Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

sylva schreef:Lezen Gini
sylva schreef:Het zal met pony nummer 2 wel klikken, maar de angst van dochter is bij pony nummer 2 weer een barriere, zoals ik mijn vorige post aangaf. Dus daar dien je wat aan te doen als je 1) dit probleem niet meer wilt en 2) voor je een nieuwe pony aankoopt. Iets met dweilen en de kraan open laten
Bmamavan2 schreef:Denk ook dat ze op deze pony niet assertief durfde te worden, want dan ging hij lopen klieren bij haar.
Bij andere pony's heeft ze daar wat minder moeite mee, maar ja een hele assetieve zal het ook nooit worden. Moet ze dan helmaal niet meer rijden?
Ik heb bij de biedingen op mp al aangegevn akkoord te gaan, maar helaas niks meer terug gehoord.
Ik ben zelfs bereid nog heel ver met de prijs te zakken. Dan is het helaas maar een dure financiel les geweest
Dank je Esmeej333, dat zien wij dus ook. Op stal zijn er ook kinderen met een doodsbrave pony, dus die zijn er wel.
.
Citaat:Mijn advies is zelf ook altijd voor beginnende ruiters met een eigen pony, zorg dat het een pony is waarmee ze relaxed en vol vertrouwen kunnen "rondboemelen". Ze zijn toch over het algemeen te jong om dingen rijdtechnisch op te lossen dus als je kunt zorgen dat er niets "op te lossen" valt, maar gewoon op en top genieten, geef je ze (denk ik) de beste ponyjeugd.
Tiepfoudt schreef:Ik snap enerzijds de reacties wel van mensen die vinden dat je door moet zetten.
Anderzijds begrijp ik heel goed hoe je dochter zich voelt, omdat ik als tienjarig meisje van amper drie turven hoog het geluk had dat mijn ouders, die nul ervaring met paarden hadden, een pony voor mij wilden aanschaffen. Het werd een Welsh Cob merrie, die ook tijdens de eerste ontmoetingen, met de toenmalige eigenaar, erbij ontzettend lief en rustig leek te zijn. Ook op proef genomen en het leek best een goede match te kunnen worden, dus de knoop doorgehakt en de pony gekocht. Maar na een paar weken was het al afgelopen met de pret, want ook ik bleek niet de leider te zijn die ze nodig had. Ze denderde over me heen, sleurde me overal mee naartoe, onder het zadel was ze een spook en op stal ronduit gemeen. Mijn ouders hebben de juiste begeleiding geregeld en ik wilde er absoluut voor gaan, want mocht het echt niks worden en gevaarlijke situaties opleveren dan kwam er voorlopig echt geen nieuwe pony meer. Ik denk dat dat laatste voor mij de trigger was om alles op alles te zetten, voor zover een tienjarig kind dat kan. Zadel, hoofdstel, rijlaarzen en cap werden in de kast opgeborgen, die kwamen er de komende maanden ook niet uit. Grondwerken, grondwerken en nog eens grondwerken. Wanneer dat op de juiste manier gebeurt, hoeven er geen hele gevaarlijke situaties te ontstaan. Een paard is een spiegel, dat is geen zweverige bullshit maar het is echt de waarheid. Toen besefte ik me dat allemaal nog niet zo, maar nu de twintig gepasseerd ben zie ik pas in hoeveel ik die periode geleerd heb over mezelf en over mijn pony. Mijn pony was helemaal niet gemeen en wilde ook helemaal niet mijn leider zijn, maar ze moest wel. Na een maand of 5 had ik een wereldpony op stal staan en ik kon gaan en staan met haar waar ik wilde, nu is ze 21 en ze is absoluut mijn zogenaamde 'once in a lifetime paard' die ik voor geen tien miljoen zou verkopen. Met enige trots kan ik terugdenken aan de periode waarin ik leerde door te zetten, de kleine signalen die een paard kan geven te herkennen en heb ik nu een knol op stal staan die voor me door het vuur gaat en andersom net zo. Ik wil niet zeggen dat je hetzelfde zou moeten doen en ik begrijp dat iedere situatie anders is, maar ook ik ben bang dat er over een paar maanden weer een pony te koop staat die het ook toch net niet blijkt te zijn wanneer je nu meteen weer een nieuwe pony aanschaft voor je dochter. Het is je dochter die aan zichzelf moet werken en haar angst kan ook op een pony die op het eerste gezicht zo lief en betrouwbaar lijkt te zijn een factor spelen met weer alle gevolgen van dien. Als je het echt niet meer aandurft met deze Buddy, zoek dan een goed plekje voor hem en laat eerst je dochter het vertrouwen helemaal terugwinnen, niet alleen op de braafste manegepony's, maar ook op de pony's die af en toe een keer kunnen draken. Durft ze die eenmaal ook aan en kan ze deze pony's leiden, pas dan denk ik dat ze echt toe is aan een eigen pony, anders ben ik bang dat je in die vicieuze cirkel blijft waarin er maar *vingerknips* hoeft te gebeuren en je dochter is alweer doodsbang voor de pony, waarna het alleen maar slechter zal gaan.
Ik hoop echt voor jouw en je dochter dat je uiteindelijk de juiste pony voor haar vindt, of die nu Buddy heet of Sjakie, want het zou jammer zijn als je dochter uiteindelijk alle plezier in het paardrijden verliest.
Gini schreef:Ik kwam in een ander topic deze uitspraak van nathalie2302 tegen en ik vind deze wel van toepassing op dit verhaal.Citaat:Mijn advies is zelf ook altijd voor beginnende ruiters met een eigen pony, zorg dat het een pony is waarmee ze relaxed en vol vertrouwen kunnen "rondboemelen". Ze zijn toch over het algemeen te jong om dingen rijdtechnisch op te lossen dus als je kunt zorgen dat er niets "op te lossen" valt, maar gewoon op en top genieten, geef je ze (denk ik) de beste ponyjeugd.
. Maar echt, we gaan niet over een nacht ijs om nu een ander te kopen hoor, want ook ik heb heel erg in mijn achterhoofd dat dit fout zou kunnen gaan.
spatter schreef:Oh, al die lui die nu reageren dat de dochter bij een andere pony waarschijnlijk ook problemen krijgt, hebben nog nooit met een appaloosa gewerkt want dan zeiden ze dat niet!
dat over Appaloosa`s vind ik kul!
geerke schreef:ik vind het trouwens niet vreemd dat een pony een 11 jarige in de maling neemt.Een 11 jarige heeft het heel zelden rijtechnisch zo voor elkaar dat ze dat kan voorkomen en opvangen.
Ze zitten er netjes op maar echt rijden is het nog niet.Een beetje rondsturen zou ik het noemen.
Misschien toch een overschatting van de ouders?