Paard 'vergeten' uit stapmolen te halen, en dan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:52

Jeetje Simbaa dat is wel schrikken dan. Gelukkig is dat goed afgelopen.

Palousa_boy, ik snap geloof ik niet goed wat daarvan de relatie is mbt dit onderwerp?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 13:05

Vroeger vond ik stapmolens ook ondingen, maar inmiddels heb ik mn mening wel een beetje bijgesteld. Met een paard met een blessure in de winter is het namelijk best een uitvinding (in plaats van met een jolig paard te stappen op het gladde terrein). Maar m'n paard vergeten gebeurt echt niet. Ook al rij ik er meerdere op een dag, je weet toch waar je je paarden laat?

Sees

Re: Paard 'vergeten' uit stapmolen te halen, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 13:09

Mylittlejoy, in een blessuregeval kan ik me inderdaad voorstellen dat het in sommige gevallen handig zou kunnen zijn om een stapmolen tot je beschikking te hebben. Wij hebben het geluk dat wij 9 van de 10x ook in de winter gewoon naar buiten kunnen om te stappen a/d hand of op het terrein.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:25

Sees schreef:
anneliesdj schreef:
De grote stallen die ik ken, wordt eerst brok gevoerd, dan uitgemest en dan hooi gevoerd.
Dus dan is het niet praktisch om de paarden tussendoor op het land te zetten, of ze missen hun portie ruwvoer.

Kwestie van het omdraaien? Brok, ruwvoer, paarden naar buiten en uitmesten? Of Brok, paarden het land op, mesten en dan bij binnenkomst weer ruwvoer? Of voeren op het land?

Dat zijn allemaal manieren die meer tijd en werk kosten.

En het is geen argument om ze in de molen te zetten, ik vind een molen een toevoeging op de andere beweging die je kunt geven. Net zoals een solarium ook gewoon een toevoeging is en niets te maken heeft met lui zijn of je paard niet droog willen wrijven/stappen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:28

Anneliesdj, volgens mij kosten de handelingen in mijn voorbeeld niet meer tijd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:29

Volgens mij ook niet. Of gewoon het voer wel in de stal klaar laten leggen ook al ben je niet met je paard in z'n box? Althans, wordt hier dus wel gedaan.. Kost ook niemand extra tijd.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:36

Sees schreef:

Zowieso kost het meer tijd om paarden in en uit de weide te zetten dan in de molen te doen. Daarbij kun je niet eerst ruwvoer geven en dan gaan uitmesten, dan zit je jezelf in de weg. Als je daarna ruwvoer geeft krijgen ze het laat en hebben geen tijd het op te eten voor er gereden wordt.
Gewoon niet praktisch :)
En dit gaat over prof stallen he, dat is wat anders als een pensionstal waar het niet uitmaakt of jij met etenstijd nog op je paard zit.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:45

anneliesdj schreef:
Sees schreef:

Zowieso kost het meer tijd om paarden in en uit de weide te zetten dan in de molen te doen. Daarbij kun je niet eerst ruwvoer geven en dan gaan uitmesten, dan zit je jezelf in de weg. Als je daarna ruwvoer geeft krijgen ze het laat en hebben geen tijd het op te eten voor er gereden wordt.
En dit gaat over prof stallen he, dat is wat anders als een pensionstal waar het niet uitmaakt of jij met etenstijd nog op je paard zit.

Hm ja het wandelingetje hier naar de wei zou net zo lang zijn als het wandelingetje naar de molen ;). Het voordeel van alles in de wei is natuurlijk wel dat je de hele stal leeg hebt en alles in een keer leeg kan schuiven met de shovel. Eerst ruwvoer geven en dan mesten is bij nader inzien misschien inderdaad niet zo handig en werkt verspilling in de hand. Dan zou je dus vroeger op moeten staan ;). Of je moet de paarden genoeg geven voor de nacht dat ze meteen de wei op kunnen na hun brokken. Als ze echter maar een dagdeel de wei op gaan wat volgens mij het geval is in jouw voorbeeld (?) dan kun je idd misschien weinig anders dan: brok, mesten, hooi, rijden.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:52

anneliesdj schreef:
Sees schreef:

Toch hebben die profi stallen waar jij het over hebt dan geen goed voerbeleid :) Het is misschien wel offtopic maar een paard moet nog altijd eerst ruwvoer hebben om problemen te voorkomen met maagzweren door ineens een bult krachtvoer op de lege maag er in te plempen... Kwestie van iets vroeger opstaan, hooi er in uur later brok en dan paarden in wei/molen en daarna beginnen met trainen. En ja ik ken een profi stal waar dit gewoon ook zo gedaan wordt uit welzijnsoogpunt voor de paarden. En dat je jezelf in de weg zet met wat hooi in een stal met uitmesten, ja jammer dan...

Jamiefris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 16:01

Heb niet alles doorgelezen maar ik heb een hekel aan stapmolens

Ben al 3 keer tijdens een wedstrijd van me paard gevallen door die dingen.
De stapmolens stonden naast de rijbak met paarden er in. Als de molen dan de andere kant op ging raakte de paarden in soort van paniek.

Edit; als mijn paard een blessure heeft ga ik er liever zelf mee stappen. Kun je hem meer aandacht geven en een betere band opbouwen

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 16:06

Jamiefris schreef:

De stapmolens stonden naast de rijbak met paarden er in. Als de molen dan de andere kant op ging raakte de paarden in soort van paniek.

Edit; als mijn paard een blessure heeft ga ik er liever zelf mee stappen. Kun je hem meer aandacht geven en een betere band opbouwen

Maar dat is niet de schuld van de stapmolen maar van of jouw rijkunst of het niet gewend zijn aan vreemde dingen van jouw paard :Y)

Jamiefris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 16:11

MarjanB schreef:
Jamiefris schreef:

Maar dat is niet de schuld van de stapmolen maar van of jouw rijkunst of het niet gewend zijn aan vreemde dingen van jouw paard :Y)

Pony is de grootste sukkel om zo maar te zeggen die er is. Doet geen vlieg kwaad en schrikt nooit.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 16:26

En van 20 paarden per dag aan de hand stappen, krijg ik alleen maar een betere band met de schoenenwinkel ;) niet met de paarden want na 3 ben ik het wel zat.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 16:43

MarjanB schreef:
Toch hebben die profi stallen waar jij het over hebt dan geen goed voerbeleid :) Het is misschien wel offtopic maar een paard moet nog altijd eerst ruwvoer hebben om problemen te voorkomen met maagzweren door ineens een bult krachtvoer op de lege maag er in te plempen... Kwestie van iets vroeger opstaan, hooi er in uur later brok en dan paarden in wei/molen en daarna beginnen met trainen. En ja ik ken een profi stal waar dit gewoon ook zo gedaan wordt uit welzijnsoogpunt voor de paarden. En dat je jezelf in de weg zet met wat hooi in een stal met uitmesten, ja jammer dan...

Niks jammer dan, iedereen doet het op zijn manier.
Een uur eerder uit bed zodat diegenen daarna een uur niets kan doen en er wel voor betaald krijgt, tjah.
Soms heb je gewoon weinig keuze.

En wat ik al zei; al zou het anders kunnen, dan zullen ze dat waarschijnlijk niet doen.
Een stapmolen heeft ook een hoop toegevoegde waarde.
Net zoals een paddock paradise toegevoegde waarde heeft boven een normale paddock.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 16:47

Palousa-boy, maar dan is de stapmolen er voor jouw gemak en niet per se voor dat van het paard, toch?

Annelies, ik zie de toegevoegde waarde van een stapmolen voor een mens zeker wel hoor maar behalve in het geval van MLJ zie ik de toegevoegde waarde voor een paard toch minder?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 16:52

Jamiefris schreef:

Betere band mijn billekes. :') Na een paar maanden stappen (een uur per dag, door regen en wind) waren zowel paard als ik het helemaal zat. Misschien dat dat dan een "bonding moment" heeft opgeleverd, maar zowel paardlief als ik hadden het wel gehad met aan de hand stappen.

Bovendien zag ik juist dat mijn paard zich beter gedroeg in de stapmolen dan aan de hand, wat met een blessure toch in mijn optiek belangrijker is dan dat hij "meer aandacht krijgt aan de hand". Opgeteld met de gladde ondergrond in de winter zou ik het een volgende keer - die hopelijk nooit komt - precies weer zo doen.

Dyanavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 17:17

:) Wat zijn wij toch gezegend met onze paardjes als ik het zo lees /3

Die van ons wandelen ook graag aan de hand en door intensief grondwerk/vrijwerk passen ze zich ook nog es aan aan het verschillend tempo van mij en mijn man of dochter...
moet er wel bij zeggen dat wij wel onderweg niet saai over de paden lopen maar ook wel eens een slalom doen onderweg :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 18:00

Sees schreef:
Palousa-boy, maar dan is de stapmolen er voor jouw gemak en niet per se voor dat van het paard, toch?

Annelies, ik zie de toegevoegde waarde van een stapmolen voor een mens zeker wel hoor maar behalve in het geval van MLJ zie ik de toegevoegde waarde voor een paard toch minder?

Je bedoelt bij een blessure? Dan ga ik er toch liever aan de hand mee stappen en ken eigenlijk ook geen stallen waar ze ze met blessure's in de molen zetten.

mvkesteren90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 19:47

Bij een blessure stappen wij sowieso de paarden aan de hand. Juist proberen zoveel mogelijk rechte stukken te lopen bij een blessure. De stapmolen draait bij ons 1x in de zoveel tijd om, dan moeten de paarden dus snel een korte draai maken. Lijkt mij niet heel erg bevorderlijk voor een blessure.

Overigens gaan ook alleen de paarden van de eigenaar in de stapmolen. Pensionklanten kunnen zelf als ze dat fijn vinden gebruik maken van de stapmolen.

Nustice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:05

Ik snap heel goed dat je als je 1 paard hebt en je staat op een pensionstal dat je hem niet in de molen zet, maar gewoon zelf met je paard gaat lopen.

Maar op een sportstal met 20 trainingspaarden is een molen echt ideaal, eigenlijk niet te doen zonder. Je gaat namelijk niet met 20 paarden allemaal eventjes aan de hand stappen, daar is geen tijd voor. Groep paarden in de molen, ondertussen de stallen mesten. En het is niet omdat we gaan uitmesten dat ze in de molen moeten, maar de uitkomst van een molen is dat je niet zelf hoeft te stappen en dus andere dingen kan doen ondertussen die ook belangrijk zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:36

Waarop mijn vraag dus blijft: mogen die sportpaarden niet in de pAddock dan?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:39

Het is zeker wel voor de paarden, maar daar naast ook zodat ik nog iets kan doen op een dag.
Als ik 20 paarden 30 min moet stappen dan had ik nooit klaargekomen met m'n werk. Zeg even dat ik 8 uur per dag werk, kom ik 2 uur tekort.

Maar dat zal wel het verschil zijn tussen privé gebruik en bedrijfsmatig gebruik ofzo.

xAnthea

chelle_dora schreef:

Nou nee, want als een duur sportpaard eens zot doet in de paddock en hij staat kreupel, dan kan je niet meer rijden he :D

Ik schrik er toch nog elke keer van hoeveel stallen geen weidegang meer aanbieden, en dit zijn vaak sport stallen met paarden die vrij duur zijn :)

Nustice

Op heel veel stallen niet nee. Zeker niet in de winter. Ik heb op een springstal stagen gelopen en daar was maar 1 paddock en daar mochten alleen de paarden in die niks deden, en dat waren er dus bar weinig. En het weiland mogen ze alleen in de zomer in, ook maar een paar uurtjes. Sportpaarden mogen nou eenmaal vaak niet in de paddock. Op veel stallen ook wel, maar de stallen die ik heb meegemaakt niet.

Als ik een stal zou hebben met 20 sportpaarden dan zouden ze zowel in de paddock als in de molen komen. Helaas denken niet alle staleigenaren hier zo over..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 21:52

chelle_dora schreef:

Joh ben jij gek! Ze zouden zich eens blesseren. Ze kunnen beter zichzelf vervelen en ongelukkig zijn dan dat ze een blessure oplopen en de mens er niets aan kan verdienen en zo'n paard alleen maar geld kost.
Het welzijn van de paarden zegt zulke mensen helemaal niets. Het gaat ze alleen maar om hun eigen portemonnee.