Vreemde hond loopt in de wei, wie aansprakelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:03

gerlindie schreef:
Nu dit aardig is opgelost, mag ik dan vragen wat jullie van het volgende voorval vinden?

ik liep met mijn shetlander en mijn moeder over de dijk. Er staat zo'n oranje bordje bij waar o.a. op staat: verbiden toegang met loslopende honden en paarden.
Maar, na een poosje komen we toch twee vrouwen tegen met fiks grote loslopende honden. Dus wij stopten even, die vrouwen hadden de lijn in hun hand en riepen de honden naar zich toe. Vervolgens riepen ze naar ons dat we verder konden.
Maar we zijn nog geen 10 meter verder of die twee honden beginnen achter de pony aan te jagen. Die schrok natuurlijk en probeerde te vluchten(wat gelukkig niet lukte). Toen begon ze rondjes om me heen te draaien en indertussen naar die honden trappen. Baasjes natuurlijk jrijsen dat de honden teruf moestem komen, maar dat hielp niets.
Uiteindelijk heeft de pony er eentje tegen zijn hoofd geschopt waardoor hij af droop, en na een poosje luisterde de andere gelukkig naar zijn baasje.

Maar stel je voor dat de pony/de hond gewond zou zijn geworden, wie was dan aansprakelijk en moest betalen?

Eigenaar van de hond, omdat de honden los lopen op een stuk waar het niet is toegestaan.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:08

vuurneon schreef:
gerlindie schreef:
Nu dit aardig is opgelost, mag ik dan vragen wat jullie van het volgende voorval vinden?

ik liep met mijn shetlander en mijn moeder over de dijk. Er staat zo'n oranje bordje bij waar o.a. op staat: verbiden toegang met loslopende honden en paarden.
Maar, na een poosje komen we toch twee vrouwen tegen met fiks grote loslopende honden. Dus wij stopten even, die vrouwen hadden de lijn in hun hand en riepen de honden naar zich toe. Vervolgens riepen ze naar ons dat we verder konden.
Maar we zijn nog geen 10 meter verder of die twee honden beginnen achter de pony aan te jagen. Die schrok natuurlijk en probeerde te vluchten(wat gelukkig niet lukte). Toen begon ze rondjes om me heen te draaien en indertussen naar die honden trappen. Baasjes natuurlijk jrijsen dat de honden teruf moestem komen, maar dat hielp niets.
Uiteindelijk heeft de pony er eentje tegen zijn hoofd geschopt waardoor hij af droop, en na een poosje luisterde de andere gelukkig naar zijn baasje.

Maar stel je voor dat de pony/de hond gewond zou zijn geworden, wie was dan aansprakelijk en moest betalen?

Eigenaar van de hond, omdat de honden los lopen op een stuk waar het niet is toegestaan.

Ja alleen... Paarden zijn er helemaal niet toegestaan.
Ik ben ook wel benieuwd naar het antwoord. Volgens mij is er alleen iemand aansprakelijk in dit geval als er sprake van opzet is.
Nou is het verschil dat jij je paard vast had en de hond los liep. Ik weet het niet.
Staat er specifiek dat paarden niet toegestaan of "ruiters"?

vuurneon

Re: Vreemde hond loopt in de wei, wie aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:09

O ja, als paarden er ook niet mogen komen; Gedeelde schuld, beide zitten fout.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:14

Je zult dan beiden een boete krijgen voor het "vergrijp", maar daardoor vervalt de aansprakelijkheid nog niet :)

Wel kan de verzekering (terecht) moeilijk gaan doen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:21

gerlindie schreef:

Even dit lezen :j : Tanja @ [TAO] FAQ TAO

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:25

Daaruit kan ik halen dat je als eigenaar dus zelf moet betalen voor de schade aan je eigen dier ook al is her aangevallen door een ander dier omdat je zelf er ook schuld aan hebt door te rijden of je hond los te laten op een stuk waar dat verboden is.
(Even voor het gemak aangehouden dat eigen schuld 100 procent is, omdat je er niet mag komen met loslopende honden en paarden en dat duidelijk is aangegeven)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:32

Tjsa, het is altijd lastig om te interpreteren :D .

Even kort dan.

Als jouw pony wat had opgelopen terwijl jij hem netjes aan de hand had, dan treft jou geen eigen schuld (is wel heel kort door de bocht even hoor). Dat je daar niet mag komen is niet relevant.

Als jouw pony de hond had verwond dan kan je stellen dat de eigenaar van de hond eigen schuld treft. Die had de hond vast moeten houden dan was dit niet gebeurd. Hoeveel procent eigen schuld. Ik zeg 100% maar dat hangt verder van de feitelijke situatie af. Ook hier is niet relevant dat je ter plaatse niet mag komen met je hond.

evelien_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:35

Ragdollcat schreef:
Vreselijk ergerlijk he en wat een vervelende vrouw.

Ik zou een flinke stroom zetten op de hoogte dat die hond ertegenaan komt als ie weer eens in jouw weiland wilt komen.

Meest handige en snelle oplossing, als het niet anders kan.

En als jouw paarden die hond trapt of jouw hond die hond grijpt, eigen schuld.

Want je had haar meerdere keren gewaarschuwd.

Liever dit dan dat je paarden opgejaagd wordt en of gebeten wordt door een wildvreemde loslopende honden.

In Amerika en Afrika schieten ze het gewoon zonder pardon dood.
Is in Australie ook de regel. Nooit last gehad van vreemde honden op het terrein en de honden daar luisteren allemaal. Klinkt cru maar wel een hele goede manier om valse honden tegen te gaan.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:48

Jennyj01 schreef:
Ragdollcat schreef:
Strooi wat teer op de grond, of iets anders.........vlak voordat de hond de wei op kan komen.

Lekker vieze moeilijk te verwijderen rotzooi aan de poten, eigenaar lekker veel werk aan en wordt ie ook lekker gepakt/ gestraft.

Off een schep verse mest. De meesten beginnen er gelijk in te vreten }:0 eco oplossing.

Erger nog, de hond zal lekker gaan rollen. En dat zal de eigenaar graag willen voorkomen! Moet je wel kippenmest oid nemen.

Honden in boerenlanden laten is overigens echt heel asociaal. Door een parasiet (dat dus in het kuil kan raken) kan de dracht van een kalf afbreken.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:55

En/of hun ongeboren kalf aborteren.

Bah, asociaal die honden in t land.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 17:51

Daar heb ik nooit over na gedacht! Mijn hond loopt niet in het land van een vreemde, maar zie dat bij anderen wel vaak gebeuren. Op veel percelen staan bordjes met honden aan de lijn, omdat het dan is ingezaaid. Helaas negeren veel mensen die...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 17:55

Bij ons hangen dergelijke bordjes met waarschuwingen wel aan de poorten of staan op een paaltje aan de opening van het land, maar worden massaal genegeerd -:(-

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 18:03

TS heb je er ook een 'officieel' bordje hangen Verboden Toegang?
Ik hoorde dat als er dan tóch mensen of dieren in je weiland komen en ze lopen 'schade' op,je zelf niet verantwoordelijk bent.
Helaas helpen de bordjes hier niet,ik zeg er ook niets meer van als er honden in de wei lopen.Mijn paarden vallen honden altijd aan,geheel andersom dus.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 21:57

Die komen er wel te hangen. We hebben besloten volgende week al te beginnen met het vervangen van het hekwerk, dus dan hangen we alles direct op.

Ponylove1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 08:24

als die hond je paard aanvalt en je heb daardoor schade/kosten dan is zijn baasje daar als het goed is voor verzekerd (schade door huisdieren zit er bij mij standaard bij) (unive)
als die 'vreemde" niet aangelijnd zit buiten een losloopgebied kan zijn baasje daar nog een boete voor krijgen ook!
misschien een bortje ophangen dat het betreden van het terrein op eigen risico is?

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 02:03

en, hoe gaat het nu?

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 13:32

Deze week nog geen hond gezien, dus misschien dat mevrouw langskwam wanneer ik naar school was. Ik hoop in elk geval dat het helpt!

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 00:03

Hoe staat het met de situatie, is de hond nog weer in het land geweest.