Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Sees schreef:anneliesdj schreef:De grote stallen die ik ken, wordt eerst brok gevoerd, dan uitgemest en dan hooi gevoerd.
Dus dan is het niet praktisch om de paarden tussendoor op het land te zetten, of ze missen hun portie ruwvoer.
Kwestie van het omdraaien? Brok, ruwvoer, paarden naar buiten en uitmesten? Of Brok, paarden het land op, mesten en dan bij binnenkomst weer ruwvoer? Of voeren op het land?
Sees schreef:Anneliesdj, volgens mij kosten de handelingen in mijn voorbeeld niet meer tijd?

anneliesdj schreef:Sees schreef:Anneliesdj, volgens mij kosten de handelingen in mijn voorbeeld niet meer tijd?
Zowieso kost het meer tijd om paarden in en uit de weide te zetten dan in de molen te doen. Daarbij kun je niet eerst ruwvoer geven en dan gaan uitmesten, dan zit je jezelf in de weg. Als je daarna ruwvoer geeft krijgen ze het laat en hebben geen tijd het op te eten voor er gereden wordt.
Gewoon niet praktisch
En dit gaat over prof stallen he, dat is wat anders als een pensionstal waar het niet uitmaakt of jij met etenstijd nog op je paard zit.
. Het voordeel van alles in de wei is natuurlijk wel dat je de hele stal leeg hebt en alles in een keer leeg kan schuiven met de shovel. Eerst ruwvoer geven en dan mesten is bij nader inzien misschien inderdaad niet zo handig en werkt verspilling in de hand. Dan zou je dus vroeger op moeten staan
. Of je moet de paarden genoeg geven voor de nacht dat ze meteen de wei op kunnen na hun brokken. Als ze echter maar een dagdeel de wei op gaan wat volgens mij het geval is in jouw voorbeeld (?) dan kun je idd misschien weinig anders dan: brok, mesten, hooi, rijden. anneliesdj schreef:Sees schreef:Anneliesdj, volgens mij kosten de handelingen in mijn voorbeeld niet meer tijd?
Zowieso kost het meer tijd om paarden in en uit de weide te zetten dan in de molen te doen. Daarbij kun je niet eerst ruwvoer geven en dan gaan uitmesten, dan zit je jezelf in de weg. Als je daarna ruwvoer geeft krijgen ze het laat en hebben geen tijd het op te eten voor er gereden wordt.
Gewoon niet praktisch
En dit gaat over prof stallen he, dat is wat anders als een pensionstal waar het niet uitmaakt of jij met etenstijd nog op je paard zit.
Het is misschien wel offtopic maar een paard moet nog altijd eerst ruwvoer hebben om problemen te voorkomen met maagzweren door ineens een bult krachtvoer op de lege maag er in te plempen... Kwestie van iets vroeger opstaan, hooi er in uur later brok en dan paarden in wei/molen en daarna beginnen met trainen. En ja ik ken een profi stal waar dit gewoon ook zo gedaan wordt uit welzijnsoogpunt voor de paarden. En dat je jezelf in de weg zet met wat hooi in een stal met uitmesten, ja jammer dan... Jamiefris schreef:Heb niet alles doorgelezen maar ik heb een hekel aan stapmolens
Ben al 3 keer tijdens een wedstrijd van me paard gevallen door die dingen.
De stapmolens stonden naast de rijbak met paarden er in. Als de molen dan de andere kant op ging raakte de paarden in soort van paniek.
Edit; als mijn paard een blessure heeft ga ik er liever zelf mee stappen. Kun je hem meer aandacht geven en een betere band opbouwen
MarjanB schreef:Jamiefris schreef:Heb niet alles doorgelezen maar ik heb een hekel aan stapmolens
Ben al 3 keer tijdens een wedstrijd van me paard gevallen door die dingen.
De stapmolens stonden naast de rijbak met paarden er in. Als de molen dan de andere kant op ging raakte de paarden in soort van paniek.
Edit; als mijn paard een blessure heeft ga ik er liever zelf mee stappen. Kun je hem meer aandacht geven en een betere band opbouwen
Maar dat is niet de schuld van de stapmolen maar van of jouw rijkunst of het niet gewend zijn aan vreemde dingen van jouw paard
niet met de paarden want na 3 ben ik het wel zat. MarjanB schreef:Toch hebben die profi stallen waar jij het over hebt dan geen goed voerbeleidHet is misschien wel offtopic maar een paard moet nog altijd eerst ruwvoer hebben om problemen te voorkomen met maagzweren door ineens een bult krachtvoer op de lege maag er in te plempen... Kwestie van iets vroeger opstaan, hooi er in uur later brok en dan paarden in wei/molen en daarna beginnen met trainen. En ja ik ken een profi stal waar dit gewoon ook zo gedaan wordt uit welzijnsoogpunt voor de paarden. En dat je jezelf in de weg zet met wat hooi in een stal met uitmesten, ja jammer dan...
Jamiefris schreef:Edit; als mijn paard een blessure heeft ga ik er liever zelf mee stappen. Kun je hem meer aandacht geven en een betere band opbouwen
Na een paar maanden stappen (een uur per dag, door regen en wind) waren zowel paard als ik het helemaal zat. Misschien dat dat dan een "bonding moment" heeft opgeleverd, maar zowel paardlief als ik hadden het wel gehad met aan de hand stappen.
Wat zijn wij toch gezegend met onze paardjes als ik het zo lees
Sees schreef:Palousa-boy, maar dan is de stapmolen er voor jouw gemak en niet per se voor dat van het paard, toch?
Annelies, ik zie de toegevoegde waarde van een stapmolen voor een mens zeker wel hoor maar behalve in het geval van MLJ zie ik de toegevoegde waarde voor een paard toch minder?
chelle_dora schreef:Waarop mijn vraag dus blijft: mogen die sportpaarden niet in de pAddock dan?

chelle_dora schreef:Waarop mijn vraag dus blijft: mogen die sportpaarden niet in de pAddock dan?