Ervaringen E rijbewijs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 15:26

ivy_power89 schreef:
het gaat om de totale massa van trailer met inhoud, die moet dan onder de 1100 kilo blijven.
Maar een tweepaards met 1 paard erin, die max 1100 kilo weegt gaat denk ik niet lukken

Je moet niet denken, laat dat aan een paard over.....

Jawel, in theorie mag het.
Als jouw trailer, inkl paard, minder dan 1100kg weegt, dan mag je die combi gewoon rijden. Art 5.18.18 voertuigreglement regelt dat: http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/H ... ikel51818/

Of dat ook met een B-rijbewijs mag, regelt art 15 reglement rijbewijzen: http://wetten.overheid.nl/BWBR0008074/H ... Artikel15/
lid e, om precies te zijn.

Zie ook de wiki of Rijbewijs BE

Anoniem

Re: Ervaringen E rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 15:29

rij met je trailer en paard naar de weegbrug en je ziet of het mag.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 17:44

ikke schreef:
ivy_power89 schreef:
het gaat om de totale massa van trailer met inhoud, die moet dan onder de 1100 kilo blijven.
Maar een tweepaards met 1 paard erin, die max 1100 kilo weegt gaat denk ik niet lukken

Je moet niet denken, laat dat aan een paard over

sorry hoor, maar waarom moet jij altijd zo vreemd uit de hoek komen? Als iemand iets verkeerds zegt kun je toch ook normaal antwoorden?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 18:06

Een 2 paards trailer die slechts 600 kg weegt is al een unicum !
Mijn 1,5 paards zit daar al overheen ;-)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 19:52

Idd. Wij hebben die van ons gekocht mede om de reden dat eigen gewicht van de trailer zo laag was.... 640.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 20:57

Haha ja klopt! Hij is erg licht :)

Maar weet iemand wat de regelgeving is? Ik kan het niet vinden :( Als een auto 1200 mag trekken en de trailer en paard wegen samen 1200, dan mag het? Of is het zeg maar het gewicht van de trailer en het laadvermogen samen? Ook al staat er maar 1 Shetlander in de tweepaardstrailer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 22:06

Ja dat mag.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 22:09

Welk rijbewijs? Bij je B kijken ze naar de gewichten op papier en bij BE naar het werkelijke gewicht

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 22:19

Mag ik me melden hier? Zojuist op vakantieveilingen E proefles plus examen gewonnen! Voor 95 euro. Nu rijd ik al heel lang met trailer want met de vorige regels Was mijn combinatie toegestaan met alleen b rijbewijs. (Eerst een aantal lessen van manlief gehad, vrachtwagenchauffeur) Volgens de huidige regels ben ik nu te zwaar en moet ik be hebben. Mag wel met de combinatie van mijn zusje rijden, die is Veel lichter dus we wisselen het nu vaak om. (Zij heeft wel be). Maar dat is toch wat omslachtig, we gaan ook niet altijd samen op stap.
Ondanks dat ik al heel veel kilometers heb gemaakt met trailer, vind ik zo'n les en examen toch wel spannend hoor!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 22:22

mamamier schreef:
Mag ik me melden hier? Zojuist op vakantieveilingen E proefles plus examen gewonnen! Voor 95 euro. Nu rijd ik al heel lang met trailer want met de vorige regels Was mijn combinatie toegestaan met alleen b rijbewijs. (Eerst een aantal lessen van manlief gehad, vrachtwagenchauffeur) Volgens de huidige regels ben ik nu te zwaar en moet ik be hebben. Mag wel met de combinatie van mijn zusje rijden, die is Veel lichter dus we wisselen het nu vaak om. (Zij heeft wel be). Maar dat is toch wat omslachtig, we gaan ook niet altijd samen op stap.
Ondanks dat ik al heel veel kilometers heb gemaakt met trailer, vind ik zo'n les en examen toch wel spannend hoor!

:? :? Bij de oude regels was je legaal en met de nieuwe regels niet meer? Dat kan niet (tenzij je in de tussentijd een andere combi hebt gekocht).

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 22:27

Andere trailer, sorry. Kom nu dus boven de tmm uit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 22:32

mamamier schreef:
Andere trailer, sorry. Kom nu dus boven de tmm uit.

Ah, ja, dan kun je verkeerd uitkomen.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 22:50

Ja en het was al net aan, dus nu maar op voor dat e rijbewijs. Nooit meer dat gereken en rijden kan ik toch al. (Zegt ze nu heel stoer haha) Ik rijd die pony het hele land Door zonder me ooit druk gemaakt te hebben en nu krijg ik de zenuwen. Ook raar eigenlijk.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 23:09

mamamier schreef:
Ja en het was al net aan, dus nu maar op voor dat e rijbewijs. Nooit meer dat gereken en rijden kan ik toch al. (Zegt ze nu heel stoer haha) Ik rijd die pony het hele land Door zonder me ooit druk gemaakt te hebben en nu krijg ik de zenuwen. Ook raar eigenlijk.

Nou nee, eigenlijk niet. Ik vrees dat als er nu een examinator naast me zou komen zitten, die het wellicht vorm van spaans benauwd krijgt, afhankelijk van z'n ervaring, maar of ik zou slagen.........

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 23:16

Ik heb ook zo'n 10jr zonde E achter B gereden, maar inderdaad om gewoon niet meer je "druk hoeven te maken" Of het allemaal wel echt zo legaal is als dat je op papier denkt te zijn mijn E gehaald.
Eerst een proef les en vervolgens 4u les gehad.
Dacht halverwege het examen gezakt te zijn. Door stress van alles achter elkaar stom verkeerd gedaan, maar daardoor wel relaxter gaan rijden en geslaagd.
Het is de moeite meer dan waard. Voor zowel je zelf, je combi, je paard (en) en verzekering technisch.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 23:29

Ach de les zal vast beter gaan dan de lessen van mijn man. Tjonge jonge, dat kost je zowat een huwelijk haha. Hij heeft nooit commentaar op mijn rijstijl hoor, behalve dat ik altijd te hard rijd. Maar met die trailer liet ie me direct de moeilijkste dingen doen. En omdat ik me dan niet wil laten kennen ga ik het eerst zelf proberen totdat het niet lukt en ik zwaar chagrijnig toch Hulp moet vragen. Na een paar keer kon ik toch aardig overweg met mijn bijna 11 meter combi (klinkt wel stoer toch) en rij ik nu overal naar toe met de pony. Bijzondere verrichtingen ook geen probleem. Maar inderdaad, of een examinator mijn rijstijl goed keurt is toch wel spannend!!

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 23:35

Ik heb hem gehaald in 5 uurtjes les. Toen examen en hop, geslaagd! Wel veel geoefend voordat ik met levend spul de weg op ging.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 09:14

Kan je uit ervaring zeggen dat het lastig is examen rijden ! Rijdt dus ook al jaren met combi rond . M'n eigen vertrouwde trailer met eigen auto en met les en examen ineens een bus en dichte aanhanger ...
Pas op werk moest ik de trailer verplaatsen en rijdt hem vrij makkelijk achteruit door een poort heen waar ik aan beide zijdes amper 25/30 cm over had . Op examen lukte me dat niet eens recht achteruit . Plus een kleine fout met aankoppelen , snapte van zenuwen de gebaren van instructeur niet meer .
Moest even oefenen nog zei meneer de examinator .
Nou donderdag gaan we opnieuw afrijden . En doe dat omdat ik met combinatie van het werk wil gaan rijden en dus ook paarden van hun vervoer . Wil perse safe zitten . Hoewel de combi met B gereden kan worden ...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 09:19

Zinzi_jewel schreef:
Kan je uit ervaring zeggen dat het lastig is examen rijden ! Rijdt dus ook al jaren met combi rond . M'n eigen vertrouwde trailer met eigen auto en met les en examen ineens een bus en dichte aanhanger ...
Pas op werk moest ik de trailer verplaatsen en rijdt hem vrij makkelijk achteruit door een poort heen waar ik aan beide zijdes amper 25/30 cm over had . Op examen lukte me dat niet eens recht achteruit . Plus een kleine fout met aankoppelen , snapte van zenuwen de gebaren van instructeur niet meer .
Nou donderdag gaan we opnieuw afrijden . En doe dat omdat ik met combinatie van het werk wil gaan rijden en dus ook paarden van hun vervoer . Wil perse safe zitten . Hoewel de combi met B gereden kan worden ...

Pas op voor het verschil tussen een combi beheersen en "aap kunstje leren"
Als je het principe begrijpt om met een aanhanger te rijden, kun je met elke aanhanger achteruit steken.
Als je alleen geleerd hebt dat je bij bepaald gedrag van die specifieke aanhanger precies die handeling moet verrichten, dan heb je een probleem op het moment dat je een andere combi onder je bips hebt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 10:27

Leuk en handig dit topic! Ik zit er ook al jaren tegen aan te hikken... Gewoon om weer examen te doen, bbbrrr!! Ik ben eigenlijk nooit ergens zenuwachtig voor geweest, maar met het afrijden van mijn rijbewijs B had ik echt de zenuwen!

Ik wil wel gaan lessen en mijn examen doen, als ik niet slaag dan denk ik dat ik uit ga kijken naar een combi die je mag rijden met een B rijbewijs. Ik vind dat rekensommetje alleen wat lastig... :?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 10:30

Jessix schreef:
Leuk en handig dit topic! Ik zit er ook al jaren tegen aan te hikken... Gewoon om weer examen te doen, bbbrrr!! Ik ben eigenlijk nooit ergens zenuwachtig voor geweest, maar met het afrijden van mijn rijbewijs B had ik echt de zenuwen!

Ik wil wel gaan lessen en mijn examen doen, als ik niet slaag dan denk ik dat ik uit ga kijken naar een combi die je mag rijden met een B rijbewijs. Ik vind dat rekensommetje alleen wat lastig... :?

Dat rekensommetje is niet zo moeilijk; punt is meer dat auto's steeds zwaarder worden en daarmee je ruimte voor de aanhanger steeds kleiner.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 11:02

ikke schreef:
Zinzi_jewel schreef:

Pas op voor het verschil tussen een combi beheersen en "aap kunstje leren"
Als je het principe begrijpt om met een aanhanger te rijden, kun je met elke aanhanger achteruit steken.
Als je alleen geleerd hebt dat je bij bepaald gedrag van die specifieke aanhanger precies die handeling moet verrichten, dan heb je een probleem op het moment dat je een andere combi onder je bips hebt.

Ik reed een andere combi achteruit maar wel met mijn eigen auto .
Het gaat niet om een aap een kunstje leren . Het gaat in mijn geval meer om examen vrees . Heb ik al mijn hele leven last van . Op moment dat ik MOET laten zien dat ik het kan , wil ik te graag heel goed doen en dan maak ik het mezelf moeilijk ;-)

pinto_1Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 15:02

Ik heb deze vakantie mijn B96 gehaald. Ik woon in Duitsland, en het mooie is dat je hier voor dit rijbewijs geen examen hoeft te doen.
Was dus een heel ontspannen les... :D

En ik mag nu met mijn tweepaardstrailer op pad. *\o/*

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:04

mamamier schreef:
Ach de les zal vast beter gaan dan de lessen van mijn man. Tjonge jonge, dat kost je zowat een huwelijk haha. Hij heeft nooit commentaar op mijn rijstijl hoor, behalve dat ik altijd te hard rijd. Maar met die trailer liet ie me direct de moeilijkste dingen doen. En omdat ik me dan niet wil laten kennen ga ik het eerst zelf proberen totdat het niet lukt en ik zwaar chagrijnig toch Hulp moet vragen. Na een paar keer kon ik toch aardig overweg met mijn bijna 11 meter combi (klinkt wel stoer toch) en rij ik nu overal naar toe met de pony. Bijzondere verrichtingen ook geen probleem. Maar inderdaad, of een examinator mijn rijstijl goed keurt is toch wel spannend!!

Ik heb met mijn vader geoefend en herkende jouw verhaal direct hahaha, moest ook gelijk het moeilijkste doen...maar daarin tegen was het examen een eitje ;)

Iruss94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:12

ik heb mijn e rijbewijs niet maar ik rijd met de traktor en twee paarden rond. als je de feeling hebt is er geen drol aan. maar ook ik moet hem nog gaan halen als ik met een auto ervoor wil rijden.