Paard verkopen maar geen chip, wel paspoort.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 23:44

Neem even contact op met Holstud. Zij kunnen je meer vertellen over paspoorten, lidmaatschappen en kosten die daarbij komen.

Gegevens Holstud:

E-mail: info@holstud.nl
T. 06-54303639

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 23:44

ralphtdw schreef:
Wat ik begrepen heb ik dat je paard wel gechipt moet zijn en een paspoort moet hebben.
Als ze komen controleren of je vervoerd hem en je word aangehouden dan kun je een boete krijgen. Want als je paspoort niet in de buurt is van je paard en er komt controle krijg je hele hoge boetes.

Dat hoeft dus niet altijd.
En dat wil ik dus nu uitzoeken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 23:44

LesleyxLinn schreef:
Er is nooit een DA geweest, het dier is nooit geënt, dat is dus juist het probleem :(
Paard is altijd gezond geweest en heeft nooit iets gehad.

Dan laat je een DA komen en de basisenting geven. Dat zal dan sowieso moeten.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 23:45

Okr kan wel wij hebben toen ook meerdere pony's laten chippen plus paspoort. Maar kan mij niet herinneren dat wij lid moesten zijn

Cassidy

Re: Paard verkopen maar geen chip, wel paspoort.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 23:46

Je hoeft ook geen lid te zijn.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 23:46

Cassidy schreef:
LesleyxLinn schreef:
Er is nooit een DA geweest, het dier is nooit geënt, dat is dus juist het probleem :(
Paard is altijd gezond geweest en heeft nooit iets gehad.

Dan laat je een DA komen en de basisenting geven. Dat zal dan sowieso moeten.

Dus als de DA op dat vel zet dat hij dit jaar is ingeënt is het paspoort geldig en hoef ik niet te chippen?

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 23:48

LesleyxLinn schreef:
ralphtdw schreef:
Wat ik begrepen heb ik dat je paard wel gechipt moet zijn en een paspoort moet hebben.
Als ze komen controleren of je vervoerd hem en je word aangehouden dan kun je een boete krijgen. Want als je paspoort niet in de buurt is van je paard en er komt controle krijg je hele hoge boetes.

Dat hoeft dus niet altijd.
En dat wil ik dus nu uitzoeken.

Ja oke.
maar dan denk ik dat heel veel mensen daarom het paard laten staan omdat de meeste mensen dit wel voor elkaar willen hebben.
Zoals gezegd word wat hoort zeg maar.

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 23:48

pfff chippen bij de DA, je krijgt dan een formulier met barcode stickers mee , die je naar de stamboekorganisatie moet sturen binnen een week. Of te wel, dan mag het beestje dus vervoerd icl formulier en barcode stickers. De code moet nl geregistreerd worden en afgestempeld bij de KNHS of het stamboek wanneer er papieren bij het paard cq pony zitten. Je hoeft dus geen lid van het stamboek te zijn of iets dergelijks. Puur registratie. Of verkopen binnen de week en de nieuwe eigenaar laten opsturen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 23:50

Je zult sowieso moeten chippen, want voor dit dier is geen ontheffing aangevraagd. En het paspoort wat je nu hebt is alleen geldig als dat medische hoofdstuk erin zit. Zit dat medische hoofdstuk erin, dan laat je de DA de basis enting geven en dat ook in het paspoort vermelden. Dan laat je de chipper komen, die de chip zet, je de papieren geeft en dan stuur je paspoort met de papieren op naar bijv. Holstud om dat in orde te maken.
Is het paspoort niet van medisch dossier voorzien, dan stuur je alleen de papieren op naar Holstud en een tijdje later krijg je nieuw paspoort. Waar je dan de basisenting door de DA in kunt laten zetten. Piece of cake.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 23:51

ralphtdw schreef:
maar dan denk ik dat heel veel mensen daarom het paard laten staan omdat de meeste mensen dit wel voor elkaar willen hebben.
Zoals gezegd word wat hoort zeg maar.

Mensen laten waarschijnlijk het paard staan omdat de markt heel slecht is en het dier vermoedelijk weinig kan en ook de jongste niet meer is. Als een koper echt geinteresseerd is in dat paard maakt een ontbrekende chip/paspoort/inenting ook niet uit.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 23:54

ARhythmical schreef:
pfff chippen bij de DA, je krijgt dan een formulier met barcode stickers mee , die je naar de stamboekorganisatie moet sturen binnen een week. Of te wel, dan mag het beestje dus vervoerd icl formulier en barcode stickers. De code moet nl geregistreerd worden en afgestempeld bij de KNHS of het stamboek wanneer er papieren bij het paard cq pony zitten. Je hoeft dus geen lid van het stamboek te zijn of iets dergelijks. Puur registratie. Of verkopen binnen de week en de nieuwe eigenaar laten opsturen...

Er worden veel verschillende dingen hier gezegd. Ik heb meer dingen te doen en kan niet alles direct uitzoeken. Dus dat zuchten mag je achterwegen laten..

Ik probeer na het weekend kwpn te bereiken of informatie te vragen aan de DA.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 23:56

Ja dat SNap ik maar als hij wel een paspoort had gehad weet ik zeker dat er als iemand belang heeft.
En nu denkt iedereen is al wat ouder en enz en dan nog paspoort en entingen regelen en komt er zo nog een heel bedrag bij.
Maar moest dit bij een jong paard dan keken ze er wel anders tegen aan

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 23:57

Het feit dat je tegenstrijdige info krijgt is een van de gevolgen als je een vraag op Bokt zet. Dan loop je risico dat je verschillende dingen hoort, waar je alleen maar van in de war raakt. Neem contact op met je DA en hou je aan zijn advies. Scheelt een hoop verwarring. Wel zo rustig voor jezelf. En scheelt een hoop uitzoekwerk.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 23:57

Cassidy schreef:
Je zult sowieso moeten chippen, want voor dit dier is geen ontheffing aangevraagd. En het paspoort wat je nu hebt is alleen geldig als dat medische hoofdstuk erin zit. Zit dat medische hoofdstuk erin, dan laat je de DA de basis enting geven en dat ook in het paspoort vermelden. Dan laat je de chipper komen, die de chip zet, je de papieren geeft en dan stuur je paspoort met de papieren op naar bijv. Holstud om dat in orde te maken.
Is het paspoort niet van medisch dossier voorzien, dan stuur je alleen de papieren op naar Holstud en een tijdje later krijg je nieuw paspoort. Waar je dan de basisenting door de DA in kunt laten zetten. Piece of cake.

Dit wilde ik nou weten! Een chip is dus voor dit paard verplicht. En ik kan dus paspoort aan laten passen bij kwpn of een 2e paspoort aanvragen bij bijvoorbeeld Holstud?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 23:58

ralphtdw schreef:

De markt is ronduit beroerd. Ook voor een jong paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 23:59

LesleyxLinn schreef:
Dit wilde ik nou weten! Een chip is dus voor dit paard verplicht. En ik kan dus paspoort aan laten passen bij kwpn of een 2e paspoort aanvragen bij bijvoorbeeld Holstud?

Ik zou contact opnemen met Holstud. Zij kunnen je meer info geven.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 23:59

Cassidy schreef:
Het feit dat je tegenstrijdige info krijgt is een van de gevolgen als je een vraag op Bokt zet. Dan loop je risico dat je verschillende dingen hoort, waar je alleen maar van in de war raakt. Neem contact op met je DA en hou je aan zijn advies. Scheelt een hoop verwarring. Wel zo rustig voor jezelf. En scheelt een hoop uitzoekwerk.

Oh dat maakt mij niet uit hoor. Ik zoek zelf wel uit hoe het zit, maar dan heb ik een begin met zoeken.
Die pffffff in dat bericht staat mij tegen.. Want zo duidelijk is het blijkbaar allemaal niet..

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 00:00

LesleyxLinn schreef:
zigranta schreef:
Sticker met chip code wordt toch gewoon in het paspoort geplakt?

Dat zou kunnen.
Maar moet het niet officieel bekend zijn bij het stamboek?

Hier was dit ook t geval en de KNHS heeft er een stempeltje op gezet.
Moest de dierenarts bellen om te laten checken of het het goede paard was en die heeft het boekje naar de KNHS gestuurd

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 00:01

Cassidy schreef:
LesleyxLinn schreef:

Ik zou contact opnemen met Holstud. Zij kunnen je meer info geven.

Ga ik doen. Of evt. met kwpn zelf.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 00:03

Cassidy schreef:
ralphtdw schreef:

De markt is ronduit beroerd. Ook voor een jong paard.

Maar de goede paarden worden wel verkocht.
Maar een paard met een verhaal blijf je mee zitten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 00:03

Voor mij is het heel duidelijk hoor. Paard heeft paspoort, geen chip. Nooit geent geweest. Moet verkocht worden.

Wat nodig is:

1) Chip in paard.
2) Paspoort controleren. Zit daar geen medisch dossier in, papieren van de chip naar Holstud.
3) Zit er wel medisch dossier in, papieren van chip en oud paspoort naar Holstud.
4) Als dat terug is, basisenting laten zetten (moet een paar keer herhaald worden, ben je een paar weken verder)
5) Basisenting in paspoort laten zetten.

En dan maar hopen dat al de moeite en het werk en de kosten de moeite waard waren en de mensen nu de deur platlopen om dit dier te kopen. Ik betwijfel het echter....

ralphtdw

Re: Paard verkopen maar geen chip, wel paspoort.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 00:07

Ik denk ook niet als alles geregeld is dat je dit paard dan in eens heel makkelijk verkoopt.
Doe er iets bij dan heb jr voor dit geld een mooi jong dier

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 00:11

Cassidy schreef:
Voor mij is het heel duidelijk hoor. Paard heeft paspoort, geen chip. Nooit geent geweest. Moet verkocht worden.

Wat nodig is:

1) Chip in paard.
2) Paspoort controleren. Zit daar geen medisch dossier in, papieren van de chip naar Holstud.
3) Zit er wel medisch dossier in, papieren van chip en oud paspoort naar Holstud.
4) Als dat terug is, basisenting laten zetten (moet een paar keer herhaald worden, ben je een paar weken verder)
5) Basisenting in paspoort laten zetten.

En dan maar hopen dat al de moeite en het werk en de kosten de moeite waard waren en de mensen nu de deur platlopen om dit dier te kopen. Ik betwijfel het echter....

Paard kan blijven staan tot die een goede plek gevonden heeft. Heb best veel reacties gehad en heb een paar mensen die zeggen serieus geïnteresseerd te zijn.

Dit paard is echt niet vreselijk om te zien en zo oud is hij nou ook niet en niet iedereen wil een jong dier..
Het is een leuk paardje waar iemand lekker recreatief mee kan rijden of als maatje bij een ander paard kan zetten en er af en toe eens een ritje mee maken.

Edit: Ik vraag niet wat jullie van dit paard vinden, dus dit mag verder achterwege gelaten worden....
Laatst bijgewerkt door LesleyxLinn op 08-03-14 00:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 00:17

LesleyxLinn schreef:
Paard kan blijven staan tot die een goede plek gevonden heeft. Heb best veel reacties gehad en heb een paar mensen die zeggen serieus geïnteresseerd te zijn.

Dit paard is echt niet vreselijk om te zien en zo oud is hij nou ook niet en niet iedereen wil een jong dier..
Het is een leuk paardje waar iemand lekker recreatief mee kan rijden of als maatje bij een ander paard kan zetten en er af en toe eens een ritje mee maken.

Als mensen stuklopen op een niet geplaatste chip, betwijfel ik of ze zo serieus zijn.
En er zijn heel veel leuke paardjes waar je recreatief mee kunt rijden of als grasmaaier/weidegenootje bij een ander paard neer kunt zetten.

wumdydumpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 00:19

Hoi ts ik heb mijn paard opnieuw laten chippen omdat oude onvindbaar was. Mijn paard is uit 2003 en ik ben GEEN LID van het Kwpn en kon dit gewoon laten aanpassen. De dierenarts brengt een nieuwe chip in en verklaard dat er geen chip uit te lezen is. Da maakt foto's van het paard van beide zijkanten voor en achter en bijzondere aftekeningen (gewone foto's dus geen rontgen ofzo). De foto's worden gebruikt om te vergelijken met de aftekeningen in het paspoort. Als er DNA bekend is bij het Kwpn zullen ze je ook vragen om een paar manen zodat ze deze kunnen analyseren (50€). Alle foto's plus de verklaring van de da en de nieuwe chip sticker stuur je op naar Kwpn en verwerken ze het. Volgens mij was het gratis maar dat weet ik niet meer zeker. Wel aangetekend versturen weet je zeker dat ie aankomt.

Ga er vanuit dat het om een kwpner gaat. Hoe het bij andere stamboeken gaat weet ik niet.

Als je huidige paspoort geen medisch vel heeft moet je nog een nieuw paspoort aanvragen. Zover ik begrijp hoef je daar ook geen lid van te zijn.
Laatst bijgewerkt door wumdydumpy op 08-03-14 00:26, in het totaal 1 keer bewerkt