pony kwijt, en nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MaddiHappy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 22:33

ik heb deze pony 2 jaar terug zelf bij elkaar gespaard en gekocht, heb altijd stalling en dierenarts en dergelijke zelf betaald. mijn ouders willen zich hier niet mee bemoeien. niet met mij in het algemeen zegmaar. ik had het volgens mij al eerder gezegd, maar het moest minimaal 1 maand zijn van hun, en als ze in de caroussel mee zou lopen tot het einde van het seizoen maar dan zou ik op de hoogte gesteld worden.. wat niet gebeurt is.

chanicha

Re: pony vermoedelijk gestolen, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 23:39

TS je bent 17 lees ik in je profiel, draai je hier alleen voor op dan of zijn er mensen die je wel helpen?

MaddiHappy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 23:41

jaa heb hele lieven mensen op stal die me er wel mee helpen gelukkig, maar voorderest doe ik t gewoon zelf

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 23:50

Dan moet je je stoute schoenen aantrekken en je pony daar weghalen net zoals je spullen. Hoe langer het duurt des te vervelender wordt het voor jezelf.

MaddiHappy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 23:56

ja maar ik ben niet zo stout.. ga dat echt niet doen hoor dat durf ik echt niet.. krijg je allemaal herrie mee. pak het liever juridisch aan maar daar heb ik ook geen verstand van..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 23:58

Is niet "stout", gewoon meepakken die handel. Neem je ouders mee en zorg desnoods dat er nog mensen op stal zijn die kunnen helpen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 00:01

Inderdaad, mensen meenemen en je pony en spullen inladen. Juridisch gezien is het jouw woord tegen dat van hun en zoiets kan nog wel maanden duren en dan staat jouw pony nog steeds daar!

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 00:04

Ik heb niet alles gelezen maar ik vraag me wel af, heeft de manege bewijs dat ze 6 maanden voor alle kosten opgedraaid hebben? Want als je hoefsmid al zegt dat hij niet 2x gekapt heeft hebben ze toch geen bonnetjes of iets om dit te bewijzen?
Wat sneu voor je allemaal, hopelijk komt alles goed hoor! Erg dat ze jou zo misbruikt hebben.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 00:09

Wat zeggen je ouders hiervan?
Zijn zij al wezen praten?

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 00:13

Inlaaien die handel en wegwezen. ;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 00:21

TS je bent minderjarig, of je ouders het nu leuk vinden of niet, zij moeten zich hier mee bemoeien.
Diep triest dat je ouders jou er zo mee aan laten modderen, weten zij van deze kwestie af en wat je nu wil?

Als de afspraken zijn zoals je beschrijft, dan de pony ophalen.
Maar dan ook niet hier zeuren en dat ook doen, desnoods met hulp van stalgenootjes.

Waarom heb je de pony daar neer gezet, wat was daar de bedoeling van?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 01:12

Ik heb zo'n vermoeden omdat het betalen van het maandelijks stalgeld TS toch wel heel erg zwaar viel, en ts eigenlijk misschien een beetje tegen haar zin haar pony te "leen heeft gegeven"
ts wilt wel handelen nu, maar weet misschien niet waar ze met pony heen moet omdat het erg duur is?

of begrijp ik het toch verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 01:26

Ik heb mijn pony eens "verkocht" onder voorwaarde dat de nieuwe eigenaar in 3 termijnen betaalde. Na 3 maanden nog geen geld gezien te hebben, heb ik haar zonder pardon terug opgehaald.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 01:39

Mijn hemel, veilig vanachter je pc is het wel ó zo gemakkelijk voor het gros van de bokkers hier zeg, om simpel te zeggen: 'TS joh, pony pakken, inladen en meenemen die handel'.

Ik denk dat je dan een héule hoop meer kwaad bloed zaait dan het te proberen op een neutrale, minder emotionele en meer formele manier op te lossen.
Mijn aanbod staat, en wat TS er verder mee zal doen, moet ze zelf weten.

ík zou het igg niet zomaar adviseren. En dat heeft niets met 'rechtszaken' of met 'TS heeft wel/geen poot om op te staan'.
TS zou overigens ook gratis en voor niets naar het juridisch loket kunnen voor een vrijblijvend advies. Helaas heb je daar ook niet áltijd wat aan, maar dat zou ze ook kunnen proberen.

Verder nog even voor alle zelfbenoemde juristen hiero, waarvan sommigen blijkbaar denken dat een minderjarige niets mag en niets kan zonder dat de ouders daarbij te pas komen (dan zeg je in niet-juridische taal eigenlijk: 'een minderjarige is (vrijwel altijd) handelingsonbekwaam'.

Die zelfbenoemde juristen kunnen dan vast wel dit artikel lezen en ook begrijpen:

Citaat:
art. 1:234 BW:
1. Een minderjarige is, mits hij met toestemming van zijn wettelijke vertegenwoordiger handelt, bekwaam rechtshandelingen te verrichten, voor zover de wet niet anders bepaalt.
2. De toestemming kan slechts worden verleend voor een bepaalde rechtshandeling of voor een bepaald doel.
3. De toestemming wordt aan de minderjarige verondersteld te zijn verleend, indien het een rechtshandeling betreft ten aanzien waarvan in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat minderjarigen van zijn leeftijd deze zelfstandig verrichten.

TS is 17, TS geeft aan dat haar ouders zich er 'niet mee bemoeien'. Let ook even op het enorme verschil tussen bijv. een kind van 12 die een dergelijke constructie aangaat met de manege, of een 'kind' van 17. Daarnaast had bijv. ook de manege er mee kunnen komen (helemaal vanuit hun professie en ervaring) dat TS bijv. toestemming van haar ouders nodig had gehad, omdat anders het hele feest niet door zou gaan. Net als dat de manege ook zélf met het idee van een contract/schriftelijke vaststelling van regels had kunnen komen.

Wie bovenstaand artikel goed leest, merkt dat er ruimte is gelaten voor interpretatie. En dan best wel veel ruimte. Want wat is een 'in het maatschappelijk verkeer gebruikelijke rechtshandeling van een minderjarige' om zelfstandig te verrichten'? En welke criteria en toetsings/beoordelingskaders gebruik je daar bij? Dat staat er (bewust) niet bij.

Iedereen denkt altijd maar dat alles in de wet staat en dat dat allemaal klip en klaar als een klontje wordt genoteerd in 'de wet'. :') Zo is het dus niet.

En daarom gaan veel verhalen van bokkers 'ja maar MIJN advocaat zegt 'een contract is niets waard', 'ja maar als je zus of zo, dan ben je eigenaar van het paard', 'bij ons was het zo dus bij jou is het ook zo', gewoon niet op. Heeft geen zin, want het merendeel is appels met peren vergelijken. Het hangt júist vaak van de details af, van de omstandigheden van het geval, of soms zelfs 'de redelijkheid en billijkheid'.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 01:44

Helmoni schreef:
Ik heb mijn pony eens "verkocht" onder voorwaarde dat de nieuwe eigenaar in 3 termijnen betaalde. Na 3 maanden nog geen geld gezien te hebben, heb ik haar zonder pardon terug opgehaald.

en of dat zomaar mag en kan en handig en verstandig is, is een 2e.
in sommige situaties (let op, ik zeg bewust sómmige, want ook dat hangt weer geheel v/d situatie af en van de afspraken die gemaakt zijn tussen partijen) is een zogenaamde 'ingebrekestelling' vereist, waarin je de schuldenaar nog een laatste redelijke kans geeft om aan zijn verplichting te voldoen, en waarin je vermeld dat als men dat níet nakomt, dat er dan bepaalde andere maatregelen genomen gaan worden.

Soms is dat ook niet nodig, bijv. als sprake is van een 'fatale termijn'. Die term is overigens ook weer voor interpretatie vatbaar en uitlegbaar, maar goed daar gaat het hier nu niet over.

Bovendien spreek jij over verkoop (dus met het oogmerk om paard over te dragen in eigendom) en bij TS is daar helemaal geen sprake van.

Men hebbe appels, men hebbe peren...............

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 02:15

JC007 lees nu eens je eigen quote

een minderjarige mag handelen mits er toestemming is
voor zover ik begrijp hebben de ouders zich er niet mee bemoeid dus er is geen sprake van toestemming
het is een kwestie van aan het lot overlaten van een 17 jarige tegenover een professioneel bedrijf
dat zo professioneel is dat ze niet eens afspraken op papier gemaakt hebben
wat natuurlijk ook niet kan want dan zou daarin moeten staan dat de ouders TS toestemming geven te handelen

al met al hebben beide partijen klungelig gehandeld maar daarbij mag er van worden uitgegaan dat een bedrijf zaken beter regelt als particulieren of in dit geval , jongelui

als manege bedrijf , met dit topic op bokt, zou ik de pony netjes terug geven en de zaak vlot en correct afhandelen
TS blij en de manege terug een goede naam

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 02:26

Nog even over de naam van de manege; waarom zou er wel positieve, maar geen negatieve informatie over de manege op internet en/of bokt mogen staan? Dat neigt naar censuur, als je het mij vraagt.
Naam hoef je dus, wat mij betreft, niet weg te halen :)

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 07:41

Ts ik denk dat het tijd wordt dat je je ouders nu toch even moet vragen om je te helpen bij deze kwestie. Stel de manege voor dat je van af maart de stalling gewoon weer betaald. Of half februari. Jammer dan voor de carrousel. Als ze morgen kreupel zou zijn zou ze ook niet mee kunnen lopen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 07:47

Ik heb inmiddels ook de andere kant van het verhaal mogen vernemen. De waarheid zal wel in het midden liggen maar ik ga er wel heel sterk van uit dat TS niet het hele verhaal heeft verteld.
Nogmaals TS: laat het door volwassenen oplossen en ga jezelf er niet in mengen.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 12-02-14 08:12, in het totaal 1 keer bewerkt

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 07:48

En waar rammelt het dan? Ts blijkt niet blij te zijn met de situatie zoals dat nu is. Ze wil haar pony terug. Er zijn geen afspraken op papier dus moet dat gewoon kunnen.
En waarom moeten volwassenen dat dan oplossen? Het is haar pony. Zij heeft hem betaald en zij is de overeenkomst aangegaan.
Laatst bijgewerkt door JJane op 12-02-14 07:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 07:50

Dat is niet aan mij om te melden en gaat derden eigenlijk ook helemaal niet aan :)
Ik ga me er verder ook niet in mengen en wens TS en de manege veel succes met het vinden van een oplossing.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 07:54

Dus je beschuldigd hier iemand van een rammelend verhaal maar je kan niet vertellen wat er dan niet aan klopt. Volgens mij rammelt je eigen verhaal dan ook een beetje.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 08:05

JJane schreef:
Dus je beschuldigd hier iemand van een rammelend verhaal maar je kan niet vertellen wat er dan niet aan klopt. Volgens mij rammelt je eigen verhaal dan ook een beetje.

Inderdaad, wie a zegt moet ook b zeggen.
Jij zegt meer te weten maar zegt niet wat.
Ik vind dit de boel een beetje opnaaien.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 08:11

Dat mag je vinden :) Ik benadruk alleen dat er ook een andere kant aan het verhaal zit :)
JJane, misschien even beter lezen. Ik beschuldig helemaal niemand maar geef alleen mijn mening.
Verder ga ik er niet meer op in.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 08:26

Cayenne zegt toch alleen dat ze de andere kant heeftgehoord en dat zij ervan uitgaat dat de waarheid in het midden ligt. Daaruit lees ik dat Cayenne vindt/denkt dat zowel de manege en de ts alleen hun eigen waarheid vertellen (wat mi redelijk menselijk is). .

Ik begrijp eruit dat (dus) de soep niet zo heet wordt gegeten als opgediend. En in dit geval lijkt het mij nu ook handiger als een minder betrokken en minder emotioneel iemand de ts gaat helpen door met de manege te praten en zo op zoek te gaan naar een voor beide partijen acceptabele oplossing.