Crematie of Rendac?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 03:37

Twilight schreef:
Als je liefste dier weg is, is het enige wat er nog een ligt een omhulsel. Hoe hij was als pony draag jij bij in je hart.

Daar heb je helemaal gelijk in.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 04:04

Marije112 schreef:
[

Ik ga even een opschuddende opmerking in deze discussie gooien. Dit is niet om iemand tegen het been te schoppen of iemand te beledigen. Dit is ook tevens niet mijn mening, maar alleen een eye-opener;

Een dierbaar gezinslid (denk hierbij aan vader, moeder, broer of zus) laat je toch liever ook niet ophalen door een vrachtwagen met een grijper?

Nogmaals, dit wil niet persee mijn mening zijn, maar een nadenker.

Een paard is geen familie en geen mens. Overigens mogen ze mij als ik overlijd ook gewoon in de kliko gooien. Ben er toch niet meer.

Mijn voorkeur is slachten. Mocht een paard niet meer vervoerd kunnen worden dan zal het de rendac worden. Dier is dood dus zal er niets meer van merken.

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 04:47

Ik heb wat rond gespeurd op het internet, maar jeetje! Wat een verschil in bedragen!

Kosten:
Rendac Reguliere ophaaldienst: 4,31 (excl. btw)
Redac Individueel: 419,75 (excl. btw)
Crematie: Vanaf 450,- (incl. btw) (afhankelijk van grote en gewicht)
Mijn Welsh pony weegt tot 350 kg en dat komt neer op 550,-
Dit is wel weer excl. Verplichte reiniging voertuig (50,-) en as verwerking (50,-)

Gekeken op http://www.debreborgh.nl

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 08:38

Linnietje schreef:
Ik heb wat rond gespeurd op het internet, maar jeetje! Wat een verschil in bedragen!

Kosten:
[b]Rendac Reguliere ophaaldienst: 4,31 (excl. btw)
[/b]Redac Individueel: 419,75 (excl. btw)
Dit is wel weer excl. Verplichte reiniging voertuig (50,-) en as verwerking (50,-)

Voor een paard betaal je bij Rendac 12,78 OPHAALKOSTEN, voor een paard 9,34 verwerkingskosten en voor een pony idd de 4,31.
Dus die ophaalkosten komen er nog bij.

jesito

Re: Crematie of Rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 08:39

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 09:05

Van de zomer is mijn hond gecremeerd, ik wilde hem graag uitstrooien maar uiteindelijk kon ik nog niet echt afscheid nemen en sindsdien staat de strooibus nog op de kast :=

Kan je nagaan als ik hetzelfde zou hebben met m'n paard... Mijn hond woog 32kg maar is toch een flinke beschuitbus vol as en weegt best zwaar. As van m'n trekpaard gaat m'n kast niet houden denk ik :')

Ik heb wel een mooi as sieraad gekregen als herinnering. Als het zover is, dan rendac of naar de slachter. Hangt van m'n gevoel en situatie op dat moment af.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 09:17

In mei dit jaar helaas heel plotseling hiertussen moeten kiezen; rendac, cremeren of individueel ophalen. (Ze was niet meer te vervoeren dus slacht was geen optie)
Cremeren heeft voor mij geen meerwaarde, individueel ophalen heb ik twee jaar geleden gezien met de Epony hier, maar ook dat wordt het beestje gewoon een trailer ingetakeld. Vond ik niet veel 'diervriendelijker' voor mijn gevoel dan de rendac, alleen verschil dat ze niet op de hoop gegooid werd maar individueel verwerkt is.
Dus voor Rendac gekozen. Is ook t goedkoopst, maar daar heb ik niet op gelet.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 09:37

Als ze door een trailer apart op worden gehaald worden ze volgens mij niet apart verbrand, eenmaal aangekomen gebeurd er volgens mij hetzelfde als dat je je paard met de vrachtwagen mee laat gaan.
Het apart ophalen is puur voor de eigenaar iets fijner om te zien, alleen in de beurs weegt het iets zwaarder.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:37

jesito schreef:
Als ze door een trailer apart op worden gehaald worden ze volgens mij niet apart verbrand, eenmaal aangekomen gebeurd er volgens mij hetzelfde als dat je je paard met de vrachtwagen mee laat gaan.
Het apart ophalen is puur voor de eigenaar iets fijner om te zien, alleen in de beurs weegt het iets zwaarder.

In de file die hier is gepost van de Rendac staat apart ophalen en verwerken.

Geen idee hoe het gaat hoor maar dat las ik. Aan die tekst te zien worden ze dus niet met 'de bulk' mee verwerkt.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:44

Loveskary schreef:
Mijn paard is gecremeerd bij huisdieren crematorium in Roermond.
Wat het koste kon me niet schelen zij was mijn alles en mijn liefste maatje.
Het is nu wel zon 6jaar geleden maar mis haar nog altijd.
En ik zou zo weer gaan voor crematie niks geen rendac.
Die gedachte alleen al. :(

Wat heb je met de Urn gedaan?

Ik denk er nog niet overna. Me paardje is 5, ik weet dat het de een op de andere dag geweest kan zijn . Maar dan gaat ze denkt toch echt met Rendac mee. Als ze morgen ofzo dood zou gaan

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:57

Linnietje schreef:

Kosten:
Rendac Reguliere ophaaldienst: 4,31 (excl. btw)
Redac Individueel: 419,75 (excl. btw)

Ik was voor mijn paard iets van 31 euro kwijt om op te laten halen.. Viel dus alles mee.

Maar om even op het onderwerp te komen....
5 september is mijn merrie ingeslapen en omdat ze zo bijzonder was moest en zou ik haar laten cremeren.
Kosten plaatje uiteindelijk zou zo'n 2000 euro worden met ophalen en alles erbij. Ik had het met vriendlief al geregeld dat ze gecremeerd zou worden en uiteindelijk zelf besloten dat dat het toch niet werd..
Ik vond het gewoon echt te veel geld hoe bijzonder ze ook voor me was. Van dat geld ( en beetje bijgelegd ) heb ik nu een nieuw paardje gekocht.
Hij doet het verdriet niet vergeten maar houd mij wel op de been. Hij word ook mijn maatje, niet zo bijzonder als mijn merrie was, maar het lijd me wel af..
En misschien ben ik wel te nuchter daarin, maar het paardje is dood.. Ik had haar die laatste dienst al bewezen en of ze nou individueel word gecremeerd of met een heleboel andere dieren erbij, dat maakt niet meer uit.. In haar leven heb ik geen euro op haar bespaard, maar nu ze al dood was maakte het niet meer uit.

Al met al dus toch de rendac gebelt en die zijn haar super netjes 's ochtends op wezen halen.. Een stalgenoot is erbij geweest en die had dat nog nooit gezien. Ze zei dat het allemaal heel erg netjes is gegaan en ze netjes opgetild is en in de bak was gelegd. Voor mij was dat ook goed.. Misschien wel beter als met 4 man een dood paard in een trailer stoppen ( want dat heb ik wel eens gezien en vond ik persoonlijk niet prettig )
Dus niet die horror verhalen over koeien die je wel eens hoort dat ze aan 1 poot hangen te bungelen en naar beneden gegooid worden.. Nee allemaal heel netjes, rustig en met respect.

Wel heb ik natuurlijk een stukje staart afgeknipt en zo heb ik toch nog wat van haar.. Maar zo'n hele urn ( = een volle doos! ) hoefde ik ook niet..

Ik ben heel positief over de rendac en had dat van te voren nooit kunnen voorspellen. Mijn besluit stond vast over cremeren en toch ben ik veranderd en ik heb er vrede mee.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:13

1 paard individueel door de Rendac laten ophalen dat vond ik zelf heel prettig ze was mijn maatje al 23 jaar.
Ik had een aantal mensen uitgenodigd die mijn paard goed kende en voor mij belangrijk zijn, tijdens inslapen deze mensen weggestuurd en met 1 vriendin paard laten inslapen.
Toen de Rendac meneer kwam paard met z'n allen op een zeil gerold en op de brancard gerold allemaal heel netjes en fijn dat we dit met z'n allen als laatste stukje konden doen.

en 2 paarden door de rendac vrachtwagen laten ophalen dit door andere gevoelens voor het paard

Kijk om een paard in een trailer te krijgen als het bij jouw is ingeslapen is ook niet altijd fijn te zien dus wat dat betreft maakt het niet uit individueel ophalen rendac of cremeren.

En de vrachtwagen van Rendac tja we weten allemaal hoe het eruit ziet en als je zelf niet aanwezig bent heb ik er ook niet zo heel veel moeite mee.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:35

Linnietje schreef:
Ik wil zelf ook graag cremeren, maar het kost 1000,-! Even sparen dus.
Mijn andere paard is 26, dus heeft ook geen eeuw meer..
Maar mijn vriend wil geen blik in de woonkamer hebben staan, waar de pony in zit :')

Mijn Tinkerhengst is gecremeerd, woog zo'n 700 kg, hij werd met door het crematorium opgehaald, heel heel netjes in de trailer gelierd. Stapvoets reden ze weg, 't was echt een begrafenis/crematoriumstoetje zo.
Ik ben de week erna de as gaan ophalen, en kreeg een grote curverbox met zo'n 25 kg as mee :+ Een deel ervan heb ik in een mooie blauwglazen urn gedaan, de rest hebben we een half uur over gedaan om uit te strooien, we hadden ietwat veel as ;)
Hier de urn, en eronder de curverbox.
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-ASFLVTQ7.jpg
We hebben hem hier uitgestrooid, op dit pad http://www.pbase.com/fjordkootje/image/73076507.jpg

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 17:44

De reden van individueel ophalen door de rendac is voor mij, dat hij niet aan de weg hoeft te liggen, maar dat ze hem dan desnoods uit het weiland komen halen. Volgens mij worden ze daarna gewoon met de andere kadavers verbrand. Maar hoe zouden ze daar nu energie uit winnen?
Dank voor antwoord op mijn staart vraag. Ik denk alleen niet dat ze er een ander paard mee helpen. Meer om beter uit te laten zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 17:53

Ze worden niet verbrand ik weet niet waarom je dat denkt maar ze worden allemaal vermalen...

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:03

vermalen, oke, klinkt niet tof, maar ja dan zijn ze dood, maar weet je ook hoe ze er dan energie van maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:05

Rendac's eindproducten, categorie 1 diermeel en dierlijk vet, worden ingezet als biobrandstof voor de productie van energie in energiecentrales en cementovens en bij Rendac zelf. Hiermee wordt het materiaal volgens wettelijke richtlijnen vernietigd en realiseren de eindgebruikers tegelijkertijd het duurzaamheidspotentieel van de eindproducten van Rendac.

bron www.rendac.nl

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:06

moeilijke kwestie. zelf hecht ik absoluut geen waarde aan as of iets in die richting dus zou eerder kiezen voor rendac maar precies wat je zegt....die grote grijper. Wellicht maar ene kuil in de rijbaan graven voor ze

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:08

zie nu ook dat hier al eens uitleg over is gegeven op bokt: [BM] Verslag Excursie Rendac in Son. Wel intressant. Ergens vind ik het nog wel een fijn idee, dat het nog nuttig wordt gebruikt. Maar het liefst zou ik gaan graven inderdaad.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:08

KootMiraDrum schreef:
Linnietje schreef:
Ik wil zelf ook graag cremeren, maar het kost 1000,-! Even sparen dus.
Mijn andere paard is 26, dus heeft ook geen eeuw meer..
Maar mijn vriend wil geen blik in de woonkamer hebben staan, waar de pony in zit :')

Mijn Tinkerhengst is gecremeerd, woog zo'n 700 kg, hij werd met door het crematorium opgehaald, heel heel netjes in de trailer gelierd. Stapvoets reden ze weg, 't was echt een begrafenis/crematoriumstoetje zo.
Ik ben de week erna de as gaan ophalen, en kreeg een grote curverbox met zo'n 25 kg as mee :+ Een deel ervan heb ik in een mooie blauwglazen urn gedaan, de rest hebben we een half uur over gedaan om uit te strooien, we hadden ietwat veel as ;)
We hebben hem hier uitgestrooid, op dit pad http://www.pbase.com/fjordkootje/image/73076507.jpg

vriendin van mij moest haar harddraver in laten slapen na een gescheurde pees op latere leeftijd, kreeg van die witte tonnen mee met rode deksel. Hemel wat was dat zwaar en wat duurde dat uitstrooien lang zeg. Lamme arm kregen we ervan

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:12

[/quote]
We hebben hem hier uitgestrooid, op dit pad http://www.pbase.com/fjordkootje/image/73076507.jpg[/quote]

Wat een mooie urn!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:19

Ik heb vorige week de moeilijke situatie meegemaakt om een overleden paard door de Rendac op te laten halen,maar dat ging absoluut heel respectvol.
De beste man kwam sneller dan verwacht, maar heeft mij rustig de tijd gegeven om afscheid te nemen van mijn merrie.
Ook heb ik begrepen van mijn vriend ( na afscheid moest ik naar binnen ivm dat ze haar naar de weg moesten slepen met de tractor) dat het in de rendac vrachtwagen tillen ontzettend netjes was gegaan.
Ze is er ook netjes ingelegd en niet 'gegooid' zoals ik ze soms zag doen met oa varkens :=
Ook de telefoniste van de Rendac was erg begripvol, en heeft nog specifiek gevraagd aan degene die het regelde voor mij, dat ik bij het tractor gebeuren en het inladen beter even naar binnen kon gaan omdat het anders nare beelden kon geven. Toch lief dat ze daar aan denken, want mijn merrie ging gewoon mee in het schema van alle boerderijen hier, en kwam niet als speciaal paarden vervoer.

Verder wat er met haar stoffelijk overschot is gebeurd.... Tjah.. Ze is dood, en haar ziel is weg, het is in mijn gevoel een leeg lichaam, dus heb er vrede mee dat ze samen met allerlei andere dieren bij elkaar heeft gelegen waarschijnlijk, en alles gezamenlijk vernietigd is. Mijn herinneringen, foto's en haar afgeknipte manen zijn mijn meest dierbare dingen van haar nog, en dat is voldoende.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:34

Vooraf zei ik altijd dat mijn paarden gecremeerd moesten worden. Maar vorig jaar is een van mijn opvang pony's dood neergevallen, gewoon van ouderdom, en toen ik haar vond voelde het al helemaal niet meer als mijn pony. Het was echt gewoon een leeg omhulsel. Ik heb toen besloten rendac te laten komen ook omdat ik nog helemaal niet op de hoogte was van hoe het hele cremeren in zijn werk ging en hoe ik dat moest regelen. Maar ik heb daar geen spijt van gehad. Ivm het weekend heeft ze nog een dag in de wei gelegen (vriendinnetje kon nog niet zonder haar) en vervolgens een dag aan de andere kant van de omheining langs de weg en toen was het voor ons ook helemaal 'klaar'.

Echter, mijn oudje is echt een heer, een heel wijs, braaf en rustig paard. Het voelt nu dus ook helemaal niet 'ok' om die op te laten halen. Hij heeft echt altijd voor ons gezorgd (hij is 1.83 en mijn zusje reed op haar zesde al wedstrijden met hem, er is nooit een van ons van af gevallen en hij brengt ons altijd heel thuis ook als heel de groep in paniek is) en heeft ons ontzettend veel geleerd. Als je het me nu zou vragen zou ik dus zeggen dat we hem cremeren, omdat laten ophalen niet eerbiedig voelt en hij ook altijd zo goed voor ons heeft gezorgd. Maar wie weet, misschien voelt het net als met de pony na het overlijden niet meer als mijn paard en kies ik dan toch voor rendac.

Ik hecht trouwens ook geen waarde aan de as dus dat hoef ik ook niet terug. Daarom hoef ik het dus niet te doen. Met mijn pony heeft het trouwens wel heel erg veel geholpen dat ze uit zichzelf dood is gegaan, het voelt dan ook echt alsof ze er zelf klaar voor is geweest, en je twijfelt dan ook niet aan of je er goed aan hebt gedaan. Het was daardoor heel erg snel goed voor ons (ondanks dat we haar heus miste).

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:11

Brilletje schreef:
De reden van individueel ophalen door de rendac is voor mij, dat hij niet aan de weg hoeft te liggen, maar dat ze hem dan desnoods uit het weiland komen halen. Volgens mij worden ze daarna gewoon met de andere kadavers verbrand. Maar hoe zouden ze daar nu energie uit winnen?
Dank voor antwoord op mijn staart vraag. Ik denk alleen niet dat ze er een ander paard mee helpen. Meer om beter uit te laten zien.

Mijn paard is ook op de wei ingeslapen en daar dus ook opgehaald. We hoefde haar niet meer te verslepen. Dat aan de weg liggen wilde ik ook niet.
Scheelde dat de vrachtwagen daar goed bij kon komen.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 01:17

volgens mij is het hier in Groningen zelfs gratis rendac mits het van eigen erf kan worden gehaald.