Ik krijg mijn paard niet verkocht, wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zertab

Re: Ik krijg mijn paard niet verkocht, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:24

Slacht van een paard is niet erg, niet fijn, maar niet erg. Het is de manier waarop zo'n beestje geslacht wordt.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:25

En wat krijgt die mee? Een pin door zijn hoofd, net niks dus. :+

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:27

xSlvna schreef:

En dan de weg naar de slacht toe? Hoelang ze daar nog in angst moeten wachten? Nee, dat kan niet. Geef hem dan ter plekke een spuitje of een pin.

En er waren pas plaatjes van facebook over hoe paarden geslacht werden. Ik weet alleen niet of dat ook in Nederland was.

Edit: afdanken, afdanken is wat een pony in mijn buurt mee gaat maken. Vanaf haar tweede jaar een veulentje moeten krijgen, en nu 20 zijn en nog een veulen krijgen. Zodra het geboren is, en oud genoeg is om van moeder af te gaan, gaat moeder naar de slacht. Dát vind ik zo respectloos. Ze is verder nog gezond, en super lief.

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:29

Nee niet in Nederland maar de Nederlandse supermarkten kopen wel dat vlees dar was een hele rapportage over.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:30

xGwennn_94 schreef:
Nee niet in Nederland maar de Nederlandse supermarkten kopen wel dat vlees dar was een hele rapportage over.

Oh oké. Gelukkig niet in Nederland dus!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:31

En wat met de trailerrit voor wedstrijden, nieuwe eigenaren...? :') Paard moet toch de trailer in, of het voor de slacht of een nieuwe baas (en later alsnog naar de slacht) is.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:33

Wat denk je ervan dat een paard kan ruiken?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:34

Zertab schreef:
xSlvna schreef:

En dan de weg naar de slacht toe? Hoelang ze daar nog in angst moeten wachten? Nee, dat kan niet. Geef hem dan ter plekke een spuitje of een pin.

En er waren pas plaatjes van facebook over hoe paarden geslacht werden. Ik weet alleen niet of dat ook in Nederland was.

Edit: afdanken, afdanken is wat een pony in mijn buurt mee gaat maken. Vanaf haar tweede jaar een veulentje moeten krijgen, en nu 20 zijn en nog een veulen krijgen. Zodra het geboren is, en oud genoeg is om van moeder af te gaan, gaat moeder naar de slacht. Dát vind ik zo respectloos. Ze is verder nog gezond, en super lief.

welkom in de wereld van de fokkerij....

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:35

@max66: pony staat niet op een fokkerij. Is gewoon van iemand, en die heeft maar twee pony's. Kan haar makkelijk houden dus.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:36

Maar is daar dan geen andere oplossing voor te vinden ?
Een nog gezonde, lieve ponymerrie ?

Edit: zie nu dat het gewoon een eigen paardje is ook nog ... helemaal een schandaal dan, om het ene leven op de wereld te zetten en het een ander te ontnemen -O-

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:40

Zertab schreef:

Wat denk je ervan dat mij dat geen reet interesseert. Die paar minuutjes. Als je zo fair bent en het paard geruststelt en erbij blijft is het toch prima.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:41

max66 schreef:
welkom in de wereld van de fokkerij....

Ehm, ik betwijfel toch of "de fokkerij" in het algemeen zo werkt. ;)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:45

Heb niet het hele topic doorgelezen, maar heb je misschien een bijrijdster die er gelukkig mee wordt?
Ik heb in een soortgelijke situatie gegeven, mijn pony had spat, dus ook niet verkoopbaar maar verder hartstikke gezond. Wij zijn er uiteindelijk uitgekomen dat ik poownlief aan haar gaf en dat ze mijn spullen in bruikleen heeft. Voor beiden een fijne oplossing, zij zat niet ineens zonder paard en mijn maandelijkse kosten vielen weg.

Unicorn_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:46

Waarom niet een advertentie maken hier op bokt?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:46

ben meerdere keren in het slachthuis geweest met een paard ( en ja alleen naar huis) maar als je goede afspraken maakt met de slager hoeft een paard geen stress te hebben of te wachten en zijn ze weg voordat ze het in de gaten hebben.

Vind het slachthuis een stuk diervriendelijker dan een spuitje, als je eenmaal hebt gezien hoe een paard daar tegen kan vechten dan wil je dat echt niet meer.....

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:49

Zertab schreef:

En wat ruiken ze volgens jou?
Ik ben twee keer mee geweest naar de excursie bij Nijkerk, om te kijken hoe een paardenslachterij te werk gaat.
Daar stonden de dieren gewoon rustig, terwijl de deur naast hun het allemaal gebeurde. Zelfs iemand, volgensmij Jolliegirl op Bokt, handen in het bloed gedompeld en de paarden die er stonden laten "ruiken". Nou, niks aan 't handje hoor :n werd niks op gereageerd.
Daarna naar die ruimte begeleid, heel vriendelijk, liepen ze ook gewoon stuk voor stuk in. Geen angst gezien daar iig.

Anyway, ik vind het aanbod van palousaboy wel een mooie. Hopelijk komt daar nog wat uit!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:50

Bang zijn voor "dood" impliceert abstract denken en vooruit denken... Paarden kunnen niet vooruitdenken zoals wij dat doen.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:51

Ik denk dat de slacht de meest humane optie is bij dit verhaal. Dan hou je er zelf nog een klein bedragje aan over, en dan wordt de (lastige) merrie verder gezeur en gesleep bespaard.

Snel en pijnloos, en ik heb echt nog noooooit een dier over de zeik zien gaan bij een goed slachthuis. Kippen, schapen, koeien, paarden; ze zijn super rustig. Reden? Simpel, ze weten allemaal wat er komt en laten we eerlijk zijn; 9 van de 10 paarden zijn beter af op dat stadium.

Echt, ik zou niets anders meer willen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:52

Is het het paard dat als FOKmerrie op MP staat of heb ik dan een geheel verkeerde?

Hoe dan ook: hoe raar het ook klinkt, je prijs is te laag.

Ik zoek een leuk betaalbaar paard (niet nu al maar ik kijk wel al) en ik sla alles met zo'n prijs over. Dat is gewoon te weinig, en daar denk je meteen van dat er van alles mee is.

Ik zou de tips hier ergens gegeven volgen: zorg dat ze toch wordt doorgereden door iemand (desnoods een paar euro aan een goede betaalbare ruiter spenderen) maak dan goede foto's en krik de prijs op.

Krijg je haar echt niet weg, of is doorrijden geen optie en blijf je hiermee zitten... ik zou ook voor de dood kiezen als het echt niet meer anders kan.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:55

Zertab schreef:
xSlvna schreef:

"weg naar de slacht toe" wat bedoel je: een trailerritje als iedere ander?
Wachten in angst? Ze lopen zo uit de trailer hop de slachtruimte in. Krijgen (soms) wat lekkers en weg zijn ze.

Lees je maar eens in in NL slachten, het valt echt aan alle kanten reuze mee hoor.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:56

Wij hebben vier jaar geleden onze paarden naar Frankrijk gebracht om ze daar van hun oude dag te laten genieten. Wij betalen daar voor hun verzorging (ong. 1400 euro per paard per jaar). Wellicht is dat teveel voor TS, maar de optie die Palousa Boy biedt is een erg goede.

En aanbieden als weidemaatje onzeker? Tja, dat is verkopen net zo goed hoor. Wij hebben dat juist niet gedaan omdat ons oudste paard ook al 19 was (maar zeker nog een prima leerpaard voor de wagen, had iemand nog jaren plezier van kunnen hebben) en de andere een trekkebeen heeft. Bij verkoop heb je er ook niets meer over te zeggen.

De rit naar Frankrijk was destijds erg emotioneel, we hebben ze zelf weggebracht en gaan volgende week weer even heerlijk knuffelen bij ze.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 13:08

Het is niet mijn bedoeling om de slacht te promoten, maar op zich heb ik goede ervaringen met Nijkerk. Wij hebben (tot ons verdriet, omdat zij ongeneeslijk geblesseerd waren) twee keer een paard van ons naar Nijkerk gebracht. Op vrijdagochtend voor 07.00 uur aanwezig, melden, naar de vrachtwagen, paard uitladen, naar de 'ontvangstruimte', daar het halstertouw aan de slachter gegeven. Mijn man is meegelopen en heeft gezien dat het een heel schone ruimte is, zoiets als een kliniekruimte. Enkele seconden later was ons paard er niet meer. De dieren hebben er niets van gemerkt. Of ze nu een kliniek in gaan of het slachthuis in Nijkerk, zij hebben geen flauw benul.

Sterkte met je besluit TS. Probeer toch maar een goed tehuis te vinden.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 13:15

Amaris schreef:
Is het het paard dat als FOKmerrie op MP staat of heb ik dan een geheel verkeerde?

Detectivetje spelen?? :+

VP 800: check
Leeftijd 17: paard in advertentie 16
Schoft 1.75: paard in advertentie 1.63

Maar TS wil waarschijnlijk niet het achterste van de tong laten zien, dus zou me niet verbazen als een paar 'feiten' een klein beetje aangepast zijn om detectivetjes te misleiden :roll:

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 13:18

Ts reageert ook niet meer...

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 13:19

er is nu eenmaal een overschot aan paarden.... en we willen allemaal een jong gezond en braaf/probleemloos paard hebben/kopen. tja, dan is er geen plek op een gegeven moment voor de zieke/oude/probleem paarden en daar loopt TS nu tegenaan.

dan kun je je ogen sluiten en hem aan een handelaar meegeven waarbij hij van de ene naar de andere markt gaat (en waarschijnlijk uiteindelijk ook bij de slacht beland) of je kunt kiezen voor een waardig einde zonder ellende en zelf deze keuze maken en het netjes afhandelen.

ik ben voor het 2e.
ik vind dat de beste en dapperste beslissing die je kunt nemen in zo'n geval. en juist met het beste voor het dier voor ogen.
Een dier heeft geen toekomstplannen en idealen voor de toekomst. als hij morgen dood is heeft hij niks gemist. wij mensen hebben dat en wij mensen willen ze juist vaak in leven houden uit egoisme ( 'ik kan het niet aan hem in te slapen') maar voor het paard is het niet zielig.
hij mist niks. heeft wel tot zijn dood een goed leven gehad.