Al 7 jaar samen op stal en nu uit elkaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chantaaah

Re: Al 7 jaar samen op stal en nu uit elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 21:43

Ooo sorry daar had ik even niet aangedacht, ze staan helaas de hele dag in stal tenzij we er Zelf zijn om Ze buiten te zetten.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 03:36

Dan vind ik het niet gek dat de nVWA dat dit veranderd moet worden. Ik zou mijn paard niet graag Op een stal willen hebben waar ze 24 uur per dag binnen staan als jullie er niet zijn om ze even buiten te zetten.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 08:18

chanicha schreef:
Dan vind ik het niet gek dat de nVWA dat dit veranderd moet worden. Ik zou mijn paard niet graag Op een stal willen hebben waar ze 24 uur per dag binnen staan als jullie er niet zijn om ze even buiten te zetten.

Dat is toch niet aan de orde.

Volgens de NVWA mogen er geen 2 paarden met ongelijke schofthoogte bij elkaar staan.Als dit wettelijk is vastgelegd dan moeten ze met een wetsartikel komen waarin dit vermeld staat.
Als ze dit niet hebben dan hebben ze geen poot om op te staan...dat er een welzijnswet in ontwikkeling is wil niet zeggen dat ze daar op vooruit mogen lopen.Kom maar terug als die wet erdoor is.

Het mag dan een grote organisatie zijn,maar ook zij moeten zich gewoon aan de wet houden als ze je bepaalde dingen op willen leggen.Ook sancties kunnen ze pas opleggen als alles volgens de regels is afgehandeld.

Hier ook al eens te maken gehad met grote organisaties die boetes op wilde leggen omdat wij niet aan de wettelijke eisen zouden voldoen.Als je even verder erin duikt was dit ook een gevalletje van "even laten zien wie er de baas is" nou tot 3 x toe waren deze organisaties dat dus niet.
Zonder tussenkomst van dure rechters gewoon gelijk gekregen...maar wel in gesprek gegaan met de partijen op een correcte manier.

Ze kunnen verdorie wel zoveel zeggen....geen wet...geen verplichting...simpel.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 08:50

Er is denk ik een simpele oplossing als het echt fout afloopt en je ze uit elkaar moet zetten...........andere stal zoeken waar ze naar buiten kunnen en voor binnen, 2 boxen naast elkaar zodat ze elkaar kunnen zien.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 09:15

Ze komen langs om alles uit te leggen, dus neem aan dat ze dan wel met wetsartikel len op tafel komen.
Ze roepen vast niet zomaar wat.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 09:36

Alleen 1e pagina gelezen. Maar onze mini staat nu snachts ook op stal met de andere 3 waarvan de grootste 172 is. Onze mini 95 cm.
Dit gaat prima.
Binnenkort staan ze weer 24/7 buiten met grote schuilstal.
Nooit geweten dat dit niet zou mogen.
Maar op huidige plek 24/7 buiten betekend blubber benen
Weide is te nat en er is geen paddock die mooi droog blijft

Ben heel benieuwd naar de uitslag uiteindelijk

Edit, lees nu dat ze bijna 27/7 binnen staan. Dan is het wellicht wel krap.
Zou sowieso niet mn paarden 24/7 binnen willen hebben. Staan nu uurtje of 6/7 buiten per dag en dat vindt ik zelfs weinig..

Annemun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 09:42

TS, jou haflinger en schet staan 24/7 samen op een stal van 3x3? En als ze geluk hebben komen ze naar buiten als jij tijd hebt! Ga je schamen meid! En dan nog verbaasd reageren als de NVWA hier iets over zegt, pffff.

Ze zullen jou eens 24 uur per dag opsluiten op het toilet en dat maanden of jaren achter elkaar, dat is vergelijkbaar hé.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 10:20

chantaaah schreef:
Ooo sorry daar had ik even niet aangedacht, ze staan helaas de hele dag in stal tenzij we er Zelf zijn om Ze buiten te zetten.

Schandalig!

De instantie kan er helaas niet veel mee doen.
Maar als eigenaar moet je dit toch niet willen?
Die stal is al veel te klein voor 1 paard de hele dag in op te sluiten, laat staan met 2.

van mij mag de welzijnswet er heel snel door komen en hopelijk wordt daar ook in opgenomen dat een paard elke dag minimaal een dagdeel op een fatsoenlijke grote paddock uit zijn stal moet komen.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 10:59

Ik heb er nog eens ober nagedacht, ook met betrekking tot de maat van de stal, en het vooral daar verblijven.

Het verhaal met de gelijke stokmaten kan ik dan op een bepaalde manier WEL plaatsen. Namelijk als er bedoeld zou zijn (navragen de 9e!) dat 2 gelijke maten van de kleinste! wel ok zou zijn.
Dus dat 2 shetjes van de nvwa wel samen in de betreffende stal zouden mogen.
Maar geen 2 hafjes of een haf en een shet.

Dan zou ik er eigenlijk nog wel logica in zien.

Zoal al eerder aangegeven heb ik 0,0 moeite met 2 dieren in 1 stal. Mijn 1.58 Lusitano heeft probleemloos, en naar ieders tevredenheid, samen gestaan met een shetje.
Dat was wel in een ruimere stal, en veel minder uren per dag.

Ik hoop dat de mensen van de nvwa dingen uit kunnen leggen de 9e.
Ik geloof dat ik in jouw situatie zou vragen om 2 boxen naast elkaar, en dan de tussenwand er uit. Uiteraard in overleg met stalhouder.
Het zou erg fijn zijn als de dieren ook nog naar buiten zouden kunnen. Ik weet echter wat een gevecht dat kan zijn op sommige stallen en in sommige regio's. Zelf ben ik er voor blijven vechten en heb het -deels- voor elkaar, maar ik weet hoe lastig dat kan zijn.

Ik ben erg benieuwd naar het vervolg. Ik zou dan ook graag een update lezen na de 9e.
Ben wel bang dat er -bokt kennende- wat scherpe reacties gaan komen in dit topic.
Ik hoop echt dat je nog een update plaatst straks!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 12:33

Zijn ze niet in de war met de IATA live animal regulations? Met transport van honden en katten mogen er 2 dieren (jonger dan 6 maanden)van gelijk gewicht en formaat in een kennel.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:03

Tinky12 ik bedoel dat men dat zelf niet moet willen en al helemaal niet een paard en pony op 3x3 en zowat de hele dag. Ben ook zeer benieuwd wat de uitkomst is 9 januari.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 16:36

Ik vind het eigen gezonde boerenverstand in dit geval veel belangrijker dan een eventuele wet. Bizar dat iemand een haf en een shet samen in een stal van 3x3 zet, en dat die arme dieren daar altijd staan, behalve als baasje ze eruit vist.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 19:48

Op een grote manege als deze is het helaas niet mogelijk om wat aan de box afmeting te doen denk ik.
Helaas is de bodem hier echt niet geschikt voor winterse weidegang.
De eendjes zwemmen nu op het land ze nat en drassig is het.
Je kan een paddock huren voor 100€ in de maand, maar dit moet ook maar net in je budget passen.
Maar het is wellicht goedkoper dan een 2e box.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 19:52

Ik neem aan dat er nog wel meer stallingen zijn in de omgeving waar ze niet 24/7 in een veel te kleine stal staan? Is de Shetlander ook van de eigenaar van het paard?

LolaCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 19:56

Britta31 schreef:
Kun je niet 2 stallen maken en dat laten zien en dan als ze weg zijn toch weer samen in 1 stal.

Je weet toch nooit wanneer ze komen? -,-" vind dit eigenlijk echt een penny-mensje opmerking..

Ik weet het niet precies, hoe hoog zijn de haflinger en de shet ongeveer? Ik denk dat sowieso meer dan 25 cm al als niet gelijk gezien wordt...

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:21

chanicha schreef:
Ik neem aan dat er nog wel meer stallingen zijn in de omgeving waar ze niet 24/7 in een veel te kleine stal staan? Is de Shetlander ook van de eigenaar van het paard?

De gemiddelde stal hier in de wijde omgeving is hier deze afmeting.
En dat is een prima afmeting voor 1paard.
Weidegang is bij ons in het dorp nergens echt fijn.
Wij hebben hier veengrond en dat word met dit weer gewoon spekglad en daarbij staat alles gewoon onder water.
Plus dat het wel heel makkelijk is om ts te vertellen dat Ze een andere stal moet gaan zoeken, maar zij heeft het naar haar zin op de manege.
Ik keur het ook niet goed dat er 2 pony's in 1 box staan maar op een mooie grote luxe manege als deze kan je de dingen niet zo makkelijk veranderen als op een kleinschalige pensionstal.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:33

Sorry hoor vind dat een slap excuus maar goed, ik ben zeer benieuwd hoe dit gaat aflopen maarmik denk dat ik het wel weet.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:35

Ik weet ook hoe dit afloopt.
Niet goed voor ts vrees ik.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 22:59

Oh ik had niet begrepen dat ze 24/7 in een stal met zn tweeen stonden.
In dat geval vind ik dat echt een ongezonde situatie en vind ik het alleen uit elkaar Halen nog een milde regel.
Hoe kun je nou je Ponys 24/7 met elkaar in zon Klein stalletje laten staan? Smoezen als de grond is hier te nat of het kan niet anders..wat een onzin. En dat ts het naar haar zin heeft op de manege.. en haar Ponys dan? Die moeten maar Zeer ongezond en geheel tegen hun behoeftes in leven?
Ts ik weet niet Hoe Oud je bent en hoeveel je erover te beslissen hebt. Maar ik zou snel op zoek naar een andere stal waar je paard en tenminste een paar uur buiten komen in groepsverband. Dan kunnen ze ook Lekker bij elkaar zijn.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:36

Ik kom niet op voor ts hoor, maar het is haar keuze bedoel ik.
En tja als jij je paard tot aan zijn knieën door het land heen wilt laten zakken omdat dat zo fijn is voor het dier is dat jou keuze, maar niet de mijne.
Nu heb ik overigens wel zo een paddock voor een hoop geld in de maand omdat ik graag wil dat mijn paarden de ruimte hebben.
Maar die staan er nu helaas ook niet op omdat het gewoon niet gaat.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 00:08

dan zou ik er nog eerder voor kiezen een paddock bij te huren..lekker overdag op de paddock, hooinetten erbij en zo weinig mogelijk op stal.....wij hebben bedacht dat een paard een stal nodig heeft..omdat er geen schuilstal in de paddock is zou ik wel een stal aanhouden voor echt slecht weer (al zal het je paard ws ook niet uitmaken al hij een deken omheeft), maar verder..zoveel mogelijk lekker buiten!!! Ongeacht wat de NVWA zegt zul je je paarden hier een heel groot plezier mee doen!!!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 08:57

maar hoe groot is die paddock dan die je erbij kunt huren?
en daar moet je ze neem ik aan zelf opzetten en mogen ze vast niet 24/7 op of wel?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 09:13

Ik neem aan dat je van te voren weet Hoe je paard gestald gaat Worden, als je hem aanschaft? Mocht er geen andere optie zijn dan 24/7 op stal, wat ik zeer betwijfel, had ik absoluut geen paard aangeschaft. Maar dat is mijn mening. Ik vind het dan ook goed dat daar nu eindelijk actie op word ondernomen door diverse partijen.
Tot de knieen in de blubber is ook niet goed, maar dat bekijk je toch ook voordat je je paard aangeschaft.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 09:28

Def schreef:
Ik neem aan dat je van te voren weet Hoe je paard gestald gaat Worden, als je hem aanschaft? Mocht er geen andere optie zijn dan 24/7 op stal, wat ik zeer betwijfel, had ik absoluut geen paard aangeschaft. Maar dat is mijn mening. Ik vind het dan ook goed dat daar nu eindelijk actie op word ondernomen door diverse partijen.
Tot de knieen in de blubber is ook niet goed, maar dat bekijk je toch ook voordat je je paard aangeschaft.

Helemaal mee eens.
Als die smoezen, dat is 1 hoop egoïsme en meer niet.
Het is altijd omdat het anders te duur, te ver reizen, eigenaar vind het gezellig, altijd smoezen die voor de eigenaar van belang zijn. En de paarden, die mogen stikken.

In dit geval is er een mogelijkheid een paddock te huren, dan is het egoïsme dat niet te doen. Want de voorziening is er dus wel.
En door de jaren heen zal er ook wel eens een stal vrij zijn gekomen.
Maar om dan in elk bericht te plaatsen het ligt niet aan de stal, die is groot. Hoe kan dat gezegd worden?

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 09:36

De paddock is 25 bij 25, best knap dus.
Daar staan mijn tinker 1,50 en rijpaard 1,75 makkelijk samen in.
In de zomer hebben we uiteraard gewoon weidegang.
Bij de paddock moet je verplicht een stal huren.
Tja een manege blijft commercieel :O
De manege is echt een super stal.
Waar dit topic om gaat is de keuze van ts en die is niet prefect. Helaas staat er nog zo'n combi op stal maar Dan met een paardje en een shet.
Ben ook erg blij dat deze controle er is hoor, ze zullen nog veel ergere dingen gaan aantreffen.