing stond en dat ik contact mocht opnemen als het anders blijkt te zijn.
Bovendien is zijn gebitje al behandeld en komt de hoefsmid nog.....

Trouwens, ik heb ook best wel een paar dure lessen gehad. In geld en in verdriet, helaas gebeurt dat heel veel met paarden en mensen lees ik hier op Bokt. Een hond mag best een beetje mank lopen, voor een paard heeft dat vaak hele andere gevolgen.
Ik ga nu hopen op betere tijden met Flappie!!!!

Ik had al lang gezegt dat ik het paard niet meer wilde, hij laat hem toch keuren en stuurt mij dan een bericht dat het goed is gekeurd. Ik wou hem door mijn eigen arts laten keuren niet door die van hem. Allemaal 1tjes hoeft niet per se! Als mijn arts had gezegt dat het goed is dan was ik daar akkoord mee. Als ik nu vraag om het paard alsnog over te laten keuren is zijn conclusie dat mijn arts niet nogmaals foto's zal maken. Hij kent mijn arts niet eens.

denisewinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 17:02

Heb je verhaal zoon beetje gelezen en geef je helemaal gelijk. Als hij echt goed gekeurd zou wezen wat valt er dan voor hem te verliezen. Niets toch. Ik zou die gene ook niet vertrouwen. Kijk lekker rustig veder en jou droom paard komt er gerust.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 17:04

wenckep schreef:
Net weer een waths app van de handelaar gehad met foto's van de keuringspapieren (alles is half leesbaar) Paard is/zou vandaag röntgen gekeurd zijn en zou allemaal klasse 1 hebben... (mocht ik het paard nog willen zou die 1400 euro duurder zijn en foto's overmaken zou mijn kliniek niet doen zegt hij omdat er net foto's gemaakt zijn en ze dan wel naar de cd vragen.... ) T blijft maar vaag..

Geweldig, wat een soap en een oen van een handelaar. Paarden die je koopt laat je keuren terwijl je erbij bent, die foto's hoeven echt niet van dit paard te zijn. Niet intrappen en verder zoeken, als ik een paard verkocht reed ik desnoods heel Nederland door om naar de door de koper gevraagde praktijk te gaan. Wel zijn de keuringskosten altijd voor de koper.
Ik weet niet of ze nog bemiddelt maar neem anders eens contact op met Lusitana hier op bokt.

Twirrekwpn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 17:11

Bigone: zal Lusitana eens vragen maar dacht dat zij alleen in Lusitano's bemiddelde

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 17:18

Ook wel andere PRE's dacht ik toch...? :)

Maarja, daar zal je eigen DA vast ook niet naartoe kunnen :P

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 17:46

pmarena schreef:
Ook wel andere PRE's dacht ik toch...? :)

Maarja, daar zal je eigen DA vast ook niet naartoe kunnen :P

Haha jawel hoor "kosten de koper" _/-\o_

Twirrekwpn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 18:18

Als ik betaal wil mijn dierenarts er misschien wel naartoe :P {:}

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 18:23

Hihi ja daar heb je ook weer een punt :P

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 18:26

Och, heb je een mooie reden om een weekje naar het zuiden af te reizen en heel veel paardjes te gaan bekijken.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 18:29

Paarden zat te koop, dus bij twijfel nooit doen. Misschien toch ook eens gaan kijken bij de Lusitano? Ik weet nog een hele leuke, jonge zwarte, hengst en merrie te koop, super karakter, goed gezond en goed opgevoed.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 20:37

Wat een raar figuur, die handelaar. Als iemand zo zou doen zou ik het paard al niet meer hoeven. En jij uiteindelijk dus ook niet.

De discussie of op het erf van de verkoper keuren of op de door mij gekozen kliniek had ik destijds ook. Punt was toen dat de ondergrond op het erf van de koper niet geschikt was om alle klinische onderdelen te keuren zoals dat bij de DA kan. En ik wilde ook röntgenfoto's laten maken. Uiteindelijk zijn we samen, en met 2 trailers naar de kliniek gereden. Na goedkeuring kreeg ik mijn merrie mee. De kosten van de keuring heb ik betaald.

Ik zou je ook willen adviseren om op het BKR te gaan kijken. Voldoende topics waar je tips uit kunt halen m.b.t. fokkers etc. Er zijn voldoende die vlgs. mij betrouwbaar zijn. En anders misschien een reis naar Spanje overwegen, met begeleiding van een kundig iemand. Ook daarover kun je in het BKR een topic vinden.

Heel veel succes en plezier bij de zoektocht!

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 20:59

Mag ik ook even weten welke handelaar dit was :o

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 21:33

Margee schreef:
bliver schreef:
Als hij oprecht is waarom dan niet transparant zijn? Als je een klant hebt die over keuren praat, dan ga je niet achter haar rug om keuren. Heeft niks met boeren nuchterheid te maken. Het heeft er alle schijn van dat de verkoper geen andere dierenarts erbij wil.

Maar ok. Stel TS koopt het paard toch. Dan zou ik als ik haar was eens over een verkoop contract beginnen mbt gebreken, ocd, straalbenen enz. Kijken wat voor reactie je dan krijgt.

En ja er kan altijd alsnog iets mis zijn met je paard, maar dat heet risico lopen. Met keuren door eigen dierenarts beperk je risico's.

Wat nou achter haar rug om keuren?!?!? Het is haar paard toch niet en misschien is hij wel voor iemand anders gekeurd.
Het is een handelaar die ervan moet leven, hij is dus zakelijk En niemand van jullie gaat morgen nog naar zijn werk als het salaris niet meer wordt uitbetaald!

Man, man.... voorzichtig zijn is erg verstandig maar je kan ook overal een complottheorie over ontwikkelen.....

Ik ben het totaal niet met deze en voorgaande posts van jouw eens.
Als een handelaar moeilijk doet over keuren, het paard dan opeens gekeurd is en hij liegt bovendien nog door te zeggen dat een andere dierenarts niet meer over zou keuren gaan bij mij alle alarmbellen af. Paard is nu opeens gekeurd en hij ontmoedigd heel erg om het nog eens te laten doen, wat heeft ie te verbergen?
Bovendien vind ik het ronduit belachelijk dat een paard dan opeena 1400 euro duurder is, want dat heeft die keuring echt niet gekost. Dus ook daar probeer hij ts weer een poot uit te draaien.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 23:30

Ik lees al even mee...

Knuffeldier, ik ben het helemaal met jou eens. Ik vermoed dat hij de prijs zoveel omhoog heeft gedaan, zodat TS afhaakt en hij het paard ongekeurd door kan verkopen ( eventueel voor de oude prijs) aan iemand die minder kritisch is...

Overigens is mijn laatste paard gekeurd door een DA die ik had uitgezocht, oude eigenaar met paard er naar toe, ik met lege trailer. Paard was goedgekeurd, ik heb betaald ( paard en keuring) en paard meegenomen. Achteraf was het paard niet ok, maar dat kwam te laat uit, dus ik heb het erbij gelaten en heb het paard nog en zolang ze verbetert en goed genoeg is om lekker te rijden blijft ze. Ze gaat niet meer terug, als het echt misgaat, is het einde paard...

Het is ook: waar wil je allemaal foto's van laten maken? De mijne was als 2-jarige rondom op de foto's gezet, die heb ik gekregen, die waren goed. Geen rugfoto's en nu zit dus daar juist het probleem, dat er voor 99,99% al zat voor de koop.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 23:39

wenckep schreef:

Ik had al lang gezegt dat ik het paard niet meer wilde, hij laat hem toch keuren en stuurt mij dan een bericht dat het goed is gekeurd
. Ik wou hem door mijn eigen arts laten keuren niet door die van hem. Allemaal 1tjes hoeft niet per se! Als mijn arts had gezegt dat het goed is dan was ik daar akkoord mee. Als ik nu vraag om het paard alsnog over te laten keuren is zijn conclusie dat mijn arts niet nogmaals foto's zal maken. Hij kent mijn arts niet eens.

Ik volg even de boerenverstandtheorie van pmarena en dan vind ik het niet gek dat hij dit doet. Ook niet handig omdat het bij jou wantrouwen opwekt maar zover reikt dat boerenverstand niet.
Hij heeft gemerkt dat jij het paard intressant vond maar dat die keuring een dealbreaker was, hij heeft er nog eens over nagedacht en besloten dat het geen kwaad kan hem toch te keuren. Dus heeft hij dat gedaan en laat jou dat weten in de veronderstelling dat je dat waardeert. Boerenverstand reikt niet zover dat hij jou dan van elke stap op de hoogte moet houden.

Vergeet niet dat het voor een verkoper ook een hel kan zijn om zich in allerlei bochten te wringen om aan de wensen van de koper te voldoen.
Dat wil niet zeggen dat ik het verhaal niet nog steeds wel wat vreemd vind maar ok.

Wat ik al eerder zei; je zou op zijn minst even contact kunnen zoeken met de dierenarts die de keuringen heeft gedaan.

Edit; dat het paard duurder is geworden vind ik ook niet raar, een rontgen keuring had jou ook 700 euro gekost en je hebt nu een paard wat op alles 1en scoort, dat zou je die 700 extra ook wel waard moeten zijn.

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 23:47

anneliesdj schreef:
wenckep schreef:

Ik had al lang gezegt dat ik het paard niet meer wilde, hij laat hem toch keuren en stuurt mij dan een bericht dat het goed is gekeurd
. Ik wou hem door mijn eigen arts laten keuren niet door die van hem. Allemaal 1tjes hoeft niet per se! Als mijn arts had gezegt dat het goed is dan was ik daar akkoord mee. Als ik nu vraag om het paard alsnog over te laten keuren is zijn conclusie dat mijn arts niet nogmaals foto's zal maken. Hij kent mijn arts niet eens.

Ik volg even de boerenverstandtheorie van pmarena en dan vind ik het niet gek dat hij dit doet. Ook niet handig omdat het bij jou wantrouwen opwekt maar zover reikt dat boerenverstand niet.
Hij heeft gemerkt dat jij het paard intressant vond maar dat die keuring een dealbreaker was, hij heeft er nog eens over nagedacht en besloten dat het geen kwaad kan hem toch te keuren. Dus heeft hij dat gedaan en laat jou dat weten in de veronderstelling dat je dat waardeert. Boerenverstand reikt niet zover dat hij jou dan van elke stap op de hoogte moet houden.

Vergeet niet dat het voor een verkoper ook een hel kan zijn om zich in allerlei bochten te wringen om aan de wensen van de koper te voldoen.
Dat wil niet zeggen dat ik het verhaal niet nog steeds wel wat vreemd vind maar ok.

Wat ik al eerder zei; je zou op zijn minst even contact kunnen zoeken met de dierenarts die de keuringen heeft gedaan.

Edit; dat het paard duurder is geworden vind ik ook niet raar, een rontgen keuring had jou ook 700 euro gekost en je hebt nu een paard wat op alles 1en scoort, dat zou je die 700 extra ook wel waard moeten zijn.

Ik geloof dr helemaal niets van.

De gemiddelde handelaar weet dondersgoed waar hij mee bezig is en voor zover ik hier gelezen heb wordt er gemanipuleerd. Als ik een paard laat keuren dan wil ik erbij zijn en als het niet door mijn eigen DA gebeurt dan neem ik de gegevens mee naar mijn DA om te laten beoordelen. En op basis van dat oordeel zou ik wel of niet kopen.

De gang van zaken die hier beschreven wordt doen bij mij alle alarmbellen rinkelen. Goede beslissing TS om het paard (hoe leuk hij ook is) te laten staan. En bijna alle Iberiërs zijn ontzettend leuk dus je gaat er sowieso 1 vinden :)

Imaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 00:10

Goede beslissing dat je er vanaf ziet. Je moet een goed gevoel hebben bij het kopen van een paard. Je toekomstige paard kruist je pad vanzelf.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 03:56

Staat er op de foto ook niet de naam van het paard en de datum?

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 06:46

JULLIE MOETEN LEZEN!!!!
Hij doet NIET moeilijk over keuren, hij geeft het paard alleen niet mee.
Ook wil hij niet zelf 100 km heen en weer rijden met het paard naar de DA van TS die blijkbaar als enige in Nederland betrouwbaar kan keuren, de rest sjoemelt blijkbaar met foto's.
Persoonlijk denk ik dat hij het wantrouwen van de TS gewoon zat is. Ik zou ook afgehaakt zijn, je weet nooit wat je achteraf kan krijgen. Een topic op BOKT b.v. waar je compleet afgekraakt wordt.....

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 08:18

Margee ik ga helemaal met je mee. Deze man is misschien wat bot in de omgang maar daar heb je er veel meer van in de paarden hoor. Ik zou geen handelaar, dierenarts of zadelmaker willen zijn hoor. Dan moet je bijna een studie psychologie voor gedaan hebben om die beroepen uit te oefenen zonder gek te worden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 08:21

Het blijft waanzin hoe alles wat de handelaar doet, direct ZEER negatief uitgelegd wordt zonder dat ook maar de mogelijkheid overwogen wordt dat het gewoon oprecht goed bedoeld is, maar net een beetje ongelukkig gebracht, of opgevat door de TS, want we lezen hoe zij het ervaart :)*

Kritisch zijn is goed en verstandig, maar een beetje begrip voor andermans situatie en uit gaan van het goede in de mens totdat het tegendeel ECHT bewezen is, is hier zeer ver te zoeken, heel erg jammer.

Ik vind het meest wonderlijke van de handelaar tot nu toe nog dat hij überhaupt nog zijn best doet voor mensen die hem bij voorbaat al zo extreem wantrouwen.

Iedere verkoper heeft wel eens zo'n klant en de ervaring leert dat als iemand je wantrouwt (bvb. simpelweg omdat je handelaar bent en daar echte rotzakken tussen zitten) dan maakt het niets uit wat je doet, want alles kan gezien worden als bewijs dat je niet te vertrouwen bent.

Of je moet je in bochten wringen die veels te ver gaan en die je gewoon (je goed recht!) niet wilt omdat het je teveel risico / tijd / geld kost.
Dan kun je het beter afkappen want de "koper" gaat er toch nooit een goed gevoel bij krijgen.

In dit geval doen de wellicht goedbedoelde opmerkingen van de handelaar in de trant van "joh je eigen DA is toch niet nodig" omdat hij wellicht heel oprecht ervan overtuigd is dat zijn DA eerlijke beoordelingen geeft, het verhaal een beetje de das om omdat TS het niet ziet als gewoon een mening / opmerking maar als een weigering :)

En je hebt best kans dat als TS nu alsnog duidelijk zou zeggen:

"Het paard spreekt me echt aan en ik wil het graag kopen, MITS het toch echt nog even door mijn eigen DA bij u op het terrein gekeurd mag worden en helemaal goed de keuring komt."

Dat de handelaar het nu inmiddels zo beu is dat hij zegt dat het niet mag. Simpelweg omdat hij er niet langer tijd in wil steken. En dan wordt dat natuurlijk weer uitgelegd als "zie je wel, hij wil niet dat het paard door een andere DA gekeurd wordt!!" terwijl een nieuwe potentiële klant op hetzelfde moment het erf op komt en duidelijk aangeeft de eigen DA te willen laten keuren en het wellicht geen enkel probleem is :P

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 09:13

Zo, uitgeschreeuwd?

Als ik het goed begrepen heb, is TS bij een handelaar wezen kijken. Bij een paard dat niet voor een appel en een ei weggaat, althans dat vind ik. De kosten van de keuring liggen flink stuk lager dan de aanschafsprijs van dit paard.

TS heeft in verleden een nare ervaring gehad en geeft aan dat ze het paard wil laten keuren. Handelaar geeft aan geen kosten te willen maken voor keuren, omdat hij de paarden goedkoop (alles is relatief) wil verkopen en dus geen kosten wil maken voor keuren of Rx. Handelaar wil niet dat het paard voor het keuren van de stal vertrekt en gaat akkoord met mobiel Rx, liefst door zijn eigen arts. Hij staat niet onverwijld positief tegen het keuren door een arts van TS, want zijn eigen arts kan dat ook prima.

Dat hij niet wil dat het paard door een koper meegenomen wordt, vind ik begrijpelijk. Zou ik ook niet doen. Toen ik mijn merrie kocht, heb ik de verkoper (ook handelaar) verzocht het paard naar de kliniek te brengen. Ik wilde niet verantwoordelijk zijn als er onderweg iets zou gebeuren met het paard. Dus daar gekeurd en betaald en heb ik haar met mijn aanhanger meegenomen.

Wat ik wel heel vreemd vind, TS gaat, als ik de berichten goed lees, op dag 0 bij een paard kijken. Staat met handelaar te steggelen over eventuele keuring. Zij wil haar arts, hij prefereert de zijne. Op dag 1 heeft hij het paard vast zonder overleg het paard klinisch laten keuren. TS heeft ergens gezegd dat ze geen interesse meer heeft in het paard en op dag 3 stuurt hij out of the blue een bericht dat het paard Rx gekeurd is.

Ik vind het op zijn zachtst gezegd zeer vreemd. In eerste instantie wil hij het niet eens weten als het paard Rx wat zou mankeren. Hij wilde geen kosten voor het keuren maken. Daarna keurt hij ineens op 2 verschillende dagen zonder overleg met een koper. Ineens wil hij het dus wel weten of het paard goed is. Of zou hij de gok van 400-600 euro voor keuren hebben genomen. In geval van afkeur, is ie geld kwijt, in geval van goedkeur dan is het paard ineens fliiiiiink wat duurder.

Is toch niet zo raar dat je dan wat achterdochtig wordt? We hebben het niet over een goudvis en het is een heleboel geld.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 09:21

Alik schreef:
Ik geloof dr helemaal niets van.

De gemiddelde handelaar weet dondersgoed waar hij mee bezig is en voor zover ik hier gelezen heb wordt er gemanipuleerd. Als ik een paard laat keuren dan wil ik erbij zijn en als het niet door mijn eigen DA gebeurt dan neem ik de gegevens mee naar mijn DA om te laten beoordelen. En op basis van dat oordeel zou ik wel of niet kopen.

De gang van zaken die hier beschreven wordt doen bij mij alle alarmbellen rinkelen. Goede beslissing TS om het paard (hoe leuk hij ook is) te laten staan. En bijna alle Iberiërs zijn ontzettend leuk dus je gaat er sowieso 1 vinden :)

Ik geloof het ook niet zo hoor, maar er zijn echt wel boertjes die zo handelen, ik heb ze zelf ook meegemaakt.
Maar eerlijk is eerlijk, dat zijn wel de uitzonderingen en 'boertjes' handelen meestal ook niet in PRE's.

Maar linksom of rechtsom is het zowieso een goed idee even contact op te nemen met die dierenarts.